کد خبر 842826
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
محسن مهدیان

خودکفائی یعنی اتکا به تولید داخلی فارغ از رقابت با دنیا. اما استقلال یا همان اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولید داخلی برای رقابت با رقبای خارجی.

به گزارش مشرق، «محسن مهدیان» طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود به موضوع حمایت از تولید ملی پرداخت که در ادامه می خوانید.

اسم تولید داخلی که میاد ناخواسته ذهن ها سمت  ایران خودرو و  سایپا می رود. رفتار انحصاری و  سوداگرانه خودروسازان داخلی در تولید خودروی بی کیفیت و گران قیمت، ذهنیت تاریخی مردم در حمایت از تولید را تخریب کردند.

اما باید چه کرد؟ آیا سال حمایت از تولید داخلی بهانه ای برای استمرار وضع کنونی و شرایط  رانتی برای برخی شرکت هاست؟


یک نکته را باید توجه کرد؛ بین  اقتصاد مقاومتی با  خودکفائی اقتصادی و یاخوداتکائی اقتصادی تفاوت است. اساسا امروزه حرف از خودکفائی اقتصادی بی معنی است. بجای خودکفائی باید از  استقلال اقتصادی یا همان اقتصاد مقاومتی سخن گفت.


تفاوت ایندو چیست؟

خودکفائی یعنی اتکا به تولید داخلی فارغ از  رقابت با دنیا. اما استقلال یا همان اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولید داخلی برای رقابت با رقبای خارجی.


رهبری درباره اقتصاد مقاومتی می گویند اقتصادی که در مقابل تکانه ها و شوک های خارجی مقاوم باشد. شوک و تکانه خارجی فقط تحریم نیست. تولید کننده داخلی باید بتواند با رقیب مشابه خارجی رقابت کند؛ هم در قیمت و هم کیفیت. البته رسیدن به این مرحله  حمایت می خواهد.

با این توضیح حمایت از تولید داخلی باید همراه با دو  شرط باشد؛  محدود باشد و  مشروط.


محدود باشد یعنی به تولید کننده فرصت داده شود تا فلان زمان مشخص، قدرت رقابت پیدا کند و احساس مادام العمری در حمایت رانتی و بازار انحصاری نداشته باشد.


دوم اینکه مشروط باشد که تولید کننده باید سود خود را از طریق رشد بهره وری کسب کند نه افزایش قیمت. باید به اشتغال و سرمایه گذاری و نوآوری و کیفی سازی توجه داشته باشد و با شاخص های کمی عملکرد این بخش در رقابت پذیری مورد ارزیابی قرار گیرد.

در غیر اینصورت حمایت از تولید داخلی فرصتی برای انحصار تولید کننده و ظلم به مصرف کننده می شود و بعد از مدتی تعصب لازم برای حمایت از تولید داخلی ازبین خواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مهدی IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    35 1
    40 ساله داریم محصولات بی کیفیت این دو خودروساز رو میخریم، کشته میدیم،معلول میدیم...به امید اینکه روزی تو صنعت خودرو به استقلال برسیم، غافل از اینکه ایندو خودروساز با نامردی و باند بازی هون مردم رو تو شیشه کردند، فکر میکنم این دور باطل کافیه، یک حرکت انقلابی لازمه...
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    9 0
    می خاستم راهکار بدم دیدم ماشالا همه مسولان انقدر باسواد هستن یا استاد دانشگاه یا تئوری پردازن خودشون راه و چاه رو میدونن اما امان از وقتی که دنیا و رانت و پول مقام دست و بال ادمو ببنده و فکره ادمو ببره جای دیگه
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    10 0
    اگر برام مقدور بود یک جنس ایرانی نمی خریدم چون گارانتی نگارند کیفیت نگارند خدمات پس از فروش نگارند نمایندگی سالم هم ندارند تا کنون هرچه خریدم ضرر بوده به این هم فکر کنید مگر در آمد ما چقدر که آن را خرج یک جنس بی کیفیت و بدرد نخور کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس