کد خبر 842809
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۰
شهرها و روستاهای ایران

بهار از راه رسیده و کوی و برزن شهرها و روستاهای ایران زمین را بهاری کرده است.

به گزارش مشرق، سال‌ها پیش کمال خجندی در بیتی گفته: «از بهشت خدای عز و جل تا به تبریز نیم فرسنگ است.» اما اگر او این روزها بود و بار دیگر می‌خواست شعری بسراید، بی شک نام تمام شهرهای آذربایجان را در زمره این شعر می‌گنجاند، چرا که بهار خداداد و مهمانان بهاری همه حکمی یکسان برای مردم مهربان آذربایجان دارند.

بیشتر بخوانید:

جاذبه گردشگری "نارنجستان قوام" شیراز+عکس

جاذبه گردشگری یک کشتی به گِل نشسته+عکس

اگر مسافر بهاری آذربایجان هستید، می‌توانید در هر شهر استان به دیدار جایی بروید و از حضور در آن مکان لذت ببرید، که هوای چهار فصل و اقلیم متنوع آذربایجان جاذبه‌های متنوعی برای سلیقه‌های مختلف مهمانان مهیا کرده است.

***

گردشگران در شهرستان آذرشهر می‌توانند از بناهایی چون مسجد بادامیار و مسجد چهار سوق همچنین منطقه ییلاقی قرمزی گل و چشمه آب گرم تاپ تاپان با چشم‌اندازی بکر و زیبا بازدید نمایید و آثار تولیدی سوزن دوزی ممقان را نیز سوغات سفر خود کنید.

شهرستان اهر نیز با توجه به واقع شدن در منطقه‌ای خوش آب و هوا و دارا بودن آثار تاریخی ویژه‌ای چون سنگ نوشته سقندل، کاروانسرای گویجه بئل و بقعه شیخ شهاب الدین اهری که به عنوان موزه ادب و عرفان استفاده می‌شود میزبان بازدیدکنندگان است.

میهمانان شهرستان اسکو به جز بازدید از روستای منحصر به فرد صخره‌ای کندوان و بهره‌گیری از آب معدنی شفابخش منطقه می‌توانند با حضور در دامنه‌های سهند و سواحل دریاچه ارومیه، از آب و هوای مطبوع و میوه‌ها و خشکبار و لبنیات و عسل مشهور منطقه به عنوان سوغاتی‌های خوراکی و از روسری‌های زیبای ابریشم بافی مشهور به کلاقه‌ای بهره‌مند شوند.

تالاب قوریگل شهرستان بستان‌آباد نیز در کنار مجتمع آب درمانی بستان‌آباد و چشمه آغ‌بلاغ و دره زیبای سعید آباد و غار اسکندر میزبان هموطنان خواهد بود.

میهمانان شهرستان بناب به جز بازدید از مسجد کبود بناب ، مسجد و حمام مهرآباد و تالاب قره قشون، می‌توانند از طعم منحصربه فرد بناب کبابی که شهرت فراوانی دارد لذت ببرند.

شهرستان مرزی جلفا با بهره‌مندی از جاذبه رود ارس و همجواری با جمهوری نخجوان و ارمنستان و وجود آثار ارزشمندی چون کلیسای سنت استپانوس و کلیسای ننه مریم که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و حمام و قلعه کردشت، همچنین مجموعه طبیعی آبشار آسیاب روزهای خوشی را برای میهمانان به وجود خواهد آورد.

سنگ نوشته رازلیق شهرستان سراب در کنار دهها اثر تاریخی دیگر مانند مسجد جامع و حمام جلال و چشمه‌های آبگرم اسب فروشان، اردها، سراب و الله حق و لبنیات بسیار با کیفیت آماده حضور میهمانان در سراب است.

شهرستان شبستر، مامن عارف نامی ایران، شیخ محمود شبستری هم به همراه مجموعه بناهای تاریخی توریستی و فرهنگی فراوان چون مسجد جامع تسوج، مقبره شیخ محمود، کلیسای موجومبار، بندر رحمانلو، آبشار سرکند دیزج، همچنین با سفالینه‌ها و سرامیک‌های زیبا و معروف خود میزبان شایسته‌ای برای هموطنان خواهد بود.

جاذبه‌های بکر و بی‌بدیل شهرستان عجب‌شیر هم مکان خوبی برای علاقه‌مندان به آثار طبیعی خواهد بود. میهمانان این شهرستان می‌توانند از سواحل بندر رحمانلو، حیات وحش منحصر به فرد جزیره کبودان، دره کبوتران و سواحل قبادلو بازدید کنید.

آب و هوای معتدل کوهستانی شهرستان کلیبر، به همراه جنگل‌های زیبا و منطقه منحصربه فرد و حفاظت شده ارسباران و با وجود گونه‌های گیاهی متنوع و حیات وحش غنی با حیواناتی چون مارال، کبک، دراج، خرس و گونه کمیاب سیاه خروس مکان خوبی برای سفرهای نوروزی هموطنان است.

وجود کوه‌های بسیار و بالطبع آن قلعه‌های فراوان که مشهورترین آنها قلعه جمهور یا قلعه بابک است امکان سفری تفریحی، ورزشی را نیز به مسافران می‌دهد.

شهرستان زیبا و تاریخی مراغه از جمله بخش‌های مهم توسعه گردشگری در استان است.

 شهرستان مراغه در سال ۶۵۶ به عنوان پایتخت ایلخانان برگزیده شد و آثار و ابنیه فراوانی از آن دوره در شهر ساخته شده است وجود عالم بزرگواری چون خواجه نصیرالدین طوسی نیز که بانی احداث رصدخانه بسیار پیشرفته مراغه بود باعث رشد صعودی علم و فرهنگ در این دیار شد.

گنبدهای سرخ و غفاریه و کبود، برج مدور، مقبره اوحدی، مقبره آقالار، مسجد ملارستم و مسجد شجاع الدوله به عنوان آثار شاخص دوره اسلامی و نیایشگاه مهری که آثاری از دوره‌های قبل و بعد از اسلام را داراست از دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهرستان محسوب می‌شود. از میان خوراکی‌ها هم سیب، خشکبار و باسلوق مراغه شهرت ویژه‌ای دارند و سوغاتی خوبی هم برای این ایام خواهد بود.

شهرستان مرند نیز به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های سرسبز میشو، طبیعتی بکر و زیبا دارد. محراب مسجد جامع مرند همه ساله بازدیدکنندگان زیادی را پذیراست و مهمانان این شهرستان می‌توانند آثار زیبای سبدبافی مرند را با خود به عنوان سوغات ببرند.

شاید بازدید از مکانی که قرارداد ترکمنچای در آن به امضا رسیده هم برای مسافران جالب باشد.

بازدید شهر ترکمنچای در شهرستان میانه و حضور در حاشیه رودخانه قزل‌اوزون و مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای این شهرستان می‌تواند سالی سرشار از طراوت را برای گردشگران به ارمغان بیاورد.

شهرستان ترانزیتی ملکان با دارا بودن بیش از ۵۰ تپه باستانی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همچون پل قرمزی قلی کندی، زیارتگاه و چشمه علی باغی و چشمه آرپادرسی مقصد دیگری برای مسافران است شهرستان ورزقان به دلیل قرار گرفتن در منطقه زیبای ارسباران دارای مناظر بدیع و بکر طبیعی همچون روستا و آبشار زیبای گل آخور، منطقه چیچکلی و دره زیبای سونگون و بناهای تاریخی چون قلعه جوشین و خانه امیرارشد در انتظار حضور مهمانان است و صنایع دستی بی‌همتایی چون ورنی بافی و گلیم بافی را به عنوان تحفه به مهمانان عرضه خواهد کرد.

هرچند قلعه ضحاک شهرستان هشترود نیازی به معرفی ندارد اما این قلعه زیبا و تاریخی تنها مکان دیدنی هشترود نیست. بقعه شیخ بایزید بسطامی، مسجد جامع هشترود، امامزاده میرکمال الدین و میر جمال الدین و غار آهکی آغ‌بلاغ نیز دارای جاذبه‌های فراوان برای علاقمندان هستند.

شهرستان هریس با ارتفاعات و چشم اندازهای بی‌نظیر و مناطق ییلاقی زیبا همچون روستای چمن زمین، دریاچه سد نهند و سد اربطان، چشمه‌های ارتفاعات اکوز داغی، بقعه شیخ اسحاق و گورستان تاریخی هیق میزبان هموم هموطنان است.

اما تبریز ...

تبریز با تاریخ غنی و تاریخی خود و دارا بودن آثار و جاذبه‌های منحصر بفرد، همواره مورد توجه گردشگران بوده است. مسجد کبود که به فیروزه اسلام مشهور است و بر روی دیوارهای آن با کاشی‌های رنگین به واقع فرشی زیبا بافته شده یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر است. ارک علیشاه، مسجد جامع تبریز، بقعه سیدحمزه و در کنار آن مقبره الشعرا که حدود ۴۰۰ عارف و شاعر نامی همچنین محمدحسین بهجت تبریزی که به نام پرآوازه «شهریار» می‌شناسیمش از دیگر دیدنی‌های تبریز است... شهر تبریز است و مشکین مرز و بوم .... 

موزه تخصصی مشروطه در محل خانه کوزه کنانی که مکان تجمع و تصمیم‌گیری مشروطه خواهان بوده، خانه ستار خان، مجاهد نام آشنای مشروطه‌خواه، موزه قاجار با توجه به اینکه تبریز ولیعهد نشین قاجار بوده در خانه ایرنظام گروسی، موزه قرآن و کتابت در مسجد تاریخی صاحب الامر، موزه سنجش در محل خانه سلماسی که انواع مختلف سنجش وزن و زمان و فاصله را در خود جای داده، موزه محرم در خانه صحتی که کلکسیونی غنی از ادوات و ابزار مورد استفاده در مراسم ماه محرم بوده است، موزه ادبی استاد شهریار در منزل مسکونی ایشان و ده‌ها بنای تاریخی دیگر سفری پربار را برای مسافران مهیا خواهد ساخت.

مهمانان شهر تبریز می‌توانند با حضور در بزرگ‌ترین سازه مسقف جهان، لذت دیدن راسته‌ها و تیمچه‌های بازارهای مختلف را در بازار تبریز تجربه کنید.

باغ تاریخی تفریحی ائل‌گلی هم علاوه امکان بر اسکان مسافران، فرصت دیدن و حضور در تفرجگاه زیبای قدیمی تبریز را نیز به مسافران می‌دهد.

و در آخر سفر، اینجا تبریز است، شهر شمس و شهریار ... شهری که سرمه چشم از غبار کفش مهمان می‌کند و مردمانش با آغوشی باز در انتظار مهمانان بهاری هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سرابی IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    0 0
    مقدم مهمانان عزیز را در گرمای تابستان به شهر سراب گرامی میداریم باغات روستاهای اراف.کتیبه 2700 ساله رازلیق.ابگرمهای درمانی الله حق و اردها جلده باخان دامنه های سرسبز سبلان و بزقوش با خنکای دلچسب و لبیات طبیعی و ممتاز با مردمی مهمان نواز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس