کد خبر 841800
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
نمایه انگلیس و اتحادیه اروپا

دست‌کم ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا به پشتیبانی از انگلیس در ماجرای مسمومیت جاسوس سابق روس، دیپلمات‌های روسیه را اخراج می‌کنند.

به گزارش مشرق‌، در پی مسمومیت جاسوس دوجانبه سابق روس، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت در واکنش به استفاده ادعایی روسیه از نوعی گاز اعصاب برای مسموم کردن جاسوس سابق روس در سالزبری که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، آن را «حمله به حاکمیت اروپا» توصیف کرده است، نمایندگان و دیپلمات‌های روسیه از کشورهای سراسر اروپا اخراج می‌شوند.

بر اساس این گزارش، دست‌کم ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا به دیپلمات‌های روس دستور خروج از کشور خود را خواهند داد که با دعوت انگلیس تعداد این کشورها در هفته آینده افزایش نیز پیدا خواهد کرد.

گاردین در گزارش خود نوشت، در پایان نشست اتحادیه اروپا که در آن سران این اتحادیه به اتفاق آراء مسکو را مسئول این حادثه دانستند، رئیس جمهور فرانسه به خبرنگاران گفت: «آنچه در انگلیس رخ داد هرگز پیش از این به چنین وضوحی اتفاق نیفتاده بود. این کار تجاوز به امنیت و حاکمیت یک متحد و یک عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که اکنون خواستار واکنش به این اقدام است.»

«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان نیز با او موافقت کرد و گفت: اقدامات بیشتری باید صورت گیرد.

طبق گزارش گاردین، فرانسه و آلمان جز نخستین کشورهایی بودند که در پشت انگلیس بر علیه روسیه صف‌آرایی کرده و اعلام کردند برای تصمیم‌گیری به تحقیقات کارشناسان سازمان ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی نیازی ندارند.

مکرون در مصاحبه خود گفت: تحقیقات سازمان ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی مفید است، اما دیدگاه ما نسبت به امور را تغییر نخواهد داد.

«دونالد توسک»، رئیس شورای اروپا، گفت: روس‌ها کار را به جایی رساندند که اتحادیه اروپا هرگز نمی‌تواند از آن پیروی کند، اما این به سران کشورها بستگی دارد که به چه شیوه‌ای محکومیت روسیه از سوی اروپا را نشان دهند.

همچنین توسک خاطر نشان کرد که منافع و نگرش‌های مختلفی در خصوص روسیه در میان کشورهای عضو اتحادیه وجود دارد و تمام آن‌ها بر علیه کرملین اقدام نخواهند کرد، اما قطعا اتحادیه اروپا نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

گاردین به نقل از توسک نوشت: «آماده سازی یک واکنش مناسب برای رفتاری مانند استفاده از گاز اعصاب واقعا دشوار است. ما هرگز واقعا فرصت این را نداشتیم تا به اندازه کافی به آن پاسخ دهیم، زیرا تفاوت زیادی میان ما و عاملان استفاده از این گاز برای حمله وجود دارد. شما می‌دانید منظور من چیست.»

او در ادامه اضافه کرد: «به همین دلیل من دیروز بر روی این موضوع به عنوان مهمترین هدف سیاسی اتحادیه متمرکز شدم... باید در این شرایط بسیار دراماتیک اتحاد میان کشورها را تا حد ممکن حفظ کنیم... در نتیجه تصمیمات دیروز، من انتظار دارم تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه روز دوشنبه اقدامات بیشتری علیه روسیه انجام دهند. این پایان اقدامات ما نیست.»

«ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس، پس از ترک نشست اتحادیه اروپا گفت: شواهد جدید ارائه شده به ۲۷ نفر از سران کشورهای دیگر عضو اتحادیه آن‌ها را تشویق کرده است تا در مورد حادثه مسمومیت «سرگئی اسکریپال» و دخترش از این کشور حمایت کنند.

«می» گفت: «ما آنچه می‌توانیم با همکارانمان در میان بگذاریم را از طریق کانال‌های اطلاعاتی به اشتراک گذاشتیم.»

روزنامه انگلیسی گاردین در ادامه گزارش خود نوشت، اگرچه ایتالیا نسبت به کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا روابط گرمتری با روسیه دارد، «ساندرو گوزی»، وزیر امور اتحادیه اروپای ایتالیا گفت: هیچ تردیدی از سوی این کشور وجود ندارد و ایتالیا به لطف اطلاعاتی که از نخست‌وزیر انگلیس دریافت کرد، همه چیز برای او روشن شد.

گوزی در ادامه گفت: فراخواندن نمایندگان اتحادیه اروپا، پیامدهای سیاسی یا اقتصادی فوری در بر ندارد، اما امیدوار است به روس‌ها کمک کند تا رفتار سازنده‌تری داشته باشند.

گاردین در گزارش خود نوشت فرانسه، آلمان، لهستان، ایرلند، هلند، لتونی، بلغارستان، جمهوری چک و دانمارک از جمله کشورهایی هستند که دیپلمات‌های روس را از کشور خود اخراج خواهند کرد.

در پاسخ به این اقدام «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه انگلیس را به تلاش برای عمیق‌تر کردن بحران روسیه متهم کرد.
منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس