کد خبر 841549
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
جان برنان مدیر سایق سیا

رئیس پیشین سیا هشدار داد که شاید رئیس‌جمهور آمریکا بخواهد برای کاهش فشارها بر خودش، ماجراجویی بین‌المللی شامل اقدام نظامی علیه کره‌شمالی یا جنگی جدید در خلیج‌فارس آغاز کند.

به گزارش مشرق، «جان برنان» رئیس پیشین آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) هشدار داد احتمال این وجود دارد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور برای منحرف کردن توجهات از بحران‌های داخلی و سیاسی، یک ماجراجویی بین‌المللی را آغاز کند.

برنان در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت: «رئیس‌جمهور در فهم و درک امور بین‌الملل مشکل دارد...او از موارد مورد نیاز برای ریاست جمهوری بر آمریکا غافل است.»

وی با «بی‌ملاحظه، متقلب و غیرقابل اعتماد» خواندن ترامپ گفت: «او آینده ما را در خطر قرار داده است...او مسائل مختلفی را با روش نادرست پیش برده است...او خود شیفته است و فقط تلاش می‌کند منافع خودش را بیشتر کند».

جنجال در محافل سیاسی واشنگتن

رئیس سابق سیا با انتقاد شدید از تبریک ترامپ به «ولادیمیر پوتین» به مناسبت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، گفت سرخوردگی و استیصال در کاخ سفید به حدی رسیده که منابعی با روزنامه واشنگتن پست تماس گرفته و اطلاعات محرمانه درباره اینکه به ترامپ گفته شده بود به پوتین تبریک نگوید را علنی می‌کنند.

وی همچنین احتمال داد که دلیل تبریک ترامپ به پوتین و اینکه تا کنون هیچ سخنی ضد روسیه به زبان نیاورده این است که شاید روس‌ها چیزی از او می‌دانند که بعدا می‌توانند علیه ترامپ استفاده کنند.

برنان تصمیم ترامپ برای دیدار با «کیم‌جونگ‌اون» رهبر کره شمالی را نشانه «تحریک‌پذیری» و اینکه به مسائل نگاه عمیق‌تر ندارد، دانسته و افزود: «متحدان ما در اروپا دیگر به آمریکا به عنوان یک متحد قابل اعتماد و رهبر جهان آزاد نگاه نمی‌کنند».

این مقام امنیتی پیشین آمریکا احتمال داد که ترامپ برای «برداشتن تنش‌های داخلی و سیاسی از شانه‌هایش» سناریوی به راه‌انداختن و دخیل‌شدن در یک بحران بین‌المللی را اجرا کند.

وی توضیح داد: «این بحران که واقعا کشور ما را در خطر قرار می‌دهد می‌تواند شمال اقدام نظامی علیه کره شمالی یا اقدام متقابل علیه ایران، پاره کردن توافق هسته‌ای و تحریک کردن کشورهای حاشیه خلیج (فارس)‌ به سمت آغاز جنگ باشد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس