کد خبر 840679
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱
مرگ

معمولا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟ علت این امر چیست؟ چرا زنان زودتر از مردان عمر می‌کنند؟

به گزارش مشرق، معمولا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟ علت این امر چیست؟ چرا زنان زودتر از مردان عمر می‌کنند؟ با ما در این مقاله همراه شوید تا علت این امر را به شما آموزش دهیم.

با نگاهی به افراد سالخورده به راحتی به این نکته پی خواهیم برد که زنان بیشتر از مردان عمر خواهند کرد. تعداد زنان سالخورده به طرز چشم‌گیری از مردان سالخورده بیشتر است.

چرا مردان معمولا زودتر می‌میرند؟

اگرچه در سنین پایین و جوانی تقریبا میان تعداد مردان و زنان تناسب برقرار است، ولی در سنین بالا مردان درصد کمتری از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند. برخی از مهمترین عواملی که باعث می‌شود مردان زودتر بمیرند، در زیر آمده است:

۱. بروز رفتارهای پر ریسک

یکی از دلایل این ویژگی مردان، بیولوژیکی است. لوب پیشانی مغز که مسئول قضاوت و بررسی عواقب تصمیمات است، در مردان آهسته‌تر از زنان تکامل می‌یابد. این باعث می‌شود تا مردان بیش از زنان در اثر تصادفات یا خشونت جان ببازند. برای مثال می‌توان به رانندگی در حال مستی، قتل و دوچرخه‌سواری در مکان‌های خطرناک اشاره کرد. تکامل آهسته و فکر نکردن به عواقب کارها باعث تصمیماتی می‌شود که زندگی مردان را در بلندمدت هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. مانند مصرف مشروبات الکلی، اعتیاد به سیگار و موادمخدر.

بیشتر بخوانید:

تاثیر مصرف آجیل در طول عمر مبتلایان سرطان روده

۲. مشاغل پرخطر

میزان مشاغل خطرناک در مردان بسیار بیشتر از زنان است. شغل‌هایی مانند کار در ارتش، آتش‌نشانی، ساخت‌وساز و…

۳. مرگ در اثر بیماری‌های قلبی

احتمال مرگ در اثر بیماری‌های قلبی در مردان ۵۰٪ بیش از زنان است. این موضوع می‌تواند به‌علت کمتر بودن هورمون استروژن در مردان باشد. همچنین فشارخون و کلسترول بالا نیز در این امر مؤثرند.

۴. بزرگتر بودن جثه‌ی مردان

در بیشتر گونه‌های حیوانات، آنهایی که جثه‌ی بزرگتری دارند زودتر از هم‌نوعان کوچکتر خود می‌میرند. هرچند قطعیت این موضوع در انسان‌ها اثبات نشده است، ولی می‌تواند عاملی در جهت مرگ زودهنگام مردان باشد.

۵. بالاتر بودن آمار خودکشی در مردان

میزان افسردگی در زنان بیش از مردان است. اقدام به خودکشی (نافرجام) در زنان بیشتر، اما خودکشیِ منجر به مرگ در مردان بیشتر است. یکی دیگر از عواملی که مؤثر است، ویژگی اخلاقی خاص مردان است. مردان در صورت بروز افسردگی، کمتر از دیگران تقاضای کمک می‌کنند و برای بهبود خود تلاش چندانی نمی‌کنند.

۶. ارتباطات اجتماعی ضعیف‌تر

به دلایلی که دقیقا مشخص نیست، افرادی که ارتباطات اجتماعی ضعیف‌تر دارند (از جمله مردان) نرخ مرگ‌ومیر بالاتری دارند.

۷. تمایل کمتر برای مراجعه به پزشک

بر اساس تحقیقات مردان نسبت به زنان حساسیت کمتری بر روی سلامتی خود دارند. همچنین احتمال اینکه مردان در طول سال به پزشک مراجعه کنند، بسیار کمتر از زنان است.

زمینه‌ی عمر کوتاه‌تر در مردان از همان روزهای اول به‌وجود می‌آید. نوزاد یک کروموزوم را از مادر و یکی را از پدر دریافت می‌کند. کروموزوم در زنان XX و در مردان XY است. کروموزوم Y بیش از کروموزوم X مستعد جهش است. این باعث بروز ناهنجاری بیشتری در مردان می‌شود. همچنین در رحم مادر میزان مرگ‌ومیر جنین پسر بیش از جنین دختر است. در نهایت اختلالات رشد در پسران رایج‌تر است. برخی از این اختلالات امید به زندگی فرد را کاهش می‌دهند.

چه کارهای باعث عمر طولانی‌تر مردان می‌شود

برخی از عواملی که عنوان شد، اجتناب‌ناپذیرند. ولی برخی دیگر از عوامل قابل اصلاح‌اند. مثلا چون مردان چندان پیگیر درمان خود نیستند، اطرافیان می‌توانند در صورت مشاهده‌ی علائم در آنها برای درمان‌شان اقدام کنند. این علائم می‌تواند مانند علائم افسردگی یا مشکلات سلامتی مانند فشارخون باشد. می‌توان با چک‌کردن منظم سلامتی و آزمایشات از بروز مشکلات جدی‌ در مردان جلوگیری کرد.
البته شایان ذکر است تفاوت طول عمری که در مردان و زنان مشاهده می‌کنید، حاصل میانگین کل افراد جامعه است. در بسیاری از موارد زنان پیش از شوهر خود فوت می‌کنند. عواملی مثل اعتیاد، دیابت یا سابقه‌ی خانوادگی سرطان‌ سینه در زنان می‌تواند آنها را در معرض خطرات بزرگی قرار دهد.

با پیشرفت علم پزشکی در آینده طول عمر مردان و زنان افزایش می‌یابد. احتمالا این افزایش برای مردان بیشتر است تا جایی که فاصله‌ی عمر مردان و زنان کاهش خواهد یافت.

منبع: الو دکتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    32 4
    چرا مردها زودتر از زن‌ها می میرند؟ چون زن‌ها مردها را می کشند!!!!!!!
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
      1 0
      در طبیعت هم ماده ها بیشتر از نرها زندگی می کنند .چون طبیعت زنانه ست . شما مردها هم البته اگر مدام جنگ به پا نکنید و مواظب خودتون باشید و عین چی نخورید حتما می تونید عمر طولانی تری داشته باشید .اگر هم زنها این همه بد هستند دنبالشون نرید و در زندگی زنها هم دخالت نکنید .بهتر ما زنها ...
  • رهگذر IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    37 2
    خب معلومه چرا عمر مردها کوتاهتر است!!! واسه اینکه خانمها از صبح تا شب روی مخ آقایون قدم میزنن و دیگه خون به مغز مردهای بیچاره نمیرسه!!
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    5 14
    توطئه انگليس هاست تا با زياد شدن زنان فساد بيشتر شود
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    37 2
    شما از هر چی بیشتر کار بکشید اون چیز زودتر مستهلک میشه خوب انسان هم دیگه از سنگ و آهن که قوی تر نیست .برای همین چون مرد ها بیشتر کار میکنن زودنر شکسته و از بین میرن
  • شاهین IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    26 14
    زن بودن به خصوص در ایران خیلی آسونتر از مرد بودنه زن بودن مساوی با راحت بودن و مصرف کننده بودنه زن بودن در ایران مساوی با زحمت کمتر و استفاده از دسترنج مرد برای یک عمره
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
      0 5
      زن بودن در ایران سخت ترین موقعیت جهانه چون ما اختیار بر زندگی و حق انتخاب نداریم.باید همونطور باشیم که پدر و برادر و شوهر میخوان .وقتی هم انسان آزاد نباشه اصلا انسان نیست.برده ست
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
      1 0
      خیلی مردها به زنهای باب میل ودلخواهشون درتنوع زیاد میرسند؛در حالیکه خدا بهشون وعده داده..
  • امیر IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    3 3
    علت مرگ مردها فقط زنها هستند و بس!
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
      2 2
      مخصوصا این دور وزمونه.
  • فردوس توسی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    1 1
    زنان در زیبایی لطافت و ...به گلها شبیهند و در طول عمر به کلاغ و مردان هم همچون کاکتوس و ...
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
      2 1
      زنان در صورت لطیفندودر سیرت عین کاکتوس وخیلی کمند که درسیرت هم لطیف وشبیه گل باشند!!!
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    3 1
    فعلا که آمار مرگ ومیر مردها وجوونا روز به روز بیشتر از زنهاست واز علائم آخرالزمان بیشتری زنهاست والبته ترشیدگی..
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    0 0
    همه جا اینطوره؟
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    4 1
    کدام مرد؟ مردها مدتها مرده اند و تک و توکی هم مانده اند رو به انقراضند. تا دلتان بخواهد نر داریم که عمرشان خیلی هم کم نیست.
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
      3 0
      اگر مردها امروز مرده اند؛زنهای فرشته وار خیلی وقته که مردند؛بیشتر ماده های شبه نرند وتک وتوک ماده بیخاصیت.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    1 0
    اول متن نوشتی چرا زنان زودتر از مردان عمر می‌کنند؟ زنان زودتر از مردان عمر میکنن معنی نداره:|

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس