اخبارویژه

رئیس ستاد انتخابات در دولت اصلاحات می‌گوید هر کس بگوید انتخابات آزاد می‌خواهیم و با مهندسی انتخابات مخالفیم، حتما از آن استقبال می‌کنیم.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

تعطیلی کارخانه‌ها یعنی ایجاد اشتغال؟!


کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند اشتغالزایی در تولید و صنعت کاهش یافته و آمارهای دولت در این باره با واقعیت متناسب نیست.


روزنامه فرهیختگان با اشاره به آمار رئیس‌جمهور مبنی بر تولید 2 میلیون شغل در دولت یازدهم نوشت: به نظر می‌رسد ادعای ایجاد سالانه 500 هزار شغل در کشور بدون در نظر گرفتن آمار بیکاری، بیکار شدن کارگران، افزایش میزان تقاضای کار، تورم و مولفه‌های مهم دیگری مطرح می‌شود.


در بهمن سال گذشته، رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 950 هزار فرصت شغلی در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار دارد، وعده داد که نرخ بیکاری تک‌رقمی می‌شود. البته وعده‌های محمدباقر نوبخت نه‌تنها محقق نشد، بلکه پاییز امسال با اظهار نگرانی از کاهش اشتغال جوانان در مناطق روستایی اعلام کرد که در حال حاضر، هر خانه سه بیکار دارد.


اگرچه مشخص نیست که محاسبه میزان اشتغالزایی در کشور با کدام معیار سنجیده می‌شود و آیا اعلام این اعداد و ارقام براساس معیار یک ساعت کار در هفته تعیین شده یا شاخص دیگری، اما به هرحال آنچه ظاهر جامعه نشان می‌دهد، روزبه‌روز بر میزان فارغ‌التحصیلان بیکار افزوده می‌شود. بر این تعداد باید تعطیلی کارگاه‌های تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ و بیکاری تعداد قابل‌توجه کارگران را نیز افزود.


حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور گفت: «ما در این حوزه با آمارهای متناقض روبه‌رو هستیم و این آمار هم غلط است. در هیچ زمانی به اندازه مقطع کنونی نرخ اشتغال پایین و نرخ بیکاری بالا نبوده است و ما با لشکر بیکاران روبه‌رو هستیم. معلوم نیست این عدد را از کجا می‌آورند؟»! اکبر امینی‌مهر، اقتصاددان در رابطه با حسن روحانی درباره ایجاد دو میلیون شغل خالص در مدت چهار سال گفت: «باید دید تعریف جناب رئیس‌جمهور از شاغل چیست. طبق مرکز آمار که یک ساعت در هفته را کار می‌داند شاید بتوان این تعداد را درست دانست، ولی با توجه به آنچه در ذهن من است کسی شاغل است که بتواند نیازهای متعارف و معمولی یک خانواده متوسط را تامین کند. طبق این تعریف شواهد نشان می‌دهد که این مقدار شغل ایجاد نشده است.»


وی تصریح کرد: «کاش دولتمردان آمار دقیق‌تری ارائه می‌دادند تا معلوم شود این تعداد در کدام بخش استخدام شده‌اند. در بخش‌های دولتی که جذبی صورت نگرفته است. بخش خصوصی نیز نشان از جذب وسیع نیرو ندارد. حدود 70 درصد شهرک‌ها تعطیل هستند و مابقی نیز با همه ظرفیت خود کار نمی‌کنند. تولید در کشور فعال نیست.»


ناراضی کردن دوباره مردم مانند سال 74 هنر نیست


دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور، ضمن تخطئه دولت قبل از دولت روحانی و انداختن همه مسئولیت‌ها به گردن آن دولت گفت احیای امید و بازسازی سرمایه اجتماعی مهم‌ترین اولویت کشور است.


مسعود نیلی در گفت‌وگو با روزنامه ایران، با پرش از رکورد تورم 49/6 درصدی در دولت کارگزاران سازندگی که دست پخت وی و هم‌طیفانش بود و مورد اعتراض‌های عمومی شد، مدعی شد نابسامانی اقتصادی صرفاً محصول عملکرد دولت‌های نهم و دهم است.


نیلی در ادامه می‌گوید رشد اقتصادی که سال 95 رخ داده، زمان می‌خواهد تا اثرات آن دیده شود. وی پس از سیاه‌نمایی مفصل علیه دولت نهم و دهم و سفیدنمایی خلاف واقع عملکرد دولت‌های سازندگی و اصلاحات و دولت فعلی می‌گوید: به نظر من گلوگاه ما امید است؛ آمارهای اقتصادی نیست. مهم این است تا چه اندازه شرایط عمومی کشور می‌تواند این امید را احیا و ایجاد کند؟ و این مسئله‌ای نیست که مردم فقط امروز با آن مواجه باشند؛ سال‌هاست با آن مواجهند. در نتیجه انتظارشان این است که برایشان ترسیم شود چه زمانی قرار است کدام مشکل حل شود و کارهایی که قرار است مشکلات را حل کند، چگونه پیش می‌رود؟ این قاعدتاً مهمترین سؤال مردم است. اگر پاسخ قابل قبولی به این سؤال داده شود، مردم خواهند توانست مشکلات را تحمل کنند. در این میان اتفاق دیگری نیز در کشور بوقوع پیوسته است و آن این که برآیند فضای رسانه‌ای کشور این موضوع را به مردم القا کرده که مسئولین شما مشکل دارند؛ یا حقوق بالا می‌گیرند یا درگیر مسائل فساد مالی هستند. وجه غالب تبلیغات رسمی‌مان این است. و این در حالی است که در دنیا این کار را نمی‌کند. چون خطرناک است.


وی سپس خواستار گفت‌وگوی ملی و کنار هم قرار گرفتن مسئولان مانند لویی‌جرگه افغانستان شد و گفت: اما اگر این شرایط فراهم نشود و گفت‌وگوی ملی شکل نگیرد، طبیعتاً مشکلات بغرنج‌تر خواهد شد و با عدم حل آنها و عدم حرکت رو به جلو شاهد انباشت مشکلات و مطالبات خواهیم بود. باید زبان گفت‌وگو با همدیگر را تعریف کنیم و به دغدغه‌های همه طرف‌ها احترام بگذاریم. این که مدام به همدیگر بگوییم من خادم هستم و تو خائن؛ در چنین فضای گفتمانی مشکلات حل نخواهد شد. اگر مؤسسات مالی امروز دچار مشکل شده‌اند، هشداری است که ممکن است بانک‌ها هم با چنین مشکلی مواجه شوند. اگر تظاهرات مردم را در دی ماه شاهد بودیم، هم هشدار این است که ممکن است بیشتر و بزرگ‌تر شود و ابعاد وسیع‌تری به خود بگیرد.


سخنان ضد و نقیض دستیار اقتصادی روحانی در حالی است که برخی دولتمردان فعلی بیشترین نقش را در سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم داشته‌اند؛ ضمن اینکه در کنار این رویکرد غلط، به مدیریت اشرافی، رانتی و قوم و خویش بازی سیاسی اصرار داشته‌اند. امسال نیز نحوه تنظیم لایحه بودجه توسط دولت نشان‌داد دولت دنبال نوعی خودکامگی در تصمیم‌گیری (نه گفت‌وگو و مفاهمه) است، آن هم در شکل افراطی و شکست خورده آزادسازی قیمت‌ها و تأمین هزینه‌های حزب و جاری دولت از جیب مردم. به عنوان مثال دولت در پی حذف یارانه نیمی از مردم و افزایش قیمت حامل‌های انرژی حتی تا 50 درصد بود؛ روش شکست خورده‌ای به خاطر مشورت‌های غلط برخی لیبرال‌های اقتصادی حاضر در دولت فعلی، در سال 74 اجرا شد و به رکورد تورمی بی‌سابقه (49/6) انجامید.


با این اوصاف، سوء تدبیرهای دولت فعلی در رها کردن اقتصاد و مدیریت و نشستن به امید غرب، رفتن در همان بیراهه سال 74 است و با این وجود عجیب است که دستیار رئیس‌جمهور، اقدام به فرافکنی و حداکثر پیش‌بینی نارضایتی مردم می‌کند!


مدیران دولتی در سال 94، سال‌های 95 و 96 را اوج رشد و رونق اقتصادی توصیف کرده بودند و پیش‌بینی اخیر آقای نیلی، اذعان به وارونه بودن تمام آن وعده‌ها بوده است.
 

بازارگرمی جالب جهانگیری برای سهام واگذار نشده به مردم


در حالی که با گذشت بیش از 10 سال هنوز نیمی از اقساط دولت به عنوان شرط آزادسازی سهام پرداخت نشده است، معاون اول رئیس‌جمهور از مردم خواست سهام عدالت 2/5 میلیون تومانی خود را نفروشند، چون ممکن است برای اموری مانند وثیقه کاربرد داشته باشد!


به گزارش «جوان» مهلت 10 ساله طرح سهام عدالت برای آزادسازی سهام در حالی به پایان رسیده است که نیمی از اقساط سهام عدالت به دولت هنوز پرداخت نشده است و اگر بنا به قول معاون اول ارزش سهام عدالت را 2/5 میلیون تومان برای عرضه فرض کنیم مجموع اقساط پرداخت نشده دولت بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان می‌شود که تا پرداخت این مبلغ آزادسازی و فروش سهام عدالت بی‌معنی است.


حال باید از اسحاق جهانگیری پرسید که در ابتدا چگونه ارزش 2/5 میلیون تومانی سهم را محاسبه کرده و سپس مگر می‌شود سهام عدالت را فروخت که ایشان از مردم درخواست کرده سهام عدالت خود را نفروشند. اسحاق جهانگیری در آیین نکوداشت ساماندهی سهام عدالت نظرات خود را درباره این سهام اعلام کرد، اما جالب‌ترین بخش از صحبت‌های وی آنجا بود که گفت: «از وقتی که لایحه نحوه آزادسازی  سهام عدالت از سوی مجلس تصویب شد، مشمولان این سهام نسبت به نحوه مدیریت سهام خودمختار خواهند بود اما ارزش این سهام در حال حاضر 2/5 میلیون تومان و برای یک خانوار پنج نفره حدود 12/5 میلیون تومان است و توصیه می‌کنم این سهام را نفروشید، چرا که می‌توانید از آن به عنوان وثیقه یا سایر کاربردها بهره‌ بگیرید!»


جهانگیری ادامه داد: تمام تلاش دولت این بود که کسی که سهامدار است، بتواند این دارایی را با اختیار خود بفروشد یا سود خود را دریافت کند و این در حالی است که کسی که 10 گوسفند دارد. می‌تواند در کنار آنها این سهام را نیز جزو دارایی‌های خود به شمار آورد. وی خطاب به مشمولان سهام عدالت عنوان کرد: هیچ‌کس امروز نمی‌تواند منتی بر سردارندگان سهام عدالت و دریافت سود نقدی 150 هزار یا 75 هزار تومانی بگذارد تا زمانی که این سهام در اختیار مردم است. باید سود سهام خود را دریافت کنند و انتظار می‌رود سودآوری ناشی از عملکرد سال96 شرکت‌ها از سال 95 بهتر باشد.


علت ضعف عملکرد اقتصادی تیم دولت یا مدیریت روحانی؟!


آیا رئیس جمهور به این فکر افتاده است که با گذشت یک سال از روی کارآمدن دولت خود تیم اقتصادی‌اش را تغییر دهد؟ این سؤال در حالی مطرح می‌شود که تیم اقتصادی دولت نخست او در چهار سال قبل بدون تغییر ماند. آیا اگر تغییری در کار باشد به خاطر افت عملکرد دولت خواهد بود؟


سایت فرارو در این باره نظر کارشناسان اقتصادی را جویا شد.
فرشاد فاطمی، اقتصاددان و استاد دانشگاه تغییر تیم اقتصادی دولت را در هر زمان و در جهت بهبود عملکرد یا افزایش هماهنگی امری طبیعی می‌داند و می‌گوید: خیلی از مباحثی که درباره تغییر تیم اقتصادی دولت منتشر می‌شود در اصل آرزوها و توصیه‌های تحلیل‌گران است نه لزوماً اخباری که تأیید کننده تغییر در دولت باشد. به نظر می‌رسید اگر قرار بود تغییری در تیم اقتصادی دولت انجام شود منطقی بود که یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شد و نه یک سال بعد. هر چند که تغییر در جهت بهبود ترکیب تیم اقتصادی، امری فرخنده برای هر دولت خواهد بود. علی میرزاخانی، کارشناس دیگری است که معتقد است بین دو تیم اقتصادی حسن روحانی اختلاف چندانی وجود ندارد.سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد به فرارو می‌گوید: ما متأسفانه التهاباتی در بعضی بازارها مشاهده کردیم. این التهابات قابل پیش‌بینی و پیش‌گیری بودند. اما این مهارت در تیم اقتصادی دیده نشد. به همین خاطر لازم است که یک بازنگری در تیم اقتصادی دولت دوم حسن روحانی صورت بگیرد.


او ادامه می‌دهد: ما در تیم اقتصادی افراد با سواد، توانمند و دارای مهارت‌های مدیریتی داریم. اما من معتقدم خروجی تیم اقتصادی به طور کلی ایراد دارد. البته این به معنای ایراد در مورد افراد نیست. اما سؤال آنجاست که ایراد تیم اقتصادی دوم دولت روحانی به افراد برمی‌گردد یا به کمبود اختیارات آنها؟ بعضاً گفته می‌شود که رئیس‌جمهور شخصاً درباره سیاست‌های اقتصادی نظر دارند و تیم اقتصادی اختیارات لازم را ندارد. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد داستان فرق می‌کند. اما اگر رئیس جمهور اختیارات لازم را به تیم اقتصادی خود داده است و این تیم نتوانسته از التهابات جلوگیری کند در حالی که می‌توان پیش‌بینی کرد که ما در سال آینده بزنگاه‌های دیگری هم داشته باشیم، لازم است سیاست‌های دیگری برای جلوگیری از این التهابات در نظر گرفته شود. به این ترتیب اگر در بررسی این نبود مهارت به این نتیجه برسیم که تیم اقتصادی توانایی جلوگیری از التهابات را ندارد باید یک بازنگری در تیم اقتصادی دولت صورت بگیرد.


میرزاخانی ادامه می‌دهد: لازمه اینکه تیم اقتصادی کارکرد و کارایی خوبی داشته باشد سه ویژگی است: اشراف تئوریک بر مسائل، آشنایی با فنون سیاست و مهارت‌های مدیریتی. تیم اقتصادی دولت‌های اول و دوم آقای روحانی در دو مورد اول مشکل دارد. وقتی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی ایراد داشته باشد، مهارت‌های مدیریتی خیلی نمی‌تواند به بهبود وضعیت یا جلوگیری از بروز مشکلات کمک کند. ما فکر منسجمی را در اداره مسائل اقتصادی در تیم اول و دوم شاهد نبودیم. اگر سیاست‌های اقتصادی را به صورت یک پکیج در نظر بگیریم، سیاست‌های پولی، سیاست‌های مالی و سیاست‌های ارزی و تجاری این پکیج را تشکیل می‌دهند. تنها چیزی که شاید بتوانیم بگوییم دولت به صورت نیم بند به آن متعهد بوده سیاست‌های پولی بوده است. در طول این سال‌ها ما نه سیاست ارزی که پشت آن فکر مشخصی باشد داشتیم، نه سیاست مالی و نه در سیاست‌های تجاری روند با ثباتی را مشاهده کردیم که بتوانیم نتیجه‌گیری کنیم که فکری پشت این سیاست‌ها وجود دارد. به همین خاطر من تفاوتی بین دو تیم اقتصادی آقای روحانی قائل نیستم. اعتقاد دارم که ما در مراحل اول دچار مشکل هستیم.


میرزاخانی در ارتباط با تغییر تیم اقتصادی نیز می‌گوید: این جای سؤال است که آیا رئیس جمهور اختیارات لازم را به تیم اقتصادی خود داده است یا نه؟ البته همانطور که گفتم فکر پیش‌برنده اقتصادی‌ای در تیم اقتصادی مشاهده نمی‌کنیم. این نشان می‌دهد که در تیم اقتصادی هم مشکلاتی وجود دارد. اگر این مشکلات را متوجه تیم اقتصادی بدانیم، تغییر در این تیم لازم است. اما اگر رئیس جمهور اختیارات لازم را نداده است مشکل باید در این زمینه حل شود. به هر حال سیاست‌های ارزی، پولی و مالی فنونی دارند که باید اختیارات لازم به تیم اقتصادی داده شود و به آنها اعتماد شود.


پاسخ محسن هاشمی به ژست «انتخابات آزاد» تاج‌زاده


رئیس ستاد انتخابات در دولت اصلاحات می‌گوید هر کس بگوید انتخابات آزاد می‌خواهیم و با مهندسی انتخابات مخالفیم، حتما از آن استقبال می‌کنیم.


مصطفی تاج‌زاده در مصاحبه با روزنامه سازندگی می‌گوید: هر کسی که بگوید انتخابات آزاد می‌خواهیم، با مهندسی انتخابات مخالفیم و قوه‌قضائیه باید غیرحزبی و سالم شود، حتما از آن استقبال می‌کنیم. چون شعار ما تبدیل معاند به مخالف و مخالف به موافق است. همین حالا اگر آقای مصباح هم بیاید و بگوید نجات کشور در انتخابات آزاد است، نامه می‌نویسم و از او تشکر می‌کنم. بنابراین، ما برای گسترش گفتمان اصلاح‌طلبی از هر که همراهی کند، استقبال می‌کنیم.


وی می‌افزاید: تظاهرات دی‌ماه افق‌های جدیدی را برای همه گشود و ما می‌توانیم از ظرفیت‌های جدید بهره بریم. مهمترین آنها انتخابات آزاد است. به همین علت منتقد کسانی هستم که تلاش می‌کنند انتخابات را مقابل تظاهرات بگذارند. تظاهرات، مکمل انتخابات است. به همین دلیل اکنون می‌توانیم به سمت انتخابات آزاد حرکت کنیم.


این ژست دفاع از انتخابات در حالی است که تاج‌زاده یکی از سرتیم‌های ترور شخصیت‌ هاشمی در انتخابات مجلس ششم (بهمن 1378) و سپس تقلب علیه وی بود. این واقعیت را محسن هاشمی، فرزند ارشد و رئیس دفتر آقای هاشمی 9 دی‌ماه 1391 در مصاحبه با روزنامه بهار فاش کرد.


محسن هاشمی درباره تقلب مدیران وزارت کشور دولت اصلاحات - که تاج‌زاده معاون وزیر و رئیس ستاد انتخابات آن بود - گفته بود: «نمی‌توان خیلی از مسائل را واضح مطرح کرد چون باعث کدورت اصلاح‌طلبان می‌شود... آیت‌الله هاشمی در انتخابات مجلس ششم بیستم شد، اگر صندوق‌ها را باز می‌کردیم شاید انتخابات تهران باطل می‌شد. کتابی هست به نام «انصراف» که حاج‌آقا دلایل انصراف‌شان را از انتخابات مجلس ششم نوشته‌اند. آن موقع مسئول انتخابات فهرست را می‌خواند ولی اسم ایشان را نمی‌خواند.» فرزند ارشد هاشمی همچنین خاطرنشان کرد «من مدام تماس گرفتم و گفتم چرا نمی‌خوانید گفت: ما هنوز به رأی آیت‌الله هاشمی شک داریم، بعد شکایت شد و یک بساطی راه انداختند که اگر یادتان باشد کاریکاتور «آقاسی» را کشیدند. من آن موقع رئیس دفتر حاج‌آقا بودم، به شورای نگهبان شکایت شد. برخی از صندوق‌ها را باز کردند و هر صندوقی که باز می‌شد آرای آن مخدوش بود و باطل اعلام می‌شد. تا 30 درصد بازشماری شد و حاج آقا بیستم شد، بعد گفتند دیگر ادامه ندهید چون مجبور می‌شوند انتخابات تهران را باطل کنند. وقتی از 30 به 20 رسیدند دیدند انتخابات در تهران مخدوش است. افراطی‌های اصلاح‌طلبان و اجرایی‌های آنها تقلب کرده بودند».

ایران

ابراز تأسف معاون اول رئیس جمهوری  از محکومیت زیباکلام

معاون اول رئیس‌جمهوری با اظهار تأسف از محکومیت صادق زیباکلام، ابراز امیدواری کرد که حکم صادر شده علیه این استاد دانشگاه در دادگاه تجدید نظر لغو شود. به گزارش «ایران»، اسحاق جهانگیری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «‏از خبر محکومیت ‎دکتر صادق زیباکلام، استاد منتقد و دلسوز و فعال دانشگاه متأسف شدم. جامعه نیازمند ‎اظهارنظر و نقد منصفانه نخبگان و دانشگاهیان است. امیدوارم با لغو این حکم در مراحل تجدید نظر، راه بر این ضرورت و بهره‌مندی از دیدگاه‌های خیرخواهانه ایشان و امثال‌ایشان همچنان باز بماند.» صادق زیباکلام اخیراً به 18 ماه حبس تعزیری و دو سال محرومیت کامل از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است. حسن پاشازاده، رئیس شعبه ۱۰۲۳ دادگاه عمومی و جزایی روز پنجشنبه درباره محکومیت صادق زیباکلام با بیان اینکه «در صدور یک حکم جنجال رسانه‌ای و اظهارنظر اشخاص موضوعیتی ندارد»، به «میزان» گفت: در ماده ۵۰۰ قانون تعزیرات تصریح شده هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید، به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.  

روایت پوتین از رباعیات عمر خیام

رئیس جمهوری روسیه در فیلم خود به نام «پوتین» روایتی از رباعیات عمر خیام بیان کرد. به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین گفت: اگر می‌خواهی حکیم باشی، با مردم با ملاطفت رفتار کن، حکمت خود را برای هیچ کس ناگوار نکن. به گفته گوینده فیلم، «این بیت از خیام از اصول مهم زندگی رئیس جمهوری روسیه شده است.»

محکومیت یک تبعه ایران در امریکا به ۲۵ سال حبس

دادگاهی در امریکا یک شهروند ایرانی-امریکایی را به اتهام تلاش برای خرید موشک‌های ضدهوایی و قطعات یدکی هواپیماهای نظامی برای حکومت ایران مجرم شناخت و وی را به تحمل ۲۵ سال حبس محکوم کرد. به گزارش ایسنا، این حکم را روز چهارشنبه قاضی منطقه «منهتن» در نیویورک علیه «رضا اولنگیان» که ۵۷ سال سن دارد، صادر کرد. بنا به گزارش‌ها، اولنگیان اکتبر سال ۲۰۱۲ در استونی دستگیر و مارس ۲۰۱۳ به ایالات متحده امریکا مسترد شده است.

کناره‌گیری نجفی ربطی به مراسم برج میلاد و احضار به دادسرا ندارد

 مشاور رسانه‌ای شهردار تهران تأکید کرد: استعفای نجفی این پیام پنهان منفی را به جامعه داد که چون با اختاپوس فساد در شهرداری درافتاد و مقبول نیفتاد، ناچار بهانه بیماری را پیش کشید. غلامعلی رجایی در رشته ‌توئیت‌های خود نوشت: شهرداری در بهشت است و نجفی در شهرداری. پس نجفی در بهشت است! کسی دلش نمی‌خواهد «داوطلبانه» از بهشت بیرون برود! بخصوص اینکه «نجفی» هم باشد! وی با بیان اینکه از نزدیک در جریان استعفای دکتر نجفی شهردار تهران هستم، اظهار داشت: این کناره‌گیری غیراختیاری! ربطی به مراسم برج میلاد و احضار ایشان به دادسرای تهران ندارد.

آرمان

واکنش آشنا به اظهارات کریمی قدوسی

مشاور رئیس جمهور در متنی تلگرامی به اظهارات کریمی قدوسی واکنش نشان داد. در فیلمی که اخیرا منتشر شده، قدوسی از روی گوشی موبایلش، پاراف تند روحانی خطاب به ستاد کل نیروهای مسلح در مورد بودجه نظامی را می‌خواند. حسام الدین آشنا در واکنش به این اظهاراتش نوشت: بارها در سخنان برخی تندروان داخلی تامل کرده‌ام و در برخی موارد به عیان مشاهده کرده ام که آنها -احتمالا ناآگاهانه- منویات سرسخت‌ترین دشمنان انقلاب اسلامی را با بیانی به ظاهر بسیار انقلابی ترویج می‌کنند؛ آنگاه دشمنان به سخنان آنان استناد کرده و بر آتش دشمنی می‌دمند. آنان نه فقط حاضرند به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش بکشند بلکه حاضرند برای گرم کردن یک مجلس خلوت، مکاتبه‌ای را که مدعی هستند بین دو مقام ارشد نظام مبادله شده است از روی گوشی هوشمند خود قرائت کنند. واقعا که گوشی از شما هوشمندتر است. آنان که ادعا می‌کنند به جاهایی وصلند بهتر است اول از بزرگترانشان استعلام کنند بعد سخن بگویند تا بعد مجبور به سکوت طولانی نشوند.

توقیف پهپاد مشکوک بر فراز جیرفت

فرمانده سپاه ناحیه جیرفت اعلام کرد: شامگاه چهارشنبه یک دستگاه کوادکوپتر(هلی شات) که اقدام به فیلمبرداری از مناطق نظامی و حساس شهرستان جیرفت می‌کرد با هماهنگی دستگاه قضایی و دادستان محترم توسط نیروهای گمنام اطلاعات این ناحیه متوقف شد. به گزارش ایسنا، سرهنگ پاسدار محمدرضااستایی افزود: این کوادکوپتر به سازمان اطلاعات سپاه ثارالله انتقال داده شد تا بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. سرهنگ استایی خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات جاسوسی اخیر احتمال می‌رود این پهپاد جهت اقدامات خرابکارانه به‌کار گرفته شده باشد. وی در پایان هشدار داد: پرواز هرگونه پرنده‌ای به‌خصوص این نوع پهپادها و هلی‌شات‌ها که اخیرا تعداد آنها خیلی هم زیاد شده و می‌تواند بسیاری از اماکن را با خطر مواجه کند، پیامدهای امنیتی در پی دارد و متقاضیان باید نسبت به دریافت مجوز در این باره اقدام کنند و در غیر اینصورت علاوه بر توقیف دستگاه یاد شده با فرد صاحب کوادکوپتر نیز برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

برگزاری اجلاس ایران و دانمارک در تهران

اجلاس مشترک کنسولی جمهوری اسلامی ایران و دانمارک به ریاست مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان و معاون وزیر در مهاجرت و همگرایی دانمارک در تهران برگزار شد. در این اجلاس روسای هیات‌های ایران و دانمارک، ضمن استقبال از همکاری‌های مثبت دو کشور به ویژه در زمینه کنسولی، در خصوص برخی مسائل و مشکلات کنسولی اتباع دوکشور از جمله لزوم تسهیل و تسریع در صدور روادید، همکاری جهت جلوگیری از ورود و اقامت غیر قانونی اتباع طرفین گفت‌وگو و رایزنی کردند.

درگذشت مشاور رئیس قوه قضائیه

رئیس قوه قضائیه طی پیامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی را تسلیت گفت: در این پیام آمده است: خبر درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ احمد شفیعی که در طول عمر شریفشان خدمات شایانی را در دستگاه قضایی کشور به یادگار گذاشتند، موجب تاسف اینجانب گردید.این ضایعه مولمه را به خانواده محترم ایشان و کارکنان شریف دستگاه قضایی تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت می‌نمایم.

تصویب طرحی علیه ایران در مجلس آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه خود علیه ایران طرحی فراحزبی را تحت عنوان پاسخگویی در قبال حقوق بشر و گروگان‌گیری ایران به تصویب رساند که هدف آن افزایش تحریم‌ها علیه ایران به بهانه بی‌اساس نقض حقوق بشر است. با تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در مرحله بعدی این طرح باید در صحن مجلس نمایندگان به تصویب برسد و به سنا ارسال شود. در صورت تصویب طرح مذکور در سنا، به قانون تبدیل می شود و برای دولت ترامپ لازم‌الاجرا خواهد بود این طرح ایران را به گروگان‌گیری و بازداشت شهروندان آمریکا متهم می‌کند و از وزیر خارجه آمریکا خواسته که حداکثر ۱۲۰ روز بعد از اجرایی شدن طرح، گزارشی شامل راهبردهای پیشنهادی برای جلوگیری از اقدامات ایران در این زمینه‌ها ارائه کند.

چرا توکلی تهدید به اعتراض خیابانی کرد؟

احمد توکلی با بیان این‌که من آدم شفافی بودم و همه دوره زندگی‌ام با فساد و پنهانکاری مبارزه کردم، گفت: چطور من به فکر شفافیت نبودم؟ وقتی سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت تأسیس شد، اختیارات قانونی برای اجرای این مسأله امکان‌پذیر شد. خبرآنلاین نوشت: وی افزود: در واقع به فکر ما رسید طبق آیین‌نامه ١٣٨٤ و ١٣٩٥ سازمان‎های مردم‌نهاد، می‌توانیم درخواست جواز راهپیمایی و تجمع کنیم. ما از این امکان مدنی و دینی می‌خواهیم استفاده کنیم و آن را به سمت انجام‌وظیفه همه قوا اعم از کشوری و لشکری و حتی سازمان‌های عمومی غیردولتی سوق بدهیم تا در همه امور کارگزاران حکومت به استثنای وزارت اطلاعات و دستگاه‌هایی که باید اطلاعاتشان حفظ شود، شفافیت پیدا کند. قبلا برای شفافیت، فردی اقدام می‌کردم، اما حالا طبق قانون اساسی سازمان تشکیل دادیم، جمع شدیم. دیدگاه امام نیز آن بود که اگر امربه معروف و نهی‌از منکر فردی اثر نکند، یارگیری واجب است. در واقع این هم یک شکل جمعی امر به معروف و نهی از منکر است.

روایت پوتین از رباعیات خیام

رئیس جمهور روسیه در فیلم خود به نام «پوتین»، روایتی از رباعیات خیام بیان کرد. ایرنا نوشت؛ ولادیمیر پوتین در بخش دوم فیلم «پوتین» که روز پنج شنبه در فضای مجازی منتشر شد، نکات مهمی از زندگی و اندیشه‌های خود را بیان کرد. پوتین در این فیلم که در قالب گفت‌وگو با آندره کوندراشوف خبرنگار شبکه روسیه1تهیه شده، گفت: اگر می‌خواهی حکیم باشی، با مردم با ملاطفت رفتار کن، حکمت خود را برای هیچ کس ناگوار نکن. گوینده فیلم گفت: این بیت از خیام، جزو اصول مهم زندگی رئیس‌جمهور روسیه شده است.

به وضع موجود راضی نباشید

آیت‌ا...امامی کاشانی امام جمعه تهران با اشاره به شرایط موجود کشور با تاکید بر اینکه نباید به وضع فعلی راضی باشیم، گفت: ما به ویژه مسئولان وظیفه داریم برای مردم و حل مشکلات آنان فکر و تلاش کنیم. ما نباید بگوییم که نمی‌توانیم یک مشکل را حل کنیم بلکه همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند در جمهوری اسلامی همه مشکلات حل شدنی هستند و ان‌شاءا...مشکلات کشور حل خواهد شد. بر همه مسئولان و دست اندرکاران جامعه وظیفه است که برای خدا کار کنند و با اهتمام بیشتر و عشق و علاقه در خدمت مردم باشند.

وطن امروز

طرح سؤال از رئیس‌جمهور به بعد از نوروز موکول شد


عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: طرح سؤال از رئیس‌جمهور به بعد از عید نوروز موکول شد.
اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با آوای سیدجمال؛ از موکول شدن طرح سؤال از رئیس‌جمهور به بعد از عید نوروز خبر داد و گفت:  طرح سؤال از رئیس‌جمهور ربطی به استیضاح اخیر ندارد. وی تصریح کرد: ابتدا قرار بر این بود این موضوع روز یکشنبه در صحن مطرح شود که طبق قانون مجلس پس از طرح موضوع 72 ساعت فرصت برای در دستور کار قرار گرفتنش وجود دارد که این زمان تعیین‌شده به استیضاح 3 وزیر برخورد کرد.


نماینده مردم اسدآباد در مجلس با بیان اینکـه برخی نمایندگان اصرار به دوفوریتی بودن طرح داشتند، افزود: برخی دیگر از نمایندگان اما اصرار به بحث بیشتری درباره این موضوع در داخل کمیسیون دارند. وی افزود: ابتدا قرار بر این بود سؤال از رئیس‌جمهور در 5 محور انجام شود که پس از بحث در کمیسیون‌های مربوطه و تغییر تعداد امضاها از محوریت افتاد. رنجبرزاده در پایان گفت: مؤسسه مالی کاسپین موضوعی است که رئیس‌جمهور بعد از تعطیلات جوابگوی آن خواهد بود و اینک در کمیسیون‌ها در حال بحث است.

دولت انگلیس باید خسارت‌های وارده به سفارت ایران را جبران کند


نقوی‌حسینی گفت: دولت انگلستان باید خسارت‌های وارده به سفارت ایران را جبران کند. سخنگوی کمیسیون امنیت‌ ملی‌ و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به حمله تعدادی از عناصر طرفدار فرقه شیرازی‌ها به سفارت ایران در لندن، گفت: این فرقه سال‌هاست تحت حمایت دولت انگلستان در حال فعالیت است و دولت انگلیس، رسانه و امکانات در اختیار اعضای این فرقه قرار داده است؛ دلارهای نفتی رژیم آل سعود نیز در جهت تقویت این فرقه هزینه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس با تأکید بر اینکه دولت انگلیس باید پاسخگوی کوتاهی خود در این مساله باشد، تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی باید با جدیت این مساله را پیگیری کند و خواستار پاسخگویی مسؤولان دولت انگلستان باشد. نقوی‌حسینی در پایان با بیان اینکه دولت انگلیس باید از دولت و مردم ایران عذرخواهی کند، خاطرنشان کرد: دولت انگلستان باید خسارت‌های وارده به سفارت ایران را جبران کند.

وزارت اطلاعات به‌کارگیری دوتابعیتی‌ها را تکذیب کرد


روابط عمومی وزارت اطلاعات طی اطلاعیه‌ای به اشتغال برخی افراد دوتابعیتی در دستگاه‌های مختلف واکنش نشان داد. در این اطلاعیه آمده است: در پی اظهارات و درج برخی مطالب در رسانه‌ها مبنی بر اشتغال و انتصاب افراد دوتابعیتی در پست‌های دولتی، به آگاهی می‌رساند وزارت اطلاعات حسب وظایف و مأموریت ذاتی خود تاکنون موضوع شناسایی افرادی را که در مظان دوتابعیتی بودند،  با جدیت در دستور کار داشته و در فرآیند بررسی‌های اطلاعاتی، تعدادی از افراد دارای تابعیت مضاعف، متقاضی انتصاب و اشتغال در بخش‌های  دولتی  شناسایی گردیده‌اند که پس از بررسی‌های به‌عمل آمده  با انتصاب آنها در پست‌های دولتی  مخالفت شده است. لازم به توضیح است که منطبق با گزارشاتی که طی مراحل مختلف به مسؤولان ذی‌ربط و بویژه ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی، هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی و دادستان محترم کل کشور ارسال گردیده است، انتصاب افراد دوتابعیتی در پست‌های مدیریتی و انتصابی  تکذیب می‌گردد. علاوه بر آن، حتی برخی از افرادی که قبلاً در پست‌های مدیریتی منصوب شده و یا پس از انتصاب، اقدام به اخذ  تابعیت کرده بودند، پس از شناسایی، اعلام نظر صریح و قاطع و پیگیری وزارت اطلاعات، با همکاری رؤسای محترم سازمان‌های ذی‌ربط، از پست‌های مدیریتی عزل و برکنار گردیده‌اند.

گفتنی است، پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استناد به گزارش وزارت اطلاعات، از حضور بیش از 200 شخص دوتابعیتی در دستگاه‌های دولتی خبر داده و خواستار برخورد با این افراد شده بودند. این در حالی‌است که وزیر اطلاعات مدعی عدم وجود افراد دوتابعیتی در دولت شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس