کد خبر 840357
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
سلطان قابوس عمان

رفت‌وآمدهای مقامات عمان به ایران همواره مورد توجه بوده است.

به گزارش مشرق، بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران «یوسف بن‌علوی» وزیر خارجه عمان وارد تهران شده است. بهرام قاسمی دیروز در بیانیه‌ای گفت: یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان به منظور دیدار و گفت‌وگو با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات کشورمان و رایزنی و تبادل‌نظر درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای امشب (جمعه شب) وارد تهران می‌شود. بر اساس این گزارش، دیدار رسمی بن‌علوی و ظریف امروز برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید

وزیر خارجه عمان وارد تهران شد


رفت‌وآمدهای مقامات عمان به ایران همواره مورد توجه بوده است. عمان که همواره تلاش کرده به عنوان یک میانجی در مناسبات منطقه‌ای ایفای نقش کند، در ماجرای مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب نیز نقش‌آفرینی کرده است. تا قبل از آغاز مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا بر سر موضوع برنامه هسته‌ای ایران، عمان همواره به عنوان یک واسطه و پیغام‌بر میان ایالات متحده و ایران ایفای نقش کرده است. بر این اساس اکنون که با پایان دولت باراک اوباما در آمریکا، کانال ارتباطی ظریف و کری نیز مسدود شده، شاید عمان باز هم جایگاه خود در واسطه‌گری میان ایران و آمریکا را بازیافته است. این نقش واسطه زمانی قابل تامل می‌شود که بدانیم چندی پیش اروپایی‌ها در موضوع تلاش برای تغییر مفاد برجام، خواستار نقش‌آفرینی عمان شده بودند.


بهمن‌ماه امسال «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس به عمان سفر کرد. همان زمان منابع رسانه‌ای انگلیسی به نقل از دیپلمات‌های این کشور گزارش دادند جانسون در این سفر از سلطان قابوس، پادشاه عمان خواسته است در موضوع مناقشه دونالد ترامپ درباره برجام نقش‌آفرینی کند.


یک دیپلمات انگلیسی درباره مذاکرات جانسون در عمان گفت: «جانسون به عمان به عنوان واسطه‌ای کلیدی برای معامله با ایرانیان برای اصلاح معایب توافق هسته‌ای می‌نگرد؛ اصلاحی با در نظر گرفتن برنامه موشکی بالستیک ایران است».


نکته قابل توجه درباره رایزنی‌های جانسون در عمان این است که جانسون تنها چند روز پس از سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت آمریکا به اروپا به امان رفته بود. تیلرسون در پایان سفر دوره‌ای به اروپا مدعی شده بود با کشورهای اروپایی حاضر در برجام یک کارگروه مشترک برای تغییر مفاد برجام تشکیل داده است. بر همین اساس سفر جانسون به عمان و پیشنهاد او به سلطان قابوس برای میانجیگری در موضوع برجام، می‌تواند در راستای همان کارگروه مشترک تلقی شود. اگر اینگونه باشد، به نظر می‌رسد یوسف بن‌علوی در تهران درباره توافق هسته‌ای و برنامه دفاع موشکی ایران مذاکراتی خواهد داشت. مذاکراتی که با توجه به محتوای سفر اخیر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به تهران، می‌تواند باعث شود وزیر عمانی خبر خوبی از این سفر (در موضوع توافق هسته‌ای) برای دوستان اروپایی‌اش نبرد.

اما گمانه دیگری که درباره سفر وزیر خارجه عمان به تهران مطرح شده، رایزنی‌های او درباره مساله یمن است. عمان یکی از کشورهای عربی است که در جنگ عربستان و دوستانش علیه یمن شرکت نکرد. از سوی دیگر عمان سفارتش در دمشق همچنان پابرجاست. از همین رو این کشور همیشه مورد انتقاد تندروهای عرب از جمله سعودی‌ها بوده است. بر این اساس عمان توانسته نقش میانجی را حفظ کند. کشورهای اروپایی طی ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند از طریق عربستان و به بهانه حمایت از آل‌سعود، به پرونده یمن ورود کنند. فرانسه و انگلیس نقش برجسته‌ای در این ماجرا داشته‌اند.

حالا به نظر می‌رسد یوسف بن‌علوی به عنوان وزیر خارجه یکی از همسایگان یمن که همواره از سوی سعودی‌ها متهم به همکاری با ایران در انتقال سلاح برای انقلابیون یمنی شده، در سفر خود به تهران درباره پیشنهادات جدید درباره یمن نیز وارد مذاکره شود.




منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    3 3
    با این تحلیل شما اصلا تو این حوزه بعالیت نکنید بهتره مردم رو نفهم فرض نکنید به نفعتونه چون خیلی قدرت تحلیلشون از شما بهتره چرا اشاره ای به سفر وزیر دفاع امریکا طی چند روز گذشته به عمان نکردید؟؟ بخاطر اینکه وزیر عمانی حامل پیام امریکایی هاست و این بنفع شما نیست که بگیدش انشاله بزودی وضع مملکت خوب میشه و امثال شماها دیگه جایی ندارید
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      2 5
      چهار سال پیش یکی با همین حرفا اومد برجام رو قالب ملت کرد وکیل الدله...
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      2 10
      ... بعد از 6 سال هنوز میگی بزودی وضع مملکت
  • عسگر IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    6 3
    عمان اینبار برای تعطیلی سایتهای موشکی و وعده چند میلون دلاری دیگر به ظریف وروحانی به تهران آمده تا چند ویلای دیگر در اختیار این خائنین بگذارند در سواحل قناری.
    • پسر گیلان و مازندران IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      3 6
      موشک ربطی به ظریف نداره . ربطی به جمهوری اسلامی ایران نداره . موشک واسه انقلاب اسلامیه
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    6 0
    صد در صد پیامی از طرف امریکا اورده با توحجه به اینکه وزیر دفاع امریکا همین چند روز پیش اونجا بوده.تو این دو ماهه با قی مونده تا 22 اردیبهشت مطمئنا از این رفت و امدها و جلسه ها زیاده.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    6 0
    اقا نکنه کار کار اینگیلیسا باشه!!
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    1 0
    هر دفعه این عمانی ها اومدن ایران بعدش یه عقب نشینی بزرگ از مواضع اتفاق افتاده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس