به گزارش مشرق، رجانيوز نوشت: طي دو سال گذشته مديريت خانه سينما اصرار عجيبي بر ايجاد بحران و تقابل دارد و از زمينههاي ايجاد شده براي حل مشکلات صنفي هنرمندان نيز استقبال نکرده است.
عسگرپور که تاکنون در صداوسيما نيز دو پروژه سريالي داشته و در ميان هنرمندان بهعنوان يک کارگردان متوسط شناخته ميشود، اواخر سال 87 دعوت براي ديدار با رئيسجمهور براي بررسي مشکلات صنفي سينماگران را به بهانه بهرهبرداري انتخاباتي رد کرده بود.
با اين حال، هسته اصلي خانه سينما در ماه مبارک رمضان سال جاري نيز که تعدادي از هنرمندان و تهيهکنندگان به ديدار رئيسجمهور رفتند و مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند، در اين جلسه حاضر نشدند. اين در حالي بود که رئيسجمهور در اين ديدار پس از شنيدن مطالبات هنرمندان در دو جلسه هيئت دولت و شوراي عالي سينما مسائل را پيگيري کرد و در مورد مطالبات عمدهاي مانند بيمه بازنشستگي و بيکاري تصميمگيري شد.
اما آنچه که در مواجهه با جوسازيهاي اخير برخي عوامل خانه سينما اهميت دارد، دقت مديران سينمايي کشور در مواجهه با اين تشکل و جلوگيري از تکرار پروژه انجمن صنفي روزنامهنگاران است، به نحوي که عده خاصي نتوانند با بند بازي سياسي، ماهيت يک تشکل صنفي را به نفع بند بازيهاي خود تغيير ماهيت دهند.
پيش از عسگرپور، منوچهر عسگرينسب، محمدآقاجاني، تورج منصوري، احمدرضا درويش، يدالله صمدي، منوچهر محمدي، ابوالحسن داودي ، سيد ضيا هاشمي و رضا ميرکريمي، مديرانعامل خانه سينما بودهاند.
متعاقب جشن اخير خانه سينما که در آن، باران کوثري و رخشان بنياعتماد با دستبند سبز روي سن حضور يافتند و اصغر فرهادي نيز اظهاراتي در حمايت از محسن مخملباف بيان کرد، معاون سينمايي وزير ارشاد در بيانيهاي پشت پرده اين تحرکات سياسي را مطرح کرد.
اما در حالي که اصغر فرهادي از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بهدليل رفتار خود عذرخواهي کرد، عسگرپور در نامهاي به وزير ارشاد واکنش تندي به سخنان وزير و بيانيه معاونت سينمايي نشان داد. وزير ارشاد در اظهارات خود از اينکه عدهاي ميخواهند جريان مرده فتنه را بهنام هنرمندان زنده کنند، انتقاد کرده بود.
در عين حال، معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دومين بيانيه تأکيد کرده است که خانه سينما به اتاق جنگ تبديل شده و امنيت شغلي سينماگران دستاويز تحرکات سياسي و اغتشاش شدهاست.
در اين بيانيه آمده است:
«روز گذشته نامهاي خطاب به وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شد که در هتاکي و بيادبي به يک مسئول انقلابي و مؤمن و متعهد، در طول سالهاي پس از انقلاب اسلامي؛ کمتر مشابه آن را سراغ داريم، مگر در سالهاي اول انقلاب آن هم در قلم و زبان گروهکي که امروز بهعنوان منافقين شناخته ميشوند.
در اين نامه، ادبياتي از توده مسلکهاي سابق و ليبرال منشهاي امروز ديده ميشود که سعي ميکنند خشم و عصبانيت ناشي از عدم موفقيتهاي سياسيشان را جبران کنند. همصدائي و استقبال رسانههاي بيگانه از اين اقدام نيز خود قابل تأمل بود!خدا را شکر در جمهوري اسلامي آنقدر آزادي بيان هست که حتي هتاکان و بيادبان هم به نامه پراکني بپردازند. از آنجا که پاسخ هتاکان در نزد عاقلان خاموشي است؛ درمقام پاسخگويي برنميآئيم. فقط جهت روشنگري چند مطلب ذکر ميشود:
1- ترديدي نيست که تقريباً همه خانواده سينما و صنوف آن لحن و بيان اين نامه را تأييد نميکنند و بر اين هتاکي و بيادبي صحه نميگذارند و بر مدار اين خشم و عصبانيت نابخردانه گام برنميدارند.
2- اينکه فردي به اتکاي چند نفر به خود اجازه ميدهد به نمايندگي فيلمسازان که بالغ بر پنج هزار نفر هستند؛ بدون رأي و نظر و موافقت آنان هر آنچه که بر قلمش جاري ميشود بنام اين جمع بر کاغذ براند، خودش نوعي خيانت در امانت است که پيگيري حقوقي دارد و خلاف اخلاق و عرف و انسانيت است.
3- درک بالاي وزير محترم که ريشهي اصلي انشقاق در خانه سينما و مشکلات اين مجمع صنفي را به خوبي شناختند و بشرح آن پرداختند، ظاهراً باعث عصبانيت بعضي گشته است. آنجا که وزير محترم در شرح اتفاقات ناخوشايند جشن خانه سينما ابراز ميکنند: «ما با خطاي يک فيلمساز و يک فرد روبرو نيستيم بلکه مسئول اين خطاها و لغزشها را بايد در صحنهگردانان جشن خانه سينما جستجو کرد.» همين ديدگاه باعث شد ساخت فيلم آقاي فرهادي ادامه يابد.
4- طي ماهها و روزهاي گذشته شاهد تشديد اختلافات و تشتت بين صنوف سينمايي و اعضاي آن شدهايم. تهيهکنندگان به چهار گروه تقسيم شدهاند. کانون کارگردانان سينماي ايران نيز که اخيراً قوام يافته بود؛ امروز شاهد هستيم که رئيس کانون کارگردانان از کودتاي جديد در اين صنف نام ميبرد که هدفش از هم پاشيدن اين ساماندهي جديد است. از طرفي هر روز شاهد نامهها و مصاحبههاي شديدالحن بين افراد و اعضاي صنوف سينما هستيم که همه اين آشفتگيها و تشتتها ذيل مديريت فعلي خانه سينما رخ ميدهد. خانه سينمايي که بايد هدفش انسجام و ساماندهي و آرامش اهالي سينما باشد.
5- موضوع امنيت شغلي با همه مؤلفههاي آن که به حق يک مطالبه جدي اهالي سينماست؛ توسط کساني که در طول مديريت بيست سالهشان بر مديريتهاي مختلف سينمايي کشور هيچگاه ساماندهي نشد و براي آن اقدام جدي نکردند، دستاويز تحرکات سياسي و ايجاد اغتشاش شده است.
6- مديريت فعلي خانه سينما، دفتر مديرعامل را به اتاق جنگ براي تحقق خواستههاي جناحي و ترميم شکستهاي سياسي باندي که به آن وابسته است؛ قرار داده است. امور صنفي و رفاهي و معيشتي اهالي سينما که در چارچوب امنيت شغلي ميتوان به آن اشاره کرد؛ مطالباتي نيست که دولت و نظام خود را نسبت به تحقق آن متعهد نداند. اگرچه در طول همه سالهاي گذشته زيرساختها و روشهاي اجرائي تحقق اين امر ازسوي مديران سينمايي جدي گرفته نشده است.
7- مديريت فعلي سينما در معاونت سينمايي به همه سينماگران اين تضمين را ميدهد که از ابتداي پذيرش اين مسئوليت، درصدد رفع همه اين نواقص و ضعفها بوده است و در روزهاي آينده که يکسال از پذيرش اين مسئوليت ميگذرد؛ به بخشي از اين برنامهها اشاره خواهد کرد. در اين فرصت فقط به يک مؤلفه که رونق سينمايي است؛ اشاره ميشود. حجم توليدات انواع فيلمهاي سينمايي، کوتاه و مستند نسبت به سال گذشته در همين ايام بين سي- الي يکصدو پنجاه درصد افزايش يافته است. بايد پرسيد اين افزايش توليد در همه عرصهها مگر به کاهش بيکاري در بين اهالي سينما منجر نميشود؟
8- اگر چه حواشيسازان و سنگاندازان درصدد هستند مديران سينمايي را از انجام مسئوليتهاي اصليشان بازدارند و به انتظار نشستهاند عدم موفقيت اين مديران را جشن بگيرند اما به همه سينماگران دلسوز و اهالي نجيب سينماي ايران اطمينان داده ميشود لحظهاي از پيگيري و تحقق مطالبات به حق سينماگران ايراني کوتاهي نخواهد شد و الحمدا... دولت مردمي و انقلابي جناب آقاي دکتر محمود احمدي نژاد و وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با جديت نسبت به تحقق و اصلاح و ارتقاء سينماي ايران دغدغه جدي دارند و مديريت فعلي را ياري ميکنند.»
کد خبر 8402
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۲
- ۰ نظر
- چاپ
پس از گذشت دو سال از انتخاب محمد مهدي عسگرپور بهعنوان مديرعامل خانه سينما بهنظر ميرسد جمع 10 تا 20 نفرهاي که در ميان هنرمندان نيز بيشتر به زد وبندهاي سياسي شهرت دارند تا برخوردار بودن از مزيتهاي حرفهاي و هنري، قصد دارند پروژه انجمن صنفي...