به گزارش گروه خواندنی های مشرق به نقل از جام جم، هماكنون سايتهاي فروشگاهي زيادي به ارائه كالا و خدمات به كاربران ايراني خود اقدام ميكنند، اما از تابستان امسال در وب سايتهاي فروشگاهي ايراني به يكباره شاهد نگاه جديدي به فرآيند تجارت الكترونيك بوديم كه خريد و فروش را در كنار لغت جذاب تخفيف قرار ميدهند. اين سايت كه تحت عنوان سايتهاي تخفيف گروهي در ايران فعاليت ميكنند را نبايد با فروشگاههاي اينترنتي اشتباه گرفت زيرا مدل تجاري و كاري آنها با فروشگاههاي آنلاين بسيار متفاوتند.
مدل تجاري خريد گروهي و ايده اوليه
مشتري يا خريدار كوپن تخفيف، كه بهاي اندكي را براي استفاده از يك كالا يا خدمات پرداخت كرده، سود مناسبي خواهد برد و از سويي ديگر سايت ارائهدهنده كوپنهاي خريد گروهي، پورسانت خود را از بابت تبليغات روي محصول و گردآوري مشتريان از صاحب كسب و كار دريافت خواهد كرد و بدين ترتيب يك معامله برد برد برد انجام ميپذيرد.
اگر بخواهيم سرمنشأ رشد سايتهاي خريد گروهي را پيدا كنيم بايد سري به كتاب خاطرات سايت گروپان (Gropon) بزنيم. اين سايت آبان 1387 توسط اندرو ميسون در شيكاگو پايهگذاري شد. گروپان عنوان خود را از تركيب دو كلمه «گروپ» و «كوپن» وام گرفته است. گروپان اولين سايت تخفيف گروهي نبود اما ميتوان آن را موفقترين سايت تخفيف گروهي ناميد.اين سايت با كمك گرفتن از شبكه اجتماعي فيسبوك توانست به سرعت رشد نمايد و بازار كاري آن از شهر شيكاگو به ساير شهرهاي آمريكا مانند بوستون و نيويورك برسد. بنابر گزارش مجله فوربز، گروپان سريعترين رشد سايتهاي اينترنتي را داشته و از اين بابت از فيسبوك هم پيشي گرفته است.
ميسون، رمز موفقيت اين سرويس را در ارتباط با تجارتهاي محلي و بسيار كوچكي يافت كه كمتر براي مردم شناخته شده بودند. با موفقيت روزافزون گروپان تجارتهاي محلي تمايل بيشتري براي همكاري با آن نشان دادند و درخواستهاي زيادي براي آنها ارسال شد. سال 1388 گروپان تنها 120 كارمند داشت و روزانه سي پيشنهاد را به سي شهر ارائه ميكرد، اما رفتهرفته تعداد كاربران و بازارهايي كه خواستار همكاري با گروپان بودند بيشتر شد و اكنون با داشتن بيش از 10 هزار كارمند، بازار وسيعي در جهان دارد ولي همچنان درصدد ورود به بازارهاي جديد است.
سال 1389 كمتر روزي بود كه خبري از گروپان در اينترنت منتشر نشود و همين خبرهاي روزانه سرانجام گوگل را كه از هر آب گلآلودي ماهي ميگيرد واداشت تا با يك پيشنهاد اغواكننده 6 ميليارد دلاري به سراغ خريد گروپان برود، اما ميسون و هيات مديره با رد كردن اين پيشنهاد بسيار عالي ترجيح دادند همچنان روي پاي خود بايستند و اين مدل تجاري به حدي ساده و در عين حال درآمدزا بود كه سايتهاي تخفيف گروهي در سراسر جهان مثل قارچ از زمين سر درآورده و شروع به رشد كردند. در كشورهايي همچون چين و روسيه، رقيباني به وجود آمدند تا نفوذ گروپان به بازار اين كشورهاي بزرگ را تقريباً غيرممكن كنند. درآمدزايي اين مدل تجاري آنقدر فريبنده بود كه گوگل پس از رد پيشنهاد گروپان، خود اقدام به راهاندازي سرويس گوگل آفر (Google Offer) كرد و فيسبوك هم به بررسي مدلي مشابه براي تجارتهاي محلي روي شبكه خود پرداخت.
تخفيف گروهي در ايران
در سالهاي قبل و در مقطعي كوتاه سايت تخفيف گروهي گروپ شاپ در ايران راهاندازي شد تا بازار ايران هم مانند ساير كشورها اين مدل تجاري را تجربه كند، اما پس از مدت كوتاهي به كار خود پايان داد، اما در تابستان سال 90 و به يكباره چند سايت تخفيف گروهي با فاصلهاي اندك در ايران شروع به كار كردند و هر كدام از اين سايتها تلاش كردند تا با ارائه خدماتي بهتر و ظاهري دوستانهتر، طيف بخصوصي از خريداران عاشق تخفيف را به خود جلب كنند.
2ـ نت برگ (Netbarg.Com) با يك فاصله بيست روزه بعد از تخفيفان شروع به كار كرده است. مراحل اوليه كار و آمادهسازي سيستمها و زيرساختها در اين وبسايت با وسواس خاصي انجام پذيرفته به نحوي كه گويا انتخاب اسم نت برگ بعد از 4 ماه كار و از بين حدود 100 اسم پيشنهادي انتخاب شده است.
نت برگ با تبليغاتي مناسب و هوشمندانه ورود خود به بازار كسب و كار اينترنتي ايران را اعلام كرد و قبل از راهاندازي رسمي سايت از طريق وبلاگ خود آخرين اطلاعات و مراحل كار را به اطلاع مردم ميرساند. نت برگ تاكنون بيش از 30 پيشنهاد تخفيف گروهي ارائه كرده كه فروش 702 عدد كوپن استفاده از پيست كارتينگ مجموعه آزادي تهران بيشترين فروش اين وب سايت بوده است.
نت برگ هم مانند تخفيفان از جادوي شبكههاي اجتماعي سود ميبرد و متمركز بر بازار تهران و بويژه بخش بالانشين آن است. نت برگ در اين مدت كوتاه توانسته جاي پاي خود را در بازار ديجيتالي ايران مستحكم كند. امكان جالبي كه نت برگ در اختيار كاربران خود گذاشته استفاده از سامانه پيام كوتاه، جهت اطلاع رساني به ساير دوستان است كه در نوع خود بسيار كاربردي است.
3 ـ همخريد (Hamkharid.com) پس از تخفيفان و نت برگ سومين سايت تخفيف گروهي است. وجه تمايز همخريد با نت برگ و تخفيفان ورود اين سايت در ابتداي امر به عرضه كالا با تخفيف مناسب بود، كاري كه در مورد نتبرگ و تخفيفان عمدتا روي خدمات و اغلب رستورانها متمركز شده بود.
آينده تخفيف گروهي چه خواهد شد؟