کد خبر 839453
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰
محمدبن سلمان

فرضیه دست داشتن دولت انگلیس در ماجرای حمله گروهک انگلیسی شیرازی به سفارت ایران در لندن، با گذشت چند روز پس از وقوع حادثه، توسط دولت، مجلس و شورای‌عالی امنیت ملی تایید شد.

به گزارش مشرق، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و سفیر ایران در لندن طی اظهاراتی گفته‌اند دولت انگلیس و بویژه پلیس این کشور از قبل در جریان حمله گروهک شیرازی به سفارت ایران قرار داشته‌اند. دریابان شمخانی البته تصریح کرده است اصل حمله با اراده دولت انگلیس صورت گرفته و این اقدام آنها به‌خاطر سفر اخیر ولیعهد سعودی به انگلیس و خریدهای میلیاردی سلاح از انگلیس بوده است.

بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن هم درباره اطلاع پلیس انگلیس از برنامه گروهک شیرازی برای حمله و تعلل آنها برای مقابله با متعرضان گفتند. البته علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی می‌گوید ماجرا اساسا یک طراحی انگلیسی بوده است. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان گفت: تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، خوش‌خدمتی دولت انگلیس به خرید تسلیحاتی میلیاردی ولیعهد عربستان از این کشور است.

امیر دریابان علی شمخانی صبح دیروز در حاشیه بازدید از مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره علت انفعال پلیس و دولت انگلیس در تعرض به سفارت کشورمان در لندن، اظهار داشت: این بازی پینگ‌پنگی طراحی شده توسط دولت انگلیس بود که همزمان با سفر یکی از رهبران کشورهای منطقه به لندن انجام شد.

وی تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن را خوش‌خدمتی دولت انگلیس به خرید تسلیحاتی میلیاردی ولیعهد عربستان از این کشور دانست که به شکل بسیار مفتضح انجام شد. علاءالدین بروجردی هم در این‌باره می‌گوید مسؤولان امنیتی سفارت ایران در لندن بروز حادثه را پیش‌بینی کرده بودند ولی وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده بود ما امنیت شما را حفظ می‌کنیم و نگران نباشید.

بیشتر بخوانید:

ابراز تأسف سفیر انگلیس در تهران از تعرض به سفارت ایران

گاف رسانه دولت هم برای تخریب روابط با بریتانیاست؟

مدافعان ملکه ‌در تهران از راه رسیدند!

سفیر ایران در انگلیس تهدید به قتل شد

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی درباره حمله به سفارت ایران در لندن اظهار داشت: با وجود تذکرهای متعدد مسؤولان سفارتخانه ایران در لندن به مقامات وزارت خارجه انگلیس در چند ماه گذشته مبنی بر اینکه ضرورت دارد در مقابل سفارت ایران پلیس مستقر باشد، ولی مقامات انگلیسی اعلام کرده بودند ما امنیت شما را حفظ می‌کنیم و نگران نباشید. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقامات ایرانی این هشدار را داده و درخواست خود را مطرح کرده بودند ولی انگلیسی‌ها اعلام کرده بودند نیازی نیست، افزود: مسؤولان امنیتی سفارتخانه ایران در لندن پیش‌بینی کرده بودند که ممکن است چنین اتفاقی رخ بدهد.

بروجردی ادامه داد: این جمله در کنار این حرکت ضدانقلابی که منجر به اهانت به پرچم جمهوری اسلامی ایران شد، خروجی‌اش را می‌توان به نوعی موافقت دولت انگلیس با کار این افراد دانست. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: انگلیسی‌ها از طریق تماس تلفنی معاون وزیر خارجه با همتای ایرانی خود و همچنین تماس با سفیر جمهوری اسلامی ایران مراتب عذرخواهی خود را اعلام کردند. وی گفت: جبران هرگونه خسارت وارده بر عهده دولت انگلیس خواهد بود ولی این اقدام به عنوان صفحه‌ای سیاه در عملکرد دولت انگلیس نسبت به ملت ایران، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سفارت ایران در لندن به ثبت رسید.


در کنار صحبت‌های بروجردی، قرار است کمیسیون امنیت ملی مجلس به صورت ویژه به موضوع حمله به سفارت ایران در لندن بپردازد. سیدحسین‌نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست ‌خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ماجرای حمله به سفارت ایران در لندن با حضور معاونان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون تخصصی بررسی و در این زمینه گزارشی تهیه می‌شود. وی درباره زمان برگزاری این جلسه، گفت: با توجه به فشرده بودن برنامه‌های کاری کمیسیون، این جلسه روز چهارشنبه ۲۳ اسفند برگزار می‌شود. نقوی‌حسینی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی گزارشات لازم را در این‌باره از دستگاه دیپلماسی دریافت می‌کند، تصریح کرد: بررسی اینکه متعرضان چه کسانی بوده‌اند، تعرض چگونه صورت گرفته و همچنین آیا تعللی که از سوی پلیس وجود داشته عمدی بوده یا خیر از جمله مواردی است که در کمیسیون امنیت ملی با حضور مسؤولان ذی‌ربط بررسی می‌شود.


توجیهات عجیب پلیس انگلیس


رفتار پلیس انگلیس در ماجرای حمله گروهک شیرازی وابسته به دربار سلطنتی انگلستان به سفارت ایران در لندن، یکی از نشانه‌هایی بود که فرضیه دست داشتن دولت انگلیس در این اقدام توهین‌آمیز علیه ایران را تقویت کرد. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن درباره رفتار پلیس انگلیس به مطالب قابل تاملی اشاره کرده است.

سفیر ایران در لندن گفت: مقدمه‌سازی این حادثه و حمله به یک سفارت به‌دلیل آنکه جزو مصادیق روشن و نقض صریح قانون، چه قوانین داخلی و چه قوانین بین‌المللی است، نشان می‌دهد این افراد با آمادگی کامل و با اهداف کاملا مشخص به این حمله مبادرت کرده‌اند. بعیدی‌نژاد در ادامه بیان داشت: زمانی که ما نرمش بیش ‌از اندازه توسط پلیس با آنها را مشاهده کردیم به آنها به زبان‌های مختلف اعتراض کردیم که چرا اینها را با فوریت بیشتر دستگیر نمی‌کنید. استدلال پلیس این بود که بر اساس تجربه‌ای که در حوزه‌های مختلف به دست آورده‌اند نباید هیچ‌گونه خشونتی ایجاد شود، زیرا ممکن است باعث تحریک تظاهرکنندگان بیشتری که از منطقه دور شده‌اند بشود و اگر بشنوند پلیس با خشونت عمل کرده دوباره بازمی‌گردند.

وی افزود: انتقاد ما به اینها این است که چرا باید اینقدر طول بکشد و چرا نباید اینها با شدت عمل برخورد کنند که توضیح آنها این بود که بتوانند موضوع را با آرامش تمام کنند. بعیدی‌نژاد اضافه کرد: بعد دیگر محکومیت صریح این تعرض بدون شرط و توضیح اضافی بود که توسط مقامات دولت انگلیس به وزارت امور خارجه ایران و سفارت در همان شب حادثه و در بالاترین حد ممکن صورت گرفت. اما اینها ‌یک جنبه ماجراست.

ابهامات ما و انتظاری که از نهادهای انگلیسی و پلیس داریم تبیین مسائل قبل و بعد از ماجراست. وی درباره تحولات قبل از این حادثه گفت: واقعیت این است که این فرقه و جریان شیرازی در انگلیس حسینیه‌ای دارد که هزینه خیلی سنگینی هم برای ساخت آن پرداخت ‌شده است و در این حسینیه آنها به اعتقادات و مبانی فکری ای که دارند عمل می‌کنند و مرتب جلساتی را برگزار می‌کنند. قطعاً پلیس امنیت داخلی انگلیس باید به‌عنوان یک ضرورت از مسائل پشت‌پرده آنها و اینکه چه برنامه‌های سیاسی و اعتقادی دارند مطلع باشد.

اما ما تا این لحظه اطلاعی را از پلیس نشنیده‌ایم که با توجه به اینکه افراد حمله‌کننده با هدایت مستقیم افراد فعال در این حسینیه به سفارت حمله کرده‌اند پلیس اطلاعاتی از بحث‌های صورت گرفته در آنجا برای حمله داشته است یا نه. بعیدی‌نژاد در ادامه به وظایف مورد انتظار از پلیس لندن پس از وقوع حادثه پرداخت و گفت: اکنون ۴ نفر دستگیر شده‌اند و برای ما هم یک علامت سوال بود که چرا اینقدر زود اینها آزاد شدند. طبیعتاً انتظار ما این بود که بازجویی‌ها ادامه پیدا کند و اطلاعات بیشتری را به دست بیاورند.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هاتف IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    2 0
    خباثت مادر زاد روباه مکار .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس