کد خبر 839088
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
کلاه قرمزی

عناوین برنامه های نوروزی سیما در نشست معاون رسانه ملی و مدیران شبکه های مختلف سیما، اعلام شد.

به گزارش مشرق، نشست اعلام برنامه های نوروزی سیما امروز ۲۰ اسفندماه با حضور  مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی و همچنین مدیران شبکه های تلویزیونی در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

در این نشست محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو بیان کرد: در شبکه دو از سالی که گذشت پرداختن به محوریت خانواده مطرح بود و چند برنامه جدید مطرح شد و برنامه های مختلفی را روی آنتن بردیم. در نوروز ۹۷ ویژه برنامه تحویل سال در روز ۲۹ اسفند با اجرای محمد سلوکی و خانم صادقی با محوریت امام نقی (ع) روی آنتن می رود، به همین مناسبت در آن شب ها مسافر ری را در ۴ قسمت پخش می کنیم. صبح ها ساعت ۸:۳۰ برنامه نوجوانانه داریم. برنامه عمو قناد، گله به گله، بهترین شو و ... نیز روی آنتن می رود. امسال مجموعه عروسکی «کلاه قرمزی» شب ها ساعت ۲۰ پخش می شود. سریال نمایشی طنز، «تعطیلات رویایی» است که شب ها ۲۱:۳۰، فیلم های خارجی ساعت ۱۷ و ۲ فیلم ایرانی با نام «نفس» و «ویلایی ها» در میان این آثار روی آنتن می روند. علاوه بر راهیان نور، یک برنامه خاص به نام «از آسمان» ویژه مدافعان حرم روی آنتن می رود. همچنین ویژه برنامه های نوروزی را تقدیم مخاطبان می کنیم.

بیشتر بخوانید:

ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه افق اعلام شد

وی افزود: در حال آماده سازی جدید محله «گل و بلبل» هستیم. یک برنامه ترکیبی نمایشی طنز با نام «خوش و بش» که از آغازین روزهای سال پخش می شود نیز وجود دارد که محمد مسلمی یکی از شخصیت های جدید آن است. همچنین سری جدید برنامه «جیوه گی» روی آنتن می رود از سوی دیگر سریال «مرد» با محوریت یک معلم مرد روی آنتن می رود.

سپس محمدمهدی یادگاری مدیر اداره کل تامین برنامه های خارجی سیما نیز توضیح داد: امسال تلویزیون فیلم های جدیدی دارد که شبکه های یک تا پنج هر کدام یک بار و شبکه نمایش ۲ باکس جدید سینمایی دارد و شبکه های پویا و نسیم هم فیلم دارند، ما امسال ۱۳۳ عنوان فیلم پخش می کنیم. ۴ فیلم در حوزه سینمای ایران شامل «اروند»، «ویلایی ها»، «دریاچه ماهی» و «اشنوگل» از آثار جدید هستند، همچنین «نفس»، «ماجرای نیمروز»، «سیانور»، «آزادی مشروط»، «یتیمخانه ایران»، «برادرم خسرو»، «خانه ای در خیابان چهل و یکم»، «بیست و یک روز بعد»، «گیتا»، «مرگ ماهی»، «گمیجی» و «قهرمانان کوچک» از دیگر آثار جدید هستند که از شبکه های سیما پخش می شوند. شبکه یک باکس ساعت ۱۶، شبکه دو ساعت ۱۷:۳۰، شبکه سه یک بامداد، شبکه چهار ۲۰:۳۰، شبکه پنج ۱۳:۳۰، شبکه نمایش ۲۱ و ۲۳ و شبکه کودک ساعت ۱۴ این آثار را پخش می کند.

در ادامه علیرضا برازش مدیر شبکه یک درباره برنامه های این شبکه در ایام نوروز گفت: جشنواره مسجد از جمله ماموریت هایی است که بر عهده شبکه گداشته شده و با همکاری نهادهای مرتبط برگزار می شود. سریال «پایتخت ۵» سریال نوروزی ما در شبکه است که هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن می رود. برنامه مستند «ایرانگرد» نیز هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن می رود، همچنین مسابقه «دستپخت» هر شب ساعت ۲۰ روی آنتن می رود. از داریوش کاردان دعوت شده است که برنامه ای گفتگومحور با نام «کاردانها» را ساعت ۱۸ روی آنتن ببرد.

در بخش دیگری از این نشست، علی اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه سیما عنوان کرد: ما امسال بعد از چند سال وقفه برنامه «مردان آهنین» را به دستور رییس رسانه ملی داریم، همچنین مستند «اقلیم» را درباره مناطق جعرافیایی داریم. برنامه سال تحویل ما با نام «بهار نارنج» و با اجرای احسان علیخانی از چند روز مانده به عید شروع می شود و برنامه اصلی سال تحویل روز دوشنبه پخش می شود.

وی ادامه داد: مسابقه «زمانی برای خندیدن» نیز در ایام عید ادامه دارد. سریال نوروزی شبکه سه «آرماندو» است که به کارگردانی احسان عبدی پور آماده شده است.پورمحمدی به شوخی گفت: شبکه ما به لحاظ مخاطب اول است و به لحاظ بدهی مالی نیز اول است.

در ادامه سلیم غفوری مدیر شبکه مستند بیان کرد: محور اصلی ما در شبکه مستند برای نوروز ایرانگردی و حیات وحش ایران است که برنامه خاطرات روستا که به معرفی تغییرات روستاهای توریستی می پردازد از جمله آنها است. مجموعه کارهایی درباره معرفی حیات وحش ایران داریم، از همین رو مجموعه ای با نام «اش» که درباره خرس قهوه ای ایرانی است پخش می شود. همچنین مجموعه ای با نام «سمرقند» با محوریت پخت شیرینی ها، ۲ مجموعه مستند مسابقه به نام «ضد گلوله» هر شب ساعت ۲۰ و مستند مسابقه «خانه ما» با موضوع سبک زندگی، مجموعه ای با محوریت حیات وحش خارجی هر شب ساعت ۲۳، مجموعه خارجی «درباره تاریخ» هر روز، مجموعه «کارهای کوتاه» با موضوع راهیان نور روزانه و مجموعه ای از کارهای روزانه پخش می شود. درباره بحث جشنواره ها باید بگویم در شبکه مستند در سال ۹۶ جشنواره تلویزیونی مستند داشتیم که در سال ۹۷ بار تغییری در ساختار دوره دوم آن را برگزار می کنیم.

همچنین معینی پور مدیر شبکه چهار سیما در ابتدا با اشاره به شعار این شبکه عنوان کرد: ما تلاش کردیم رنگ آمیزی فاخری را در حوزه های مختلف داشته باشیم. ما در حوزه فیلم های سینمایی داخلی و خارجی و همچنین حوزه تله تیاتر آثار خوبی داریم و امیدواریم برند شبکه چهار در بحث تله تیاتر با قول های معاون سیما در سال ۹۷ احیا شود. ویژه برنامه معرفتی ما در کاشان که پایتخت کتاب ایران است با اجرای محمد صالح علا روی آنتن می رود. مستندپرتره ای از بزرگان نویسندگی ایران ساختیم که در این ایام پخش می شود. برنامه های «معرفت» و «زاویه ۲» تا از مهمترین برنامه های ما در حوزه عرفانی و فلسفی و علوم انسانی است، برنامه زنده «چشم شب روشن» در این ایام هر شب روی آنتن می رود. برنامه «چهارسوی علم» مستندهای جذابی دارد، همچنین یک مستندپرتره درباره هنرمندان حوزه تجسمی است. برنامه «جادوی تاریخ» به بررسی آثار نویسندگانی چون جرج اورول و یا تاریخ ماکیاولی می پردازد. ما با کمک اداره کل تامین سینمایی هایی در حوزه تخیلی از سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ پخش می کنیم، این فیلم ها بیشتر از سینمای اروپا و آسیا بهره گرفته است. ساعت ۹:۳۰ هر روز نیز فیلم هایی از جشنواره های فجر در طول ۳۶ دوره جشنواره فجر گزینش و پخش می کند.

مجید زین العابدین مدیر شبکه پنج سیما نیز با اشاره به برنامه تحویل سال عنوان کرد: برنامه «شب فیروزه ای» از تهران در برج میلاد برای تحویل سال روی آنتن می رود. برنامه «دوستت دارم مادر» از برنامه های نوروزی ماست که با اجرای کاظم احمدزاده پخش می شود. مسابقه پلاک پنج مسابقه زنده تلفنی است و همچنین مسابقه پنج ستاره با اجرای اشکان خطیبی که قسمت اول آن پخش شد در این ایام ادامه دارد. سریال نوروزی ما هیات مدیره است که در این شب ها در یک فصل ۴۰ قسمتی روی آنتن می دود. یک سریال کارتونی با نام ژول ورن را هم طراحی کرده ایم و همچنین۱۴ فیلم سینمایی را تدارک دیده ایم. برنامه با ما اینجا هم در این ایام به صورت زنده پخش می شود.

در ادامه مجید شعبانپور  رییس مرکز تولید و فنی سیما با اشاره به توسعه شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران در سال گذشته گفت: ۸ برنامه ترکیبی و ۱۴ سریال در این شهرک به تولید رسبده است. یکی از کارهای شاخص ما کار همکاران مان در امور دوبلاژ سیما بوده است که ۱۳ سریال دوبله کرده اند تعداد همکاران درگیر ۲۳ نفر مدیر دوبلاژ، ۱۲۴ نفر دوبلور در ۱۶ استودیو مشغول به کار هستند. در بحث اچ دی سازی شبکه هایی که اچ دی هستند مثل شبکه سه برنامه تحویل سال را هم اچ دی پخش می کند. اگر حمایت های مالی توسعه پیدا کند ۶ استودیو اچ دی داریم و ۸ استودیو باقی مانده که آنها را هم به صورت اچ دی ارتقا می دهیم.

سپس محمد احسانی مدیر شبکه نسیم اظهار کرد: ما برنامه متعارف سال تحویل نداریم اما برنامه «دورهمی» به شکل ویژه ۲۹ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ پخش می شود، این برنامه به جز روزهای شهادت، در ساعت ۲۳ هر شب پخش می شود.

وی افزود: در این رقابت نفس گیر و پر بیننده، مخاطبان معمولا به برنامه ای توجه می کنند که از آن سابقه ذهنی داشته باشند از همین رو برنامه های خودمان را به برنامه های نوروز منعطف کردیم به همین دلیل برنامه فینال فینالیست های «هوش برتر»، «وقتشه» در ساعت ۲۰ و با تاکید بر یکی از اقوام ایرانی، مسابقه «کودک شو» در ساعت ۲۱ با محوریت مسابقه ای در بین افراد معروف، برنامه «ویتامین خ» روزهای فرد ساعت ۲۲ و ۲۸ اسفند فینال «خانواده باحال» پخش می شود.

سپس محمد سرشار مدیر شبکه کودک بیان کرد: ما در سال ۹۶ افزایش سطح کیفی آثار را نسبت به سال ۹۵ داشتیم. در جشنواره نوروزی شبکه کودک از ۲۸ اسفند جشنواره شبکه کودک پخش و تا ۱۳ اسفند داریم. در کانال پویا ۱۰ عنوان برنامه جدید شامل فصل ۱۹ «نقاشی نقاشی»، سری جدید برنامه «اتل متل یه جنگل»، «نقاش کوچولو»، «شهر قصه»، پویانمایی خارجی «کندویی ها» و حیوانات خارجی، همچنین در کانال نهال ۲۳ عنوان جدید شامل  ۳ مجموعه تلویزیونی جدید، پنج پویانمایی جدید و ... پخش می شود. ما در سال ۹۷ این روند رو به رشد را ادامه می دهیم و سخت گیری ها را در حوزه مخاطب افزایش می دهیم به طوری که اگر برنامه ای زیر ۴۰ درصد مخاطب داشته باشد، حذف می کنیم. برنامه های آسیب های اجتماعی در دستور کار ماست، همچنین فرایند تفکیک کانال پویا و نهال آغاز و پخش آزمایشی این ۲ کانال در بستر اینترنت آغاز می شود. همینطور فناوری چهرک وجود دارد که به شکل زنده این چهرک ها در شبکه کودک پخش می شود.

در ادامه مهدی سالم مدیر شبکه امید بیان کرد: تقریبا هفت ماه و نیم از راه اندازی شبکه امید می گذرد و بیش از ۷۵۰ ساعت برنامه در طی این مدت تولید شده است. برای نوروز ۱۲ عنوان برنامه تولیدی شامل برنامه ترکیبی دید و بازدید و .. راهیان نور، مسابقه بازی خور، آماده باش و نبرد ربات ها، برنامه های کوتاه خنده خانه هزار، یک داستان و جالبه که بدونی، ۱۸ فیلم سینمایی رئال و ۱۸ فیلم سینمایی انیمیشن، سه سریال با نام بچه های مدرسه آلپ، مکتوبه و ... پخش می شود.

سپس سفیدی مدیر شبکه سلامت اظهار کرد: محورهای اصلی ما در شبکه سلامت خود مراقبتی، سالمندان، کودکان، محیط زیست و تغذیه است که ما اتفاقا در ایام نوروز با آنها درگیر هستیم از همین رو امسال سری جدید برنامه های «جمله ضربان»، «مادر، کودک، تندرستی»، «حال خوب» با محوریت سلامت روان هر شب ساعت ۲۱، «سینما سلامت» با محوریت آثاری با موضوع سلامت، «نیلوفر آبی» ویژه پوست و مو، ویژه برنامه «ورزش داروست» با محوریت ورزش های کمک کننده در پیشگیری، مستندهای خارجی هر شب ساعت ۲۲، برنامه در حال تولید «سالم شو» با محوریت موضوعات سلامتی پخش می شوند.

وی افزود: سال آینده جشنواره سلامت با شعار « سلامت یک‌ اولویت است» برگزار می شود. عمدتا برنامه های شبکه سلامت بر حسب نیاز مخاطبان شکل می گیرد و همگی نیازهای روزانه ببینده را عرضه می کنند.

در ادامه رحیم لیوانی مدیر مرکز صبا بیان کرد: امسال دست اندرکاران پویانمایی با دست پر آمده اند به طوری که برنامه های جدید در قالب ۱۹ مجموعه تقدیم شبکه ها کرده ایم. ضمن اینکه یک نهضت پویانمایی داخلی شروع شده و برندهای ما در این مجموعه ها دیده می شود برای مثال مجموعه «پهلوانان»، «ماهی بادکنکی»، برنامه جدید «مثلنامه» از شبکه یک، مهد کودک «حیوانات» با محوریت بازی های ایرانی، مجموعه جدید کلیله، روبی و جوجه ها، برنامه تک فرمی مبارک و مجموعه جدید پهلوانان پخش می شود همچنین حدود بیست کلیپ پویانمایی موزیکال بازتولید و تقدیم شبکه ها شده است.

سعید آشناب مدیر شبکه جام جم درباره سریال های نوروزی عنوان کرد: بخشی از سریال ها را برای مخاطب بزرگسال زیرنویس می کنیم. امسال سریال «پایتخت ۵»، «لیسانسه ها» و «کلاه قرمزی» را داریم و یک مجموعه موسیقایی با نام «فرش فیروزه ای» داریم که به موسیقی می پردازد و از ۲۶ اسفند پخش آن آعاز می شود و در ایام عید ادامه دارد.

علی حمیدی قایم مقام مرکز سیما فیلم درباره سریال های نوروزی عنوان کرد: ما چهار سریال را برای نوروز در نظر گرفتیم. همچنین مخاطبان هر شب می توانند یک سریال طنز ببینند و فصل سوم سریال «ستایش ۷» فروردین کلید می خورد. سریال های الف فاخر ما که حدود ۱۸ پروژه هستند که ۲ سریال موسی و سلمان به برآورد مالی می رسد و پیش تولید آنها را در سال ۹۷ شروع می کنیم. داوود میرباقری کارگردان سریال «سلمان فارسی» به چند کشور هم رفته است و کارهایی را شروع کرده اند.

میرباقری در بخش پرسش و پاسخ ها درباره این موضوع که تلویزیون در برنامه های تحویل سال از هنرمندان تکراری استفاده می کند و هزینه های هنگفت به مهمانان برای حضور اعطا می کند، بیان کرد: تقریبا این موضوع را از سال گذشته پیگیری و مدیریت کرده ایم، از همین رو درباره ترکیب مهمانان و برنامه ها بحث کرده ایم و این مسئولیت را به یکی از بخش ها داده ایم. از همین رو برنامه های سال تحویل بر اساس برخی چارچوب ها انجام می شود. جلساتی به همین منظور تشکیل شده است، بناراین به هیچ وجه این ارقام نجومی وجود نخواهد داشت. سال گذشته ۲۰ درصد وزن کمی هنرمندان کمتر شد و بخش های دیگر مثل ورزشکاران و ... برای این موضوع در نظر گرفته شد.

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل سریال‌های نوروزی تلویزیون

وی افزود: ساعات منتهی برنامه تحویل سال به گونه ای خواهد بود که ترکیب مهمانان تغییر می کند. طبق چارچوب داده شده باید از همه حوزه هایی که برای مردم محبوبیت دارد مثل ورزشکاران و ..‌. دعوت صورت بگیرد. افرادی هستند که فداکاری می کنند از همین رو امیدواریم چهره‌های فرهنگی هم در برنامه سال تحویل حضور داشته باشند.

محمد احسانی در ادامه درباره نرسیدن «خندوانه» بیان کرد: «خندوانه» به دلیل اینکه سوله را از ما گرفتند کمی دچار تاخیر شد. تیم این برنامه اکنون به دنبال مکان است و نویسنده ها هم در حال نگارش متن ها هستند. آقای جوان هم سر فیلمبرداری سینمایی خود است که تا پایان اسفند کارش تمام می شود. مشکل عروسک «جناب خان» هم امروز حل شد و قرارداد امضا شد. برنامه شبی با عبدی مشکلاتی در دکور دارد که حدود ۹ قسمت از آن ضبط شده است. جواد فرحانی تهیه کننده و محمدحسین لطیفی کارگردان است که اواخر فروردین روی آنتن می رود.

سپس میرباقری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این عروسک ها سرمایه های تلویزیون هستند و باید تمهیدی برای رعایت حق کپی رایت آنها ایجاد شود، بیان کرد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر گرفتار مسایل مالکیت بودیم حوزه حقوقی سازمان مسئولیتی در این باره گرفته است، از همین رو برای مثال عروسک «کلاه قرمزی» صد درصد در اختیار سازمان قرار گرفته است، ضمن اینکه به توافق رسیده ایم از ظرفیت های صداپیشه های آنها نیز استفاده کنیم. در واقع چارچوب ها، مشخص شده اند و دیگر هر برندی که مطرح می شود یک پیوست حقوقی در سازمان پیدا می کند و کار عروسک ها بر همین اساس انجام می شود.

وی در این نشست درباره میزان مخاطبان صدا و سیما عنوان کرد: مراکز مستقل فراوانی وجود دارند که نتایج آنها قابل اعتناست. صدا و سیما در این سال ها چند صد نظرسنجی انجام داده است، بنابراین نظرسنجی های ما دارای عقبه و پیشینه است. حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مردم ایران از شبکه های ماهواره ای استفاده می کنند. عده ای از تلویزیون استفاده می کنند و عده ای هم از شبکه های اجتماعی و ماهواره ای ولی این ها منافی آمارهای ما نیست، ما حاضریم آمارها را منتشر کنیم. گاهی ما به صورت روانی مساله ای را دامن می زنیم.

میرباقری در بخشی از این نشست درباره اینکه آمار رضایت مخاطبان از آثار نمایشی در این یکی دو سال منتشر نشده است، گفت: این کار باید انجام بگیرد، دوره ای مرسوم بود اما به خاطر برخی مشکلات مادی دیگر انجام نگرفت. بخشی به دلیل میزان مخاطب است و بخشی هم میزان رضایت از آثار است که این مساله را هم مورد بررسی قرار می دهیم.

معاون سیمای رسانه ملی درباره ساخت سریال «سلمان» و ارایه بودجه به این سریال بیان کرد: هم سریال «سلمان» و هم «موسی» تمام موانع ساختش از نظر مالی مرتفع شده و ما برای ساخت این ۲ سریال کار را تضمین شده جلو می بریم، به طوری که تیم تولید هر ۲ سریال مشغول کار هستند و من شب گذشته با آقای میرباقری درباره این موضوع صحبت می کردم و امیدوارم اوایل نیمه دوم سال آینده پشت دوربین قرار بگیرد و کار را کلید بزند.

وی عنوان کرد: میرباقری بر بخش حجاز سریال «سلمان» کاملا تسلط دارد و لوکیشن این بخش نهایی شده است. درباره بخش بیزانس هم 90 درصد انتخاب ها انجام شده و مرحله تیسفون هم در حال انجام است. این کارگردان حتی کست خود را نیز انتخاب کرده و در حال نهایی کردن آنهاست. پیش تولید این اثر به سنگینی انجام می شود تا زمان تولید کم باشد.

میرباقری درباره اینکه چندی پیش پخش برنامه ناصر ملک‌مطیعی متوقف شد، گفت: آن برنامه، کار خودسرانه ای بود که تهیه کننده بدون هماهنگی با ما انجام داده بود، از همین رو هم آن شبکه و هم تهیه کننده توبیخ شد. ما اجازه نداریم با شخصیت کسی خلاف ادب برخورد کنیم اما این برنامه جزو برنامه های ما نبود و خودسرانه انجام شده بود. به همین دلیل ما هم مراتب عذرخواهی خودمان را از این حیث که یک کار غیرحرفه‌ای انجام شده بود، اعلام می کنیم.

وی درباره اینکه چندی پیش در برنامه «دورهمی» هم این اتفاق افتاده بود، گفت: به هر حال ما چارچوب هایی داریم بنابراین آن برنامه هم طبق ضوابط ما انجام نشده بود. به هر حال جایی که پول مطرح می شود بعضی وقت ها حرکت غیرحرفه‌ای انجام می شود، از همین رو اگر تهیه کننده حرفه ای نباشد، چنین اتفاقی رخ می دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    2 4
    فقط کلاه قرمزی . ایول که امسال داره
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    4 3
    مشکل بیکاری بی ابی مملکت کی حل میشه
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      2 0
      حالا با اینا سرتو گرم کن
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    1 0
    باز هم دمشون گرم با بی پولی سعی کردن مردم رو سرگرم کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس