سرویس سیاست مشرق - شهرداری تهران به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن، تصاویری از زنان نامدار تاریخ ایران را روی بیلبوردها و بنرهای سطح شهر نصبکرده است. در این میان چهره سیمین دانشور مادر داستاننویسی ایران، کیمیا علیزاده نخستین زن دارنده مدال المپیک، زهرا نعمتی نخستین زن برنده مدال طلای پارالمپیک، آلنوش طریان مادر نجوم ایران، شهلا ریاحی اولین زن کارگردان ایران، مریم میرزاخانی نابغه ریاضی، ایران درودی مادر نقاشی معاصر، توران میرهادی مادر ادبیات کودک و نوجوان ایران، فخرالدوله بنیانگذار اولین موسسه تاکسیرانی در ایران و... به چشم میخورد.
و اما بعد؛ آنچه در تصاویر فوق به مشاهده میشود زنانی هستند که افتخاراتی را به نام خود و کشور ثبت کردهاند و هریک در جای خود قابل تقدیر هستند؛ اما به نظر میرسد این ابتکار که به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) به اجرا درآمد، میتوانست بسیار غنیتر اجرا شود، و طراحان آن نتوانستند الگویی طراز از زن مسلمان - ایرانی را به شهروندان ارائه کنند. پرسشی که مطرح میشود این است که این تصاویر و بیلبوردهای شهرداری تهران برای بزرگداشت هفته زن و روز مادر، با چه شاخصهایی انتخاب شده است؟ البته در تصاویر فوق، یکی از زنان شهدای انقلاب اسلامی به چشم میخورد؛ خانم محبوبه آشتیانی که در ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ به شهادت رسید و تصویر مریم کاظم زاده عکاس زن دفاع مقدس، وجود دارد که در جای خود قابل تقدیر است. اما ضعفهای دیگری بر این اقدام وارد به نظر میرسد که با یافتن پاسخی برای این سؤالات، میتوان طرح های این چنینی را با کیفیت بهتری اجرا کرد:
۱- در این تصاویر نماد یا معیار و یا شاخصی از حضرت زهرا سلام الله علیها و تبلور آن در زن ایرانی وجود دارد؟
۲- با احترام به تمام زنان برگزیده ایرانی، انتخاب این زنان برای الگوسازی به عنوان زن طراز ایرانی چه شاخصهایی بوده است؟ مشهور بودن؟ قهرمان بودن؟ خانهدار بودن؟ شاغل بودن؟ هنرمند بودن؟
۳- در کدام یک از این تصاویر، نمادی از زن ایرانیِ حاضر در ۸ سال دفاع مقدس وجود دارد؟ زنانی که درجبهه ها حضور داشتند، شهید شدند و شهید دادند؛ و زنانی که عمری سنگ صبور جانبازان سرافراز بودند و هستند. آیا مادر شهیدان افراسیابی که پنج شهید برای ایران تقدیم کرده است، الگویی برای زن ایرانی نبود؟
۴- آیا خانم دکتر دستجردی به عنوان تنها وزیر زن در جمهوری اسلامی، مستحق معرفی به دختران و زنان ایرانی و الگویی از موفقیت در عرصه اجتماعی نبودند؟
۵- رهبر انقلاب فرمودند: "حضرت زهرا سلام الله علیها سرمشقی است برای زن ایرانی که میخواهد علیرغم تمام بدآموزیها، موجودی دنبالهرو ایشان، یعنی دیندار، طیبوطاهر، شجاع، مبارز و وفادار باشد"؛ آیا خانم معصومه آباد به عنوان جانباز و اسیر جنگی و عضو دو دوره شورای شهر تهران، نماد زن ایرانی در دو عرصه مجاهدت و مبارزه و فعالیت های اجتماعی نبود؟
۶- در سالهای اخیر، داغی بر دل مردم ایران نشسته است؛ داغ ترور دانشمندان هستهای. آیا همسران شهدای هستهای که در فعالیتهای دانشگاهی و هنری و ... حضور دارند، هیچکدام به عنوان زن نمونه ایرانی قابلتقدیر و معرفی به جامعه نبود؟
۷- بر اساس تربیت اسلامی، یکی از وظایف اصلی زن مسلمان، تربیت نسل و خانهداری است، وظیفهای که توسط روشنفکران و شیفتگان غربی مورد طعن و نقد قرار میگیرد، در کدامیک از تصاویر منتخب شهرداری تهران، به چنین شاخصهای توجه شده است؟ آیا همسران جانبازان شیمیایی، قطع نخاع و ... هیچکدام معیار زن ایرانی نبود؟ آیا خانم مهری یزدانی همسر جانباز ۷۰ درصد مجتبی شاکری که بیش از ۳۵ سال، با ایشان زندگی میکند؛ نمادی برای معرفی به زنان و دختران ایران زمین نبود؟
البته رویه جدید شهرداری تهران در بنرهای ایامالله دهه فجر نیز این شبهه را مطرح میکند که جریان فکری تازهحاکمشده بر مدیریت شهری، بر گسترش و تبلیغ نوع خاصی از مفاهیم و ارزشها تاکید دارند.