رابرت اسمیت

«رابرت اسمیت» معتقد است که سیاست ترامپ در ارتباط با ایران نامنسجم و بر اساس خیال بوده به همین دلیل نمی توان یک ارزیابی دقیق و منطقی از سیاست خارجی دولت او نسبت به ایران ارائه داد.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آخرین باری که تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد به کشورهای اروپایی هشدار داد در صورتی که نقص‌های مورد ادعا در برجام تا ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) رفع نشود، آمریکا به‌طور کامل از این توافق خارج خواهد شد. از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از تلاش آمریکا برای ایجاد کارگروه مشترک با E۳ است تا به دنبال راهی برای عمل به خواسته‌های ترامپ باشند.

 اسناد جدید افشا شده از وزارت خارجه آمریکا نیز بیانگر آن است که شیب سنگ‌اندازی‌های واشنگتن در قبال توافق‌هسته‌ای ایران ملایم‌تر شده است. طبق این سند، آمریکا مسیری را ترسیم کرده که در آن، سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان «صرفا» به «بهبود بخشیدن» برجام «متعهد» می‌شوند. در مقابل این تعهد، دونالد ترامپ، در اردیبهشت آینده از طریق تمدید تعلیق تحریم‌ها، برجام را زنده نگه ‌می‌دارد. براساس این سند، وزارت خارجه آمریکا به‌دنبال توافق با کشورهای اروپایی با هدف بهبود توافق هسته‌ای در یک بازه زمانی «نامشخص» است.

*اسناد جدید افشا شده از وزارت خارجه آمریکا بیانگر آن است که شیب سنگ‌اندازی‌های واشنگتن در قبال توافق‌هسته‌ای ایران ملایم‌تر شده است.  اگر این اسناد صحت داشته باشد آیا این نوعی چرخش در سیاست ترامپ در خصوص برجام نیست؟

ارزیابی سیاست خارجی «دونالد ترامپ» و ارائه یک ارزیابی منطقی و یا منسجم از سیاست ترامپ در ارتباط با ایران در بحث هسته ای و سایر مسائل بسیار دشوار است. باید گفت که سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران بسیار نامنسجم و بر اساس خیال و هذیان می باشد. به نظر من ترامپ به شعارهای خصمانه علیه ایران ادامه داده و روابط  آمریکا با ایران در آینده ای نزدیک بهبود نخواهد یافت.

*اگر این اسناد صحت داشته باشد آیا این به معنای این نیست که فشارهای ترامپ در خصوص برجام با هدف امتیاز گرفتن از ایران و احیاناً از کشورهای اروپایی بوده است؟

با فرض صحیح بودن این اسناد باید گفت دولت  ترامپ تلاش می کند تا مزایای بیشتری  در زمینه هسته ای و مسائل غیر هسته ای برای مثال سوریه، از ایران بگیرد.  من فکر نمی کنم هدف ترامپ امتیاز گرفتن از کشورهای اروپایی باشد.

*خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا نوشته است این امیدواری وجود دارد که «نقص‌های برجام» از طریق توافق برای تغییر بعضی از مفاد آن، امضای یک موافقت‌نامه الحاقی یا مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برطرف شود. اگر کشورهای اروپایی با خواسته‌های آمریکا موافقت کنند آیا امکان از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، روسیه و چین میسر خواهد شد؟

به نظر من امکان از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران با روسیه، چین و ایران وجود ندارد.

*برخی معتقد هستند سه راه‌حل احتمالی در خصوص برجام وجود دارد: ۱-اصلاح توافق موجود، ۲-مذاکره بر سر یک توافقنامه تکمیلی یا ۳- پیگیری یک قطعنامه جدید از سوی شورای امنیت برای اعمال تغییرات جدید. به نظر شما کدام راه حل محتمل تر است؟

همانطور که گفتم امکان از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران با روسیه، چین، ایران و کشورهای اروپایی حتی در مورد یک توافقنامه تکمیلی وجود ندارد. ارسال برجام به شورای امنیت سازمان ملل نیز بسیار بعید است. من فکر می کنم اصلاح توافق هسته ای کنونی ایران محتمل ترین گزینه است. در  سیاست خارجی دولت ترامپ یک عقیده مشترک وجود دارد و آن این است که توافق هسته ای ایران نباید به طور رسمی لغو شود چون جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس