کد خبر 838399
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان

آیت الله واعظ زاده در کتاب جایگاه اهل بیت در جوامع اسلامی می نویسد: متجاوز از یک میلیون سادات علوی در مراکش وجود دارند که ملقب به ادریسی و العلوی اند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی طی یادداشتی درباره «سیادت در اهل سنت» نوشت:

در چند روز اخیر بحثی در تالار «مطالعات جریان های فکری جهان اسلام» پیرامون سیادت در اهل سنت شد. آیت الله واعظ زاده در کتاب کوچک خود درباره اهل بیت می فرماید: « در جهان اسلام یکصد میلیون سید سنی داریم.»بیراه هم نگفته است.

در سده دوم تا پنجم هجری در غرب آفریقا دو سلسله حکومت شیعی به وجود آمد به نام ادارسه یا ادریسیان و فاطمیان که یکی حسنی و دیگری حسینی بودند. از این دو، نسل های زیادی به وجود آمدند که با از بین رفتن این حکومت ها و جایگزینی حکومت های سنی، تمام فرزندان این دو نسل، سنی شدند و در شمال آفریقا با عنوان شریف از آنها یاد می شود. یادم نمی رود وقتی امام خمینی از شاه حسن در مغرب انتقاد کرد، پادشاه مغرب گفتند: ما از پسر عموی خود توقع نداشتیم.

بعدها فاطمیان به مصر آمدند و دویست سال در مصر و اطراف حکومت کردند و نسل های فراوانی از آنها پدید آمد؛ اما با ظهور ایوبیان و ظلم هایی که به آنها شد؛ اکثرا سنی شدند و نسل آنها در مصر اکنون به وفور یافت می شود.

این اتفاق در بسیاری از کشورهای اسلامی افتاده است.  سید محمد رشیدرضا. سید برزنجی. شریف حسین و شریف حسن در مکه و مدینه. شاه حسین اردنی در اردن از سادات اند.

عباسیان همه از سادات اند و پانصد سال بر جهان اسلام حکومت کردند. از نسل عباسیان بسیاری اکنون در جهان اسلام حضور دارند. در لبنان عده ای از سادات در دو قرن پیش مسیحی شدند.

آیت الله واعظ زاده در کتاب جایگاه اهل بیت در جوامع اسلامی می نویسد: متجاوز از یک میلیون سادات علوی در مراکش وجود دارند که ملقب به ادریسی و العلوی اند.

در اندونزی اسد شهاب منشی مخصوص سوکارنو رئیس جمهور اندونزی از سادات عُریضی حسینی است. می گفت اجداد ما از حضرموت به اندونزی مهاجرت کرده اند و در اصل شیعه بودند اما تدریجا سنی شافعی شدند. برخی از عُریضی ها در کشور عمان به حکومت رسیده اند.

حسن سقاف ناقد معروف وهابیت در اردن از سادات است. یکی از سادات اهل سنت خاندان آلوسی است. ملک فیصل پادشاه عراق و ملک عبدالله اردنی حسنی بودند. سید علوی مالکی صاحب کتاب مفاهیم یجب ان تصحح سید است. مشایخ صوفیه در مصر عموما از سادات اند. عباس عقاد سید و از جعافره مصر است که حدود دو میلیون هستند. طیف مهدی سودانی خود را به حسینی ها منتسب می کند. صادق المهدی  نخست وزیر سودان می گوید: ما از نسل ساداتیم.  سادات پنته در هند همه از ساداتند مثل خاندان سید ابوالاعلا مودودی. امام خمینی هم از نسل سادات پنته است و پسر عموی مودودی و میرحامد حسین.

از نسل امام سجاد ع در هند سادات زیادی داریم. سید عبدالله بخاری امام جمعه دهلی از سادات حسنی است. سر سید احمدخان روشنفکر مادی گرای اهل سنت و موسس دانشگاه علیگر از نسل امام هادی ع هستند. پنجاه سال پیش تعداد سادات 60 میلیون نفر تخمین زده می شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    16 6
    الان همین ملک عبدالله اردنی از سادات حسنی است. در واقع همه سادات روز اول شیعه بودند اما به تدریج با دور شدن از مراکز تشیع و یا از وی تقیه سنی شدند و بعدها بر همین اعتقاد ماندند.
    • احمد IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
      29 2
      ملک عبدالله سادات حسنی نیست او از تبار بنی امیه است
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    22 7
    استاد رائفی پور بارها اعلام کردند که شاه اردن خودش رو سادات جا زده همچنین ابوبکر بغدادی که با نقشه بوده چطور این آقا داره میگه اینا ساداتند؟؟ کلا مشکوک نمیزنه ؟
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
      7 4
      واقعا سید است. از نسل شریف حسین آخرین فرد از شرفای حجاز که توسط آل سعود از کار برکنار شد.
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    20 4
    مگه عباسیان از نسل عباس عموی پیامبر نیستند؟ پس از بنی هاشمند نه از نسل حضرت علی و حضرت فاطمه
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
      9 3
      تا قبل از اسلام به همه بنی هاشم سید اطلاق می شد. اما الان فقط خاص اولاد فاطمه علیها السلام است
    • GB ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
      4 0
      جالبه بدونید هیچ سلسله ای به اندازه عباسیان اولاد علی بن ابیطالب رو نکشتند
  • Jam IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    46 22
    ولی در قرآن آمده هیچ کس بردیگری برتری ندارد مگر به تقوی.قائل به سید بودن در بین مسلمانان اعم از شیعه یا سنی نوعی آپارتاید دینی است .تصور کنید الان اگر وجود شریف نبی اکرم دربین مسلمانان بود؛آیا جناب ایشان قائل بودند که ازبین دومسلمان یکی را سید وسرور دیگری بداند؟اصولا عقل سالم نمی پذیردکه مسلمانی خود رامنتسب به امام شیعه ودرنتیجه سید بداند. و به این معنی باشد که جایگاه شریفتری دربین مسلمانان دیگر دارد.کمی عقل خودرا بکار انداخته و به قرآن رجوع کنیم نه هرچه گذشتگان جاهل برما تحمیل کردند.
    • CA ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
      21 4
      جایگاه شریف تر نه ! ولی مسئولیت بیشتر در پرهیز از محرمات جهت حفظ شان و آبروی پیامبر (ص)
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
      18 15
      خیر. اشتباه نکنید. این فضیلت به درجه نیست بلکه به ظرفیت است. یعنی خوبهای سادات دوبرابر سایر خوبها پاداش می گیرند چون هم خودشان خوب بودند و هم آبروی پیامبر را خریدند. بدهای سادات هم دوبرابر بدهای عادی عذاب می شوند.
  • AE ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    1 1
    بله خیلی
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    5 3
    همه شان انهم به مراکش صادرشدن
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    28 14
    گیرم‌پدرت‌فاضل‌ازفضل‌پدزتوراچه‌حاصل دیگه‌پاک‌به‌‌‌اعراب‌عهدجاهلیت‌برگشتید‌وعندتبعیض نژادی‌بازی‌درمیارید
    • صالح IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
      11 4
      من این حرف شمارو قبول ندارم حداقل توی این کشور چرا که خیلی ها هستند که دارند از فضل پدرشون ودیگر اعضای خونوادشون شدیدا" استفاده می کنند وحالشم می برندو به ما می خندند
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    10 10
    جز دشمنان اهل بیت کسی با سادات دشمن نیست و به ایشان حسادت نمی کند . بهتر هست به آیات قرآن توجه کنیم : قل لا اسئلکم علیه اجراً الّا المودَﺓ فی القربی . . . أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ۖ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُم مُّلْكًا عَظِيمًا . . .
    • GB ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
      6 0
      پس هر کس با ملک عبدالله اردنی دشمن ایران و تشیع دشمن باشه دشمن اهل بیته؟!؟! جمعش کنید این دکون و بازارو
  • اگر انصاف داری منتشر کن GB ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    8 0
    در تاریخ معاصر ساداتی مثل سید علی محمد باب ،سید حسن تقی زاده،سید ضیاءالدین طباطبایی،سید حسن کسروی،ملک عبدالله و...داریم که بعضی از آنها کافر بودند ،بعضی دشمن تشیع و برخی جاسوس و نوکر انگلیس و روسیه
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    0 0
    مقاله خوبی بود
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    6 0
    در ایران هم سید سنی داریم.سید حسینی.در کردستان زندگی می کنند
  • امیر IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    1 0
    برتری به تقوا است
  • سادات IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    0 1
    بله اهل سنت بلوچستان درمجموع ۴چهارطوایف بزرگ ازنسل سادات سیدبلانوشی بشرح ذیل می باشند۱طایفه سادات نهتانی۲طایفه سادات گمشادزهی ۳طایفه سادات سالارزهی۴سادات موسی زهی ازطوایف اقوام بزرگ بلوچ اهل سنت‌بعنوان سادات فرزندان سیدبلانوش شخصیت بزرگ وازاولیاالله عرفانی وآرامگاه ایشان درچاگی بلوچستان پاکستان قراردارد نسب جدشان بزرگ شان به امام حسن مجتبی علیه السلام معروفند
  • سادات IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    0 0
    لطفا نظردیدگاه کاربربنام سادات ثبت نماییدتادرسایت نمایش عمومی دراید
  • محمد FR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    نمیدانم این نظریه تا چه حد صحت دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس