محمود عباس

روزنامه مصری الشروق به نقل منابع دیپلماتیک عربی نوشت که چندین کشور عربی به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین توصیه کرده‌اند «قرارداد قرن» در مورد فلسطین را بپذیرد در غیر این صورت پشیمان خواهد شد.

به گزارش مشرق، روزنامه مصری «الشروق» در سرمقاله امروز (پنجشنبه) نوشت که پایتخت‌های عربی تأثیرگذار در مسئله فلسطین از «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته‌اند «قرارداد قرن» را قبول کند.

این روزنامه به نقل از «یک مقام برجسته عرب در قاهره» پایتخت مصر نوشت که این پایتخت‌ها به عباس توصیه کرده‌اند آنچه را که این روزها تحت عنوان قراردادن قرن معروف است، قبول کند تا فلسطینی‌ها در آینده بر آنچه که امروز آن را در مقایسه با پیشنهادهای سال‌های گذشته «بسیار ناچیز» می‌دانند، پشیمان نشوند.

بیشتر بخوانید:

نظر عطوان درباره تسریع در انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی

«طرح جدید صلح» فرانسه برای فلسطین

پایتخت‌های عربی همچنین به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این پیام را رسانده‌اند که واقعیت حاکم نشان می‌دهد که طرف‌های عربی و فلسطینی باید آنچه را که در دسترس است، قبول کنند.

براساس این گزارش، مقامات مصری به عباس گفته‌اند که نمی‌توان در برابر افراط‌گرایی اسرائیلی در ارتباط با مسائل مشخصی مانند مرزهای فلسطین اشغالی با اردن مقاومت کرد؛ چرا که تل‌آویو از بیم اینکه گروه‌های افراطی از اردن وارد الجلیل و قدس شوند، اصرار دارد نیروهای اسرائیلی بین نیروهای اردنی و فلسطینی قرار بگیرند.

این مقام عربی همچنین به الشروق گفته است،

«عقل حکم می‌کند که در مقطع کنونی حداکثر راه حلی را که در دسترس هست، قبول کرده و براساس منطق "بگیر و مذاکره کن" تعامل شود تا مبادا چند سال دیگر با دیدن اینکه هیولای شهرک‌سازی همه اراضی فلسطین را بلعیده، غافلگیر شویم».

به گفته وی، محمود عباس به برخی از رهبران عرب که اخیرا با آن‌ها دیدار داشته یا تلفنی گفت‌وگو کرده، گفته است از اینکه با پذیرش طرح اسرائیلی‌ها متهم به خیانت و کوتاهی شود، می‌ترسد.

این منبع عربی در ادامه گفته است:

«یکی از این رهبران عرب به عباس گفته است: بهتر است افکار عمومی عرب را برای مرحله جدید و به دور از اتهام‌های خیانت آماده کرد».

مقام عربی بلند پایه همچنین احتمال داده است که ایالات متحده آمریکا طی چند هفته آینده «عناصر اصلی قرارداد قرن» را اعلام کند.

به گفته وی، پیام‌هایی به پایتخت‌های عربی از سوی آمریکا با این مضمون رسیده است که تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در خصوص انتقال سفارت این کشور به قدس، با این هدف گرفته شده تا رژیم اسرائیل خصوصا جناح رادیکال این رژیم را قانع کند که در آینده امتیازهایی آتی یا احتمالی به فلسطینی‌ها بدهند.

منبع عربی مذکور همچنین گفته است که پایتخت‌های عربی مربوطه تأکید کرده‌اند که هر راه حلی در مورد مسئله فلسطین باید قدس را به عنوان پایتخت بشناسد.

طرح معامله قرن برای اولین بار از سوی «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر در جریان سفرش به آمریکا در فروردین ماه گذشته مطرح شد.

این طرح شامل شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر بوده و مسأله قدس این‌گونه پایان می‌یابد. قرار است دولت آمریکا منطقه‌ای را در اطراف قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین پیشنهاد دهد که کیلومترها دورتر از اراضی اشغالی ۱۹۶۷ خواهد بود.

در این طرح که احتمالا ظرف چند ماه دیگر ارائه خواهد شد، دونالد ترامپ با الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین به اسرائیل موافقت خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیشنهاد الحاق ۱۵ درصد از کرانه باختری را داده بود اما ترامپ با ۱۰ درصد از آن موافقت کرده است و قرار است دولت آمریکا پس از آن یک «مفهوم امنیتی مشترک» را برای اسرائیل و فلسطین به عنوان شرکای صلح ارائه دهد که شامل تشکیل کشور فلسطین عاری از هرگونه سلاح با نیروهای پلیس بین‌الملل و همکاری امنیتی دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با مشارکت اردن، مصر و آمریکا و برخی کشورهای دیگر که خواستار آن باشند، خواهد بود و نیروهای اسرائیلی هم در امتداد رود اردن و کوه های مرکزی به منظور تأمین امنیت مستقر خواهند شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    3 2
    چرا وقتی این عربها این همه واداده هستند ما باید در ایران هزینه بدهیم؟ ما می تونیم بدون به رسمیت شناختن اسرائیل هم براحتی سر کنیم چرا باید همیشه تحریم باشیم؟!
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    3 0
    مرگ بر اسراییل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس