حوادث ترکیه

در چند سال اخیر رسانه‌های جمهوری آذربایجان تلاش‌های فراوانی را در راستای تحریک جریان‌های تجزیه‌طلبانه در مناطق مختلف ایران به کار بسته‌اند که با سکوت مسئولین ایرانی همراه شده است.

سرویس جهان مشرق - در چند سال اخیر رسانه‌های جمهوری آذربایجان تلاش‌های فراوانی را در راستای تحریک جریان‌های تجزیه‌طلبانه در مناطق مختلف ایران به کار بسته‌اند که با عنایت به سکوت نهادهای مسئول در این زمینه روزبه‌روز بر حجم آن‌ها افزوده می‌شود. در این گزارش خلاصه ای از تلاش های رسانه های جمهوری آذربایجان در راستای افزایش تفکرات تجزیه طلبانه بیان شده است تا مسئولان مربوطه بیش از بیش به این فعالیت ها حساسیت نشان دهند.

خبرگزاری «hurriyyet» طی خبری با تیتر «خشونت علیه جوانان آذربایجان جنوبی ادامه دارد» می‌نویسد: هیئت DAK (Dünya Azərbaycanlıları Konqresi) بیانیه‌ای در حمایت از مبارزات مردم آذربایجان ایران خود صادر کرده است. این خبرگزاری در ادامه با مداخله آشکار در امور داخلی کشور می‌نویسد: «از طرف همه هم‌وطنان آذری‌زبان! در سراسر دنیا از تشکیل جنبش بومی هم‌وطنانمان در ایران برای دست یافتن به حقوق ملی خود تشکر و قدردانی می‌کنیم. دولت ایران به‌عنوان صاحب و مالک اصلی قدرت در کشور ایران که مردم را از ساده‌ترین حقوق خود یعنی حقوق بشر محروم کرده به پایان کار خود رسیده است؛ درحالی‌که همه کشورها به سمت دموکراسی و حقوق بشر پیش می‌روند، متأسفانه ایران همچنان به نقض حقوق مردم در سرتاسر کشور بدون در نظر گرفتن فشارهای خارجی ادامه می‌دهد و علیه جوانان آذربایجان از خشونت استفاده می‌کند.»

خبرگزاری «mia» نیز در راستای مداخله آشکار رسانه‌های آذربایجانی در امور داخلی کشور با استفاده از الفاظ جعلی می‌نویسد:

«بیش از یک قرن است که مردم آذربایجان در سرزمین مادری خود تحت اسارت قرار دارند! ما در مرحله‌ی تاریخی جدیدی قرارگرفته‌ایم. ملت ترک به بالاترین میزان بیداری و آگاهی رسیده است. مبارزات مردم آذربایجان جنوبی و همکاری با ما باعث جلب‌توجه جهانیان خواهد شد. ما باید روحیه ملی‌گرایی و روشنفکری را در بین جوانان آذربایجان جنوبی بیدار کنیم. تنها راه محافظت از حقوق ملت ترک در ایران استقلال آن‌هاست. ما خواهان آزادی و استقلال همه مردم آذری که در سرزمین‌های تاریخی آذربایجان جنوبی دستگیر و زندانی‌شده‌اند هستیم.»

در همین راستا خبرگزاری «istiqlal» با تأکید بر تشکیل «اتحادیه استقلال آذربایجان جنوبی» و تلاش برای تحریک اقوام متعدد ایرانی می‌نویسد: «اتحادیه مستقل آذربایجان جنوبی توسط سازمان‌های استقلال‌طلب آذربایجان جنوبی تأسیس‌شده است. این جنبش باهدف مبارزه با رژیم اشغالگر ایران! که اساس کار خود را بر از بین بردن جنبش‌های ملی‌گرایانه گذاشته، به وجود آمده است. هدف اصلی این سازمان تشکیل یک جنبش ایدئولوژیک است.»

این خبرگزاری در ادامه با توهین به گروه‌های مقاومت می‌نویسد:

«دولت ایران برای مبارزه با جنبش‌های ملی‌گرایانه هزار و یک حیله به کار بسته است که از آن جمله می‌توان به ساخت، تجهیز و حمایت‌های مالی از گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله اشاره کرد! بدون تردید باید سازمان‌های مستقل جنبش ملی آذربایجان باهدف خنثی‌سازی این‌گونه اقدامات ایران شکل بگیرد و تا رسیدن به استقلال کامل به فعالیت بپردازد. برای این کار ضروری است که شدت مبارزه در آذربایجان جنوبی قوی‌تر و سازمان‌یافته‌تر باشد. ما تمام تلاش خود را برای اتحاد، همبستگی و تقویت آذربایجان جنوبی به کارخواهیم گرفت.»

این خبرگزاری در خبری دیگر از تلاش برای برگزاری کنفرانسی تحت عنوان «جنبش ۲۱ آذر» در استانبول برای حمایت از استقرار یک دولت ملی در آذربایجان جنوبی پرده برمی‌دارد و از فتنه‌های ترکیه و آذربایجان خبر می‌دهد.

خبرگزاری «publik» در مصاحبه با «میر محمود میرعلی اغلو» رئیس حزب کلاسیک و حامی تشکیل کشور آذربایجان بزرگ از زبان وی می‌نویسد: «هدف حزب من تشکیل کشور آذربایجان بزرگ و ساختن سیاستی است که دروغ و ناامیدی را در آذربایجان از بین ببرد. ایده تشکیل آذربایجان بزرگ معنای زندگی من است. درواقع یکپارچگی آذربایجان بزرگ معنای زندگی همه ماست و به‌طورکلی این ایده باید شیوه زندگی همه ما باشد... چرا مانتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم؟»

لازم به ذکر است که این خبرگزاری در طول فعالیت‌های مستمر خود تلاش کرده تا بذر تجزیه‌طلبی را در افکار عمومی اقوام ایرانی بکارد و در راستای امنیت زدایی از ایران حرکت نماید.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به سخنان «قدرت حسن قلی اف» نماینده مجلس آذربایجان، به تشریح اهداف اصلی حزب او پرداخته و از تشکیل دولت مستقل آذربایجان جنوبی دفاع می‌کند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

توهین مکرر رسانه‌های آذربایجان به مردم و مسؤولین ایرانی

استمرار توهین‌ها و مداخله رسانه‌های جمهوری آذربایجان در امور داخلی ایران

رسانه‌ آذربایجانی: حمله اسرائیل به سوریه درسی برای ایران است

خبرگزاری «bakipos» در تیتری تحریک‌کننده با عنوان «ایران به پایان کار خود نزدیک می‌شود» علاوه بر پخش بیانیه‌ی کنگره جهانی آذربایجان (DAK) در حمایت از جنبش‌ها و فعالان تجزیه‌طلب آذربایجان، تلاش می‌نماید تا ایران را به بدرفتاری و خشونت‌طلبی علیه جنبش‌های تجزیه‌طلب محکوم نماید.

در ادامه خبرگزاری «liderinfo» نیز علاوه برنشان دادن چهره‌ای مثبت و صلح طلبانه از فعالیت‌های تحریک‌کننده و غیرقانونی کنگره جهانی آذربایجان (DAK) تلاش می‌نماید تا ایران را محکوم نماید.

لازم به ذکر است که فعالیت‌های رسانه‌ای جمهوری آذربایجان در حمایت از گروه‌های تجزیه‌طلبانه در چند سال اخیر به اوج خود رسیده و این جمهوری کوچک تلاش‌های شایانی را برای بسط تفکرات امنیت زدا و خطرآفرین در اراضی جمهوری اسلامی ایران به کار بسته است که متأسفانه در برخی اوقات با سکوت نهادها  و مسئولین مربوطه همراه شده است.



http://hurriyyet.org/xeber/dak-dan_iranla_bagli_bynat_guney_azerbaycan_genclerine_qarsi_zorakiliqlar_davam_etdirilir

http://www.mia.az/w۲۶۷۶۶۰/%۲۲Geosiyasi_prosesl%C۹%۹۹rd%C۹%۹۹_d%C۳%BCnya_Az%C۹%۹۹rbaycanl%C۴%B۱lar%C۴%B۱n%C۴%B۱n_yeri_v%C۹%۹۹_rolu%۲۲_adl%C۴%B۱_m%C۹%۹۹tbuat_konfrans%C۴%B۱_ke%C۳%A۷irilib/

http://istiqlal.az/news/۴۸۰۰۹.html

http://istiqlal.az/news/۴۶۲۶۸.html

http://publika.az/projects/xususi/۲۲۹۱۰۰.html

http://publika.az/news/nida_xeber/۲۲۶۶۳۴.html

http://bakipost.az/dak-dan-iranla-bali-beyenat-z-sonunu-yaxinlasdirir/

https://liderinfo.az/siyaset/۳۷۷۵-dak-dan-sert-beyanat-muharibe-ve-terrorizme-yox.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 105
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    مرگ بر تفکرات تجزیه طلبانه
    • DE ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      16 11
      مرگ بر تجزیه طلبان
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      12 5
      مرگ بر نژادپرستی و تجزیه طلبی
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    74 17
    وزارت خارجه پاسخگو باشد
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    70 22
    سکوت نشانه ضعف است...
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    90 39
    مرگ بر علی اف و سیاست های آمریکایی در منطقه
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      25 4
      مرگ بر یزیدف صهیونیست
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    50 18
    چرا کسی پاسخ نمی دهد؟
    • ناصر IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      15 37
      پاسخ باید باشد که بدهند
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      43 12
      فعلا دارن بهشون فرصت میدن برای آدم شدن، آدم نشن اون موقع پاسخ رذالتهاشون رو می گیرن
  • GB ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    56 61
    دشمن که همیشه دشمنی میکنه ولی باید اغرار کنیم که سیاست داخلی ما در قبال قومیت ها و نادیده گرفتن حقوق شهروندی و مدنی ابتدایی اونها باعث میشه فضا برای نفرت پراکنی علیه نظام و کاشتن بذر نفاق و دوری بیشتر باز بشه.ما با اینکه قانون اساسی خوبی داریم ولی برخورد های سلیقه ای باعث شده تعدادی از اصول قانون اساسی کاملا بی اثر باشه و همین باعث نارضایتی میشه.بنده خودم بعنوان یک ترک وطن پرست عاشق ایرانم و عاشق آذربایجانم هستم با تمام تاریخ و زبان و فرهنگ غنی اش.یاشاسین ایران یاشاسین آذربایجان
  • US ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    89 28
    بیان کلید واژه های پانترکیستی ابتدا از یک جمع محدود متصل به خارج شروع شده و بعد تسری پیدا کرده مانند یک بیماری منتشر می شود تا جاییکه می بینیم در استادیومها در قالب شعار مطرح می شود و بعد توسط عده ای در مجلس مطرح می شود و فراکسیون قومی راه می اندازند و به اقوام بزرگ کشور مثل فارس و کرد اهانت می شود. چون هیچ حساسیتی نشان داده نمی شود و انگار اصلا مهم نیست. اینها باید جرم انگاری شود و بخاطرش زندان بروند و سابقه دار شوند حتی در خیلی کشورها این افراد ممکنست سلب تابعیت و اخراج شوند. تمامیت ارضی کشور شوخی بردار نیست و در این زمینه نباید ضعف نشان داد.
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    82 57
    ارتش ترکیه با متانت در عفرین پیشروی میکند..خخ
  • طهماسب NL ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    92 64
    رژیم تاتار پرست و مغول پرست ترکیه و الهام بزغاله تا خرخره از ایران و ایرانی متنفرن. اینها حتی از آذری های خودمون و مشاهیر وطن پرست آذری هم متنفرن. باید جلوی دولت نوعثمانی آناتولی اشغالی گرفته بشه.
  • amiri IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    55 87
    خداروشکر ما ترک ها هیچ گروهک تروریستی ب بهانه نژادپرستی و ...نداریم... در مورد ترک ها هم نژادپرستی را متوقف کنید همه چیز حل میشود فقط همین
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      59 35
      ما کوردها صد ساله که گرفتار نژادپرستی شما خوبان شده ایم
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      56 15
      بوزگوردهای تروریستی که در باکو نشستند و علیه ایران اسلامی فعالیت میکنند از خطرناکترین گروهکهای تروریستی هستند و مستقیم زیر نظر رژیم صهیونیستی ، ضمنا ما در ایران نژاد پرستی سیستمی نداریم، این چیزها تو ترکیه و باکو زیاد یافت میشه!
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    56 24
    ما مثل بقيه ى قوميت ها و بقيه مردم ايران بپاى اين پرچم خون داديم تا زير سايه ى اباعبدالله(ع) پرچم اسلام را به اهتزاز در بياوريم
  • IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    57 27
    من تا آخرین قطره خونم با تجزیه طلب می جنگم والسلام
  • امیر US ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    58 73
    تا نسل پیش آذربایجانی ها خود را ایرانی می دانستند. نسل جدید خیلی این طوری نیست.
  • محمد IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    59 22
    باید یک فکر اساسی به حال این دولت دست نشانده ومزدور آمریکا واسراییل کرد
  • سلامی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    37 17
    جدای از مسائل قومی و ایدولوزی چطور یک کشور کوچکتر آشکارا اینچنین رفتاری با یک کشور بزرگتر دارد؟ کجای جهان چنین حادثه ای رخ میدهد؟ تا حالا دیده نشده که مثلا مکسیک آمریکا را تهدید کند یا اینکه تایوان برای چین تعیین تکلیف کند!!
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    26 13
    بهتون قول میدم اب از اب تکون نمی خوره.تا همچین مسئولینی در وزارت خارجه هستند کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه و آذربایجان هی بدو بیراه به ما میگن و ظریف خنده تحویل میده
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    34 27
    از کی تا حالا علیف آباد هم کشور شده
    • ناصر IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      18 47
      از زمانی که دشمنانشان چشم دیدن نداشتند
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      42 14
      کشور که چه عرض کنم! شده مزدور صهیونیستها و عاقبت خوبی برای مزدوران صهیونیسم وجود نداره، ان شاء الله مردم غیور و شیعه آذری شمال ارس از لوث وجود صهیونیستها و نوکرانشون(یزیدوف) راحت و آزاد خواهند شد
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    53 32
    بهترین کار اینکه مهره های داخلیشونو(پان ترکها) پس بفرستیم برای خودشون
    • US ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      29 24
      پانترکهای احمق
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    38 15
    آب که سربالا بره...
  • DE ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    44 20
    احسنت بر مشرق تیزبین
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      14 4
      احسنت بر دقت و تیزبینی مشرق/ مسئولان حواسشان را جمع کنند
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      7 2
      واقعا باید دقت کرد
  • US ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    62 43
    مرگ بر آذربایجان مرگ بر پانترک احمق
  • US ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    58 26
    مرگ بر ترکیه و نوکرانش و اربابانش . پانترک احمق
  • سعید IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    40 71
    احمق جد اباد نداشته شما وکوروش قلابی تونه
    • US ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      53 25
      بفرمایید این یک نمونه اش. در ترکیه اهانت به آتاترک جرم نیست؟ حتما هست. اما در ایران این فرد به یکی از بزرگان تاریخ ایران اهانت قومیتی میکنه و خیالش هم راحته که آب از آب تکان نمیخوره. مشکل همینجاست هموطنان! تازه آتاترک کجا و کوروش و فردوسی و ... کجا.
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      42 24
      ما به کوروش افتخار میکنیم شماهم به چنگیز خان این کجا و ان کجا....
    • NL ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      30 64
      هر دو نفر از خونخواران تاریخ بودند هم کوروش هم چنگیز منتها کوروش کارهایی که کرد حتی چنگیز هم نکرد چنگیز بدون بهانه به جایی حمله نمیکرد چنگیز در مناطق تصرف شده ازادی ادیان را رعایت میکرد ازدواج با محارم را جرم میدانست چنگیز باعث نابودی سلسله سفاک عباسی شد که قرنها خاورمیانه را استعمار کرده بود کوروش تمدنهای باستانی بابل و ... را از بین برد
    • ناصر IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      27 49
      کوروش ساخته و پرداخته اسراییلی هاست و جای افتخار ندارد . اگر باور ندارید تشریف ببرید عمیق مطالعه فرمایید . سالهاست با افسانه ها و دروغهای ساخته شده صهیونیستها زندگی ودر ذهنتان رویا ساخته اید .
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      85 20
      پانترکیسم یعنی مکتب جعل و وقاحت و فریب و دروغ! از بی ریشگی خودشون رو به وحشی مثل چنگیز گره میزنن! بعد از روی حسادت و بدبختی تاریخ بقیه رو زیر سوال میبرن! در حالی که نمی فهمن با این کار شعور خودشون رو به چالش کشیدن!!!!!!
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    74 15
    به دولت آذربایجان توصیه می کنم خشم ما را امتحان نکنند چون قدرت نظامی ایران خیلی بیشتر از آنها است کاری نکنید 17 تا شهر قفقاز را پس بگیریم
    • DE ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      34 9
      احسنتم
  • DE ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    51 10
    همش زیر سر اسرائیل لعنتی ست . الهام علیف عمله اسرائیله و همینطور بارزانی .
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    45 20
    مشکل از جمهوری کثیف جعلی آذربایجان نیست مشکل از انفعال ما وکوتاهی ماست مشکل اینه مانمیفهمیم که خطر این جمهوری ساختگی از اسراییل برامون بیشتره
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    11 2
    غیر قابل انتشارو ببین ۵۲ تا تا الان‌ مشرق اونایی که فحشن یا توهین هستن به کنار ولی خدایی بعضی نظرات رو تایید کن
  • محمد IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    30 18
    واقعاجای تاسف داره واسه مردمی که کوروش کبیر رو ساخته ی دیگران می دونن یه کم فکر خوبه ها
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    29 15
    باید شبکه ی خبری نیروهای مسلح راه اندازی بشه...تولید محتوای قوی داشته باشه و مستقل از صداوسیما.......از امنیت اجتماعی بگیر..تا تحلیل های مختلف و زوایای پنهان...و همین طور بحث و مناظره...خصوصا به چالش کشیدن مخالفان و آدمای نخود هر آش...!!!............امنیت ملی باید تعاملی باشه....منطق قوی پیروزه
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    15 3
    خبرگزاری «istiqlal» با تأکید بر تشکیل «اتحادیه استقلال آذربایجان جنوبی» ، این خبرگزاری مطمئنا صهیونیستی هست و حزب قانونی حزب الله در لبنان رو تروریست خطاب کرده و خواهان تشکیل یک گروه تجزیه طلب غیرقانونی برای فعالیت در ایران شده است برای پاسخ به حزب الله !!! نقشه مشخصه برای نجات صهیونیست های عبری از بازوان توانمند مقاومت صهیونیست های ترکی وارد عمل شدن و می خوان با حماقت خودشون از ناحیه آذری ها ایران رو تحت فشار قرار بدن ولی کور خوندن ما قبل از آزادی قدس از چنگال صهیونیستهای فاشیست عبری بادکوبه رو از دست صهیونیستهای فاشیست ترکی آزاد می کنیم ....
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    20 3
    مرگ بر یزیدف مرگ بر پان ترکیسم مرگ بر نتان یابوو مرگ بر صهیونیسم
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    23 4
    این نوکرهای اسراییل رو باید نابود کرد و باکو رو آزاد و کاخ ریاست جمهوری یزیدف رو خراب و بجاش حسینه درست کرد
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    15 3
    باید ما هم حزب الله آذربایجان رو در پاسخ به این زیاده گویی های صهیونیست های ترک نژاد نوکر اسراییل و دشمن ایران و اسلام راه اندازی کنیم
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    7 2
    دولت برجامی، فرجامی جزء بدبختی ندارد
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    8 3
    وزارت خارجه پاسخگو باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس