کد خبر 83699
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸

با وجود مشارکت انگلیس با عمان برای افزایش برداشت نفت از میدان مشترک نفتی هنگام، هم اکنون ظرفیت تولید نفت ایران از این میدان مشترک به بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، با وجود عقب ماندگی شرکت ملی نفت ایران در طرح توسعه اکثر میادین مشترک نفت و گاز با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، ایران در طرح توسعه میدان مشترک نفتی هنگام از شریک عمانی خود جلو افتاده است.

میدان مشترک هنگام در سال ۱۹۷۵ میلادی با حفر یک حلقه چاه در خلیج فارس کشف و به دنبال آن در سال ۲۰۰۶ میلادی با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، میزان نفت درجای این میدان بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود 2 تریلیون فوت مکعب است.
 
در همین حال، عمان از حدود سه سال گذشته با مشارکت یک شرکت انگلیسی، تولید نفت خام از این میدان مشترک را با ساخت یک خط لوله به طول 25 کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام – البخاء و استفاده از تاسیسات موجود در راس الخیمه امارات را با ظرفیت 10 هزار بشکه نفت در روز آغاز کرد.
 
با وجود تاخیر حدود یکسال ایران در آغاز برداشت از این میدان مشترک نفتی، اما در شرایط فعلی روزانه حدود 22 هزار بشکه نفت فوق سبک از این میدان دریایی برداشت می شود که پیش بینی می شود تا اسفند ماه امسال ظرفیت استخراج طلای سیاه از این حوزه مشترک هیدروکربوری به مرز 30 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
 
آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک نفتی هنگام
 
پیگیری خبرنگار مهر از شرکت ملی نفت ایران درباره آخرین وضعیت طرح توسعه میدان مشترک نفتی هنگام نشان می دهد که در شرایط فعلی آخرین مراحل نصب و راه اندازی دومین جکت این میدان نفتی در خلیج فارس در حال انجام است.
 
همزمان با انجام مراحل نصب و راه اندازی دومین جکت میدان نفتی هنگام به عنوان یکی از بزرگترین سازه‌های نفتی منطقه خلیج فارس، طراحی و ساخت سومین پایه سکوی میدان نفتی هنگام در جزیره قشم در حال انجام است.
 
در بخش عملیات حفاری دریایی هم تاکنون حفاری سه حلقه چاه به پایان رسیده است و پیش بینی می شود تا چند روز آینده حفاری چهارمین چاه این میدان مشترک نفتی در آبهای خلیج فارس به پایان برسد.
 
در مجموع با با تکمیل مراحل ساخت، نصب و راه اندازی جکت‌های میدان هنگام و حفاری و تعمیر در مجموع هشت حلقه چاه ظرفیت تولید نفت از میدان مشترک با عمان تا اسفند ماه سالجاری به 30 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.
 
ناکامی انگلیسی‌ها در غارت نفت ایران
 
با وجود تولید پایدار روزانه بیش از 20 هزار بشکه نفت توسط شرکت ملی نفت ایران از میدان هنگام، در شرایط فعلی متوسط تولید روزانه تولید نفت در طرف عمانی حدود 10 هزار بشکه در روز است.
 
با توجه به اینکه حدود 80 درصد از مخزن مشترک نفتی هنگام در آبهای ایران قرار گرفته است، از این رو امکان افزایش تولید نفت در بلند مدت برای شریک عمانی فراهم نیست.

در حالی طرف عمانی در توسعه میدان نفتی هنگام با وجود مشارکت یک شرکت انگلیسی ناکام مانده است که ایران پیشتر طرحی را برای "مشارکت به جای رقابت" برای توسعه این میدان مشترک نفتی ارائه کرده بود.
 
بر این اساس، طرف عمانی در خلاف جهت مذاکرات خود با شرکت ملی نفت ایران، با مشارکت یک شرکت نفتی انگلیس و با سرمایه گذاری اولیه 250 میلیون دلاری توسعه این میدان مرزی را آغاز کرده بود.
 
به گزارش مهر، شرکت ملی نفت ایران پیشتر هزینه سرمایه گذاری برای توسعه فاز اول توسعه میدان نفتی هنگام را 450 میلیون دلار عنوان کرده و اعلام کرده بود: در مجموع برای توسعه فاز اول و دوم این میدان مشترک نفتی با عمان حدود 800 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.
 
طرح توسعه زودهنگام میدان مشترک نفتی هنگام هم از شهریور ماه سالجاری با استخراج روزانه 10 هزار بشکه نفت با درجه ای.پی.آی توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است.
 
ساخت پالایشگاه گاز هنگام در قشم
 
همزمان با افزایش برداشت نفت ایران در میدان هنگام، به منظور پالایش و جداسازی گازهای همراه نفت این میدان مشترک ساخت یک پالایشگاه جدید گازی در جزیره قشم توسط شرکت نفت فلات قاره اغاز شده است.
 
از این رو، ساخت یک پالایشگاه گاز در جزیره قشم با ظرفیت 80 میلیون فوت مکعب در روز در دستور کار قرار گرفته است که پیش بینی می شود ساخت و راه اندازی این واحد جدید پالایشگاهی تا 2 سال آینده به پایان برسد.
 
پیش بینی می شود برای ساخت پالایشگاه گازی جزیره قشم از صندوق‌های انرژی فاند (ENERGY FUND) با حدود 90 میلیون یورو سرمایه‌گذاری استفاده شود..
 
میدان مشترک نفتی "هنگام" در فاصله تقریبی 45 کیلومتری جزیره قشم و بر روی خط مرزی ایران و عمان در خلیج فارس قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس