به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، موفقيتهاي اخير ايران در حوزهي بازيهاي رايانهاي توجه بسياري از صاحبان اين غول سرگرميسازي دنيا را به ايران و جوانان مستعد ايراني در اين زمينه معطوف كرده است.
وحيد و مجيد برزگر كه به همراه حامد شفايي از شركت «چشمه رنگين هنر» با بازي «هفت خانک» در اين نمايشگاه حضور داشتند با اشاره به توجه ويژه رسانهها و دست اندرکاران بازيهاي رايانهاي جهان به رشد بازيهاي رايانهاي ايراني ، سرمايه و فروش سه برابري صنعت گيم را در جهان مورد تاكيد قرار دادند.
مجيد برزگر در اينباره گفت: ما پتانسيل بالا و استعدادهاي خود جوشي و جوانان فعالي در اين زمينه داريم كه با حمايت بيشتر ميتوانند علاوه بر خاورميانه، در دنيا هم در اين خصوص حرفهايي براي گفتن داشته باشند.
وي افزود: من و همكارانم هر روز بيش از ۱۲ ساعت در محل كارمان كه يك آپارتمان كوچك است، مشغول كار هستيم و بارها اين اتفاق افتاده كه بيش از سه شب در دفتر كارمان بيوقفه مشغول كار بودهايم.
***
سام افشار ، بهزاد خورسند غفاري نيز كه از شرکت «پردازش افزار پژواک» با بازي « فرياد آزادي: تنگستان» حضور داشتند، احسان ابراهيم زاده ، اسحاق مومني ، حميد برغاني را به عنوان ديگر اعضاي تيم معرفي كردند.
سام افشار گفت: شناساندن چهرههاي مبارز و وطن دوست در تمامي ملل دنيا از اهميت ويژهاي برخوردار است. کشور ما نيز از ديرباز تاکنون معرف شخصيتهاي مبارز و بزرگي به جهانيان بوده است اما امروزه كم كاري در اين امر باعث کمرنگتر شدن جايگاه اين افراد در اذهان عمومي شده است.
وي خاطرنشان كرد: شايد بسياري از بچههاي ايراني به خوبي با شخصيتهايي داستاني همچون «رابين هود» آشنا باشند ولي نيمي از آنها حتي نام رييس عليدلواري، بزرگ مرد دلاور ايراني را نشنيده باشند. يکي از اهداف اصلي اين بازي معرفي ميهن پرستان آن دوره به نسل امروزي ميباشد.
افشار در توضيح بازي «فرياد آزادي: تنگستان» گفت: اين گيم يک اکشن اول شخص است که داستان آن به دوران جنگ جهاني اول بر ميگردد.در آن زمان نيروهاي انگليسي جنوب ايران را اشغال کرده بودند و رييس علي دلواري و يارانش در تلاش براي بيرون راندن دشمن از خاک ميهن خود بودند. در اين بازي سعي بر آن شده است تا به نوعي مبارزات اين دلاور مردان به تصوير کشيده شود و بازيکن به عنوان يکي از ياران رييس علي دلواري با انجام ماموريتهاي مختلف در جريان داستان بازي به مبارزه با دشمنان کشور بپردازد.
***
شهاب کشاورز ميرزاخاني نيز كه با بازي «طلاي سياه» كه در نمايشگاه دوبي، حضور داشت درباره شكلگيري بازي «طلاي سياه» گفت:در آخرين روزهاي سال ۱۳۸۷ بود که با انعقاد قرارداد همکارياي بين شرکت «خانه روياگران نرم افزار» و «بنياد ملي بازيهاي رايانهاي» قرار شد تا اولين بازي ايراني در سبک مديريتي ساخته شود و براي اين کار بهترين سوژه انتخاب شد.
وي افزود: بازيهاي مديريتي از جمله بازيهايي هستند که امروزه از سوي کارشناسان مسائل تربيتي و آموزشي بسيار بر آنها تاکيد ميشود. اين بازيها ضمن نداشتن بسياري از فاکتورهاي منفي سبکهاي اکشن، داراي بار آموزشي بسيار مناسبي نيز هستند تا آنجا که در کشورهاي پيشرفته از چنين بازيهايي در کلاسهاي درس براي انتقال بهتر مفاهيم استفاده ميشود.
به گفتهي وي؛ اين بازي درباره نفت است. بهاين ترتيب از ابتداي سال ۱۳۸۸ کار توليد بازي شروع شد. روندي که پس از حدود ۲۷ ماه و در ابتداي تابستان ۱۳۹۰ بهانتها رسيد.
كشاورز يادآور شد: زماني که کار توليد شروع شد، بسياري با بدبيني به امکان ساخت آن نگاه ميکردند و توليد چنين بازياي را دور از دسترس ميپنداشتند ولي سرانجام با اتمام کار و موفقيت در بررسيهاي کنترل کيفيت، اين بازي پاسخ قاطعي بر بدبيني چنين افرادي داد.
بازي «طلاي سياه» روايتگر داستان تاريخ نفت ايران است، از زمان کشف نخستين حلقه چاه در مسجد سليمان تا ايران ۱۴۰۴. در طي داستانهاي مختلف اين بازي، بازيکن در جايگاه مدير نفت کشور قرار ميگيرد و بايد با چالشهاي مختلفي که صنعت نفت و تاريخ ايران در مقاطع مختلف با آنها دستبهگريبان بوده است روبهرو شود و با غلبه بر آنها ماموريتهاي خود را بهانجام برساند.
مدير توليد بازي «طلاي سياه» گفت: اين گيم از هفت داستان اصلي تشکيل شده است: داستان ۱ : کشف نفت در ايران،داستان ۲ : جنگ جهاني اول،داستان ۳: قرارداد ۱۹۳۳ و توسعه صنايع نفت ايران،داستان ۴: جنگجهاني دوم و نهضت ملي کردن نفت،داستان ۵: انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي،داستان ۶: در مسير پيشرفت و داستان ۷: ايران ۱۴۰۴
كشاورز افزود: در طي مراحل بازي، بازيکن بايد با اکتشاف چاههاي نفت، ايجاد خطوط لوله انتقال، ساخت تاسيسات نفتي، پالايشگاهها، پتروشيميها و کارخانجات مختلف گام بهگام در جهت ايجاد صنعتي قدرتمندتر گام بردارد. در طي بازي، بازيكن با انتخابهاي گوناگوني مواجه خواهد شد كه هر يك ميتواند تأثير زيادي بر وضعيت سرمايه، صادرات و توسعه دادن شهرهاي كشور داشته باشند. آيا تمام توليدات را به خارج از كشور صادر كنم؟ آيا بهتر نيست بخشي از آنها را با قيمت كمتر در شهرهاي كشور به فروش برسانم و در عوض از مزاياي حاصل از توسعهي آنها بهره ببرم؟ آيا درآمد فعليام اجازه ميدهد خط لولهاي طولاني به شهرهاي مركزي و شمالي كشور بكشم؟ چه مقدار از درآمد را صرف پژوهش و يافتن فنآوريهاي جديد براي توليد محصولات جديد يا بهبود شرايط فعلي بكنم؟ اينها تنها چند نمونه از دهها پرسشي است كه بازيكن در بازي «طلاي سياه» با آن مواجه خواهد شد و بايد با مديريت صحيح خود، مشكلات را يكي يكي از سر راه بردارد و با گذر زمان، همراه با فنآوريهاي روز گام بردارد.
مدير توليد بازي «طلاي سياه» گفت: اين بازي در دو سال گذشته در چندين نمايشگاه بينالمللي از جمله نمايشگاههاي دوبي، آلمان و فرانسه شرکت کرده و موردتوجه، استقبال قرار گرفته است. حتي ناشراني از کشورهاي خارجي پيشنهاداتي براي عرضه بينالمللي اين بازي ارائه کردهاند. برطبق برنامهريزي صورت گرفته شده از سوي بنياد ملي بازيهاي رايانهاي اين بازي قرار است بهزودي بهصورت رسمي رونمايي شود.
كشاورز تصريح كرد: تيم توليد اين بازي بهطور رسمي اعلام کرده است که هدف گذاري جديد براي بازي «طلاي سياه» تبديل اين بازي بهصورت مجموعهاي از بازيهاي راهبردي در رابطه با نفت و ايجاد يک آيپي جهاني با موضوع نفت در بازيهاي رايانهاي است.
وي تصريح كرد:درصنعت بازيهاي رايانهاي مجموعهاي از بازيهايي که تحت يک برند و با محوريت يک موضوع خاص ارائه ميشوند ارزش بسيار زيادي دارند و بهاين ترتيب در صورتي که اين استراتژي پيگيري شود بهزودي شاهد ايجاد چنين برندي در رابطه با نفت در بازار جهاني بازيهاي رايانهاي خواهيم بود.
كشاورز گفت:در حال حاضر در چنين طيفي از بازيها ميتوانيم بازيهايي با موضوعاتي همانند خطوط هوايي، حمل و نقل ريلي، صنعت هتلداري، پارکهاي تفريحي و موارد مشابه را ببينيم و ايجاد برندي با محوريت نفت در بازيهاي رايانهاي ميتواند دستاورد عمدهاي براي ايران باشد.
در همين راستا تيم توليد بازي «طلاي سياه» اعلام کرده که مشغول بررسي ارائه نسخههايي از بازي طلاي سياه براي آيفون و آندرويد است.
اين فعال بازيهاي رايانهاي در بخش ديگري از سخنانش از عدم حمايتها گلايه كرد و گفت: در کنار همه اين موارد نکتهاي که در توليد اين بازي بسيار عجيب مينمايد، عدم حضور و حمايت مجموعه نفتي از اين بازي است. موضوعي که باعث گلايه شديد مسوولين بنياد ملي بازيهاي رايانهاي و شرکت «روياگران نرم افزار» نيز هست.
وي افزود: علي رغم پيگيريهاي انجام شده تا بهامروز مسوولين وزارت نفت، شرکت ملي نفت و ساير شرکتهاي نفتي ساخت چنين بازي را جدي نگرفتهاند و حمايتي از چنين پروژه مهمي بهعمل نياوردهاند. هرچند که مسوولان بنياد ملي بازيهاي رايانهاي همچنان اميدوارند که تا زمان رونمايي و عرضه رسمي بازي مذاکرات آنها بهنتيجه برسد و بتوانند همکاري موثري با وزارت نفت و شرکت ملي نفت را براي ايجاد برند جهاني در زمينه بازي مرتبط با نفت آغاز کنند.