پرچم انگلیس

هدف از قطعنامه پیشنهادی انگلیس ضد ایران، اطمینان دادن به عربستان برای تداوم اقدامات نظامی‌اش علیه یمن است.

به گزارش مشرق، «مارکوس پاپادوپولوس» سردبیر انگلیسی نشریه «پالیتیک فرست»، در خصوص قطعنامه‌ای که از سوی انگلیس و با حمایت آمریکا در خصوص قضیه یمن به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد گفت: انگلیس باید از سوی سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی در سرتاسر جهان به خاطر این قطعنامه ستمگرانه محکوم شد. این قطعنامه تدوین شده از سوی مقامات لندن، بدون شک از سوی از جانب آمریکایی‌ها نشأت گرفته است و یک اقدام سیاسی است که هدف آن اطمینان دادن به عربستان - متحد کلیدی انگلیس و آمریکا - برای ادامه وحشتناک‌ترین جنگ ممکن علیه غیرنظامیان یمنی است تا ریاض و نهایتا ایالات متحده بتوانند قدرت فائقه در یمن شوند. علاوه بر آن، انگلیسی‌ها مشتاق تداوم جنگ عربستان در یمن هستند، زیرا به معنای این خواهد بود که مقادیر هنگفتی پول به حساب شرکت‌های تسلیحاتی انگلیسی از سوی عربستان ریخته خواهد شد؛ شرکت‌هایی که تسلیحات مورد استفاده سعودی‌ها علیه غیرنظامیان یمن را تأمین می‌کنند. این باور وجود دارد که انگلیس بیش از 6 میلیارد پوند تسلیحات به عربستان برای استفاده در جنگ یمن فروخته است، که دو شرکت «سیستم‌های صنایع هوافضای انگلیس» و «ریتئون» دو تأمین‌کننده عمده آن بوده‌اند. در این ماجرا، انگلیس بار دیگر از جنگ و کشتار سود می‌برد، اقتصاد انگلیس تا آرنج آغشته به خون یمنی‌ها است. من مدتهاست به این فکر هستم سیاست خارجی انگلیس یکی از بی‌رحم‌ترین‌ها و مرگبارترین‌ها در جهان است و یمن شاهدی دیگر بر این مسئله است.

این روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل بین‌المللی در ادامه می‌گوید: اگر قرار است تنها در یک مورد عدالت اجرا شود، نظام سیاسی عربستان باید در محکمه قرار بگیرد و به خاطر جنایت‌های گسترده‌اش علیه بشریت در یمن محاکمه شود. سیاستمداران لیبرال و محافظه‌کار در انگلیس و آمریکا که خود را به عنوان محافظان تمدن جهانی می‌نامند کجایند؟ چرا اقدامات سعودی‌ها را در یمن محکوم نمی‌کنند؟ چرا از دولت‌هایشان نمی‌خواهند تا فروش سلاح به ریاض را متوقف کنند؟ و چرا از کودکان و نوزادان یمنی که بر اثر تسلیحات ساخت انگلیس و آمریکا بدن‌هایشان پاره پاره می‌شود حمایت نمی‌کنند؟ این سیاستمداران و روزنامه‌نگاران انگلیسی و آمریکایی موجب نفرت می‌شوند.

پاپادوپولوس افزود: آرزو دارم روزی را ببینم که شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌هایی را عربستان سعودی اعمال کند، اما متأسفانه برای دیدن چنین روزی باید همچنان منتظر بمانیم. زیرا تمامی پنج عضو دائم شورای امنیت تعاملات گسترده‌ای با عربستان دارند، خصوصا آمریکا و انگلیس، هرچند روسیه نیز چنین تعاملاتی دارد، امری که موجب تأسف عمیق است، زیرا سعودی‌ها تأمین‌کننده مالی شورشیان چچنی بوده و سعودی‌ها و غیرسعودی‌های بسیاری را برای نبرد به چچن اعزام کردند تا سربازان روس، و غیرنظامیان روس و چچنی را بکشند. تا زمانی که این کشورها متکی به نفت یا پول عربستان هستند، و به آن‌ها سلاح می‌فروشند، شورای امنیت سازمان ملل کاری با عربستان نخواهد داشت. این یک واقعیت عمیقا ناراحت‌کننده است.

سردبیر نشریه پالیتیک فرست در ادامه گفت: انگلیس و آمریکا دو ناقض بزرگ حقوق بشر در جهان هستند که عربستان با فاصله کمی پشت سر آن‌ها قرار دارد. مسئله یمن تنها یک نمونه از آن است - و فهرست آن بی‌پایان است، از ویتنام، تا شیلی، السالوادور، قبرس، فلسطین، یوگوسلاوی سابق، عراق، سوریه، یمن و غیره. در خصوص انگلیس، اگر مطبوعات آزاد و مستقلی در این کشور وجود داشت، عموم مردم انگلیس از حقیقت رفتار انگلیس در عرصه بین‌المللی و اینکه پول مالیات‌دهندگان این کشور چگونه - در حمایت از تروریسم همانند گروهک موسوم به کلاه‌سفیدها در سوریه - خرج می‌شود مطلع می‌شدند. اما افسوس که چنین چیزی رخ نخواهد داد زیرا کسانی که رسانه‌ها را کنترل می‌کنند می‌توانند افکار عمومی را تغییر دهند. با این حال، همواره بارقه‌ای از امید وجود دارد، اگر جرمی کوربین نخست‌وزیر آتی انگلیس شود. همانگونه که کوربین به رسانه‌های غیرآزاد انگلیس گفت: «تغییر فرا می‌رسد».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس