جنازه

پیشروی فعلی ارتش ترکیه و متحدان آن صرفا در بخش های نزدیک مرز ترکیه و در زیر سایه آتشباری سنگین توپخانه و حملات هوایی بوده و اگر این حملات سنگین هوایی وجود نداشت، پیشرویهای ترکیه بسیار کمتر از این بود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، حمله نظامی ترکیه به شمالغرب سوریه از حدود یک ماه قبل آغاز شده و در جریان این تجاوز نظامی، ارتش ترکیه در کنار تروریست های ارتش آزاد به داخل خاک سوریه هجوم آورده و هدف خود را پاکسازی منطقه شمالغربی سوریه از گروه های مسلح و در نهایت تصرف شهر کوچک عفرین اعلام کرده اند. البته در عین حال رجب طیب اردوغان اعلام کرد که در مراحل بعدی این عملیات، پیشروی ها در نوار مرزی شمال سوریه را ادامه داده و در نهایت به مرز مشترک عراق و سوریه می رسند.

اما همانند بسیاری دیگر از عملیات های نظامی اینگونه در طول تاریخ، تا به این جا که حدود یک ماه و یک هفته از شروع این تجاوز غیرقانونی گذشته، شاهد واقعیتی بسیار متفاوت در صحنه عملیات زمینی بوده ایم که در مقایسه با تصورات فرماندهان و مسئولان ارشد ترکیه، پیشرفتی محسوب نمی شود؛ درست همانند توهماتی که صدام حسین از حمله به خاک ایران داشت و یک هفته و یک ماه بعد از آن را سرشار از موفقیت و پیشروی می دید.

اما در ابتدا بهتر است نگاهی به استعداد عملیاتی و یگان های عمل کننده ارتش ترکیه در این درگیری ها داشته باشیم تا مشخص شود دومین ارتش بزرگ ناتو (از لحاظ تعداد نیرو) با چه امکاناتی به خاک سوریه حمله کرده اما همچنان درگیر اشغال چند تپه و روستاست.

**ترک‌ها با پیشرفته‌ترین جنگ افزارها آمدند

ارتش ترکیه با استعدادی در حدود ۶۵۰۰ نفر  و متحدان این کشور با استعدادی در حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار نفر به شمال غرب سوریه حمله کرده اند. در مقابل نیز استعداد کردها نیز بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر برآورد می شود. یکی از نکاتی که برآورد عملیات شاخه زیتون را تا حد زیادی سخت کرده ارائه اطلاعات بزرگنمایی شده از طرفین درگیر خصوصا در بخش تلفات وارده به دیگر طرف ها است. اعدادی در حدود ۴۰ کشته از ارتش ترکیه، حدود ۲۰۰ نفر از متحدان ارتش این کشور و ۲۰۰ نفر از مبارزان کرد به همراه حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ غیر نظامی را شاید بتوان تا به اینجا معتبر ترین اعداد در این بحث اعلام کرد هرچند که بخش های عملیاتی و اطلاعاتی ترکیه، تمرکز شدیدی روی جلوگیری از درز اطلاعات و تصاویر به رسانه ها دارند.

تانک لئوپارد ۲ آ۴ ارتش ترکیه

نابودی تانک لئوپارد ارتش ترکیه در شمال سوریه

ارتش ترکیه تقریبا همه آن چیزهایی را که در زرادخانه خود داشته؛ از تانک های لئوپارد ۲ آ۴ تا ام ۶۰ تی، نفربرهای ام ۱۱۳ ارتقاء یافته، بالگردهای ATAK (که یک فروند از آنها در این درگیری ها سقوط کرد)، توپخانه خودکششی Firtina با کالیبر ۱۵۵ میلی متر، پهپادهای مسلح سری Bayraktar TB۲، جنگنده های اف ۴ و اف ۱۶ مجهز به بمب های هدایت ماهواره ای و لیزری، سامانه های جنگال Koral و اسلحه هجومی MPT ۷۶ را وارد این نبرد کرده است.

سامانه جنگ الکترونیکی «Koral»
سامانه جنگ الکترونیکی «Koral»

سقوط بالگرد ارتش ترکیه در سوریه

از طرف دیگر کردها عمدتا با سلاح های سبک، موشک های ضد تانک و با تکیه با تاکتیک های جنگ چریکی با ترکیه و متحدانش درگیر شده اند که مشخص است طرف حمله کننده، تمام استعداد و تجهیزات مرسوم و حتی جدید خود را وارد این نبرد کرده تا دست خالی از آن خارج نشود؛ بویژه آنکه نتایج آن، تاثیرات زیادی روی افکار عمومی داخلی و ارتباطات خارجی اردوغان خواهد داشت.

**و مشکلات ترک ها آغاز می شود ...

بعد از کودتای ارتش ترکیه که به شکست انجامید و تصفیه بسیار گسترده ای در بخش های مختلف سیستم نظامی و امنیتی این کشور رخ داد، بسیاری از کارشناسان داخلی و منطقه ای نسبت به کاهش توان رزمی این کشور هشدار داده بودند که در جریان عملیات سپر فرات نیز شاهد برخی از این مشکلات بودیم.

لاشه لئوپارد ترک که فیلم اصابت آن در بالا آمده است

یکی از مشکلات مهم، عدم توجه به بروزرسانی قوای زرهی ترکیه بوده چراکه تانک های ارتش ترکیه عمدتا با احتساب استانداردهای روز قدیمی حساب شده و خصوصا فاقد سامانه های دفاع فعال هستند و همین مسئله باعث می شود تا در محیطی مثل سوریه که موشک‌های ضد زره هدایت‌شونده در شمارگان بالا وجود دارد، این تانک ها دچار تلفات سنگین شوند.

مشکلات اقتصادی و خارجی ترک‌ها بعد از سلسله انفجارهایی که درترکیه رخ داد و همچنین کودتای این کشور، کار را برای ارتقاء تجهیزات ساخت ترکیه بسیار سخت کرده است. برنامه ارتقاء تانک های لئوپارد ۲ ارتش ترکیه با آلمان مشکل خورده است، برنامه تامین سامانه پیشران تانک آلتای با اتریش نیز به بن بست رسیده است و فعلا ترکیه به دنبال یک پیمان کار بومی برای توسعه پیشران این تانک است.

سربازان ارتش ترکیه در جریان عملیات شاخه زیتون مجهز به اسلحه هجومی MPT-۷۶

تصفیه شدید افسران رده بالای ارتش ترکیه و کاهش نیروها از دیگر فاکتورهایی است که در جریان این عملیات برای ترک ها مشکل ساز شده چراکه نبود ساز و کار درست فرماندهی و افسران باتجربه در رده بالای ارتش ترکیه مسئله ای است که در زمان عملیات سپر فرات نیز تا حد زیادی گریبانگیر ترک ها بود. امروز حتی این مشکل در نیروی هوایی ترکیه نیز ایجاد شده و این بخش از نیروهای مسلح این کشور فاقد خلبان کافی برای انجام ماموریت های خود است.

**ترکیه چه به دست آورده است؟

اگر نگاهی به نقشه فعلی عملیات شاخه زیتون داشته باشیم می توانیم به این جمع بندی برسیم که پیشروی فعلی ارتش ترکیه و متحدان آن صرفا در بخش های نزدیک مرز ترکیه و در زیر سایه آتشباری سنگین توپخانه و حملات هوایی بوده و زمانی که نتایج فعلی را با صحبت های ابتدایی مقامات ترکیه مقایسه کنیم مشخصا به این نتیجه می رسیم که ارتش ترکیه و متحدان عرب آن در محاسبات خود دچار خطای راهبردی شده و کار بسیار بسیار سختی را در پیش دارند. مشخصا در صورتی که این آتشباری و حملات سنگین هوایی وجود نداشت پیشروی‌های ترکیه و متحدانش بسیار از این نیز کمتر می‌بود.

نقشه ای از آخرین وضیت عملیات شاخه زیتون
 مناطق آبی رنگ توسط ترکیه تصرف شده و دایره قرمز، عفرین است

البته ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که در حال حاضر ارتش سوریه و عناصری از محور مقاومت نیز در حال پیوستن به نیروهای کرد هستند و در صورت تقویت این مسئله، کار برای نیروهای ترک و متحدان آن بسیار بسیار پیچیده تر و سخت تر خواهد شد بویژه آنکه روحیه، تجربه و تجهیزات ارتش سوریه و عناصر مقاومت در سالهای اخیر و پس از نبرد سنگین با تروریست ها، بسیار ارتقاء یافته و هرگونه رویارویی طرفین، خسارتی سنگین به پرستیژ دومین ارتش بزرگ ناتو و ادعاهای مسئولان سیاسی و نظامی ترکیه وارد خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 122
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 98
  • FR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    لعنت بر متجاوزین تروریست بویژه خود اردوغان بوزگورد.
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      ارتش روسیه با اون قدرت تخیلیش بعد هفت سال هنوز تو غوطه شرقی دمشق گیر کرده اونوقت به این ارتش قدرتمند ترکیه که تا کنون یک غیر نظامی را هم هدف قرار نداده و به تمام خواسته هاش رسیده ایراد میگیرید عجب!!!!!
    • FR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      46 9
      خنده داره! یک غیر نظامی را هدف قرار نداده؟؟؟؟ عردوغان آتا ترور از همه روشهای غیر انسانی و از جمله بمب شیمیایی استفاده کرده تو میگی یک غیر نظامی را هدف قرار نداده؟؟؟؟ حقا که پان ترکیسم مکتب جعل و فریبه!
  • ارتین IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    مشرق آبو بریز جایی که میسوزه من حتی بیشتر از تو طرفدار بشار اسد و فلسطین و جبهه مقاومت هستم اما دفاع تو از تروریست هایی که صد ها ایرانی رو تو غرب کشتن اصلا قابل قبول نیست
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      68 29
      طرفداری نمی کنه داره ارتش عثمانی بزرگ رو تمسخر میکنه
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    87 45
    "تانک های ارتش ترکیه عمدتا با احتساب استانداردهای روز قدیمی حساب شده و خصوصا فاقد سامانه های دفاع فعال هستند" احتمالا تانک های ما مافوق قدیمی و تاریخی هستن
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      47 17
      با این حساب تانکهای بقیه کشورها رو باید گذاشت موزه
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      41 26
      مشرق جوری میگه تجهیزات ترکیه قدیمیه که انگار ما الان ارماتا داریم. برادر من آخه اگه ما بخایم وارد جنگی مثل این بشیم باید کلا استفاده از توان زرهیمون رو فراموش کنیم برای مثال جون تمامی تانکای ام ۴۸ و ام ۶۰ آ۱ ما به یه ار پی جی ۷ (نه کونکورس و کورنت و تاو) بنده. واقعا ما باید فکری در این زمینه بکنیم اگرچه کرار حرکت خوبی برای از دور خارج کردن تی ۷۲ های قدیمی بود ولی باید یه فکری هم برای ام ۶۰ هامون بکنیم.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      14 11
      ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹ باید بهت بگم کرار جایگزین تی 72 نمیشه بلکه همون تی 72 های قدیمی تعمیر و به روز میشن که باز هم خیلی ضعیفه
  • امید IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    91 21
    ایران داره از لحاظ نظامی از همسایگان عقب میفته موشک تا حدی مانع هجوم میشه باید کاری کرد تمام کشورهای همسایه دارن به s400 و تانک های مدرن و هواپیما های جدید و اواکس مسلح میشن زنگ خطر به صدا درامده اگر سلاح جدید رو نکنیم جنگ نزدیک خواهد بود
    • IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      39 54
      یه کلاش برامون بسه. سلاح ما ایمان است
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      اخه بدبختی موشک ها هم همشوت ماکت هستن.در حمله به دیر الزور یه دونشون به هدف نخورد نصفشون هم افتادن
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      54 14
      واسه همسن اربابت اینقدر از این ماکت ها میترسن که میخوان در ساخت ماکت هم محدودیت بزارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!0806 خاک بر سر مزدورت کنن اونم بدون جیره و مواجب. مرگ بر امریکا و کاسه لیسانش
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      29 14
      واسه همین اربابت اینقدر از این ماکت ها میترسن که میخوان در ساخت ماکت هم محدودیت بزارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!0806 خاک بر سر مزدورت کنن اونم بدون جیره و مواجب. مرگ بر امریکا و کاسه لیسانش
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      35 15
      انشالله که باور 373 خودمون دیگه تکمیل و تولید انبوه میشه.(خوبیش اینه که خودمون میسازیم).تانک هم که کرار تولید شده و در حال تولید انبوه.جنگنده هم انشالله.
    • TR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      11 4
      خخخخـــ اون موشکها همشان خورد به هدف، شما هم بد جوری می سوزی معلوم است، گروه های شما مانند جبه النصره و دواعش و القاعده و ارتش ناتو بد جوری مانند سگ تو گل گیر کردند
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      5 6
      ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹ کرار تولید نمیشه همون تی 72ها یه بروزرسانی ضعیف میشن
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    17 40
    اینهمه تجهیزات برای اشغالگران آمریکایی و اسرائیلی از خاک ترکیه می آید یا خاک عراق – معلومه عراق نه ترکیه
    • IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      30 13
      این حرفت منو یاد یه ضرب المثل انداخت که میگه من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود
  • محمد IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    83 21
    دراینکه اردوغان جنایتکاره شکی نیست ولی یه نکته جالب ازین گزارش. مشرق میگه لئوپارد و سابرا مناسب رزم امروز نیستند. حالا یه سوال. درجایی که سابرا و لئوپارد مناسب رزم امروز نیستند چیفتن و ام ۶۰ ایران مناسب هستند؟ تازه ما تی ۷۲ هامون رو ارتقا بدیم به کرار بازم به سطح لئوپارد a4 نمیرسه. چطور تانکی که دراینده میخواد وارد سازمان رزم ما بشه مناسب میدان رزم نیست؟ یعنی با این حساب روی همه تانکهامون باید سیستم دفاع فعال نصب کنیم. به نظرتون این کار درایران صورت خواهد پذیرفت؟؟؟؟؟؟ با توجه به هزینه های این کار
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      ارتش ترکیه غیرت داره که دمار از روزگار تروریست ها در می اره و تمام طرح های ژئوپلوتیک انها را نابود کرده اعم از تشکیل کانتون میکروبی که قرار بود به دریای ازاد راه داشته باشه.هی هی ههیی
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      34 15
      غیرت؟ تروریستهای عردوغان و غیرت؟
  • محمد IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    البته از این دست اشتباهات نیروهای نظامی ما هم دارن لااقل ترکها از نظر حفاظتی برا نیروهاشون ارزش قائل هستن نه مثل ما که کلاش میدیم دست نیروهامون سوار پیکاپ میشن برا عملیات!!
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      با این همه کلی ترک هلاک شدن.
    • IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      56 24
      لعنت بر پ ک ک و پژاک و داعش
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      15 5
      و لعنت بر عردوغان آتا ترور
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    خود ما در کردستان هر روز با پ ک ک و پژاک شهید می دهیم- مشرق =نوکر انگلیس و اسرائیل
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    با این حرفا نمیتوانید پیروزی بزرگ ارتش ترکیه را کوچک کنید
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      16 10
      بزرگگگگگگگگ؟ خوبی؟
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      15 5
      فازت چیه؟کدوم پیروزی؟؟؟
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      12 11
      پیروزی ؟ کدوم پیروزی ؟
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      18 13
      اتحاد زبانی دلیل نمیشه که از طاغوتی مثل اردوغان که از اصلیترین مسببان آتشیست که در سوریه و عراق بپا شده حمایت کنید چون اردوغان ترک هست حتما خوبه این چه منطقیه شما شیعه علی هستید به خودتون بیایید
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    نیروهای کرد صدها تونل طویل ساخته بودند آنهم کلا از بتن در زیر خاک کار ارتش ترکیه در شکست دادن پ ک ک که به سلاحهای پیشرفته آمریکایی مجهز شده بودند بسیار ارزشمند است
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    52 16
    مشرق لطفا منتشر کن وضعیت زرهی ما اگه بدتر از ترکیه نباشه بهتر نیست در حال حاضر مشاهده شده که در رزمایش ها ما از تانک های ام 60 و یا تانک های تی 72 بکار میبریم که علاوه بر اینکه فاقد دفاع فعاله زره چندان مقاومی هم نداره و بسیار اسیب پذیره در حالی که تانک های ام 60 ترکیه یک بسته ارتقا به خودش دیده و حتی اگه در عکس یکی به اخر نگاهی با تسلیحات رزم انفرادی نیرو های ترکیه بندازید از جلیقه ضد گلوله تا اسلحه سازمانی خیلی بهتر از کلاشینکف و لباس خای ساده نیروهای خودمونه
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    پیروزی ارتش ترکیه بر کافران پ ک ک در سایه دعای خیر مردم آواره سوریه بدست آمد
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      36 15
      وقاحت بوزگوردی رو ببین! عردوغان عامل آواره کردن مردم سوریه است! دعای خیر؟ عردوغان فقط نفرین پشت سرشه بخاط همه جنایتهاش در حمایت از تروریستها
  • DE ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    38 87
    خیلی جالب نیست نیروهای ایران رو با تجزیه طلبهایی که تجزیه سوریه را نشانه رفته و متحد امریکا شدند مقایسه کرد
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    بالاخره جنگ است و سلاحهای پیشرفته در دست هردو طرف از بهترین دوش پرتابهای حال حاضر جهان که در دستان پ ک ک موجود است چرا سخن به میان نیاوردید پیروزی ارتش ترکیه در این جنگ اصلا هم ساده بدست نیامد
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      ما که پیروزی ندیدیم.اگه پیروزی هم باشه مربوط به کفتارای داعشه نه وحوش مغول.
    • نظامی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      8 5
      سلام و خسته نباشبد به همه دوستان . میشه لطف کنید بقرمایید کدام پیروزی و دستاورد ؟؟؟؟؟؟ به نظر خودت حرفت خنده دار نبود
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      16 23
      هندوهای کثیف
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      13 7
      بوزگورد کثیف
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    مشرق بدجور سوختی از پیروزی ارتش ترکیه این چرندیات چیه نوشتی در این جنگ به این بزرگی حالا یه هلیکوپتر و یه تانک منفجرشده مثلا یعنی چی ؟
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      ارتش بزرگت شهری مثل عفرین که هم اندازه کوچکترین شهرای ماس رو نتونسته بگیره تازه کلی مغولزاده هم هلاک شدن ازتون.
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      14 16
      جنگ شما رو هم اوايل جنگ سوريه ديديم.هر روز شكست پشت شكست.روسيه نبود الان نه اسدي بود نه كس ديگه اي.تركيه حداقل شكست نميخوره مثل شما.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      17 6
      وقاحت و جعلیات و وطن فروشی تا چه حد؟ کی شکست میخورد؟ حقیر بدبخت! یادت رفته 5 سال ما سوریه رو نگه داشتیه بودیم اونم در برابر اتحادی شوم بین ترکیه و سعودی و آمریکاو اسرائیل! تمام دنیا جمع شده بود و نتونست ما رو شکست بده اون وقت تو اومدی جعلیات بوزگوردی سر هم میکنی؟
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      14 8
      وقاحت و دروغگویی تا چه حد! برای دفاع از تروریستهای عردوغان به تخریب محور مقاومت و دروغ پردازی علیه قهرمانان ما رو آوردی؟ دروغ! دروغ! دروغ! مثل اینکه یادت رفته از این حدود هشت سال جنگ فقط حدود 4 ساله روسها کنار ما هستن ، 4 سال قبلش رو در برابر تمام فتنه های ترکیه و آمریکا و اسرائیل تنها ایستاده بودیم و موفق هم بودیم البته که حضور روسها موفقیت رو تسریع کرد اما این به معنای شکست ما نبود، شکست رو تروریستها میخورن و حامیانشون
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    مشرق پژاکی ملعون
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    منتظر این گونه ماله کشی های مشرق گونه بودم.اولا که نفوذ چند روزه و حتی چند ساعته با آتش بار سنگین و ایجاد زمین سوخته که تخصص اسد و روسیه هم هست بسیار میسر بود برای ترکیه ولی هدف از این عملیات مثل عملیات ارتش سوریه گرفتن زمین و تسلط نیست بلکه از بین بردن ده هزار تروریستی است که در این منطقه حظور دارن و با توجه به اینکه غیر نظامی زیادی هم در چندین نقطه این منطقه هست بهترین روش بیرون کشیدن تروریست ها از مناطق مسکونی و استفاده از تسلط پهپادی و هوایی برای بیشترین ضربه سازمان رزم تروریست هاست.ادعای تسلط چند روزه به عفرین از طرف اردوغان هم از کارای مشرق گونه است.کسانی که کوچکترین اطلاعات نظامی هم داشته باشن متوجه فرق عملیات سپر فرات با این عملیات میشن که قبلا در مقابل سازمان رزم از هم پاشیده داعش بود ولی اکنون ده هزار تروریست با تجهیزات آمریکا که اشراف اطلاعاتی کاملی به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه هم دارن قرار داره که بطبع غلبه بر آنها کمی زمان بر است.و ثالثا اینکه شما بهتر است مهره شطرنجی که اسراییل و آمریکا برای تضعیف قدرت های منطقه ای و تجزیه آنها فراهم کرده نباشید و با درک صحیحی از خطر تجزیه طلبی کردها در جهت حفظ تمامیت کشور خودمون تلاش کنین و دست از لج بازی های بچه گانه با ترکیه بردارین
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      من به نوبه خودم به عنوان یک ایرانی این پیروزی را به ارتش قدرتمند ترکیه تبریک میگم اصلا هم حسودی نمیکنم خلایق هرچه لایق
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      37 16
      این حرفهای الکی که ارتش ترکیه براش غیرنظامی ها مهم هستند و ...... زمانی ارزش داره که ترکیه از گروه های تروریستی مثل ارتش ازاد و نورالدین زنکی در حمله استفاده نمیکرد....درنتیجه ، این دروغها مربوط به انسان دوستی ارتش ترکیه رو برای خودتون نگه دارید!
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    ارتش دزدهای مرغ و خروس های ارتشی با تجهیزات آمریکایی و اروپایی با دستاوردی صفر و حتی زیر صفر
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    چون 2180 نفر از نیروهای پ ک ک را کشتند شد افتضاح؟
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    پیروزی که آسون بدست نمیاد یاشاسین ارتش ترکیه
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      نه مشرق فکر میکنه باید همه رو بکشی یک روزه هم همه جا رو فتح کنی بعدش هیچ آسیبی هم نبینی !!! روسها با اون عظمتشون بعد از هفت سال هنوز تو غوطه شرقی دمشق سرگردانند به نظر من پیروزی ارتش ترکیه ماورای تصور بعضی ژنرالها بود چه برسد به ما
    • نظامی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      12 12
      برید مقیم ترکیه بشید ....نون ایران میخورید از ترکیه دفاع میکنی ....
    • GB ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      10 7
      ترکیه و ایران در این جریان منافع مشترک دارند
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    پیروزی بزرگ ارتش ترکیه با این حرفهای شما کوچک نمیشود
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      یاشاسین ارتش ترکیه
    • IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      31 76
      پیروزی بزرگ یعنی آزادسازی یک روزه ی شهر مهم کرکوک
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      24 61
      باااااااشه ببینم کی عفرین رو میگیرین بوزگوردیا البته اگه بتونین مقاومت کمتر از یه روز بساط بارزانی رو جمع کرد حالا به شما یه ارفاقی میکنیم ببینیم تو یه سال چه غلطی میکنین.البته با ورود محور مقاومت به عفریت ارتش خردوغان باید یه موز ورداره بره.
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      3 13
      مقاومت چرا فوئه و کفریا رو آزاد نمیکنه بارزانی اصلا جنگ نکرد که
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      12 1
      مطمئنا مقاومت فوعه و کفریا رو آزاد میکنه و به کوری چشم بوزگوردهای مزدور تمام خاک سوریه رو از لوث وجود تکفیری ها آزاد خواهد کرد؛ تا کور شود هر مزدور بیگانه پرستی که نتواند دید
  • محمد IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    مشرق طرفدار پان کوردهای تروریست شدی ...
  • DE ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    28 93
    با اين تراز پس وضع نيروهاي نظامي ايران خيلي درام هست
    • FR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      57 12
      خفه شو. بخصوص وقتی حرف از ایران میزنی. ایرانی ها مثل شما بوزگوردها از پیاده نظام داعش و النصره استفاده نمیکنن و خودشون میجنگن. 8 سال جنگ تحمیلی را به یاد داشته باشید که تمام دنیا به صدام ملعون مهمات و اطلاعات می دادند اما یک وجب از خاک ایران را هم نتوانستند تصاحب کنند.
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      11 24
      بانکرد جان از کجا متوجه شدی اون بوزگورده؟
    • FR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      6 8
      همین که تو بی سواد ازش حمایت میکنی یعنی مثل تو بوزگورده!
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    17 93
    آمریکا در حال احداث باند بزرگ برای نشستن هواپیماهای بزرگ ترابری در کردستان سوریس یعنی می خواد اکراد تجزیه طلب که هم اکنون شهر رقه و میادین بزرگ انرژی دیرالزور را در اشغال دارند به انواع جنگ افزارهای سنگین نظیر توپ و تانک و ضدهوایی و ... مجهز کند یعنی شبه نظامیان جدایی طلب کرد که همین الان مقابله باهاشون سخته در حال تبدیل به ارتش سازمان یافته هستند می دانید این خبر برای سوریه ، عراق ، ایران و ترکیه یعنی چی ؟؟؟ یعنی اکراد تجزیه طلب جای نیروی نیابتی آمریکا و داعشو بگیرن و حضور دائمی آمریکا در منطقه حتمی بشه ترکیه می خواد شمال سوریه را عربی سازی کند این به نفع هر چهارکشوره با اینکه به نیات ترکیه هم شک وجود داره اما بنظر کارشون درست می آد .
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      44 6
      امریکا غلط کرده با نوچه های مزدورش نظیر ترکیه متجاوز
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      45 10
      مرگ بر ترکیه متجاوز و کاسه لیساش
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      3 15
      تجزیه طلبی بهتر از تفرقه افکنی مثل شماست.تجزیه طلب اردوغانه که ۷ سال به فکر چند تکه کردن سوریه بوده و هست.
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      10 3
      امریکا در مقابل روسیه هیچ غلطی نتونست انجام بده وقتی نام موشک های اتمی روس رو میشنوه غش می کنه . وقتی شنید که ترکیه قراره اس 400 رو خریداری کنه ان هم همراه با تکنولوژی ساخت امریکاییها واقعا دست و پاهاشون سست شد چه برسه به این که ترکیه چندتا پایگاه نظامی اتمی در اختیار روس ها قرار بده ان هم در بیخ گوش اروپا .امریکا 20 سال پیش مرده الان چین هست روسیه هست ترکیه هست ایران هست
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    31 82
    ببخشید که پیشروی محور مقاومت در سایه حملات هوایی روسیه بود و بدون روسیه تا نزدیکی شکست کامل رفته بودید.
    • TR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      27 10
      نه دوست عزیز، ما بدون روسیه هم سگ زاده های مادرگرگ و کفتارهای وهابی را در عراق و سوریه به درک فرستادیم، خودمون فقط، در ضمن اگر روسیه هم وارد شده این از سیاست خوب و قوی ایران است، به جای اینکه با تروریستهای داعشی و جبهة النصرة متحد شود با روسیه متحد شده امیدوارم که متوجه منظورم شده باشی خخخخخـــ در آناطولی هم جبهه مقاومت با رهبری ایران میلیونها طرفدار دارد
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      26 9
      وقاحت و دروغگویی تا چه حد! برای دفاع از تروریستهای عردوغان به تخریب محور مقاومت و دروغ پردازی علیه قهرمانان ما رو آوردی؟ دروغ! دروغ! دروغ! مثل اینکه یادت رفته از این حدود هشت سال جنگ فقط حدود 3 ساله روسها کنار ما هستن ، 5 سال قبلش رو در برابر تمام فتنه های ترکیه و آمریکا و اسرائیل تنها ایستاده بودیم و موفق هم بودیم البته که حضور روسها موفقیت رو تسریع کرد اما این به معنای شکست ما نبود، شکست رو تروریستها میخورن و حامیانشون
    • 20:49 هستم IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      12 6
      کامنتم خطاب به 01:21 بود
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    71 5
    ترکیه چه کاره است من برام مجهوله یه کم توضیح بدید من گیجم در زمینه ترکیه
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      41 10
      ایران به نفت متکیه اقتصادش ترکیه به گردشگر و توریسم یک دونه بمب منفجر بشه تو استانبول برابر با منهدم شدن یکی از میادین نفتی ایرانه :| باز میدان نفتی رو میشه تعمیر کرد ولی توریسم رو هیچ جوره نیمشه !
  • رضا IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    22 80
    سلا م بر ارتش ضد تروریسم ترکیه
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      43 17
      موندم وقتی جنگی بین ایرانم و ترکیه به وجود بیاد دقیقا تو چیکاره ایی؟!!! ترکیه دشمن شماره یک ایرانه.شک نکن
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    81 14
    ازجون مردم سوریه چی می خواهند مثل صدام پیروز نمی شود وخودش سرنگون به امید خدا
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    70 16
    زنده باد ارتش سوريه زنده باد حزب الله به اميد خداي بزرگ این تروريستهاي خائن در زودترين زمان شكست بزرگي متحمل ميشوند
  • ایرانی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    110 4
    گرچه تجهیزات مهمه اما استعداد و نیروی انسانی مهمترین عنصر برای پیروزی و جنگه.با اینکه ارتش اسراییل مجهزترین تجهیزات رو داره اما نیروی انسانی حزب الله بالاتر و بهتر از اونها عمل کردند و میکنند.
  • f169234 IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    مرگ بر ارداولاغ.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    مشرق طوری از تلفات سنگین زرهی صحبت کرده انگار چند ده تا لئوپارد از دست داده. تا یک تانک لئوپارد به طور کامل البته منهدم شده. امروزه انهدام کامل تانک های غربی به دلیل حفاظت بالا کار ساده ای نیست. حتی در جنگ 33 روزه تانک های مرکاوا اغلب توسط موشک های البته توانمند حزب اله از کار افتادند ولی منهدم ( به معنای انفجار مهمات داخل تانک و جدا شدن برجک که به مرگ همه سرنشینان میانجامد ) نشدند. در زمینه حفاظت , شرایط تانک های ایران به یک معنا اسفناک است.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    12 98
    مشرق خخخخخ مشرق خخخخ دارن میسوزنخخخخخ
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    34 9
    رفته توگرداب
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      1 2
      مزدوران اسرائیلی کرد قوی هستند بخوابید عفرین را بگیرند
  • فرید IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    44 16
    ارتش ترکیه به خاک سوریه تجاوز کرده و مردم آن منطقه را آواره کرده وبابمباران کودکان را کشته پس باید گفت نابود باد ارتش ترکیه
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    40 4
    فرقی نمیکنه چه تجهیزاتی داشته باشی، اشغالگر که باشی باید آخرش گورت رو گم کنی.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    18 41
    محور شیخ حدید هم به تصرف ارتش ترکیه دراومده به روز باشید.در ضمن ارتش ترکیه اگر مراعات غیرنظامیان را نمیکرد الان عفرین به تصرف دراومده بود.در ضمن تصور شما از جنگ چیه؟فکر میکنید به همین راحتی میتونید به یه جا حمله کنید و تصرفش کنید.ارتش سوریه بعداز 7 سال با پشتیبانی روسیه تازه تونسته به بخشی از خاک خودش تسلط پیدا کنه.عراق با پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا و کمک های ایران چندین سال طول کشید داعش رو شکست بده
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      10 9
      شما تصورت از جنگ چیه؟چرا اردوغانتون گفت ۳ روز میگیرم پس چرا سه روزه نگرفته؟اردوغان اگه برای غیر نظامی ها ارزش قائل بود ۷ سال با حمایت از داعش و القاعده مردم سوریه رو به خاک خون نمیکشید.
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      6 1
      کدام کمکهای امریکا امریکا خودش در 80 کشور اعلام کرده ما داعش را ایجاد کردیم خود ترامپ در تبلیغات انتخاباتی گفت کلینتون داعش را ایجاد کرد
  • مهدی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    31 3
    ماباهمین سلاحای در به داغون ابوهت غرب و بشکنیم
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      7 8
      ابهت عزیزم ابهت
  • SG ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    71 49
    بیچاره مشرق گیج شده نمی دونه علیه ترکیه بنویسه یا به نفعش یه روزی هم احتمالا در مورد روسیه هم این اتفاق خواهد افتاد چون که کشورها به دنبال منابع خود و ملت خودشون هستند نه مثل ایران که منافع کشور و ملت خودش را فدای کشور دیگه میکنه
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      33 11
      مشکل تو اینه که قومی و نژادی فکر میکنی و انتظار داری همه مثل تو فقط مدح یه قومیت رو بگن یا از یک نژاد متنفر باشن!!!! این تفکر دوران جاهلیته! مشرق داره واقعیتهای میدانی و استراتژیک منطقه رو می نویسه که البته درکش برای یک ذهن قوم گرا غیر ممکنه!
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    29 40
    به هر حال این پیروزی را تبریک عرض میکنیم پژاک نابود خواهد شد
    • مجتبی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      14 14
      اخوی نیروهای کرد شرفشون خیلی بیشتر از نیروهای بیشرف ترک و وابسته به ترکه. یه نگا‌به جنایات تروریستای تحت حمایت اروخان بندازین. بعدشم تا الان با این همه هزینه ۲۰۰ نفر از ترکای مغول کشته شدن ۲۰۰ نفر ازمبارزای کرد. فقط ۸۰۰۰ هزار نیروی کرد درعفرین هستن جاهای دیگه بماند با کشته شدن ۲۰۰ نفر به نظرت چیزی میشه؟؟؟؟؟
  • كرد ايرانم IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    37 35
    مشرق من درپيام قبليم در كنار حمايت از ارتش سوريه و حزب الله از كردهاي غيور هم حمايت كرده بودم پس چرا فقط زنده باد كردها رو حذف كردي مگر اين سه در يك جبهه برعليه تركها نميجنگند !!!
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    5 14
    تجاوز تجاوزه فرقی نمیکنه ترکیه میخواست انتقام بگیره و خودی به اسد نشون بده نتونست با اون همه تجهیزات و ارتش مجهز
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      13 14
      چیه جوجه کومله
    • FR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      15 5
      چیه جوجه بوزگورد؟
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    13 16
    افرین مشرق چهره بانترک های شیطان صفت نشون دادی . نقاب شون افتاد چهره واقعیشونو نشان دادن
    • امین IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
      4 2
      اصلا ربطی به پانترک نداشت
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    11 9
    آ مارهای ترکیه دروغه .فقط تا تونستن مردم عادی رو کشتن.لعنت بر اردوغان و طرفداراش.
  • حامد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    14 12
    اصلا" معلوم نیست این آقایان که دارند بنفع ترکیه کامنت می گذارند از چی حمایت می کنند ؟ از تجاوز به سرزمین همسایه ؟ از کشتار مردم ؟ از انهدام امکانات جهان اسلام ؟ از برادر کشی ؟ مگر هردو طرف مسلمان نیستند ؟ چه کسی دارد می کشد و چه کسی کشته می شود ؟ هردو مسلمان ! هر دو معتقد به قرآن ! ترکیه چه می کند چرا نقشه های غرب برای برادر کشی را اجرا می کند واقعا" فرق ترکیه با این شیخک های خود فروش جهان عرب چیست ؟
  • رحمت عیدی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    9 11
    تادیروز همین ترکیه از هیچ حمایتی از تروریستهای النصره دریغ نمیکرد و نمیکند حالا شده ضد تروریست!!!!تجاوز به خاک دیگری شده جنگ علیه تروریست!!!!هدف اصلیش فقط جلوگیری از ثبات سوریه و پیروزی نهایی محور مقاومت است و بس باقیش بهانست،تعصب نژادپرستانه کور است یکم سواد رسانه ای لطفا
  • طاهر IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    13 7
    قابل توجه هم میهنان گرامی که بر ضد کردهای سوریه که ایرانی هستند مطلب گذاشته اند باید گفت که ایران باید به عفرین و کردهای انجا کمک کند چون در سالهای محاصره شهرک های نبل و زهرا تنها از طریق عفرین کمک رسانی صورت می گرفتن و تنها را ارتباط جزیی با دنیای خارج از راه عفرین صورت می گرفت و در این سالهای درگیری در سوریه کردهای سوریه با وجود تمام ظلمهای که رژیم بعث سوریه در قبال آنها داشته با دشمنان حکومت اسد همپمان و متحد نشدند و سعی کردند مناطق تحت نفوذ خود را از حمله گروهای مخالف دولت و داعش و النصره و گاها دولت اسد حفظ کنند
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    14 11
    مرگ بر اردوغان دیکتاتور
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    13 9
    ترکیه قصد پاکسازی مزدوران اسرائیلی و کودکش ها و پاسدار کش ها را از شمال سوریه دارد احسن به این مرد بزرگ
  • استاد AE ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    5 2
    مادرهرشرایطی بایدشرایط جنگهارابسنجیم وتاموقع خطربتونیم دشمن انالیزکنیم .منافع ملی ماحکم نمیکنه هردوجبهه راقوی بدانیم .خواهشاشماچراباهم بحث میکنید.چه اردوغان چه. کردهاهردوضدمنافع ملی ماعمل میکنند.
  • زنده باد ایران IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    17 8
    این عرعردوغان بوزینه نه تنها آبروی نداشته خودشو پهن مال کرد بلکه آبروی سازمان تمام حرفه ای ناتو رو هم بر باد داد با این فتح الفتوح اش ... خخخخخخخخخخخخخ
  • زنده باد ایران IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    9 3
    هم میهنان ما همگی ایرانی هستیم و ایران واسلام برای ما مهمترین چیزهای این جهان هستندهمگی ایرانیها از هر قوم و طایفه ای با یکدیگر برادر و هم میهن هستیم و همگی باید با همکاری همدیگر میهن خویش را اباد کنیم تجربه سوریه و عراق نشان داد که اگر نیرومند ومتحد نباشیم چه بلائی بر سرمان می اید دشمنان ما نشان دادند که هیچ رحمی ندارند جنایتهای انها در سوریه و عراق هیچگاه فراموش نخواهد شد ما از هرقوم و طایفه ای که باشیم وبه هر زبانی که سخن بگوئیم نباید از بیگانگان حمایت کنیم برای نیرومندشدن میهن عزیز باید از لحاظ دانش وصنعت پیشرفت کنیم هیچ چاره ای نیست ودراین صنعت هوافضاموشک و هواپیماوماهواره بسیار مهم وتعیین کننده است خیلی خنده دار است که فکر کنیم که ماموشک و هواپیما از دشمنانمان بخریم وبر ضد انها به کار ببریم انها احمق نیستند تا وقتیکه نتوانیم از صفر تا صد اسلحه های پیشرفته رادر کشور خودمان بسازیم نیرومند نیستیم و اسیب پذیر هستیم خیلی خنده دار است که سایتهای نظامی وابسته به غرب وقتی می خواهند ارتشهای نیرومند جهان را معرفی کنندبراساس تعداد تانکها و موشکها و دیگر سلاحهائی که ارتشها در اختیار دارند ارتشهای نیرومند جها ن را معرفی می کنند و مثلا کشور عربستان که همه چیزش را از خارج خریده است یکی از ارتشهای نیرومند جهان معرفی می کنندعربستانی که یک پیچ این سلاحها را نیز نمی تواند سفت کند خیلی خنده دار است کشوری نیرومند است کهبتواند از صفر تا صد همه گونه اسلحه را خود بسازد مانند امریکا روسیه و چند کشور دیگر -غرب با این امارهایش ملتهای جهان را احمق فرض کرده است هم میهنان بیائید با تلاش و کوشش شبانه روزی در اندیشه پیشرفت کشور خود باشیم تا بتوانیم در برابر دشمنان این مرزو بوم بایستیم زنده باد میهن
  • جمشید IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    13 13
    پانطورک یعنی عنصر خائن به ایران عزیز
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    5 6
    رجب دوران نسل کشی دوران قیافه حق به جانبی گذشته تو باتلاق سوریه غرق میشی دلتو به داعش و اشرار و الشام دزدهای ارتش ازاد خوش کردی اونها اگه عرضه داشتن تو این هفت سال یه غلطی میکردن واسه خودشون
  • افشین IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    3 4
    بیشتر نظرات رو خوندم.متاسفانه از اینکه با تعدادی البته تعدادی نژاد پرست هموطن هستم افسوس خوردم.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
      1 1
      کمند ولی خیلی فعالند متاسفانه
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    13 10
    عردوغان تروتیست هم خودش رو نابود می کنه هم ناتو را. ایشالا به زودی با حل مشکل غوطه، مقاومت به عفرین سرازیر خواهد شد و یک شبه کار دومین ارتش ناتو را به سرانجام خواهد رساند. امیدوارم تا اون زمان عفرین سقوط نکنه
  • مازیار IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    13 3
    دوستان دست از تعصبات نژادی احمقانه بردارید.اردوغان جنایتکاره وهمه میدونند که جانی های داعش ازخاک ترکیه واردسوریه شدندواردوغان از این جنایتکاران پشتیبانی آشکاری داشت
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
    2 1
    اتحاد زبانی دلیل نمیشه که از طاغوتی مثل اردوغان که از اصلیترین مسببان آتشیست که در سوریه و عراق بپا شده حمایت کنید چون اردوغان ترک هست حتما خوبه این چه منطقیه شما شیعه علی هستید به خودتون بیایید دمت گرم برادر حال کردم با نظرت واقعا حق میگی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس