کرکوک

پلیس استان کرکوک از حمله یک عامل انتحاری به نزدیکی یکی از مقرهای نیروهای حشد شعبی در این استان خبر داد.

به گزارش مشرق، یک منبع در پلیس استان کرکوک اعلام کرد که یک عامل انتحاری به همراه کمربند انفجاری خود صبح امروز خود را در نزدیکی یکی از مقرهای نیروهای حشد الشعبی در مرکز کرکوک منفجر کرد که این اقدام تروریستی خساراتی را برجای گذاشت.

به نوشته «الغد پرس»، این انتحاری با لباس نظامی به این مقر در مرکز کرکوک حمله کرد. نیروهای محافظ نیز به سوی وی تیراندازی کردند و وی پیش از رسیدن به داخل مقر، منفجر شد و تنها سه نیروی عصائب زخمی شدند.

مقامات مسئول عصائب اهل الحق اطلاعاتی درباره این حمله و حملات مشابه دیگر علیه خود در دست داشتند و به همین دلیل در آماده‌باش به سر می‌برند.

 افراد مسلح داعش، شنبه (دیروز) نیز به طور همزمان به میدان نفتی «خباز» در غرب کرکوک و روستاهای شهرستان «داقوق» حمله کردند و شماری از نیروهای امنیتی را به قتل رساندند.

منابع آگاه امنیتی اعلام کردند که عناصر داعش، به محافظان چاه شماره 43 در روستای «ادریس خباز» در میدان نفتی خباز حمله کردند و این حمله به کشته شدن دو نیروی پلیس و زخمی شدن یک نفر دیگر منجر شد.

همزمان با این حمله، عناصر داعش شب هنگام به منازل شهروندان در روستای «البومحمد» در داقوق حمله کردند.

برخی منابع از عقب‌نشینی نیروهای پلیس فدرال و الحشدالشعبی و سایر نیروهای امنیتی عراقی از مناطق جنوبی و غربی کرکوک و برخی مناطق الحویجة و داقوق طی دو روز اخیر خبر داده بودند اما این خبر از سوی نیروهای امنیتی عراقی تکذیب شد.

«شاخوان عبدالله» نماینده حزب دموکراتیک کردستان و عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق این عقب‌نشینی را تایید کرد و از نگرانی درباره تکرار سناریوی سقوط موصل در سال 2014 و عقب‌نشینی نیروهای عراقی از این شهر، گفت.

بیشتر بخوانید:

اما سخنگوی رسمی نیروهای واکنش سریع تحت فرمان وزارت کشور عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این اخبار ساختگی است و نیروهای واکنش سریع از مناطق شرق استان صلاح‌الدین عقب‌نشینی نکرده‌اند و نیروهای امنیتی در حال انجام وظیفه در کرکوک هستند. اما برخی شبکه‌های اجتماعی شایعاتی درباره عقب‌نشینی نیروهای پلیس و سایر نیروهای امنیتی حاضر در استان کرکوک منتشر می‌کنند.

اخیرا استان کرکوک، شاهد ناآرامی‌های پراکنده و متعددی است و اخبار مختلفی درباره وضعیت این استان که در ماه اکتبر گذشته از دست داعش آزاد شده بود، منتشر می‌شود.

منطقه کردستان در 25 سپتامبر 2017 شاهد برگزاری یک همه‌پرسی استقلال از عراق بود و 93 درصد رای‌دهندگان با جدایی از عراق موافقت کردند. دولت عراق این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرد و در 16 اکتبر یک حمله نظامی برای بازپسگیری مناطق مورد مناقشه انجام داد. استان نفتی کرکوک یکی از مناطق مورد مناقشه اربیل و بغداد بود که در نتیجه این حمله نظامی، در اختیار بغداد قرار گرفت. 

تحلیلگران سیاسی بر این باور بودند که با تثبیت حاکمیت مجدد بغداد در کرکوک، قومیت‌های حاضر در این استان، به ویژه عرب‌های اهل سنت و ترکمانی‌ها با اشتیاق خاصی به این دوره از انتخابات پارلمانی عراق امید بندند.

در انتخابات پارلمانی پیشین عراق ، کردها از مجموع 12 کرسی پارلمانی، هشت کرسی، اعراب اهل سنت دو کرسی و ترکمان‌ها هم دو کرسی به دست آورده بودند. در سایه این تحولات سیاسی، چند هفته‌ای است که بار دیگر مسئله ناامنی در کرکوک در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

به نظر می‌رسد در سایه نزدیک شدن به زمان انتخابات سراسری در عراق (12 می)، بر شدت حملات تروریستی و ناآرامی‌ها در این استان و ترور شخصیت‌های علمی و دینی افزوده شده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، هنوز اعضای داعش به شکل گروه‌ها و باندهای کوچک در بسیاری از روستاهای الحویجة و تونل‌هایی که هنوز از سوی نیروهای امنیتی شناسایی نشده‌اند حضور دارند و نیروهای امنیتی و الحشد را به طور مستمر هدف قرار می‌دهند. در کنار بقایای داعش، عناصر گروه‌های تروریستی دیگر نظیر القاعده و پرچمهای سفید و جدایی‌طلبان نیز حضور دارند و همسو با یکدیگر به دنبال به دست گرفتن کنترل کرکوک هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    5 4
    ماشاء الله عصائب. درود خدا بر حشد الشعبی.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    8 14
    خاک بر سرت حیدر العبادی که توافق این صلح دروغین را با بارزانی قبول کردی ، در حالی که خبر نداری بارزانی و شبه نظامیان جنگجو به خون تو و دولتت تشنه هستند و تا کرکوک را رقه سوریه نکنند دست نخاهند کشید .... یعنی ابتدا بسیار بسیار نا امن و پر از آدم کشی و سپس فتح ان توسط مزدوران بارزانی .....
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    5 3
    یکی این دولت مرکزی عراق رو از خواب خرگوشی بیدار بکنه _ ظاهرا نمی خان عمق سرچشمه رو بخشکونند و فقط چشمه ها رو خشک می کنند که بازم دوباره از،زمین می جوشه سرچشمه همون اقلیم کردستانه که افتاده دست استقلال طلب ها و تکفیری ها
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    7 1
    خاک بر سر کشوری که این چنین باشد
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    3 3
    ظاهرا عراق همچین بدش نمیاد ، تروریست ها داخل کشورت ویراژ برند ، شخص دیگری باید جای این ترسو (حیدر العبادی) قرار بگیرد
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    6 12
    عراق باید به این بی بته بودن پایان دهد و حیدر العبادی قبل از رفتن از صدارت باید دستور حمله و پاکسازی اقلیم را به طور کامل صادر کند زیرا در غیر این صورت عراق رنگ آرامش خاهد یافت _ تمام این مشکلات بخاطر اقلیم جدایی طلب است که هر کاری می کند تا کرکوک را پس بگیرد *** از نا امن کردن عراق گرفته تا کشتن ادم های بی گناه پ ک ک داعش کوموله پژاک و حتی القاعده و النصره رو بارزانی به خط کرده و اموزش و تسلیح می کند تا عراق را به روز سیاه بنشاند ، تعلل کردن عراق مساوی با مرگ است ایران باید عراق را از خوا بیدار کند وگرنه به زودی خبر سقوط کرکوک رو خاهیم شنید شک نکنید مشرق تو هم درج بکن ، مردم خبر داشته باشن چه خبره
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    3 1
    یاد کارتن فوتبالیست ها افتادم طرف شوت میزنه دروازه بان فقط نگاه توپ می کنه تا تور رو پاره کنه ! الان وضعیت عراق و بارزانی همینه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس