بازار ارز

یک روزنامه حامی دولت با بیان اینکه دولت احتمالا در پی جبران کسری بودجه با تک‌نرخی کردن ارز ازطریق افزایش قیمت آن است نوشت: دولت باید دست دلالان را از بازار ارز کوتاه کند.

به گزارش مشرق، روزنامه جهان صنعت بااشاره به افزایش نرخ ارز نوشت این شائبه به ذهن متبادر می‌شود که قیمت‌های موجود در بازار را خود دولتمردان دستکاری می‌کنند یا شرایط حاکم بر بازار مسبب صعودی شدن قیمت‌ها بوده است‌ چرا که بیشتر از دو ماه از شرایط حاکم بر بازار گذشته و تاکنون اقدام خاصی از سوی مقامات در بازار دیده نشده است. دلار 4800 تومانی نیز ثمره چند ماه التهابات بازار است که رسیدن دلار به این قیمت هم چندان دور از انتظار نبود. حتی برنامه جدید بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه در بازار نیز در واقع گام جدیدی برای حرکت بر مسیر ریل قیمت‌هاست‌ به طوری که تنها با اعلام این برنامه جدید قیمت‌های ارز در بازار سوار بر موج جدید بازار شده و همچنان می‌تازند.

کیهان نوشت: افزایش عامدانه نرخ ارز تنها می‌تواند با دو هدف دنبال شده باشد: آمادگی برای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، تامین کسری بودجه شدید. اگر موضوع تامین کسری بودجه در کار بوده باشد، باید به تدریج شاهد افت قابل توجه نرخ ارز در روزهای باقی مانده از سال باشیم ولی اگر دولت با این افزایش عامدانه به دنبال اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز به صورت پیش‌بینی نشده باشد (که شنیده‌ها حکایت از سطح 4400 تومانی برای اجرای سیاست مزبور دارد) نرخ ارز در بازار آزاد با نوسان حداکثر 5 درصدی در همین محدوده‌های کنونی قرار خواهد گرفت و حداقل در دو ماه آتی دولت به یمن درآمدهای ارزی قابل توجه از محل فروش نفت قادر به کنترل بازار خواهد بود و در صورت حل و فصل مسئله برجام در اوایل سال آتی، به نظر نمی‌رسد دولت برای مدیریت شناور آن مشکلی داشته باشد.
در این شرایط باید گفت که گویی دولتمردان چشم خود را بر شرایط بازار بسته‌اند و برنامه‌ای برای نظارت گسترده در بازار ندارند. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که آرامش به زودی بر بازار حاکم شود. بنابراین به نظر می‌رسد دولتمردان بهتر است به جای آنکه هر چند وقت یک بار برنامه جدیدی برای بازار طراحی کنند، حوزه نظارتی خود را گسترده‌تر کنند و با اجرای یکی از برنامه‌های خود به صورت مستمر بتوانند دست دلالان را از بازار کوتاه و به حاکم شدن آرامش و ثبات در بازار کمک کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس