کد خبر 833423
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
هواپیما

معاون یکی از اپراتورهای تلفن همراه در پی بروز ابهامی مبنی بر اینکه چطور سرنشین هواپیمای تهران یاسوج شرکت آسمان پیش از سقوط اقدام به برقراری مکالمه تلفنی کرده است، اقدام به شفاف‌سازی این موضوع کرد.

به گزارش مشرق، در پی بروز سانحه هوایی در مسیر تهران یاسوج برای هواپیمای شرکت آسمان که 66 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند، یکی از شهروندان یاسوجی دو روز گذشته اعلام کرد که تا بعد از انتشار خبر سقوط توسط رسانه‌ها، توانسته با یکی از سرنشینان داخل این پرواز گفت‌وگوی تلفنی انجام دهد.


  این فرد که معتقد است در دو مرحله با سرنشین داخل هواپیما گفت‌وگوی تلفنی داشته، تعجب بسیاری را مبنی بر اینکه مگر امکان گفت‌وگوی تلفنی با سرنشینان هواپیمای حین پرواز وجود دارد، برانگیخت.

تعجب زمانی بیشتر شد که محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم تماس با یکی از مسافران پرواز تهران ــ یاسوج شرکت هواپیمایی آسمان به‌هنگام خارج شدن از صفحه رادار را تأیید کرد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه "مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده است"، گفت: اما به‌دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود؛ موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.

بیشتر بخوانید:

خبر هلال احمر از اوضاع امدادگران هواپیمای آسمان

عکس/ نمونه‌گیری ژنتیک از خانواده جانباختگان سقوط هواپیما

وی افزود: ادعا درباره تماس شهروند یاسوجی با یکی از مسافران و دو مکالمه 30ثانیه‌ای و 72ثانیه‌ای بررسی شد و بنا بر اطلاعات تماس ثبت‌شده، این ادعا صحیح است.

آذری جهرمی ابراز کرد: تماس اول در ساعت 8:56 دقیقه در شمال پلیس راه نجف‌آباد به‌مدت 31 ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت 9:28 دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است.

با ایجاد این ابهام و سؤال که چطور ممکن است سرنشین داخل هواپیمای در حال پرواز گفت‌وگو کرده باشد؟! مرتضی طاهری‌بخش؛ معاون فنی و توسعه شبکه‌ همراه اول در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها که سایت مخابرات ایران نیز اقدام به انتشار آن کرده، پاسخ این ابهام را داده است.

وی با بیان اینکه از نظر اصول انتشار امواج، آنتنهای ایستگاه‌های فرستنده شبکه‌های تلفن همراه دارای مدل انتشار افقی و عمودی هستند، اظهار کرد: در انتشار افقی، سطح پوشش افقی تأمین می‌شود و در انتشار عمودی سطح عمودی، البته توان اصلی فرستنده در جهت افقی است.

طاهری‌بخش افزود: در همین حال زمانیکه برای پوشش بیشتر، تیلت (تغییر خط عمود بر آنتن با سطح زمین) آنتنها به صفر نزدیک شود، پَترن عمودی آنتن ارتفاع بیشتری تا پنج کیلومتر را پوشش می‌دهد یا وقتی برای کنترل پوشش، تیلت یک آنتن بر روی پنج یا بیشتر تنظیم شود اصطلاحا بک لوبهایی نیز ایجاد می‌شود که در جهت عمودی و تا ارتفاع پنج کیلومتر و حتی بعضا بیشتر از پنج کیلومتر هم امکان پوشش در فضای رو به آسمان دارند.

معاون فنی و توسعه شبکه‌ همراه اول خاطر نشان کرد: ضمن اینکه در شبکه‌های تلفن همراه، معمولا مشترکان ارتباط مستقیم با آنتن ندارند و از طریق انعکاس امواج با موانع طبیعی و ساختمانها با شبکه ارتباط می‌گیرند که ارتباط پایداری هم هست لذا به دو دلیل فوق، درباره مکالمه ثبت شده مسافر پرواز تهران - یاسوج، وجود مکالمه پایدار در آسمان در ارتفاعی کمتر از چهار کیلومتر و نبودن تداخل امواج به دلیل مشترک کمتر برای منطقه‌ای که به راحتی موج به کوه برخورد می‌کند و در هر جهتی می‌تواند منتشر شود امکانپذیر بوده است.

ضمن اینکه بررسی‌های سایت سیتنا نشان داده که دکل آنتن تلفن همراه در حوالی منطقه سقوط هواپیما در ارتفاع 2800 متری و هواپیما پیش از سقوط و در زمان مکالمات ثبت شده مسافران در ارتفاع 3400 متری از سطح دریا بوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    58 67
    به نظر من همین تماسی که 5 دقیقه قبل از سقوط رخ داده باعث سقوط شده. وقتی میگن گوشیهاتون رو موقع پرواز خاموش کنید مرض ندارن، به خاطر جون من و شما میگن
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      15 26
      دوکلمه هم از مادرعروس!!!!
    • خودم .. ! IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      1 34
      :| این ـآ چی می گن ؟! ب شخصه هیچ وخ گوشیم خآموش نبوده تو هوآپیمآ ! :| :| :| :| وقتی از فرودگآه بلند می شی همرآه اول آنتن دآره و نزدیک فرودگآهِ فرود هم کِ می شی دیگه آنتن دآری ... ! بآ تلفن خیلی هم حرف زدم تو هوآپیمآ همون نزدیک فرودگآه ولی سقوط هم نکردیم ! :| :| :| اگر ب حرف شمآ بآشه من بآید احتمآلن ده سآل پیش قطعه قطعه می شدم در اثرِ سقوط هوآپیمآ کِ عآملِ سقوطش هم خودم بودم .. ! :| :| :| :| :| اکثر مسآفرآن گوشیشون روشنه .. ولو این کِ آنتن هم ندآشته بآشن .. پسره دلش خوشه تو هوآپیمآ هندزفری گذآشته ... صدآی آهنگش تآ کآبین خلبآن هم می ره . ! :| چ آهنگ ــآی خزی هم گوش می کنه ... ولی بآزم سقوط نمی کنیم ! :| دیروز همش دآشتم غرغر می کردم .. دآدآشم گف گُل گُلی ( :| :| :| :| ) اینقده خودتُ اذیت نکن .. بذآر اگر ب نتیجه ای نرسیدن می گم بیآن از نظرآت تو استفآده کنن ! :| :| :| :| دوس دآرم همین حرفُ ب اینم بزنم امآ ولش کن ! :| :| تأیید نکنی هآ مشرق ... ! :| بذآر کآرشنآسآنِ محترمِ سآیتت دلشون خوش بآشه !
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    6 87
    منم بارها تو هواپيما بودم كه با كم كردن ارتفاع گوشيم انتن داشته و نت هم استفاده كردم ولي خداروشكر سقوط نكرديم
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      100 3
      شما کار بسیار اشتباهی کردی
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      33 2
      تو مرده و زنده ات با هم فرقی نداره!!!
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      42 1
      شما باید از نظر فرهنگی رو خودت کار کنی رفتار درست در جامعه و موقعیت ها رو یاد بگیری.
    • حامد IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      21 0
      مثل این می مونه که بگیم من هیچ وقت کمر بند نمی بدنم و تا به حال نمرده ام و زنده ام. یا من سی سال است سیگاه می کشم ولی زنده ام. روشن بودن گوشی لزوما موجب سقوط نمی شه ولی خطراتی داره. شاید در هر هزار بار یک بار اختلال خطرناک ایجاد کنه. برای همین حالت پرواز برای موبایل ها گذاشتن
  • تنها IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    33 36
    همین تماس باعث سقوط هواپیما شده
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      12 32
      همون تا آخر عمرت تنها بمونی خیلی بهتره!!!
  • سعید IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    21 33
    تماسها بعد از سقوط بوده پس سقوط ربطی به استفاده از تلفن همراه ندارد
    • روشنک IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      10 0
      بد از سقوط ؟!!
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      19 1
      خبر اصلی که دیروز منتشر شد رو بخون. 6 دقیقه قبل از سقوط بوده
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    13 2
    جان خودم همین تماس باعث سقوط شده!!!!
  • ارمین IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    12 1
    اولا که هرکی گوشی روشن استفاده میکنه کار اشتباهیه بفکر خودت نیستی بفکر دیگران باش دوما فک کنم تماس تلفنی بعد از سقوط بوده میشه گفت شاید کسی زنده بوده که دیگه فک نکنم باشه
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    5 14
    در اکثر پروازهای خارجی هم از اینترنت استفاده کردم از هم از موبایل و هیچ اتفاقی هم نافتاد بخصوص هواپیما ای 380 که برای پروازهای بسیار طولانی و بالای هشت و نه سال به بالاست که خود هواپیما دارای یک سیستم ارتباط مرکزی است بنابراین سقوط این هواپیما هیچ ربطی به موبایل و اینترنت و این ارتباطات نداشته و به نظر می رسد علت اصلی بدی آب و هوا و مه الود بودن هواپیما و تشخص اشتباه خلبان در تشخیص ارتفاع و ناآشنایی به محدوده بوده است
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      18 1
      سلام. خلبان بیش از سه هزار پرواز در کارنامه داشته
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    30 1
    بارها تذکر میدن که استفاده از تلفن همراه در سبستم ناوبری هواپیما اخلال ایجاد میکنه. حالا اگر کسی به همین حداقل ها هم توجه نمیکنه دیگه وااسفا.
  • ناشناس IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    8 17
    خوب معادله دو مجهولی سقوط حل شد دیگه علت سقوط اول کوه دنا و سپس امواج موبایل بوده دیگه دنبال جعبه سیاه نباشید!!!!!
    • آرمین IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      2 2
      گل گفتی وتحریم هیچ تاثیری در کشور نداره وهواپیما سال های سال بدون نقص کار میکنه
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      6 0
      به نظر من علت سقوط بدی آب و هوا و کهنگی هواپیما است
  • شهروند AE ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    7 3
    تکنولوژی این هواپیما خیلی قدیمی بوده وهیچ بعید نیست که امواج موبایل بر سیستم ان تاثیر بگذارد
  • میثم IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    4 7
    مرگ بر امریکا مرگ بر دراویشمرگ بر مردم نفهم
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
      4 1
      مرگ بر تو
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    2 4
    اینکه مطرح شود گوشی داخل باید خاموش باشد از نظر فنی نادرست است چون اگر واقعیت داشته باشد فاجعه است و یعنی امنیت مخابراتی ندارد.
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
      1 1
      شما درست میگی. از فردا به گوشی سازها میگم دیگه روی گوشیهاشون حالت پرواز نذارن
  • نرگس IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    2 0
    اگر تلفن همراه نمیتونه مشکل ایجاد کنه چون تا حالا شما بارها استفاده کردین و کاری نشده ،منم بارها در هواپیمای کهنه و قدیمی نشستم و امثال این خلبان هم بودن و اتفاقی نیافتاده .پس چرا تقصیر خلبان یا سیستم کهنه و قدیمی میاندازین ؟سیستم رادار و کنترل هواپیما اگر اختلال پیدا کنه ،در تشخیص موانع دچار مشکل میشه و ممکنه اون کوهی که به راحتی برای رادار قابل تشخیص بوده ،رو صفحه نشون داده نشه .به هر حال اینها همه نظره و نمیشه به خاطر نظرات متفاوت اینقدر همدیگه رو مسخره و مورد توهین قرار بدین
  • علی IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    1 0
    چهار نفر زنده از هواپیما بعد سقوط خارج شدن ولی بعلت خونریزی و سرما تو راه تسلیم مرگ شدن البته به گفته یکی از امدادگران
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    0 1
    اگر استفاده از تلفن همراه در هواپیما اینقدر تأثیر گذار باشه به هیچ وجه گوشی را در اختیار مسافران قرار نمیدهند. در صورتیکه این طور که معلومه این هواپیما به مدت شش سال در شیراز زمین گیر بوده که دوباره احیا شده بوده و بیشترین عامل سقوط نقص فنی میتونه باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس