آنتونیو گوترش

دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره فلسطین گفت: راه حلی جایگزین برای تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل نداریم.

به گزارش مشرق به نقل از القدس العربی، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد سه‌شنبه شب طی سخنان خود در نشست شورای امنیت گفت که سازمان ملل به تلاش برای حل درگیری بین فلسطین و اسرائیل بر اساس راه حل تشکیل دو دولت پایبند است.

وی افزود: بنده و همچنین سازمان ملل به حمایت از تلاش‌های دو طرف فلسطین و اسرائیلی برای رسیدن به راه حل مبتنی بر تشکیل دو دولت دموکرات که در صلح و امنیت در کنار یکدیگر زندگی کنند، پایبند هستیم.

مذاکرات بین فلسطین و رژیم صهیونیستی از آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی در پی مخالفت اسرائیل با توقف شهرک‌سازی و بازگشت به مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ میلادی به عنوان پایه و اساس تشکیل دو دولت، متوقف شد.

گوترش  در ادامه سخنان خود گفت: ما خواهان راه حلی هستیم که وضعیت نهایی همه مسائل را بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی و توافق‌های دو جانبه مشخص کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد درباره افول توافق بین‌المللی برای رسیدن به راه حل مبتنی بر دو دولت و همچنین وجود موانع  بر سر این راه هشدار داد.

گوترش همچنین درباره پیامدهای اوضاع فاجعه بار فلسطینیان در غزه هشدار داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: کاهش بودجه  آژانس کاریابی و امدادرسانی به آوارگان فلسطینی "آنروا"، منبع نگرانی بین‌المللی است، زیرا حقوق بشر و کرامت ۵ میلیون آواره فلسطین در معرض خطر است، و من از جامعه جهانی می‌خواهم که حمایت‌های سخاومتندانه خود به آوارگان را بیشتر کنند.

محمود عباس امروز پس از ۹ سال در نشست شورای امنیت سخنرانی کرد.

وی در سخنان خود خواستار ایجاد سازوکاری بین‌المللی و چندجانبه پس از کنفرانسی بین‌المللی برای حل مسأله قدس شد.

عباس همچنین افزود: ما آماده تبادل سرزمین با اسرائیل بر اساس توافق دو طرف هستیم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: ما آماده آغاز فوری مذاکرات هستیم و در راه تحقق صلح برای ملتمان از آن فرار نخواهیم کرد. در دوره مذاکرات، باید تصمیم به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل، تعلیق شود.

ترامپ روز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه در یک سخنرانی در کاخ سفید قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کرد و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای اننقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند. این تصمیم ترامپ با خشم فلسطینیان و محکومیت‌های جهانی مواجه شد.

از لحظه تصمیم ترامپ تاکنون بیش از ۱۵ فلسطینی به‌ضرب گلوله نظامیان صهیونیست و یا بر اثر حملات هوایی این رژیم به‌شهادت رسیده و صدها تن نیز زخمی و یا دستگیر شده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رسول ترک IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    2 1
    فلسطین فقط و فقط مال فلسطینی هاست از نهر تا بحر تماااااااام مگه کشکه بیای یه جا رو اشغال کنی و بعدشم ادعای مالکیت کنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس