کد خبر 832859
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
واشنگتن پست

جانشین سردبیر روزنامه مطرح آمریکایی ضمن هشدار درباره مواضع ضدبرجامی رئیس‌جمهور این کشور نوشت: «برای ایران توافق هسته‌ای(برجام)، فاجعه‌بارترین توافق است».

به گزارش مشرق، یک روزنامه‌نگار ارشد آمریکایی برجام را برای ایران، «فاجعه‌بارترین توافق» خوانده است. این در حالی است که اظهارات ضد برجامی مقام‌های دولت آمریکا از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ همواره به گوش رسید است.

جانشین سردبیری «واشنگتن پست» یادداشتی برای این روزنامه آمریکایی با این عنوان منتشر کرد: «توافق هسته‌ای(برجام) برای ایران، "فاجعه‌بارترین" توافق است».

«جکسون دایل» در این مطلب ابتدا به موضوع آشوب‌های پراکنده دی ماه در برخی شهرهای ایران اشاره کرد و مدعی شد که این آشوب‌ها، ابتدا با افزایش بهای تخم مرغ آغاز شد و در انتها به شعارهایی چون «سوریه را رها کن» رسید.

بیشتر بخوانید:

این روزنامه‌نگار ارشد آمریکایی در ادامه، آرزومندی مقام‌های واشنگتن درباره «برچیده شدن» جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد و نوشت: «محتمل نیست که ایران در آستانه یک انقلاب برای سرنگونی رژیم باشد؛ رژیمی که منبع بسیاری از مشکلات استراتژیک آمریکا است اما این موضوع باید محاسبات واشنگتن درباره بهترین راه برای به عقب راندن و پس زدن تهاجمات تهران در سراسر خاورمیانه و همچنین نحوه تفکر درباره توافق هسته‌ای (برجام) که رئیس‌جمهور ترامپ تهدید به پاره نمودن آن کرده را تغییر دهد».

فعال رسانه‌ای آمریکایی، سپس به اظهارات ترامپ و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه برجام و پیش‌بینی آنها درباره «مزایای توافق برای تهران» پرداخت و اشاره‌ای به اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای کرد: «برجام فاجعه‌بارترین توافق است».

او نوشت: «در عالم واقعیت این‌طور به نظر می‌رسد که ایران دلایلی برای این نتیجه‌گیری دارد که آنها در "فاجعه‌بارترین توافق" گیر افتاده‌اند و نه ترامپ».

این روزنامه‌نگار آمریکایی مدعی شد: «امید ایران این بود که رفع تحریم‌های صادرات نفت و بازگشت سرمایه‌گذاری خارجی، اقتصاد مبتلا به رکود تورمی و با نرخ خطرناک بیکاری (در این کشور) را نجات دهد اما این‌گونه نشد».

جانشین سردبیری واشنگتن پست در ادامه یادداشت خود به نظرسنجی اخیر «ایران پُل» و «دانشگاه مریلند» از مردم ایران اشاره کرد.

اکثریت شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، اگرچه نارضایتی اقتصادی خود را از شرایط  ابراز داشتند اما از نظام سیاسی کشور حمایت قاطعی کردند.

جکسون دایل می‌نویسد: «اگرچه در این نظرسنجی 75 درصد گفتند که توافق هسته‌ای شرایط زندگی‌شان را بهبود نبخشیده (اما) 55 درصد همچنان از (برجام) حمایت می‌کنند».

این فعال رسانه‌ای آمریکایی در ادامه یادداشت خود توصیه‌هایی برای سرخورده کردن و ناامید کردن مردم ایران از نظام سیاسی‌شان ارائه می‌دهد.

او می‌نویسد: «طبق یک نظرسنجی جدید، تنها 8 درصد از ایرانی‌ها از ایستگاه‌های رادیویی خارجی اطلاعات دریافت می‌کنند اما بیش از 60 درصد آنها به اینترنت یا برنامه‌هایی از قبیل تلگرام وابسته هستند».

وی سپس خواستار «تلاش‌های بیشتر دولت آمریکا» برای محدود کردن توانایی فیلترینگ شد و حتی بر لزوم تامین مالی برای مقابله با فیلترینگ در ایران تاکید کرد.

جانشین سردبیری واشنگتن پست در پایان ادعا می‌کند: «به نظر می‌رسد ترامپ به جای در پیش گرفتن چنین استراتژی‌هایی، عزمش را برای ابطال توافق هسته‌ای در ماه مه (مقارن با اردیبهشت‌ماه 97) جزم کرده است. این توافق، بسیار با توافق بی عیب و نقص فاصله دارد اما تا همین حالا هم به ایجاد شکاف بین رژیم و مردمش کمک کرده و یک منبع اعمال فشار قوی روی مخاطره‌جویی‌های خارجی تهران ایجاد کرده است. اگر ترامپ، توافق را از بین ببرد، باید منتظر یک سری جشن‎‌های بی سر و صدا در تهران باشد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس