اخبارویژه

وزیر راه و شهرسازی در حالی به اظهارنظر پیرامون موضوعات غیرمرتبط با حوزه تخصصی‌اش علاقه‌مند است که رسانه‌ها همچنان پاسخگویی او در مواردی چون کشتی سانچی، مسکن مهر و... را انتظار می‌کشند.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

برخورد منافقانه نشریات زنجیره‌ای با انتصاب و خطبه ابوترابی


روزنامه‌های زنجیره‌ای که روز چهارشنبه به استقبال انتصاب حجت‌الاسلام ابوترابی به امامت‌جمعه تهران رفته‌اند، روز شنبه ترجیح دادند اظهارات متین و انقلابی وی را به تیغ سانسور بسپارند!


این روزنامه‌ها چهارشنبه کوشیدند با مصادره به مطلوب حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی، از وی چهره‌ای همسو با طیف آلوده خود نشان دهند. روزنامه اجاره‌ای اعتماد که با مفسدانی چون شهرام جزایری پیوند خورده، تیتر و عکس نیم تای صفحه اول خود را به عکس ابوترابی اختصاص داده و تیتر زده بود «خطیب اعتدال».


روزنامه آرمان نیز تیتر زد «استقبال از امام‌جمعه شدن ابوترابی، حسام‌الدین آشنا: این هفته به نمازجمعه می‌روم». هفت صبح نیز در تیتر صفحه اول خود نوشت «روحانی منتقد امام جمعه تهران». و...
اما این طیف روزنامه‌ها پس از شنیدن موضع‌گیری صریح حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی در خطبه‌های اولین نمازجمعه، ترجیح دادند اصلا خبر این سخنان را منتشر نکنند و یا در صفحه اول هیچ اشاره‌ای به این سخنان که لحن انتقادی نسبت به دولت و رئیس‌جمهور داشت، نداشته باشند. روزنامه‌های اعتماد، آرمان، هفت صبح، شرق، وقایع اتفاقیه، شهروند، ایران، همشهری، جمهوری اسلامی، مردم‌سالاری و... در زمره این طیف بودند.


یادآور می‌شود حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی در خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت:
 * پیام 22 بهمن، تحکیم پیوند امت با امام و رهبری است و پیام موفقیت و پیروزی در سایه شناخت رهبری و اطاعت او است.
* پیام دیگر راهپیمایی عظیم شما برای ما مسئولین و مدیران ارشد است.
* ملت در سایه اطاعت رهبری به این پیروزی دست یافته است و اگر مسئولان می‌خواهند در این مسیر قله‌های موفقیت را فتح کنند، باید نقشه راه ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب را نقشه راه خود قرار دهند.
* در مقام عمل زاویه جدی بین تصمیمات، قوانین و مقررات در مجلس و دولت و دستگاه‌های دیگر با سیاست‌های کلی ابلاغی مشاهده می‌شود.
* در تدوین لایحه بودجه سال97 نگاه تنها به سال 97 است، در مجلس با نگاه  به سال 97 بودجه را بررسی می‌کنند، بین این دو نگاه زاویه جدی وجود دارد نگاه کوتاه‌مدت و روزمره روز به روز بر مشکلات کشور خواهد افزود.
* مدیران کشور مراقب سخنان خود باشند. سخن باید متقن، مستحکم و مستدل باشد و با اولین نقد فرو نریزد. بنابراین مدیران محترم کشور مراقب سخنان خود باشید. چرا سخنانی بگوییم که دارای محمل‌های مختلفی است و تا این سخنان را نقد کنند بعد از آن اعتراض کنیم و بگوییم اراده ما این نبوده است؟
* از یک مقام مسئول در نظام جمهوری اسلامی ایران انتظار می‌رود سخنانش مستدل و مبتنی بر اصول باشد تا دل‌ها را به هم نزدیک کند.



اعتراف روزنامه حامی دولت به آمارسازی برای رفع و رجوع عملکرد نامناسب


درحالی‌که در چهار سال جمعا 10 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده، چطور این امکان وجود دارد در کمتر از یک سال، 12 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده باشد؟


روزنامه جهان صنعت از روزنامه‌های دولت ضمن طرح این پرسش نوشت: وزیر اقتصاد چندی پیش آمارهایی را در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اگرچه به ظاهر تنها اعدادی در مورد سرمایه‌گذاری خارجی به حساب می‌آید اما در پس آن، به نظر می‌رسد دوباره دولت در حال آمارسازی است تا بلکه عملکرد نامتناسب خود در برخی حوزه‌ها را رفع و رجوع کند. همانطور که در رابطه با تجارت خارجی نیز بارها شاهد دستکاری‌های آماری و جابه‌جا کردن گروه‌های نفتی و غیر نفتی در آمارهای مربوط به صادرات بودیم که در نهایت هم نتوانست کاهش قابل توجه صادرات غیرنفتی در ماه‌های اخیر را از نظرها دور نگه دارد.


در این راستا مسعود کرباسیان چندی پیش اعلام کرد: «در سال ‌جاری حدود 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای کشور تعریف شد که تاکنون 12 میلیارد دلار آن جذب شده است.» اما کارشناسان معتقدند در شرایطی که در چهار سال جمعا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کشور شده چطور این امکان وجود دارد که در کمتر از یک سال، ۱۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده باشد.


به همین دلیل، نایب‌رئیس‌اتاق بازرگانی به سرعت نسبت به اظهار نظر کرباسیان واکنش نشان داد و اعلام کرد: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، آمار اخذ مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی را به جای «سرمایه‌گذاری خارجی تحقق‌یافته» اعلام می‌کند. آیا این اقدام ناشی از ضعف آمار است یا ضعف عملکرد؟


البته این اولین بار نیست که چنین آمارهای بدون پشتوانه‌ای از سوی دولت اعلام می‌شود. پیش از این نیز در مورد میزان جذب سرمایه در دولت یازدهم و همچنین در سال منتهی به 95 آمارهایی اعلام شده بود که در نهایت واکنش و اعتراض بخش خصوصی را دربر ‌داشت. به طوری که بیشتر فعالان اتاق بازرگانی همگی روی یک مطلب تاکید داشته و در این خصوص اعلام کردند: مصوب و جذب با هم متفاوت است و به یک معنی نیست. جذب شده به معنای ورود واقعی سرمایه به کشور است و با عبارت مصوب که به معنای هدفگذاری است، تفاوت دارد. این در حالی است که دولت آمارهای مصوب و اخذ شده را به جای سرمایه‌گذاری‌های عملیاتی و جذب شده اعلام می‌کند.


به عنوان مثال فریال مستوفی رئیس‌کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران چند ماه پیش در واکنش به ورود 12 میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور گفته بود: اگر این عدد به عنوان رقم جذب شده از سوی دولتی‌ها اعلام می‌شود،‌اشتباه است و من آن را تکذیب می‌کنم. چنین رقمی در سال 95 وارد کشور نشده است. رقمی که به عنوان جذب شده در سال 95 رسمی است، 1/5 میلیارد دلار و اعدادی به غیر از رقم مذکور ‌اشتباه است.
 

روایت دستیار مرتبط با جاسوس آمریکایی از بلک‌لیست


دستیار رئیس‌جمهور و عضو حزب منحله مشارکت می‌گوید قبلا در «بلک لیست» بوده است.


شهیندخت مولاوردی (دستیار امور حقوق شهروندی رئیس‌جمهور و معاون سابق امور زنان) گفته است: در دولت نهم و دهم خیلی تلاش کردم که واقعا بمانم و منشأ اثر باشم، حتی یک سال مرخصی بدون حقوق گرفتم و بازگشتم دوباره! اما دریافتم اصلا امکان و زمینه همکاری وجود ندارد و از طرف مقابل هم پذیرشی وجود ندارد. یک بلک‌لیستی به قول خودشان درست کرده بودند.


وی می‌افزاید: من نیروی رسمی نهاد ریاست جمهوری بودم هرجا درخواست همکاری می‌دادم مخالفت می‌کردند. به عنوان کسی که در آن موقع کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل و تجربه مدیریت امور بین‌الملل را هم در کارنامه داشتم و حرف برای گفتن در حوزه تخصصی خود داشتم، اما فضا فوق‌العاده برای فعالیت بسته شده بود، لذا من خودم را از مجموعه ریاست‌جمهوری بازخرید کردم و مشغول به کار تخصصی رشته خودم شدم.


حدود 5 الی 6 سال در محیطی غیر از نهاد ریاست‌جمهوری فعال بودم، تا بالاخره پیشنهاد معاونت امور زنان و خانواده به من داده شد.


یادآور می‌شود مولاوردی یکی از مرتبطین با «نزار زکا» جاسوس ارشد آمریکایی است. از این جهت به نظر می‌رسد باید حضور اکنونی وی در دولت به دیده شک و تعجب نگریست و نه به کار گرفته نشدنش در دولت قبل از دولت روحانی.



از رحم اجاره‌ای خواندن دولت تا رو دست روحانی به اصلاح‌طلبان


سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت روحانی به اصلاح‌طلبان رودست زد و هزینه‌هایی را پای اصلاح‌طلبان نوشت.


اسماعیل گرامی‌مقدم که پس از فتنه 88، مدتی فراری بود، به نامه‌نیوز گفته است: پس از اعتراضات اخیر باید یک پالایش در جریان اصلاح طلبی صورت بگیرد. از گذشته اصلاح‌طلبان متوجه ریشه‌های اعتراضات شده اند و آن را متذکر هم شده‌اند. در حوزه‌هایی هم که اصلاح‌طلبان حضور داشتند، دغدغه‌شان همانی است که مردم می‌خواسته‌اند. در این اعتراضات، هم جریان افراطی راست و هم خارج از کشور بی بی سی و صدای آمریکا انگشت اتهام را به سمت اصلاح‌طلبان نشانه رفتند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان دارای کمترین اختیار در حاکمیت هستند. پس نمی‌شود قدرت دست دیگران باشد ولی مسئولیت و پاسخ گویی بر عهده اصلاح‌طلبان باشد.


وی افزود: خود آقای روحانی که با حمایت اصلاح طلبان در انتخابات پیروز شد بعد از آن، چنان چرخشی داشت که کمپین پشیمانم تشکیل شد. اینجا هم اصلاح‌طلبان مقصر نبودند؛ آقای روحانی که با پشتوانه رأی اصلاح‌طلبان رئیس‌جمهور شدند به این طیف رو دست زدند.


گرامی‌مقدم اظهار کرد: جریان اصلاح طلب، صادقانه گزینه آقای روحانی را مطرح کرد؛ منافع ملی را بر منافع حزبی و جناحی خود ارجحیت داد، مردم هم اعتماد کردند. اگر آقای روحانی نتواند پاسخ گوی مطالبات مردمی باشد، اصلاح‌طلبان پاسخگوی ناکارآمدی دولت خواهند بود. پیش از آنکه منتظر بنشینیم که در انتخابات 1400 چه اتفاقی می‌افتد، بایستی از الآن به فکر باشیم. در 1400 حتما با هویت اصلاح‌طلبی وارد میدان عرصه انتخابات خواهیم شد. حتما نگاهی هم به ائتلاف با گروه‌های متعدد خصوصا جبهه اعتدال‌گرا، خواهیم داشت اما واقعیت این است که در مختصات زمانی فعلی، اصلاح طلبان اعتمادشان به اعتدالیون به کمترین سطح رسیده است. دلیلش هم آن است که پیش از انتخابات از پتانسیل اصلاح‌طلبان استفاده کردند، تقریباً در 29 استان، ستاد آقای روحانی در دست چهره‌های اصلاح طلب بود؛ اما الآن این 29 استان از چیدمان و عملکرد دولت ناراحت و ناراضی هستند و در هویت اصلاح‌طلبی خود بازنگری خواهند داشت.


یادآور می‌شود اصلاح‌طلبان پیش از این بارها، دولت روحانی را رحم اجاره‌ای خود معرفی کرده‌اند.



ارتباط سفر روحانی به هند با عدم بازگشت درآمد نفتی به کشور


عضو اتاق بازرگانی، سفر رئیس‌جمهور به هند را مرتبط با مشکل نقل و انتقال پول از هند دانست.


عباس آرگون در یادداشت روزنامه جام‌جم نوشت: نوسانات تجارت دو کشور ناشی از مشکلاتی است که غربی‌ها خصوصا آمریکا ایجاد کرده‌اند، که مهمترین آن را می‌توان تحریم‌های بانکی و مشکلات نقل و انتقال پول دانست.


ایران به عنوان کشوری که از سوی غرب هر روز مورد تهدید و تحریم قرار می‌گیرد باید ملاحظات لازم را برای روابط با کشورها در نظر داشته باشد. اکنون ایران به کشورهایی مانند هند و چین برای صادرات نفت نیاز دارد اما برای واردات از این کشورها به علت محدودیت‌های بانکی که آمریکا ایجاد کرده، بخش اندکی از پول حاصل از صادرات می‌تواند به‌عنوان ضمانت ثبت سفارش قرار گیرد؛ در نتیجه نقل و انتقال پول صادرات و واردات میان ایران و هند، سهل نیست. چندی پیش آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که ثبت سفارش از کشورهای هند، چین، کره جنوبی و ترکیه بدون انتقال ارز ممنوع است که نشانه وجود همین مشکلات است. اکنون هند مواد اولیه فولاد، پتروشیمی و همچنین دانش فنی در حوزه نفت دارد که ایران می‌تواند از این ظرفیت بهره‌مند شود. در مجموع می‌توان گفت سفر آقای روحانی به هند، فرصتی برای رفع مشکلات موجود در نقل و انتقال پول میان دو کشور است که مهمترین مانع تسهیل تجارت دوطرفه ایران با اقتصاد بزرگ شبه قاره است.


وزیر همه چیز به جز راه و شهرسازی


وزیر راه و شهرسازی در حالی به اظهارنظر پیرامون موضوعات غیرمرتبط با حوزه تخصصی‌اش علاقه‌مند است که رسانه‌ها همچنان پاسخگویی او در مواردی چون کشتی سانچی، مسکن مهر و... را انتظار می‌کشند.


روزنامه فرهیختگان در یادداشتی انتقادی نوشت: اخیراً روزنامه اعتماد به نقل از یک مقام دولتی درباره پشت پرده مؤسسات مالی غیرمجاز نوشت: شاید در لحظه اول ذهن مخاطب به سمت یک مقام مسئول در بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد هدایت می‌شد اما این سخنان شخص وزیر راه و شهرسازی بود که در قامت رئیس بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد ظاهر شده بود. به نظر می‌رسد عباس آخوندی بیش از ورود به حوزه تخصصی خود علاقه‌مند است در موضوعات دیگر اظهارنظر کند.


آخوندی در اظهارنظرهای متفاوت سعی کرد مسکن مهر را پوپولیستی اعلام کند البته او در مقطعی آن را هم مزخرف دانست. او البته در زمانی که اعترضات مردم به وضعیت اقتصادی بالا گرفت در بازخوانی حادثه‌های اخیر و مسئله امنیت ایران یادداشتی را در روزنامه اعتماد به رشته تحریر درآورد. آخوندی این بار ردای سیاست بر تن کرد و در قامت یکی از وزرای سیاسی کابینه ظاهر شد.


آخوندی تنها وزیر دولت یازدهم بود که دو بار از سوی مجلس نهم و دهم استیضاح شد. بدون شک «عباس آخوندی» را می‌توان در زمره حاشیه‌سازترین چهره‌های دولت تدبیر و امید دانست. نمونه این حاشیه‌سازی را می‌توان به ارائه یادداشتی در زمان انتخابات 96 اشاره کرد. آخوندی با تشبیه دو نامزد جناح اصولگرا به «ترامپ یاوه‌گو»، بعید ندانست که نامزدهایی با مدل ترامپی رئیس‌جمهور شوند.


آخوندی اما در حادثه ایستگاه هفت خوان دامغان- سمنان، طی اظهارنظری عجیب، موج جدیدی از انتقادات را نسبت به عملکرد خود به راه انداخت. آخوندی در سخنانی گفت: «همه خانواده‌ها، چه آنهایی که کشته شده‌اند و چه آنهایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد.»


این اظهارنظر نپخته و نابجای وزیر کافی بود تا داغ کشته و مجروح شدن مسافران، دو چندان شود و این بار همگان خواستار خداحافظی آخوندی از صندلی وزارتش شوند. انتقادات دیگر صرفا محصور به اصولگرایان نبود و این بار اصلاح‌طلبان و بسیاری از حامیان دولت نیز، عباس آخوندی را شایسته چنین منصبی ندانستند و هم‌صدایی در لزوم استیضاح آخوندی، بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسید.


از سوی دیگر او در واپسین روزهای سال 95 در بازدید از فرودگاه مهرآباد و در پاسخ به سوال مسافری که از قیمت بالای پارکینگ‌های فرودگاه انتقاد کرده بود، گفت: «قیمت خیلی هم خوب است و باید از شما بیشتر هم بگیرند، با تاکسی بیایید و بروید.»


البته اینها تنها حاشیه‌های وزیر راه و شهرسازی نبود بلکه او در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی‌بر مرجوعی بودن ایرباس‌های جدید ایران ایر پاسخ تندی داد و میکروفون خبرنگار را پرت کرد. ماجرا از این قرار بود که پس از حضور آخوندی، میکروفن خبرنگار باشگاه خبرنگاران را با عصبانیت گرفته و به سوی دیگری پرت کرده و می‌گوید، شماها خبرنگار نیستید؛ شماها بی‌... هستید.


باشگاه خبرنگاران نوشت وزیر راه ‌و شهرسازی پس از قطع دوربین نسبت به این سوال خبرنگار واکنش دیگری نشان داد و به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد! شما حرفه‌ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمی‌آورید. برید بابا!


این وزیر پرحاشیه دولت طبق این گزارش نشان داده است که بیشتر علاقه دارد تا جایگزین وزرای اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور شود و عملا در حوزه‌های تخصصی خود یا غایب بوده یا موضع‌گیری‌هایش باعث آزرده‌خاطر شدن افکار عمومی شده است.

ایران


تأیید حکم همدستان بابک زنجانی در دیوان عالی


محکومیت مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح هروی دو تن از شرکای بابک زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی به ۲۰ سال حبس در دیوان عالی کشور تأیید شد. میرسجاد سعیدمهر، وکیل مدافع حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده نفتی در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام این خبر گفت که دیوان عالی کشور حدود یک ماه پیش حکم خود را در ارتباط با این پرونده صادر و پرونده را به دادگاه بازگردانده است.

این وکیل دادگستری گفت که البته حکم دادگاه مفادهای دیگری هم دارد و برخی مسائل مربوط به رد مال و امور مالی، جرح و تعدیل شده است. سعیدمهر از تصمیم موکلش مبنی بر درخواست اعاده دادرسی خبر داد. مهدی‌شمس‌زاده و حمید فلاح هروی پیشتر به همراه بابک زنجانی در شعبه 15 دادگاه انقلاب محاکمه و به اعدام محکوم شده‌ بودند اما حکم اعدام‌شان در دیوان عالی کشور نقض شد. پرونده برای رسیدگی در شعبه هم عرض، به شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارجاع و دادگاه نهایتاً متهمان را به 20 سال حبس و استرداد اموال محکوم کرد.

فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده در بحث رد اموال، به استرداد یک دستگاه بنز S500، یک میلیارد تومان هدیه عروسی اعطا شده از سوی زنجانی و دو میلیون دلار پاداش تعلق یافته بابت بانک F.I.I.B مالزی در حق دولت محکوم شده است. طبق حکم دادگاه، همچنین دو متهم پرونده به همراه بابک زنجانی، متضامناً مسئول پرداخت 65 میلیون دلار وجهی هستند که زنجانی از بانک مسکن دریافت کرده بود. در حکم شعبه 28 دادگاه انقلاب، برای شمس‌زاده متهم ردیف دوم، به غیر از پنج درصد سهام شرکت هواپیمایی اونر ایر، رد مال خاصی در نظر گرفته نشده که آن هم پیشتر توسط متهم طی وکالتنامه‌ای، مسترد شده است.
 

ادعای تلاش برای محکومیت ایران در شورای امنیت


خبرگزاری رویترز گزارش داد که انگلیس، فرانسه و امریکا قصد دارند در شورای امنیت سازمان ملل با ادعای اینکه ایران به حوثی‌های یمن موشک می‌دهد، تهران را محکوم کنند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز با استناد به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آن را مشاهده کرده است، گزارش داد: انگلیس، امریکا و فرانسه می‌خواهند در شورای امنیت ایران را به دلیل آنچه عدم توقف ارسال موشک‌های بالستیکش به حوثی‌های یمن خوانده شده، محکوم کنند و برای نقض تحریم‌های مربوطه دست به اقدام بزنند.

امریکا و برخی متحدان منطقه‌ای‌اش ادعا می‌کنند که ایران موشک‌هایی را که حوثی‌ها سال گذشته به عربستان شلیک کردند، تأمین کرده است. هرچند این قطعنامه که باید در روز 26 فوریه به تصویب برسد، احتمالاً با مخالفت روسیه مواجه خواهد شد. یک قطعنامه برای تصویب در سازمان ملل نیازمند 9 رأی موافق است و هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت، یعنی روسیه، چین، امریکا، فرانسه و انگلیس نباید با آن مخالفت کنند.
 

 ششمین جلسه دادگاه تجدید نظر بقایی


ششمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس دولت دهم روز گذشته برگزار شد. به گزارش ایلنا، حمید بقایی هنگام خروج از ششمین جلسه دادگاه تجدید نظر خود گفت: در این جلسه بیشتر به بحث توهین به معاون اول قوه قضائیه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای پرداخته شد.

دلیل اینکه می‌گویند من به ایشان توهین کرده‌ام، این است که در زمانی که بازداشت وزارت اطلاعات بودم، ایشان ادعا کرد که من در سوئیت بودم و به من چلوکباب می‌دادند در حالی که هیچ کدام از این صحبت‌ها صحت نداشت و بنده گفتم که آقای اژه‌ای دروغ می‌گوید. وی با اشاره به رسیدگی به مورد اتهامی دیگری اظهار کرد: به ما گفتند که شما بازرسی را به مناطق آزاد راه ندادید و دفاع کردیم و ثابت کردیم که حرف‌شان غلط است. بقایی با بیان اینکه جلسه بعدی رسیدگی چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود، گفت: این روند رسیدگی ادامه دارد.

آرمان

5 سال حبس برای پایین کشیدن پرچم

پس از موافقت قوه قضائیه با ملاقات تعدادی از نمایندگان مجلس با بازداشت‌شدگان حوادث و ناآرامی‌های اخیر و بازدید اخیر جمعی از نمایندگان از زندان اوین، صبح دیروز نماینده ملایر از زندان مرکزی همدان بازدید و با بازداشت‌شدگان حوادث اخیر در استان همدان گفت‌وگو کرد.

محمد کاظمی بیان کرد که در این بازدید ۴ ساعته با نوجوان ۱۵ ساله‌ای که در حوادث اخیر اقدام به پایین آوردن پرچم جمهوری اسلامی دریکی از میدان‌های ملایر کرده بود، گفت‌وگو کرده است. نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی قضایی اظهارکرد: در حال حاضر دادگاه بدوی مجازاتی معادل پنج سال حبس تعزیری برای نامبرده معین کرده که با اعتراض وی پرونده به مرجع تجدیدنظر ارسال‌شده است.

تلاش برای بالا بردن فشار علیه ایران

مشاور رئیس‌جمهوری با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داد: تلاش برای بالا بردن فشار علیه ایران در حال افزایش است. حمید ابوطالبی مشاور رئیس‌جمهوری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «کنفرانس امنیتی مونیخ نشان می‌دهد مسیر تعاملات درحال خصومت آمیزتر شدن از طریق افزایش تلاش‌های مغرضانه برای تصویرسازی فکچوال«ایران هراسی»در جهت بالا بردن فشارها در عرصه بین المللی UN است؛ اگرچه این کوششی بیهوده است، ولی همه باید در برابر این روند نادرست و نتایج ناخواسته آن بایستند.»

تلاش برای یافتن سایر پیکرهای سانچی

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با تاکید بر اینکه این شرکت تلاش خود را برای پیدا کردن سایر پیکرهای حادثه سانچی به کار می‌برد،گفت: البته پیدا کردن سایر پیکرها منوط به نتیجه‌ای است که از گزارش‌های ربات ارزیاب که برای عکسبرداری به زیرآب فرستاده شده است.

محسن بهرامی با اشاره به رباتی که برای عکس‌گیری از نفتکش سانچی به زیر آب فرستاده شده بود، افزود: عکس‌های این ربات هنوز به دست ما نرسیده است. این ربات از آب خارج شده، اما به طور کلی این فرآیند بسیار زمان‌بر است. البته در فرآیند عکس‌گیری آب و هوا نامطلوب بود و به همین دلیل کار این ربات بیشتر طول کشید. وی با بیان این‌که گزارش‌های این ربات در حال تدوین شدن است، افزود: بعد از این‌که گزارش‌ها تدوین و تکمیل شد نتایج آن به ذینفعان ارائه می‌شود.

وی در مورد ادامه جست‌وجو برای سایر مفقودین حادثه سانچی توضیح داد: هنوز برای پیدا کردن سایر پیکرها امیدوار هستیم، اما این مساله منوط به این است که چه خروجی از گزارش ربات حاصل شود. پیدا کردن پیکرها نیاز به تیم غواصی دارد در این راستا با چند تیم غواصی هم صحبت شده است، اما این فرآیند بستگی به نتایج گزارش دارد، زیرا غواص‌ها باید شرایط را بسنجند.

باید به نمازجمعه دهه 60 بازگشت

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه نماز جمعه ما باید به نماز جمعه دهه 60 بازگردد، گفت: امامان جمعه نباید محدود به یک جناح خاص بوده بلکه باید همه اقشار جامعه را در بربگیرند. جواد امام درباره خطبه‌های نماز جمعه حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد اظهار کرد: اینکه یک خطیب جمعه جوانتر انتخاب شده است، جای امیدواری دارد،اما همچنان نماز جمعه در اردوگاه اصولگرایی قرار دارد.

در حالی که جایگاه نماز جمعه باید یک جایگاه ملی و مذهبی باشد و از مشارکت همه جناح‌ها استفاده کند. وی با استقبال از اظهارات ابوترابی‌فرد درباره اینکه خود را فردی حوزوی و دانشگاهی دانسته است، تصریح کرد: اصل این انتخاب را به فال نیک می گیریم. به هرحال ابوترابی‌فرد فردی جوانتر و سرحال‌تر بوده و در ارتباط با حوزه و دانشگاه به روزتر است، ولی با این حال باید امامان جمعه معتدلی داشته باشیم که همه اقشار جامعه را دربربگیرد.

نیازمند همکاری شبکه‌ای هستیم

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: در ترویج حقوق شهروندی نیازمند همکاری شبکه‌ای هستیم تا بتوانیم هنجارسازی لازم را انجام دهیم و نباید به بخشنامه و آیین‌نامه و آموزش ضمن خدمت و گواهی‌های صادره دل‌خوش کنیم.

شهیندخت مولاوردی با اشاره به اینکه اگر به آسیب‌های اجتماعی بپردازیم، بخشی از این وضعیتی که ما با آن دست به گریبان هستیم ناشی از این است که ما کشوری هستیم که در دوران گذار از سنت به مدرنیته قرار داریم و این محصول مدرن شدن جامعه ما است، افزود: توسعه هم نیمه‌پر دارد، هم نیمه خالی که هر کدام در جای خود قابلیت بحث دارد.

کنایه ترامپ به انتقال پول نقد به ایران

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود درباره تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ این کشور به انتقال بیش از یک میلیارد دلار پول نقد به ایران اشاره کرد و نوشت:«هرگز این واقعیت را درک نکردم که چگونه اوباما قادر بود یک میلیاردو۷۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران ارسال کند اما هیچ‌کس در کنگره، پلیس فدرال یا دادگاه عالی خواستار انجام تحقیقات در این زمینه نشد!»

تکذیب حذف 50‌درصد یارانه‌بگیران

پیرو انتشار مطلبی در صفحات 1 و 8 روزنامه «آرمان» در تاریخ 29بهمن 1396 با تیتر: «محمدباقر نوبخت مطرح کرد؛ حذف احتمالی 50‌درصد یارانه‌بگیران»، مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه‌وبودجه کشور تاکید کرد: خبر منتشرشده خلاف واقع و برداشت ناصحیحی از سخنان رئیس محترم سازمان برنامه‌وبودجه در صحن علنی مجلس بوده است.

مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه‌وبودجه کشور همچنین تصریح کرد: هرگونه تصمیم و چارچوب جدید در نحوه پرداخت یارانه نقدی به مردم در سال 1397 اعم از حذف و اصلاح یارانه‌بگیران در قالب بودجه مصوب برای سال 1397 انجام خواهد شد.

وطن امروز

زودی شاهد پیروزی انقلاب اسلامی مردم فلسطین خواهیم بود


دبیر شورای نگهبان با اشاره به مبارزات مستمر جبهه مقاومت، گفت: ان‌شاءالله بزودی با ظهور حضرت ولی‌عصر(عج)، جشن پیروزی انقلاب اسلامی مردم فلسطین را شاهد خواهیم بود. آیت‌الله جنتی با برشمردن برخی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم همچون بیکاری و رکود گفت: از مسؤولان، انتظار رسیدگی و تلاش مضاعف برای حل مشکلات مردم را داریم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همه ملت ایران در جهت مبارزه با استکبار بویژه آمریکا و اسرائیل وحدت کلمه دارند، اضافه کرد: با توجه به نص صریح قرآن تلاش دشمنان بی‌ثمر است و این تلاش‌ها جز آزاری بیش نیست و به یقین آنان شکست خواهند خورد، چرا که زیربنای انقلاب ما بر اعتقاد مردم به اسلام، اخلاق و معنویت است.

رئیس مجلس خبرگان با محکوم کردن اقدام خلاف رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام بیت‌المقدس به پایتختی رژیم غاصب صهیونیستی، گفت: باور دارم هیچ مسلمان واقعی این موضوع را نمی‌پذیرد و جز سیاسیون مسلمان بی‌اخلاق و خودفروخته که توجهی به افکار عمومی ندارند، کسی حاضر نمی‌شود قبله اول مسلمانان را به عنوان پایتخت اسرائیل غاصب بپذیرد. آیت‌الله جنتی اظهار امیدواری کرد ان‌شاءالله  بزودی با ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) جشن پیروزی انقلاب اسلامی مردم فلسطین را شاهد باشیم و با توجه به تلاش‌ها و مبارزات مستمر جبهه مقاومت این هدف قابل پیش‌بینی است.

هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان ۲۲ اسفند انتخاب می‌شود


عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری از برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه و کمیسیون‌های این مجلس در اجلاس رسمی خبرگان در اسفند خبر داد.

آیت الله سیداحمد خاتمی پس از نشست هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان در دبیرخانه این مجلس با تبیین مباحث مطرح در این نشست گفت: اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری ۲۲ و ۲۳ اسفند برگزار می‌شود و هیأت‌رئیسه موظف است یک ماه قبل از اجلاس موضوعات مرتبط با آن را بررسی کند. وی افزود: یکی از موضوعات مربوط به کمیسیون سیاسی است که چه موضوعاتی در اجلاس رسمی مجلس خبرگان مد نظر قرار بگیرد و از چه شخصیتی برای حضور در اجلاس دعوت شود. در این چارچوب این کمیسیون نامه‌ای در این باره نوشته بود که بر اساس آن هم موضوعات اجلاس و هم شخصیت مدعو مشخص شد.

آیت الله خاتمی گفت: ما در اجلاس آینده چون انتخابات مجدد هیأت‌رئیسه و کمیسیون‌ها را در پیش داریم بر طرح یک موضوع و دعوت از یک شخصیت متمرکز شدیم تا بتوانیم انتخابات را برگزار کنیم. عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان افزود: طرح‌هایی نیز از کمیسیون‌های‌ آیین‌نامه، اصل ۱۰۷ و اصل ۱۰۹ ارسال شده بود که مصوب کردیم در دستور کار اجلاس رسمی مجلس خبرگان در اسفند قرار بگیرد.

اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید خلاف تعهدات برجامی آمریکاست


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید تردیدی باقی نمی‌گذارد که آمریکا برخلاف تعهدات خود ذیل برجام، عمل می‌کند. بهرام قاسمی در واکنش به اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانس امنیتی مونیخ که طی آن از کشورهای جهان خواسته است در ایران سرمایه‌گذاری نکنند، ضمن محکوم کردن این سخنان بی‌ربط گفت: کارشکنی‌ها و موانعی که دولت ایالات متحده آمریکا بویژه در یک سال اخیر در مسیر انتفاع ایران از مزایای برجام‌ ایجاد کرده و تکرار نابجای این نوع اظهارات نشان‌دهنده تداوم سیاست بی‌حاصل ایران‌هراسانه و ناکامی آنان در دستیابی به اهداف غیرمنطقی و زیاده‌خواهی‌های مغایر با تعهدات بین‌المللی‌شان برای جلوگیری از بهره‌مندی ایران از مزایای برجام و همکاری با سایر کشورهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید تردیدی باقی نمی‌گذارد که آمریکا برخلاف تعهدات خود ذیل برجام که به‌عنوان یکی از طرف‌های آن متعهد است مانع اجرای «موفقیت‌آمیز» و همراه با «حسن‌نیت» آن نشود، همچنان می‌کوشد در راه تعامل و بهره‌مندی دوسویه جامعه بین‌المللی و ایران از مزایا، فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری کشورهای جهان و ایران تخطی و کارشکنی کند که البته به‌نظر می‌رسد اقبال بسیاری از کشورها به همکاری با ایران و حجم سرمایه‌گذاری و اعتبارات خارجی در ایران پس از برجام باعث نگرانی شدید آنها شده است.

قاسمی در پایان تأکید کرد: ما این اظهارات را تهدید سایر کشورها از سوی این مقام آمریکایی تلقی می‌کنیم و آن را نه‌تنها خلاف تعهدات آمریکا در چارچوب برجام، بلکه نقض حقوق و مقررات بین‌المللی توسط دولت آمریکا می‌دانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس