آنتونیو گوترش

دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار روند «چندجانبه گرایی حقیقی و قدرتمند» برای رفع چالشهای جهان امروز شد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری شین هوآ، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار روند «چندجانبه گرایی حقیقی و قدرتمند» برای رفع چالشهای جهان امروز و مقابله با مناقشات و تهدیدات امنیتی در جهان شد.

دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در ۵۴ اُمین کنفرانس امنیتی مونیخ تأکید کرد که «امروز چندجانبه گرایی بیش از هر زمان دیگری موردنیاز است» و اینکه «مشکلات جهانی تنها با راه حلهای جهانی برطرف می شوند». 

آنتونیو گوترش در مورد پیشرفتهای اندکی که طی سال گذشته در حوزه حل و فصل مناقشات به ویژه در منطقه خاورمیانه صورت گرفته، هشدار داد و یادآوری کرد که «یک تحول کیفی» در خاورمیانه روی داده است.

دبیرکل سازمان ملل بر چشم انداز مشترک و اتفاق نظر میان اعضای شورای امنیت بر سر وضعیت خاورمیانه به ویژه در خصوص بحران سوریه تأکید کرد.

آنتونیو گوترش همچنین در مورد خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره، از بهبود روابط دو کره طی هفته های اخیر استقبال کرد. وی تأکید کرد که مسئله مهم و حیاتی، «خلع سلاح هسته ای» است که مستلزم مشارکت فعالانه تمام طرفهای ذیربط است؛ و از آمریکا و کره شمالی خواست تا برای گفتگویی معنادار بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

وی در ادامه افزود که از دست ندادن فرصت برای حل و فصل مسالمت آمیز و مشارکت دیپلماتیک از اهمیت برخوردار است، همانطور که راه حل نظامی بلا و مصیبتی با پیامدهای فاجعه بار و غیرقابل تصور است.

دبیرکل سازمان ملل متحد امنیت سایبری را دغدغه امروز جامعه بین المللی خواند و خواستار گفتگوهایی جدی پیرامون ایجاد یک چارچوب قانونی بین المللی در حوزه امنیت سایبری شد.

لازم به ذکر است که بیش از ۵۰۰ شرکت کننده از سرتاسر جهان در کنفرانس امنیتی مونیخ که هرساله با محور موضوعات امنیت بین المللی و چالشهای نظم جهانی لیبرال تشکیل می شود، شرکت کرده اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس