تیلرسون

علیرغم وجود شواهدی مبنی بر استفاده تروریست‌های سوری از سلاح‌های شیمیایی، وزیر خارجه آمریکا با طرح ادعای استفاده دولت «بشار اسد» از گاز کلر، احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه دمشق را مطرح کرد.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع روسیه اواسط هفته جاری اعلام کرد که اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که تروریست‌های جبهه‌النصره با همکاری نیروهای موسوم به کلاه‌سفیدها قصد دارند تا مخازن گاز کلر را وارد شهرکی در سوریه کنند و اقدامات تحریک آمیزی، صورت دهند.

با اینحال،  «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی بی اس» که قرار است روز ۱۸ فوریه ساعت ۱۹:۰۰ به وقت محلی پخش شود، ادعاهای بی‌اساس علیه دولت سوریه درباره گاز کلر تکرار کرد و احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را مطرح کرد.

در گزیده‌ای از این مصاحبه که در روزهای آتی پخش می‌شود، آمده که تیلرسون مدعی شده است که اگر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه همچنان به استفاده از گاز کلر علیه مردم سوریه ادامه دهد، استفاده از اقدام نظامی علیه دمشق امکانپذیر می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا اینگونه گفت: «ما درباره درخواست‌های خود مبنی بر اینکه استفاده از تسلیحات شیمیایی نباید بعنوان یک سلاح در هرگونه درگیری رایج و عادی شود، جدی هستیم».

وی همچنین در بخشی از این گفت‌وگو درباره رویارویی‌های خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز سخنانی را مطرح کرد و گفت:

روسیه « به واسطه تعهداتی که در قبال تخریب تسلیحات شیمیایی و تضمین اینکه از نبود هرگونه از این سلاح‌ها در سوریه اطلاع دارند، برعهده دارند،  از نظر ما، مسئولیت ویژه‌ای برعهده دارد».

این دیپلمات آمریکایی در ادامه سؤال مجری شبکه سی بی اس در ارتباط با اینکه در ۳۰ روز گذشته، ۳۰ حمله گاز کلر در سوریه صورت گرفته است، گفت: «وقتی مسئله کشتار افراد با سلاح‌های شیمیایی مطرح می‌شود....هیچ تفاوت نگاهی نباید وجود داشته باشد. فکر می‌کنم تنها تفاوت در پیامدهای آن است و رئیس‌جمهور ترامپ از قبل نشان داده است که این اقدامات پیامدهایی دارد».

بعد از آن در سؤالی گزینه اقدام نظامی علیه دولت سوریه مطرح شد که تیلرسون پاسخ داد: « همچون آوریل گذشته، ما در تقاضاهای خود برای آنکه سلاح‌های شیمیایی بعنوان سلاح در هرگونه درگیری روال و عادی نشوند، جدی هستیم».

وزیر خارجه آمریکا در حالی چنین ادعاهایی را علیه دولت اسد مطرح کرده است که سه‌شنبه هفته جاری، مرکز روسی وابسته به وزارت دفاع روسیه گفت:

شواهد موجود از این امر حکایت دارد که تروریست‌های جبهه‌النصره به همراه کلاه‌سفیدها در حال توطئه برای انجام اقدام تحریک آمیز دیگری با استفاده از تسلیحات شیمیایی در استان ادلب هستند و قصد دارند مقامات دمشق را به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ساکنان محلی متهم کنند.

پیش از تیلرسون نیز، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، با ادعای این‌که دولت اسد علیه شهروندان خود از گاز کلر استفاده می‌کند، گفت که استفاده از این تسلیحات شیمیایی باید در سریع‌ترین زمان ممکن متوقف شود.

با اینحال، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در واکنش به اظهارات هیلی گفت: 

«تمام تسلیحات شیمیایی سوریه توسط دولت این کشور منهدم شده و ما دوباره فرایند تحقیق مشترک که اعتبار خود را از دست داده است را آغاز نمی‌کنیم».

وی ضمن رد ادعاهای برخی مقامات آمریکایی گفت که مواضع برخی کشورها در شورای امنیت درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در سوریه غیرقابل قبول است و هیچ سندی برای اثبات آن وجود ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    10 1
    بابا 100 تا بمب اتم بندازین رو این خاورمیانه لعنتی ، دیگه خسته شدیم از اخبار جنگ. یکی تمومش کنه دیگه
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
      3 0
      بابا یه چیزی هم به دزده بگو. همه چیز که تقصیر صاحب مال نیست، هست؟
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    5 3
    تازه الان و بعد کشته شدن این همه مردم بدبخت سوریه ؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
      1 3
      چقدر تو دلسوز و انسان دوستی!!!!!!!!!
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    5 1
    چه فایده، ۴ تا تاما هاوک میزنه بعدشم هیچ!
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
      1 1
      تاماهوک،یه اسم شنیدید هی تکرار می کنید تاماهوک...
  • سید حبیب IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    3 3
    آمریکا غلط زیادی کنه دنیا رو روی سرشون خراب میکنیم ما که مشتاق دیدار خدایم ولی اون ملعونها باید خودشون رو برای سفر به جهنم آماده کنند اول سگ هارشون اسرائیل و کل پایگاه های آمریکا رو نابود می کنیم و بعد هم خود آمریکا را ان شاءالله بسم الله
  • DE ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    4 1
    با این فشارها میخواهند به سوریه فشار بیاورند که مورو ملخ های غارتگر یانکی آباد را هم در بازسازی میلیاردی سوریه سهیم کند.منتظر گرفتن شیتیل هستند این کابویها بیشتر از این فرهنگ و شعور و انسانیت ندارند. دزد اموال و منابع ملت ها هستند
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    0 0
    شعارهای نخ نما....
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    0 0
    باید با عملیات استشهادی امریکایی ها را نابود کرد و اجسادشان را تو نایلون های زباله ریخت
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    0 0
    چرا مرزهای سوریه و عراق بر روی امریکا توسط عراق و حشد الشعبی بسته نمی شود و امریکا با استفاده از خاک عراق به شمال سوریه و پژاک و پ ک ک تسلیحات و مهمات می فرستد و تازه ایران و سوریه را تهدید می کند مگر عراق حشد ندارد
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    0 0
    چرا دولت سوریه تاکنون به 4500 کامیون مهماتی که از خاک عراق وارد خاک سوریه می شود چرا واکنشی نشان نمی دهد این معلوم می کند در بین مشاورین دولت سوریه هم نفوذی وجود دارد
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    0 0
    اینهمه تجهیزات برای اشغالگران آمریکایی و اسرائیلی از خاک ترکیه می آید یا خاک عراق – معلومه عراق نه ترکیه
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    0 0
    پس این حشد الشعبی کوفی مرام کجا هست چرا حمله ای به پایگاه اشغالگران آمریکایی نمی کند
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    0 0
    باید حزب الله عراق همانند حزب الله لبنان که در القصیر نشان داد مرزهای عراق را برروی کمکهای نظامی به تروریستهای سوریه بببندد و تلکیف مردم و شیعیان عراق و عبادی خاین در این زمینه بیشتر از نقش ترکیه و ایران است
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    0 0
    عبادی دارد رشوه به بنی صدرهای داخلی می دهد تا در برابر قاچاق تسلیحات بسوی تروریستهای سوریه و مزدوران اسرائیلی از خاک عراق ایران سکوت کند ایران به احترام عراق به مرزهای سوریه نیاز دارد نه نفت کرکوک
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    0 0
    اگر ایران و سوریه به موضع اشغالگران آمریکایی در شمال سوریه حمله نکنند مسلما امریکا با هزاران تانک و نفربر به مقصد کربلا و بعد ان مرزهای ایران یعنی سنندج حمله خواهد کرد اینهم نتیجه پوتین خاین
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    0 0
    هدف آمریکا از وارد نمودن هزاران تانک به شمال سوریه آنهم از خاک کشور دوست و برادر عراق به این معنی است که این منطقه پایگاه اصلی حمله به عراق و بدنبال یارگیری مجدد از بارزانی ها به سوی سنندج است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس