کد خبر 830526
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
پاکستان

هم‌زمان با فرا رسیدن روز ۲۲ بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم پاکستان عشق و ارادت قلبی خود به انقلاب را ساده و صمیمی به نمایش گذاشتند.

به گزارش مشرق، همه ساله همزمان به فرا رسیدن ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب، مردم پاکستان نیز عشق و ارادت قلبی خود به انقلاب را ساده و صمیمی به نمایش می‌گذارند.

زمانی واشنگتن پست در یک گزارش جالب محبوبیت ایران در کشورهای مختلف را بررسی کرده بود. نتیجه این نظرسنجی، پاکستان را با اختلاف بسیار فاحش به رتبه نخست این فهرست رسانده بود، پاکستانی‌ها با 76% درصد علاقه به انقلاب اسلامی ایران در تمام جهان بیشترین علاقه را به انقلاب داشتند و پس از آن مردم لبنان با 30 درصد علاقه قرار داشتند.

شاید سبب تعجب باشد که بسیاری از جوانان پاکستانی در کیف پول خود تصویر امام راحل یا رهبر معظم انقلاب را به همراه دارند و آن را برای خود باعث افتخار می‌دانند.

عجیب‌تر اینکه آنها عشق و علاقه خود به ایران اسلامی را با چسباندن تصویر بزرگان انقلاب به صفحات نخست قرآن‌های جیبی نشان می‌دهند و هنگامی که از آنان دلیل این کار را سوال می‌کنیم پاسخ می‌دهند: انقلاب فقط متعلق به ایران نیست، امام فقط برای شما نیست متعلق به ما هم هست.

کمتر سخن گفته شده است از اینکه مردم شهر کویته پاکستان وقتی خبر تبعید امام خمینی«ره» از عراق به کویت را شنیدند با تصور اینکه بنیانگذار کبیر انقلاب میهمان شهرشان خواهد تمام شهر را آب و جارو زده و مهیای استقبال از ایشان شدند.

ولی در این گزارش مختصر قصد داریم تنها چهار پرده کوتاه از عشق و ارادت مردم پاکستان به انقلاب را مرور کنیم:

  1. شهید سید عارف حسینی

طلبه جوان و ساده‌ای که در قم و نجف عطر حضور امام راحل را درک کرده و به پاکستان بازگشته بود تا آموزه‌های امام خمینی (ره) را به مردم کشورش ارائه کند، مرم به محض اینکه متوجه شدند عارف حسینی نماینده امام خمینی(ره) است گوش به فرمان او شدند و او را به عنوان رهبر شیعیان پاکستان برگزیدند.

شهید سید عارف حسینی در دیدار با رهبر معظم انقلاب

با اشاره عارف حسینی صدها هزار نفر از مردم به میدان می‌آمدند و به پای سخنرانی‌های پر شور او می نشستند، ویدئوهایی که از آن زمان باقی مانده و اوج توجه مردم به سخنان شهید عارف حسینی را نشان می‌دهد که با شور فریاد می‌زند: ای خمینی کبیر، ای رهبر بزرگ،  ای خمینی بت شکن جانمان فدای تو....

صد افسوس که گروه‌های افراط‌گرا وجود این رهبر شیعی را تاب نیاورده و فریاد آزادی‌خواهی و عشق و ارادت او به انقلاب اسلامی ایران را با گلوله پاسخ گفته و او را شهید کردند.

  1. ژنرال موسی خان

یکی از شخصیت‌های ناشناخته پاکستانی که حکایت بسیار جالبی دارد ژنرال موسی خان است، هر کس اندک آشنایی با حوزه پاکستان داشته باشد فرمانده ارتش این کشور را اگر مقتدرترین فرد این کشور نداند یکی از دو فرد مقتدر در پاکستان می‌داند.

ژنرال موسی خان فرمانده ارتش پاکستان بود آن هم در هنگامه نبرد با هند در سال 1960 میلادی، دلاور مردی‌های او و همچنین درایتش سبب شکست ارتش قدرتمند هند از کشور نوپای پاکستان شد و همین او را به چهره‌ای ملی و محبوب تبدیل کرد.

ژنرال موسی خان

وی در ادامه سال‌ها نماینده دولت درایالت بزرگ بلوچستان پاکستان بود و به مردم محروم بزرگ‌ترین ایالت پاکستان خدمت می‌کرد.

ژنرال موسی خان اگرچه در طول دوران زندگی خود و به دلیل مسئولیت‌های سنگینی که داشت عشق و علاقه خود به ایران اسلامی را چندان فریاد نزد ولی وصیت جالب و مهم او نشان داد که در تمام دوران زندگی درون قلبش عشق به انقلاب و رهبر کبیر انقلاب را می‌پرورانده است.

وصیتی که هیچ‌کس نمی توانست از عمل به آن شانه خالی کند، و همین باعث شد که جنازه فرمانده سابق ارتش پاکستان به ایران منتقل شده و در بارگاه امام علی ابن موسی الرضا(ع) دفن شود.

افسوس که این ارادت‌های ارزشمند در تاریخ کشور غبار فراموشی و زنگار بی‌توجهی به خود گرفته و به اطلاع مردم نمی‌رسد تا بدانند که ایران دوستی در دل پاکستان موج می‌زند.

  1. هنرمندی یک نقاش گمنام پاکستانی

دو جلوه از ارادت افراد شناخته شده پاکستانی به ایران را بیان کردیم بیایید نگاهی به عشق مردم پاکستان به انقلاب بیندازیم، تصویری از یک نقاش پاکستانی که چهره رهبر معظم انقلاب را بیرون منزل خود نقاشی کرده است سبب تعجب رسانه‌های جهان شد، نقاشی که هیچ‌کس نام او را نیز نمی‌داند.

تصویری از یک نقاش پاکستانی که چهره رهبر معظم انقلاب را بیرون منزل خود نقاشی کرده است

اگر نگاهی غیر اعتقادی داشته باشیم این‌کار برای او فقط ایجاد خطر می‌کند، زیرا نه گزارشی در کار است و نه ترفیع رتبه‌ای فقط گروه‌های افراط‌گرا را حساس تر کرده است ولی عشق وارادت به انقلاب و رهبری فراتر از آن است که این مردم آن را به ترس از گروه‌های افراط‌گرا و حملات آنان بفروشند.

به راستی چنین اقدامی را شاید کمتر کسی در داخل کشور انجام دهد ولی این شیدای پاکستانی با افتخار آن را رسانه‌ای کرده است.

  1. جشن خانگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران

آخرین پرده از ابراز ارادت‌های مردم پاکستان که به آن خواهیم پرداخت، جشن‌های خانگی است که در روز 22 بهمن هر سال توسط مردم پاکستان برگزار می‌شود.

درست است که برنامه‌های مفصلی به صورت رسمی در تمام شهرهای پاکستان برگزار شده و مردم پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن می‌گیرند ولی طعم این جشن‌های خانگی که مالامال از سادگی و صمیمت است وصف نشدنی است.

کودکان معصومی که کنار کیکی کوچک تصویر رهبر معظم انقلاب را قرار داده
و سپس دستان کوچک خود را به آسمان بلند کرده و برای سلامتی ایشان دعا می‌کنند

و کلام آخر اینکه اینگونه برخوردهای مردمی در پاکستان می‌تواند الگوی خوبی برای مردم ایران باشد که آنان نیز قدر انقلاب را بیش از پیش بدانند و آغازگر جشن‌های مردمی وخانگی باشند تا  شیرینی پیروزی انقلاب در کودک به نسل‌های بعدی چشانده شود و صد البته قدر همسایه‌ای باشند که انقلاب اسلامی ایران را عاشقانه دوست دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    11 2
    درود بر قلبهای شیدای امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و انقلاب اسلامی
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    11 2
    پاکستانی ها مردمی بیدار و انقلابیند ، اولین واکنش در برابر توهین کتاب آیات شیطانی از سوی آنها بود و بر سر این مساله شهید دادند ، و به همین دلیل امام راحل (ره) پی جو شدند ، وقتی متوجه توطئه خبیث کفار و سردمدارانشان قرار گرفتند ، حکم ارتداد سلمان رشدی ملعون را صادر کردند .
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    7 3
    كلا پاكستانى ها چه شيعه وچه سني خيلي باغيرت و پاي كار هستند
  • محمود IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    2 8
    پاکستانیها هم اگه دوسه سال تو ایران زندگی کنن فکرشون عوض میشه
  • ایرانی IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    5 2
    مردم پاکستان ما ایرانی ها به شما افتخار می کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس