کد خبر 830472
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
تیلرسون

بسیاری از ناظران معتقدند سرنگونی هواپیمای اسرائیل پیامی قاطعانه به واشنگتن است.

به گزارش مشرق، روزنامه رای‌الیوم در سرمقاله خود با توجه به سرنگونی جنگنده رژیم صهیونیستی در سوریه نوشته است: «تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه سفر منطقه‌ای خود، که شامل کشورهای ترکیه، اردن، مصر، لبنان و کویت است را آغاز کرد. او در جریان این سفر در میانه مین‌هایی با قدرت انفجاری به‌ویژه در ترکیه و لبنان بالا قدم خواهد برداشت.

این سفر وزیر خارجه آمریکا در حالی انجام می‌شود که تنفر نسبت به دولت کشورش افزایش یافته و همزمان شکست‌های آن در سوریه و عراق و چه‌بسا در لبنان بیشتر شده است. همین امر، شانس موفقیت این سفر را بسیار محدود کرده است.

بیشتر بخوانید:

از بدشانسی وزیر خارجه آمریکا، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه از او با سرنگون کردن یک فرونده جنگنده «اف- 16» اسرائیل، که گوهر تاج صنعتی آمریکاست، استقبال کردند؛ حادثه‌ای که برای نخستین بار طی تقریبا 35 سال اخیر بوده است. از سوی دیگر، شورای عالی دفاعی لبنان، که مرکب از قوای سه‌گانه است، تهدید کرده که حتی با توسل به زور، مانع از آن می‌شود که اسرائیل دیواری حائل در مرزهای لبنان ایجاد کند.

رکس تیلرسون، چه‌بسا تلاش کند که در بحران لبنان و اسرائیل به‌ویژه در ارتباط با حفاری نفت و گاز در بلوک 9، که مقام‌های اسرائیلی ادعای مالکیت آن را می‌کنند، میانجیگری کند و همچنین راه‌حلی میانه برای قضیه احداث دیوار به‌منظور مهار تنش پیشنهاد کند. ولی این میانجیگری با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شود؛ چرا که طرف لبنانی بر حق کامل خود در بهره‌برداری از این میدان تأکید دارد و قراردادهایی را نیز دو روز پیش با 3 شرکت فرانسوی، روسی و ایتالیایی برای عملیات حفاری و اکتشاف امضا کرده است.

شاید، آنکارا، پایتخت ترکیه به دلیل خشم بی‌سابقه طرف تُرک از آمریکا، ایستگاه پر تنش و پیچیده در سفر وزیر خارجه آمریکا محسوب می‌شود. آن هم نه به این دلیل که، آمریکا با درخواست ترکیه برای تحویل «فتح‌الله گولن»- متهم اصلی کودتای نافرجام ترکیه به زعم مقام‌های آنکارا- مخالفت کرده است بلکه به دلیل حمایت مالی و تسلیحاتی این کشور از «یگان‌های مدافع خلق کُرد» در شمال سوریه است که باعث شده ترکیه متحمل خسارت‌های قابل توجهی در سطح انسانی و مادی در منطقه عفرین شود، تا جایی‌که تاکنون 31 سرباز ترکیه کشته شده‌اند. و دو بالگرد نظامی آن ساقط شده است.

آنکارا آمریکا را متهم کرده است با حمایت از «یگان‌های مدافع خلق»، که در ارتباط با حزب جدایی‌طلب «پ‌ک‌ک‌» است و نیز مخالفت با خارج کردن نیروهایش از منب—که تحت کنترل کُردهاست- تهدید خطر «تروریسم» علیه ترکیه و نیز مورد تهدید گرفتن امنیت ملی و وطنی این کشور را افزایش داده است. بنابراین انتظار می‌رود که نشست تیلرسون با مقام‌های ترکیه‌ای تنشی باشد و باعث ایجاد شکاف میان دو کشور و همچنین اقدام ترکیه به ایجاد ائتلاف استراتژیکی قوی با روسیه و چه‌بسا خروج آن از همپیمانی ناتو منجر شود. مگر این‌که آمریکا از برنامه‌های خود برای تاسیس ارتش کُردی 30 هزار نفره، که هسته دولت کُردی می‌شود، عقب‌نشینی و همچنین تسلیح کُردها را متوقف کند. ولی انجام این امر در آینده نزدیک قابل تصور نیست.

در سایه افزایش نفوذ روسیه و افزایش قدرت محور ایران، سوریه، عراق و لبنان (حزب‌الله)، نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه این روزها به پایین‌ترین حد خود رسیده است. چه‌بسا – به ادعای نویسنده مقاله- دامی، که ایران با چراغ سبز روسیه و با اجرای قاطعانه سوریه علیه اسرائیل و نیروهای هوایی آن نصب کرده و به سرنگونی جنگنده اف- 16 آن منجر شد، یکی از بارزترین دلایل در این زمینه باشد.

بسیاری از ناظران، از جمله خودِ ما، سرنگونی هواپیمای جنگی اسرائیل و کشتار نیروهای همپیمان دولت سوریه در شرق فرات در استان دیرالزور از سوی نیروهای آمریکایی- که به کشته شدن 150 تن منجر شد- و همچنین سرنگونی هواپیمای روسیه بر فراز «سراقب» در استان ادلب سوریه آن هم با موشکِ احتمالا آمریکایی را مرتبط با هم می‌دانند و معتقدند که سرنگونی هواپیمای اسرائیل پیامی قاطعانه به واشنگتن است که واژگان آن می‌گوید قوانین بازی تا زمانی نامحدود تغییر کرده است و چه بسا هرگونه تجاوز به سوریه یا همپیمانان آن با واکنشی سریع و دردناک مواجه خواهد شد.

تهدیدهای فزاینده در حال حاضر آن هم با ایجاد جنبش مقاومت علیه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق، که محور ایرانی، سوری و عراقی پشت آن قرار دارد، سیاست خارجی آمریکا را در بن‌بستی بی‌سابقه قرار داده است به‌ویژه بعد از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت به قدس اشغالی، و خودداری دولت آمریکا از ارائه هرگونه کمک مالی به پروژه‌های بازسازی عراق.

آمریکا در حال درو کردن «میوه‌های تلخی» است که بذرهای آن را با هدف فروپاشی منطقه خاورمیانه و از بین بردن روند صلح آن از طریق جانبداری کامل از اسرائیل و خارج کردن قدس اشغالی از میز مذاکرات و اعلام آن به عنوان پایتخت ابدی رژیم اشغالگر اسرائیل، کاشته است.

سفر تیلرسون به منطقه شاید مهم‌ترین و چه بسا خطرناک‌ترین سفر باشد نه از نظر شکست احتمالی آن، بلکه به دلیل منزوی شدن آمریکا و از دست دادن شمار زیادی از همپیمانانش، که در حال حاضر تنها اسرائیل برای آن مانده است و چه همپیمانی مبارکی.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    0 0
    ای کاش عطوان تو رییس جمهور همه کشورهای عرب بودی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس