توکلی

فردی با مدرک دکتری و کارشناسی ارشد غیر هیئت علمی در آموزش و پرورش یا سازمان‌های دولتی دیگر نصف یک نفر هم‌طراز خودش در وزارت علوم و حدود یک چهارم هم‌طراز خود در وزارت بهداشت، نفت و... دریافت می‌کند.

به گزارش مشرق، احمد توکلی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به حمایت از مصوبه جدید کمیسیون تلفیق مجلس برای جلوگیری از افزایش حقوق مسئولان و مقامات پرداخت.  توکلی در این نامه ضمن تائید مصوبه کمسیون تلفیق با ذکر توضیحاتی تلاش برای نقض مصوبه کمسیون تلفیق را خلاف قانون و عدالت دانست.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

جناب آقای دکتر علی لاریجانی
خواهران و برادران ارجمند
رئیس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم


در رسانه‌ها نامه‌ای از قول 13 رئیس دانشگاه خطاب به ریاست مجلس در اعتراض به تصمیم کمیسیون تلفیق منتشر شده است. نویسندگان محترم با یادآوری مرجعیت علمی دانشگاهیان و ضرورت پاسداشت نقش آنان، تصمیم کمیسیون تلفیق در تثبیت حقوق، مالیات تصاعدی و تعیین سقف برای پاداش بازنشستگی را تخطئه کرده‌اند.

پیرامون این نامه نکاتی به جنابعالی، سایر نمایندگان و همکاران دانشگاهی تقدیم می‌شود. برای مقدمه این نکته را تذکر دهم که اینجانب عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی (از سال 1391) و همچنین همکاران دانشگاهی داوطلب در دیده‌بان شفافیت و عدالت، همانند هر عضو هیئت علمی دیگر مشمول تصمیم کمیسیون تلفیق هستیم و حقوقمان در سال آینده با این تصمیم ثابت می‌ماند.

1- حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه طی 15 سال گذشته 2 بار به شکل قابل توجهی افزایش جهشی داشت. نخست در سال پایانی دولت آقای خاتمی، افزایشی که در برخی سطوح از دو برابر نیز بیشتر بود، این جهش به طور زنجیره‌ای افزایش حقوق سایر کارکنان قوا را در پی داشت. (البته با درصدهای کمتری). این تصمیم موجب گشت که سال بعد در نخستین لایحه بودجه دولت آقای احمدی‌نژاد هزینه‌های جاری 43 درصد افزایش یابد. بار دوم، در دولت آقای احمدی‌نژاد واقع شد که وزیر علوم و وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از طریق افزایش فوق‌العاده جذب، افزایش جهشی حقوق و مزایای هیات علمی را محقق کردند. این دو مرحله قدرت خرید اعضای هیئت علمی را بهبود و ارتقاء بخشید.

بیشتر بخوانید

رفع تبعیض در حقوق بازنشستگان

2- طی همین سال‌ها بر عکس اعضای هیات علمی و قضات و هم‌ترازهای آنان، حقوق و مزایای سایر کارکنان دولت و قوه قضاییه افزایش، با نرخ کمتر از نرخ تورم را تجربه کرد؛ بنابراین از قدرت خریدشان کاسته شد.

3- تبعیض مذکور، گرچه بی‌اهمیت نیست، اما در برابر تفاوت‌های ناعادلانه و مخرب موجود بین کارکنان حکومت، رنگ می‌بازد: تبعیض ناروا بین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف و به ویژه علوم پزشکی با سایر دانشگاه‌ها و بین اکثریت اعضای هیئت علمی با کارکنان شرکت‌های دولتی، به ویژه شرکت‌های وزارت نفت یا شرکت‌های حاکمیتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (مخابرات) و بین معلمان شریف با تمام این‌ها بسیار مخرب‌تر و ناعادلانه‌تر است. در واقع افزایش نیافتن 10 درصدی سال آینده در قبال آن تبعیض‌های ناروا قابل ذکر نیست. تبعیض‌هایی که قرار بود با تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری منتفی شود. ولی عدم پایبندی از همان آغاز، کار را از سامان یافتن دور کرد. حقوق و مزایا در بانک مرکزی و سایر بانک‌ها، وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، مخابرات بسیار بیشتر از حقوق قضات و اساتید محترم است.

بیشتر بخوانید

جزئیات افزایش ۰ تا ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در سال ۹۷

حقوق برخی از پزشکان با طرح کارانه طبق برخی از مستندات، ماهانه به چند صد میلیون می‌رسد؛ مثلاً فردی با مدرک دکتری و کارشناسی ارشد غیر هیئت علمی در آموزش و پرورش یا وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی دیگر نصف یک نفر هم‌طراز خودش در وزارت علوم و حدود یک چهارم هم‌طراز خود در وزارت بهداشت، نفت و مخابرات حقوق دریافت می‌کند. این بی‌عدالتی در مورد پاداش بازنشستگی نیز صدق می‌کند. وقتی این پاداش در شرکت‌های وابسته وزارت نفت و بانک مرکزی از میلیارد افزون می‌شود ولی برای سایر کارمندان بسیار کمتر است.


4- بودجه دولت در اثر سلوک غیرعاقلانه و ناعادلانه تاریخی، ساختاری بیمار دارد. امروزه، تمام درآمد مالیاتی و سایر درامدهای دولت کفاف نیازهای جاری را نمی‌دهد و دولت مجبور است منابع حاصل از فروش ثروت ملی یعنی نفت را صرف هزینه‌های جاری کند و هزینه‌های عمرانی را عمدتاً با فروش اوراق و استقراض از مردم تامین کند. این روند باعث شده است که در سال آینده دولت باید 30 هزار میلیارد تومان اصل‌وفرع اوراق سال‌های گذشته را بپردازد و چون توانایی پرداخت آن را ندارد، مجدداً 38 هزار میلیارد تومان اوراق مختلف منتشر می‌کند تا بتواند آن اصل‌وفرع را پرداخت کند.

5- این نحوه بودجه‌ریزی به معنای کاستن از اشتغال‌زایی بودجه دولت است و در عین حال چون میدان فعالیت را برای بخش‌های خصوصی تنگ می‌کند (پدیده ازدحام خارجی)، به نحوی که به کاهش ایجاد شغل در این بخش نیز منجر می‌شود. حالا ما هستیم و خیل عظیم بیکاران کشور. آیا باید روشی را برگزینیم که مصائب را تداوم و بیکاری را افزایش بخشد؟ یا به اقتضای «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن»، از هزینه‌های جاری دولت بکاهیم؟

بیشتر بخوانید

اقدام خوبی که دیر انجام شد

6- اگر بخواهیم این عقلانیت را به خرج دهیم چه راهی داریم جز آنکه روند پرداخت‌ها را طوری طراحی کنیم که بی¬عدالتی بین حداقل و حداکثر دریافتی برای همه کارمندان دولت در بخش‌های مختلف کاهش یابد و اکثریت کارمندان نسبت به اقلیت کارمندان مانند اساتید و قضات محترم و یا کارکنان شرکت‌های دولتی، تبعیض کمتری احساس کنند. با تسکین‌های کوتاه مدت موافقت کنیم ولی رفع آن تبعیض‌های دردناک را مطالبه نماییم.

رئیس ارجمند و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی!
بسیاری از شما عضو هیات علمی و در موقعیت تعارض منافع نیز هستید. تصمیم عاقلانه کمسیون تلفیق را که به عدالت نزدیک‌تر است نقض نفرمایید، بلکه این تعارض منافع را به نفع ملت و کارمندان گرفتار تبعیض ناروا رفع کنید.

احمد توکلی
رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد
دیده‌بان شفافیت و عدالت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 10
  • DK ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    27 1
    بین خودتون دارید تقسیم می کنید دیگه نه؟ فکر می کنید تا کی می تونه این وضع ادامه پیدا کنه؟
  • حامد IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    25 13
    من با مدرک کارشناسی ارشد حقوقم دقیقا یک میلیون و 400 هزار تومان است. دارم دکتری رو هم تموم می کنم. دکتری رو تموم کنم فکر کنم 80 هزار تومن به حقوقم اضافه می شه. این قابل مقایسه با حقوق هیئت علمی نیست چه برسه به وزارت نفت و بهداشت
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      13 0
      البته خود مدرک مهم نیست . مثلا کارمندی که با لیسانس استخدام شده برای یک کار مشخص و در حین اشتغال میره مدارک بالاتر میگره برای همون شغل چرا باید حقوق بیشتری بگیره.
    • مهدی ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      0 0
      کجا کار می کنی؟
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    11 0
    تا کی؟
  • OMiD IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    3 41
    لطفا اینقدر به نفتی ها گیر ندید. 90 درصد بودجه مملکت حاصل زمات کارکنان خدوم صنعت نفت و گاز می باشد. قریب به اتفاق بازنشستگان مناطق عملیاتی نفت و گاز و پتروشیمی به طور میانگین 5 سال عمر مفید بازنشستگی دارند و به دلایل در معرض بودن با مواد آلاینده و سمی دچار بیماری های مختلف و انواع سکته میشوند که متاسفانه غالبا منجر به فوت میشود.
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    19 22
    کدام هیئت علمی دوره قحط الرجال نیست الحمد لله کشور پر از فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی است- در جذب همین چند سال قبل توصیه ها و پارتی بود که افراد را روانه هیئت علمی کرده و می کنند از گذشته کرده اند- بروند کنار سریعا افراد بسیار داناتر از آنها با نصف حقوق آنها حاضرند معلمی کنند (هیئت علمی محل تضمین درآمد سیاسیون ور شککسته)این اهن و تلپ ها نخ نما شده است - این مابه التفاوت را به طرحهای معطوف به هدف (طرحهای عملیاتی) که منجر به تولید ثروت مفید می گردد بدهند یعنی به عملکرد ها بدهند در همه اقشار هستند حتی در کارگاههای صنعتی بدست توانای کارگران خلاق
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    31 0
    شما دستمزد دندانپژشکان خونخوار و پژشکان جلاد با حقوق مقایسه می کنید. واقعا اقتصاد دانی ؟
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    12 1
    درست هست تفاوت و تبعیض اگر خواسته باشیم حقیقت رو بگوییم مگر خود جنابعالی چند سال در مجلس بودید چی کار کردید مگر نمی دیدید.
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    19 1
    آقای توکلی آیا شما فقط حقوق هیات علمی میگیرید و از مجمع تشخیص مصلحت و ادوار نمایندگی مجلس چیزی عایدی نداری؟ تا جایی که میدونم تنها کسی که در دور قبل مجلس به افزایش حقوق خارج از رویه ی نمایندگان اعتراض کرد آقای رسایی بود و اون موقع خبری از عدالت خواهی شما نبود!
  • سید جواد IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    8 16
    از جناب آقای توکلی که علی رغم بی مهری تهرانی ها در انتخابات مجلس به ایشان همچنان پیگیر رفع تبعیض هستند تشکر می کنم
  • محفوظ IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    9 12
    خبرنگار از رئیس جمهور در مصاحبه مطبوعاتی میپرسد اگر حقوق اساتید دانشگاه در سال آینده افزایش نیابداحتمال جذب آنان به کشورهای حوزه خلیج فارس با حقوق 10000 دلاردر ماه میگردد. با احترام به کلیه اساتید زحمت کش نکات ذیل را بیان میکنم .1- ایا با همین دلیل یک کارگر هم میتواند بگوید حقوقم کم است پس به کشورهای عربی خلیج فارس میروم تا دلار بگیرم ؟ 2- آیا واقعا کشورهای خلیج فارس اساتید ما را جذب میکنند ؟ ویا اینکه این تنها یک ترفند است تا ملت در قبال این در خواست تبعیض سکوت کنند . 3- آمار ها نشان میدهد هرساله عده زیادی از جوانان تحصیلکرده به خیل بیکاران میپیوندند.آیا فکر نمیکنید که حداقل تعدادی از آنها پتانسیل یک استاد خوب دانشگاه را با نصف حقوق اساتید فعلی را داشته باشند .کافی است هیئت امنا دانشگاه ها راه را بازتر کنند . حقوق کارکنان دولت یک زنجیره است واگر حقوق عده ای خارج از عرف باشد موجب تبعیض را فراهم میاورد که در نهایت دودش به چشم همه ملت از جمله خود اساتید میرود .4- بهتر است یک استاد دانشگاه از خلاقیتش استفاده نموده و با مشارکت ویا تاسیس یک شرکت دانش بنیان هم به تولید کمک کنند وهم به بیت المال که حق محرومان در آن است فشار نیاورند وهم درآمد بسیار بالاتراز حقوق های فعلی برسندوالبته قانون هم به یک استاد دانشگاه مجوز تاسیس را میدهد که باحفظ کار آموزشی وپژوهشی بتواند صاحب درآمد بالا نیز شود.علی الخصوص که ساعت تدریس در بعضی از دانشگاهها 2 ساعت است واز ساعات واستعداد خود میتوانند مفیدتر استفاده نمایند.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      18 6
      بنظر می رسد اکثر پاسح دهندگان تخصصی در این زمینه ندارند ولی بنده به عنوان هیئت علمی شاهد خروج برخی از همکاران و تمایل به همکاری با دانشگاههای خارج از کشور مخصوصا عربستان و عمان می باشم.
    • مهدی ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      17 0
      بنده کارشناسی ارشد و هیئت علمی با 15 سال سابقه هستم 2 و نیم می گیرم در ماه که تا بیستم میره و اویزون یارانه و ... میشم بعدش. انصافا اگه زیاده نصفشو برگردونم! چرا یک ادم خودخواه و مدعی نادان حرف مفت می زنه و جو منفی ایجاد میکنه؟ چرا ندونسته حرف میزنید؟
  • SINA IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    22 11
    قطعا این تصمیم موجب افزایش بسیار زیاد فرارمغزها خواهدشد همانطور که در نامه 3000 تن از اعضای هیات علمی دانشگاهها در اعتراض به این مصوبه کمیسیون آمده. آخر کجای دنیا اینقدر به تخصص بی توجه میشود و بعد توقع انجام درست کارها برود؟!
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      1 15
      کاربر سینا! اجازه بدهید این امر انجام شود و بعد اگر مغزها فرار کردند اون وقت فکرش را می کنیم. در ضمن می توانیم برای دو سال بعد چنان حقوق اساتید را افزایش دهیم که شاهد برعکس شدن مهاجرت باشیم.
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      4 24
      داداش مغز اونایی هستن که بدون چشمداشت شبانه روز دارن تو صنایع دفاعی و هسته ای و غیره تلاش مجاهدانه و فی سبیل الله میکنن .
  • حسین IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    8 1
    اقای مشرقی جالبه نظرهی انتقاری رو خودتون بجای کابر ها لا بلای نظر های مردم منظور میکنید بدتر ما کاربرهارو تحریک میکنید دیگه چه توقعی دارید چرا نمیگذارید مردم مشکلات خودشونو بگن ؟؟؟؟!!!بعد چه توقعی دارید من خودم هرشب تا مشرق رو باز نکنم خستگی روزانه ام بدر نمیشه ,
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    4 0
    آقای توکلی لطفا اینو هم بگو که حقوق کارگر در ایران تقریبا معادل 200 دلاره و ترکیه 800 دلاره. حقوق ریالی می گیریم و هزینه ها دلاریه.
  • حسن IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    9 3
    من شنیدم عده ای از اساتید با سابقه با توجه به وضعیت پیش امده تقاضای بازنشستگی کرده اند . در نتیجه هدایت پایانامه های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا مختل خواهد شد .
  • ناشناس IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    8 0
    اکثر بازنشسته ها برای امورات زندگی با توجه به داشتن عروس وداماد ونوه وخرج سنگین زندگی حقوق کمی دریافت میکنندکارگری یا دست فروشی میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس