آتاتورک

سیاست تغییر نام‌های مناطق جغرافیایی مانند شهرها، رودها، کوه‌ها، حیوانات و... در سال‌های پایانی عمر دولت عثمانی آغاز گردید و تا دولت کنونی ترکیه ادامه داشته است.

سرویس جهان مشرق - تغییر نام‌های جغرافیایی در ترکیه از دوران امپراتوری عثمانی و بعد از تشکیل جمهوری ترکیه در قسمت بزرگی از مناطق جغرافیایی آن سرزمین صورت گرفته است. جمهوری ترکیه باهدف پیروی از سیاست ترک سازی و تحکیم زبان اصلی خود از سال‌های بسیار دور شروع به تغییر نام‌ تاریخی مناطق جغرافیایی با اصالت بلغاری، کردی، عربی، لاز یونانی، آشوری، گرجی به نام‌های تُرکی نموده است.

سیاست تغییر نام‌های مناطق جغرافیایی مانند شهرها، رودها، کوه‌ها، حیوانات و... در سال‌های پایانی عمر دولت عثمانی آغاز گردید و تا دولت کنونی ترکیه ادامه داشته است. در دوران حکومت کمالیسمها کمیسیونی تخصصی به‌منظور تغییر نام‌ مناطق جغرافیایی تحت سیطره ترک‌ها تشکیل شد. این کمیسیون از اساتید دانشگاه‌ها، سیاستمداران، ژنرال‌های نظامی و زبان شناسان که از سراسر کشور گرد هم جمع شده بودند تشکیل‌شده بود. در میان مشارکت‌کنندگان این کمیسیون از اعضای اداره ستاد ارتش و وزارت دفاع، وزارت آموزش‌وپرورش و همچنین استادان تاریخ و جغرافیا نیز افرادی حضور داشتند. این کمیسیون درنهایت موفق شد حدود ۲۸۰۰۰ نام‌ جغرافیایی را تغییر دهد که شامل نام ۱۲۲۱۱ شهر و روستا و ۴۰۰۰ نام کوه، رودخانه و سایر نام‌های جغرافیایی مانند خیابان‌ها، بناهای تاریخی، مقبره‌ها، لوحه‌های تاریخی، محله‌ها و برخی از مناطق کوچک و شهرداری‌ها بود.

سیاست تغییر نام‌های مناطق جغرافیایی مانند شهرها، رودها، کوه‌ها، حیوانات و... در سال‌های پایانی عمر دولت عثمانی آغاز گردید و تا دولت کنونی ترکیه ادامه داشته است.

طبق اسناد و مدارک موجود بیشترین تغییر نام‌ها در مناطق شرقی ترکیه که در طول تاریخ اقوام مختلفی در آن مناطق زندگی کردند اعمال‌شده است. ترکیه اعلام کرده است که باهدف جلوگیری از تفرقه و ایجاد برابری و وحدت در کشور این تغییر نام‌ها را انجام داده است. اشتیاق ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در شروع قرن ۲۱ و در جهت به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌ها، منجر به کاهش تغییر اسامی مکان‌های جغرافیایی در ناحیه آناتولی شرقی و مرکزی شد. حتی در بعضی موارد نام برخی روستاها و مناطق کردنشین که تغییریافته بود به نام‌های قبلی (کُردی) بازگردانده شد.

جنبش اتحاد و ترقی بعد از سرکار آمدن در سال ۱۹۱۳ میلادی طی یک سیاست هدفمند و طراحی‌شده پاک‌سازی قومی غیرمسلمانان را در سرزمین‌های عثمانی شروع کرد. وزیر جنگ عثمانی در آن زمان اسماعیل انور طی حکمی در اکتبر ۱۹۱۶ میلادی اعلام نمود «تصمیم گرفته‌شده است که ولایت‌ها، بخش‌ها، شهرها، روستاها، کوه‌ها و رودهای که نام‌های آنان متعلق به ملل غیرمسلمانان است به تُرکی تغییر یابد».

جنبش اتحاد و ترقی بعد از سرکار آمدن در سال ۱۹۱۳ میلادی طی یک سیاست هدفمند و طراحی‌شده پاک‌سازی قومی غیرمسلمانان را در سرزمین‌های عثمانی شروع کرد. وزیر جنگ عثمانی در آن زمان اسماعیل انور طی حکمی در اکتبر ۱۹۱۶ میلادی اعلام نمود «تصمیم گرفته‌شده است که ولایت‌ها، بخش‌ها، شهرها، روستاها، کوه‌ها و رودهای که نام‌های آنان متعلق به ملل غیرمسلمانان است به تُرکی تغییر یابد». انور پاشا نام‌های جغرافیایی متعلق به اقلیت‌های مسلمانان ازجمله اعراب و کردها را به دلیل نقش آنان در دولت عثمانی تغییر نداد. فرمان او الهام‌بخش بسیاری از روشنفکران ترکیه برای حمایت از چنین اقداماتی شد. آلپ ارسلان نویسنده کتاب (درباره زبان و فرهنگ تُرکی) در کتاب خود از این افکار انور پاشا الهام گرفته است. او در کتاب آیا استان «ترابزون» تُرکی است یا لاز؟ نوشته است، اگر ما می‌خواهیم مالک کشور خودمان شویم باید حتی نام کوچک‌ترین روستاهای که نام غیرمسلمان دارند را به تُرکی تغییر بدهیم. فقط از این راه می‌توانیم کشور ترکیه را یکرنگ کنیم. بسیاری از نام‌های جغرافیایی در طول تاریخ بعد از استقرار جمهوری ترکیه چندین بار تغییر داده‌شده است و معلوم نیست بر اساس چه فرمانی نام مناطق جغرافیایی تغییر کرده است.

هدف مصطفی کمال آتاتورک رهبر سال‌های آغازین جمهوری ترکیه، تشکیل دولت و ملت واحد بعد از سقوط امپراتوری عثمانی بوده است. ملی‌گرایی (ناسیونالیسم تُرک) و سکولاریسم دو اصل از شش اصول اصلی بنیان‌گذار جمهوری ترکیه (آتاتورک) بوده است. از دوران امپراتوری عثمانی تا به امروز دولت ترکیه در جهت توجیه تغییر نام‌های جغرافیایی از آن به‌عنوان اقدامی در جهت جلوگیری از تجزیه‌طلبی در این کشور نام‌برده است. در سال‌های درگیری بین شبه‌نظامیان مسلح در مناطق کُردنشین و دولت مرکزی تمرکز ترک‌ها برای تغییر نام‌ بیشتر در اراضی کردنشین بوده است. کمیسون تخصصی تغییر نام تحت نظارت وزارت کشور نام ۱۲۰۰۰ روستا را که نام آن‌ها ریشه غیرترکی داشته است را شناسایی کرده و نام‌های ترکی را جایگزین آن‌ها نموده است.

هدف مصطفی کمال آتاتورک رهبر سال‌های آغازین جمهوری ترکیه، تشکیل دولت و ملت واحد بعد از سقوط امپراتوری عثمانی بوده است. ملی‌گرایی (ناسیونالیسم تُرک) و سکولاریسم دو اصل از شش اصول اصلی بنیان‌گذار جمهوری ترکیه (آتاتورک) بوده است.

اگرچه نام‌های جغرافیایی به‌طور رسمی در ترکیه تغییریافته است ولی ساکنین آن مناطق از نام بومی با گویش‌های محلی خود استفاده می‌کنند. در دوران زمامداری عثمانی‌ها نام جغرافیایی مناطق کردنشین با توجه به جهت‌گیری مذهبی اسلامی آنان از تغییرات مصون ماند، ولی بعد از استقرار جمهوری ترکیه به‌ویژه بعد از درگیری‌های درسیم تغییر نام مناطق کردی آغاز و شدت بیشتری گرفت.

درگیری درسیم در میانه ‌سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۳۸ درجایی که اکنون «تونج ایلی» نامیده می‌شود روی داد. سید رضا از کردهای علوی در کردستان ترکیه رهبر اعتراضات بود. برخی آمارها حاکی از قتل‌عام حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر در حملات نیروی هوایی و زمینی ترکیه به درسیم است اما دولت ترکیه ادعا می‌کند که ۱۲ هزار نفر در این جریان کشته شدند.

بر پایه مجله تحقیقات نسل‌کشی با رهبری گروه ترکان جوان برنامه از میان بردن هویت مردم کرد، بیرون راندن آن‌ها از سرزمین اجدادی‌شان و جابجایی آن‌ها درگروهای کوچک‌تر انجام‌شده است. در این دوره مردم کرد مجبور به جابجایی و ترک اجباری سرزمین خود گردیدند. ترکان جوان این برنامه را در طول جنگ جهانی اول اجرا کردند که در طی آن ۷۰۰ هزار کرد زازا مجبور به جابجایی اجباری شدند.

در آن دوران به کار بردن نام کردستان و کردها ممنوع شد. دولت ترکیه کردها را در آمار جمعیتی این کشور بانام ترک‌های کوه‌نشین طبقه‌بندی کرد. این طبقه‌بندی در سال ۱۹۸۰ میلادی به ترک‌های شرق تغییر کرد. بسیاری از تغییرات نام‌های جغرافیایی در ناحیه آناتولی شرقی و جنوب شرق و کناره دریای سیاه صورت گرفته است. پژوهشگران و محققان متخصص مستقل تغییر نام‌های جغرافیایی را از دوران عثمانی تاکنون این‌گونه تخمین زده‌اند: یونانی ۴۲۰۰ نام، کردی ۴۰۰۰ نام، ارمنی ۳۶۰۰ نام، عربی ۷۵۰ نام، آشوری ۴۰۰ نام، گرجی ۳۰۰ نام، لاز ۲۰۰ نام، دیگرنام ها ۵۰ نام.

ریشه بسیاری از نام‌های یونانی از امپراتوری روم شرقی آن دوران  نشئت‌گرفته است. دولت عثمانی پس از روی کار آمدن اقدام به تغییر نام‌های یونانی به تُرکی با حفظ ریشه یونانی آن نمود.

تغییر نام مناطق جغرافیایی ارمنی‌نشین نیز اولین بار در دوران سلطنت عبدالحمید دوم در سال ۱۸۸۰ میلادی صورت گرفت که به کار بردن نام ارمنستان در مطبوعات و مدرسه و اداره‌های دولتی ممنوع شد و به‌جای آن کلماتی مانند آناتولی یا کردستان جایگزین شد. بیشترین تغییرات نام‌های جغرافیایی ارمنی در شش ولایت ارمنی صورت گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 52
  • GB ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    متاسفانه در بخشهایی از ایران هم دارند برای اسامی قدیمی فارسی و آذری یکسری اسامی جدید ترکی ابداع می کنند که هیچ نوع سابقه و مدرک تاریخی ندارد و مسلما سازمان جاسوسی ترکیه(میت )و باکو پشت این حرکتهای جعل آفرینی پنهان است.
    • DE ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      48 29
      بنده نیز در این مورد مطالبی شنیده ام / تقریبا درست است
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      62 43
      میگم ک ترکیه دشمن شماره یک ایرانه. کسی فعلا تو باغ نیست. ترکیه گویا سرمایه گذاری هنگفتی در زمینه پان ترکیسم انجام داده. و شاید این فعلا فاز اولش باسه و در فازهای بعذی گام های بالاتری برداره. باید به هوش باشیم.
    • US ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      64 47
      در ارومیه ایرانی زدایی از طرف عناصر میت در حال وقوع است.در آخرین نمونه حتی تابلو شهرداری ارومیه به شهرداری اورمیه تبدیل شد.در روز شعر و ادب فارسی که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری ارومیه ترتیب داده بود از عناصر کمونیست و فرقه دموکرات پیشوری دعوت کرده بود و هرچه از دهانش آمد به زبان فارسی و ایران گفتند
    • GB ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      29 27
      حتما تو بانکردی
    • US ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      44 27
      حتما تو یه بوزگوردی! بی سواد نادان!
    • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      15 16
      بانکرد ابله من تاریخ شناسم
    • US ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      36 15
      بوزگورد بی سواد توهمی! احمق تر از تو فقط خودتی!
  • DE ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    67 38
    مرگ بر ترکیه و سیاست های ترک تازانه اش
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      24 25
      در ایران هم بسیاری از اسامی ایرانی با عربی جایگزین شده
  • اراز IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    64 44
    لعنت خدا بر اتاتورک و عثمانی.درود بر جمهوری اسلامی ایران که حقوق همه قومیت ها و مذاهب احترام میزاره.زنده باد ایران لعنت بر اتاتورک و تفاله های عثمانی
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      45 16
      واقعیت اینه که پان ترک و پان کرد و پان فارس و پان عرب همشون سر و ته یه کرباس هستن و در ظاهر با هم تقابل دارند وگرنه هدف اصلی بالکانیزه کردن و تجزیه ایرانه بخاطر همین کدخدای جنایتکار از همشون حمایت میکنه . در فضای مجازی هم خودشون حامی قوم های مختلف نشون میدن و با فحاشی میخوان اتحاد ایرانی را تخریب کنند .
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      20 20
      بالاخره هر قومی یک افتخاراتی دارد.. اما افتخارات پانترکیسم وصهیونیست طبیعی نیست..
    • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      24 8
      صهیونیست و بانکردیسم شبیهند
    • US ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      24 18
      و پانترکیسم که برادر صهیونیسمه
    • GB ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      20 7
      بسیاری از اسرائیلیها از بانکردها هستند و در نقشه بانکردها اسرائیل هم جزو کردستان توهمی هست
    • AE ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      6 3
      اسراییل ارباب همه این تروریست هاست
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      24 12
      اسرائیل ارباب اصلی پانترک و پانکردهاست
  • DE ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    52 32
    احسنت بر مشرق که وارد جزئیات شده و گزارش های تقریبا جامعی ارائه می دهد / به نظر خوب بود / دهان پانترک ها را می بندد
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      37 39
      عوضش دهان پان افغان زیاد باز میشود
    • US ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      91 30
      دهان این حیوانات بوزگورد که عمرا بسته بشه دوست عزیز! این مزدورها مغز ندارن پس دهانشون رو باز میکنن! اصولا نژاد پرست جماعت همچین موجوداتی هستن!
    • GB ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      30 24
      علائم بیماری پانترکیسم حاد از این قرار است: 1- مصادره کل تاریخ و تمدن ایران و خاورمیانه و ترک خواندن همه چیز و همه کس 2- هندی خواندن کردها و دشمنی با آنها 3- دشمنی با هر آنچه ریشه ایرانی دارد
    • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      26 16
      علائم بیماری بانکردیسم به شرح زیر است 1 کرد خواندن همه سلسله های ایرانی 2 مغول خواندن ترکها3 برتر خواندن خودشان از همه اقوام4 تجزیه طلبی5 مظلوم نمایی6 خشونت
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      66 20
      یکی دیگه از علائم پانترکیسم اسکی رفتنه! ضمنا بوزگورد جماعت نه سواد داره نه عقل ونه شرافت!
  • US ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    62 28
    مرگ بر ترکیه و نوکرانش
  • محمدصالح DK ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    23 65
    در ایران بسیاری از اسامی را ترکی کرده اند اماا اشکالی نیست چون ترک و فارس نداره و همه برادریم و آذری ها خیلی عزیز هستند
  • بابک TR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    69 26
    درود بر مشرق که مستقل عمل می کند و راستی ها آنگونه که هست بیان میکند، متاسفانه پانترکیسم و وهابیسم دو مکتبی هستند که صهیونیسم در سده 19میلادی برای ایجاد فتنه در جهان اسلام ایجاد کرد. هردو جماعت قبیله گرا و عشیرت مآب هستند و دست به کشت و کشتار بسیاری زده اند. کتار درسیم و سیواس و ازمیر و انکار نمونه های دردناکی هستند که چندان اطلاع رسانی در ایران نشده است
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    51 16
    احتمالا یک صدام حسین دیگه رو در منطقه باید تجربه کنیم که مثل سگ هار داره همه رو گاز میگیره
  • رستم IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    94 36
    متاسفانه همین طوره ودر ارومیه هم به دستوریه نماینده ترک زبان خیلی ازتابلوهایی که 40سال پیش فارسی بودن به ترکی تغییردادن ومسلما عده ای مستقیما ازترکیه وباکو دستور میگیرن،واین کاملا باسیاست ایران عزیزمتناقضه وباعث تفرقه خیلی بیشترمیشه ،که این مورد بااعتراض کردها روبروشد ،مسئولین باید خیلی هوشیارباشن واقعا بعضی ازین پانترکهادارن تیشه به ریشه ایران میزنن،بااین کارشون کردها راتحریک میکنن.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      38 40
      اتفاقا عده ای از کوههای قندیل دستور میگیرند و در مجلس از پ ک ک و پژاک حمایت میکنند
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      36 46
      اینهمه اسامی ترکی رو تو شهرهای ترکنشین در زمان شاه فارسی کردند الانم عوض نمیکنند
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      28 27
      باید گوش باکو رو کشید تا حساب کار دست ترکیه هم بیاد
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      31 14
      اسم را نباید عوض کرد اگر ترکی هست باید ترکی بمونه اگر فارسی بوده باید فارسی بمونه ولی بنده فکر نکنم در یک شهر ترکنشین اسم فارسی بوده باشد ولی به هر حال نباید اسامی تغییر بکند
    • US ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      20 28
      پیج اینستا همین بابا رو چک کنید ببینید چطوری پانترکها دورش جمع شدن. چرا این آدم رد صلاحیت نمیشه؟ هر پستی که میذاره فالوئرهاش شروع به فحاشی های شنیع به ایران و مخصوصا فارسی زبانان و کردها و آذریهای وفادار به ایران می کنند.
    • US ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      75 24
      پانترکیسم مکتب وقاحت و جعل و فریبه
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      46 24
      یه عده بانترک میخان در ایرانم مثل ترکیه تمام کردها زن و کودک رو با نام تروریست سرکوب و نسل کشی کنن چون خودشونو مالک ایران میدونن امروز همه جا بر ضد کردها تبلیغات منفی میکنن میخان کرد ها رو دشمن مشترک تمام ایران نشون بدن خودشونو دلسوز ایران ولی خوشبختانه برای همه روشن شده بانترکیسم با بر نامه ریزی صهیونیست و دول غربی به دنبال نابودی تحقیر و سرکوب ابدی ملتهای غیر ترک خاورمیانه و اسیای میانه هستن
    • هموطن IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      28 16
      این پانترکها نمیتوانند ونمیخواهند کشوری به بزرگی و وسعت و تاریخ ایران را تحمل کنند.
  • فرهاد IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    48 26
    خدا لعنت کنه اتاتورک و هر کسی که طرفدار اتاتورک و امپراطوری وحشی عثمانی هست.ترکیه به غیر از وحشی گری هیچ سابقه تاریخی نداره قتل عام برادران شیعمون.کردهای شیعه منطقه درسیم علوی ها و ارامنه این این تاریخ کثافتهایی مثل اتاتورک و عثمانیه.لعنت خدا بر رضا خان پهلوی واتاتورک که هر دو تاشون سگ کثیفی بودن.کثافت اتاتورک انگل خان پهلوی هم تحت تاثیر قرار داده بود اگه خدا وجود نعمت ایت الله خمینی رو شامل حال این ملت نمیکرد.خانواده انگل پهلوی هم الان ایران رو مثل ترکیه کرده بودن.
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      35 20
      پانترک ها بدونن ملت ایران علیرغم مشکلات کنار هم هستند ما از آذری ها دختر گرفتیم و دختر دادیم حریف ایرانی شیعه نمیشید و بترسید از روزی که ته چاه بمونید و بجای تجزیه ایران خودتون تجزیه بشید و به ایران پهناور الحاق بشید
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    54 30
    دمت گرم مشرق بخدا میت در تبریز وارومیه نفوذ کرده باجعل هویت وتزریق پانترکیسم حتی منکر هویت بومیان آذری شدند
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    34 29
    پانترکیسم مدعی تغییر اسامی ترکی توسط رضاشاهه.درحالی که رضاشاه نامهای قبل از کوچ مغولان و ترکها را احیا کرده ولی ترکیه اسامی جعلی خلق کرده
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    43 30
    بعضی شهرها بانترکیسم و فاشیست ترکی خیلی نفوذ کرده بخصوص شهرهای آذربایجان غربی
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    25 21
    از نظر بانترکها اقلیت ترکمن عراق و سوریه مثل دوران عثمانی حاکم این کشورها بشن کردها و حتی باقیمانده ارمنی ها کشور ارمنستان نسل کشی بشن یا ترک بشن که سرزمین های ترکی ناگسسته نباشن یکدست بشن به تو هم خودشون چون بیشتر جمعیت ایران ترکه ایرانی وجود نداره بلکه سرزمین ترکهاست که غضب شده اینها ارمنی ها . اشوری ها و یونانی ها رو نسل کشی کردن چون کافر بودن علوی های عرب و زازا رو نسل کشی کردن چون رافضی بودن کردها رو سرکوب کردن چون در برابر سیاست ترک سازی مقاومت میکردن حتی در ازبکستان به تبعیت از ترکیه در شهرهای فارس نشین سمرقند و تاشکند زبان فارسی ممنوع ولی متاسفانه ایران در مقابل این سیاستها منفعله ولی امیدوارم بعد از کامل شدن طرح گاب خطر ناکترین طرح برای نابودی ایران و عراق و سوریه براش ثابت بشه که این بانتورکها از صهیونیستها هم خطرناکترن
  • سلام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    34 31
    توی ایران هم این توسط برخی مریدان باکو این سیاست بشدت دنبال میشه متاسفانه کسی هم کاری بکارشون نداره.
  • سید IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    4 13
    حرکت هایی در مسیر رهبری جهان اسلام تا وقتی از داخل یکپارچه و متحد سازی فکری و ساختاری نشوند این حرکت بی فایده است هوشمندی بالایی پشت این تصمیمه
  • TR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    90 37
    صهیونیسم و توله های صهیونیسم که همان وهابیسم و پانترکیسم هستند، محکوم به نابودی هستند. قومی نژادپرست که با افتخار خود را سگ زاده و گرگ مادر می داند و با غرور زوزه می کشند. ملتهای تحت ستم در آناطولی و آران اشغالی روزی ازین قوم شونیست و فاشیست و تمامیت خواه رها خواهد شد
    • GB ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
      47 8
      بانکرد ابله
    • US ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      16 45
      بوزگورد مزدور
    • GB ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      19 7
      بانکرد وطن فروش
    • AE ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      29 6
      بوزگورد و پانکرد جفتشون مزدورن و وطن فروش
  • سعید IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    40 37
    حیدر علیف یا عردوغان یا نوچه هاشون تو ایران اگه چشاشون دنبال یک متر از سرزمین مقدس ایران باشه.من خودم کفن میپوشم که چشم این زالوها رو در بیارم
    • TR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      22 14
      داداش ما هم هستیم جاوید باد ایران، نفرین بر دشمنان ایران اعم از پانترک و کفتارهای وهابی
    • NL ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
      18 26
      چه کسی به این نمره منفی داده؟ مردم آذری خود ترک پندار؟
  • GB ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    44 29
    یک برنامه خطرناکی هم که پانترکها برای ایران دارند تغییر زبان آموزشی از فارسی به ترکی از طریق فشار به دولتها با ژست هویت طلبی و مظلوم نمایی دروغین است. اتفاق افتادن این داستان همان و به حاشیه رانده شدن فارسی بعنوان زبان مشترک ایرانیان و تبدیل شدنش به یک زبان بدون کاربرد همان. این مساله مساوی خواهد بود با نابودی فارسی در آن مناطق و برداشته شدن گام اول جدایی. عین همین مساله در تاریخ توسط استعمارگران بریتانیایی در شبه قاره هند که زمانی فارسی در آن رواج داشت رقم خورد.دشمن قدم به قدم جلو میاید دوستان به هوش باشید. فارسی زدایی مساویست با ایران ستیزی و متاسفانه دولتهای اصلاحات و اعتدال در این زمینه ضعف و عقب نشینی های زیادی داشته اند.
  • مهدی IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    45 30
    برادران حفاظت اطلاعات سپاه و خود سپا باید خیلی مواظب پانترکها باشن چون مغزشون فاسده.و هرپانترکی چشمش با خاکه ایران باشه نتیجش هلاکته
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    25 7
    از پانکردیسم بگید که متاسفانه باعث دردسر و آفت در خاورمیانه شده‌اند. اون از عراق اون از سوریه که همکار آمریکا شدند اونم از پژاک دررایران
  • GB ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    26 29
    به نظر میاد بانکردیسم در حرکتی میخواد بین ترکها و فارسها اختلاف بیندازد تا اهداف تجزیه طلبانه خودشو در کشور اجرا کنه
    • US ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      46 18
      دقیقا عین پانترکیسم !
  • رضا IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    5 1
    دیگ به دیگ میگه روت سیاه ، ننگ بر آدمهای متعصب کور که حقیقت را نمی بینند .
  • سوسان IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    21 26
    اسامی ترکی و کردی نداریم اسامی منطقه یا آرامی سامی هستند یا یافثی ترکی که هشت هزار سال در منطقه با هم زندگی کرده اند
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      47 18
      جعلی سازی بوزگوردی!
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      48 22
      زبان ترکی متعلق به شرق است و بعد از حمله مغول و مهاجرت ترکان وارد خاورمیانه و آناتولی شده
  • سعید IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    ما یه کشور 90 درصد هستیم، و کشور آذربایجان هم 10 درصد هست، و 10 درصد باید به 90 درصد بپیوندد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس