کد خبر 828452
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
بهرام قاسمی نمایه

قاسمی در این باره گفت: ما چنین سخن و بیانی را از اتحادیه اروپا دریافت نکردیم و تصور می کنم امریکا بر اساس عادت دیرینه رویاهای خودشان را از زبان دیگران بیان می کنند.

به گزارش مشرق، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشت و ایام فاطمیه را تسلیت گفت و یاد و خاطره رضا مقدسی خبرنگار تازه در گذشته را گرامی داشت. وی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح برجام و تشکیل کارگروهی برای آن از سوی اروپا گفت: ما چنین سخنی را به طور رسمی از اتحادیه اروپا دریافت نکردیم و تصور می‌کنم بازهم آمریکا رؤیاهای خود را از زبان دیگران مطرح می‌کند و این خواب و رؤیا به این صراحت و شدت تعبیر نخواهد شد. ما هیچ اطلاعی درباره این کارگروه نداریم.

آمریکا از هر فرصتی برای مداخله در امور ایران استفاده می‌کند

وی در خصوص اظهارات سخنگی وزارت خارجه آمریکا درباره حجاب گفت: آمریکا بار اولش نیست این اظهارات (را اعلام می‌کند) و با توجه به سیاست‌های خصمانه‌ای که دارد از هر فرصتی برای مداخله استفاده می‌کند و این نوع مداخلات محکوم و غیر قابل پذیرش است.

اقدامات ترکیه در سوریه باید متوقف شود

سخنگو درباره نقش منطقه‌ای ایران و موضوع عفرین گفت: اینکه گفته شود ایران از تحولات منطقه کنار گذاشته شده است، نیست و سه کشور در روند مذاکرات آستانه همکاری‌های خود را ادامه داده و خواهند داد. آنچه توسط ترکیه در سوریه رخ داد باید متوقف شود و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود زیرا ادامه این روند به بازگشت تروریست‌ها کمک میکند. طبق اخباری که از دمشق داشتیم اقدامات تروریست‌ها دنبال می‌شود و ترکیه باید مسایل را در چارچوب روند مذاکراکت آستانه و با توجه به نظرات دمشق اقدامات خود را دنبال کند. ما در حال تماس و رایزنی با دو طرف ماجرا هستیم.

مذاکرات بر سر FATF در جریان است

قاسمی در خصوص مذاکره درباره اف‌ای‌تی‌اف (FATF) که از سوی عراقچی عنوان شده بود: گفت تماس‌ها و مذاکرات در این خصوص وجود دارد و در سطح لازم در جریان است.

دولت آمریکا با شدت و قوت تمام مشغول سنگ‌اندازی در روابط اقتصادی ایران است

وی درباره اختصاص خط اعتباری یکی از بانک‌های فرانسوی برای روابط اقتصادی با ایران گفت: تخطی و سنگ‌اندازی‌های دولت امریکا با شدت و قوت تمام ادامه داشته و خواهد داد و آمریکا نشان داده که تعهدات خود را بپذیرد، اما آنچه توسط بانک‌های فرانسوی دنبال می‌شود در چارچوب روابط مثبت و معقول ایران و فرانسه است. هر گونه تسهیلات بانکی که بتواند به همکاری‌های بیشتر اقتصادی دو کشور در حوزه‌های مختلف کمک کند در تعمیق روابط موثر است. چنین توقعی از فرانسه هست که بعد از برجام با شدت بیشتر زمینه‌های همکاری‌ها را فراهم کند و در جهت همکاری‌های کمی و کیفی مثمر ثمر باشد.

عراقی‌ها خودشان سیاست‌هایشان را تعیین می‌کنند؛ حضور آمریکا در منطقه نتایج نامطلوبی برای مردم دارد

قاسمی در خصوص تصمیم امریکا برای ادامه حضور در عراق گفت: عراق کشور مستقلی است و سیاست‌های خودش را خود تعیین می‌کند. حضور کشورهای بیگانه نمی‌تواند ادامه یابد و مغایر است با منافع ملی عراق ولی این موضوعات در حیطه اختیارات دولت و مردم عراق است. تجربه نشان داده که حضور آمریکا در منطقه نتایج نامطلوبی را برای مردم منطقه داشته و خواهد داشت.

دخالتی در امور داخلی افغانستان نداریم

وی در خصوص اظهارات رئیس امنیت ملی افغانستان درباره کمک ایران و روسیه به طالبان گفت: امیدواریم دولت کشور دوست ما افغانستان بتواند در کنار سایر احزاب و گروه‌ها تلاش بیشتری را در جهت تثبیت ثبات در افغانسان به عمل آورد. مسایل داخلی افغانستان به خودشان است و ما دخالت نمی‌کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس