خبر ویژه

«قیمت ارز بر قیمت کالاهای وارداتی و حتی تولیدات داخلی تأثیر می‌گذارد. قیمت دلار باید زیر ۴ هزار تومان باشد...

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

در حالی که قیمت دلار ظرف روزهای اخیر تا ۴۶۰۰ تومان صعود کرد، محمدرضا پورابراهیمی به تابناک گفت: هم اکنون نرخ ارز دچار فضای روانی شده و یک فضای احساسی و سفته‌بازی در بازار حاکم شده که البته دلیل آن عدم حضور فعال بانک مرکزی در بازار ارز است.


اگر بانک مرکزی حضور فعالی داشته باشد، کار را مدیریت کرده و مانع این کارها می‌شود. در حال حاضر اتفاقی در کشور ما رخ نداده که یکباره با چنین جهش ارزی مواجه شویم. زمانی بود که تورم در اقتصاد ما بیش از ۴۰ درصد بود و باعث جهش ارزی می‌شد، ولی اکنون که ما افزایش تورمی نداشته‌ایم، قیمت ارز افزایش یافته است.


رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: نرخ تورم بر اساس گزارش بانک مرکزی در این سال‌ها، تک‌رقمی بوده؛ بنابراین، انتظار ما از نرخ ارز متناسب با کاهش نرخ تورم تغییرات کمتری نسبت به گذشته است. از سوی دیگر، افزایش قیمت نفت و حجم فروش نفت در اقتصاد ما و همچنین افزایش میزان درآمد نفتی در اقتصاد ما تأثیرگذار است.


این نماینده مجلس گفت: ما در گذشته نفت را با قیمت ۲۵ تا ۳۰ دلار هم فروخته‌ایم، ولی اکنون بالای ۶۰ دلار معامله می‌شود؛ یعنی منابع ارزی کشور رو به افزایش است؛ بنابراین، در این شرایط، باید یک رابطه منطقی بین نرخ ارز وجود داشته باشد.


وی گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت ارز انفعال بانک مرکزی در مقابل شرایط روانی بازار است، بانک مرکزی ما باید فعال باشد. نباید منفعل عمل کند؛ به عبارت دیگر، باید منابع و مصارف را تعیین کند. باید فضای بازار را به دست بگیرد و عرضه و تقاضا را کنترل کند، این عدد که بالا رفته، اصلا منطقی نیست و عدد آن باید با مدیریت بانک مرکزی کاهش پیدا کند.


این نماینده مجلس در پاسخ به این که به نظر شما عدد منطقی برای نرخ ارز چقدر است، گفت: باید این موضوع محاسبه شود و تغییرات نرخ تورم در تغییرات نرخ ارز و همچنین نرخ ارزی که در سال ۹۲ آزاد شده، منطبق برآورد کرد. تصور من این است که باید نرخ ارز زیر ۴۰۰۰ تومان باشد.


رئیس کمیسیون اقتصادی در پاسخ به اینکه با توجه به اوضاع اقتصادی فکر می‌کنید، وعده مسئولان برای کاهش نرخ ارز در روزهای آتی محقق خواهد شد، گفت: اگر بانک مرکزی با ارائه اطلاعات دقیق و مدیریت بازار و روان‌سازی بازار عرضه و تقاضا فعال عمل کند، می‌توان امیدوار بود که نرخ ارز کاهش پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس