کد خبر 827901
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
سکه نمایه

یک کارشناس بازار آتی سکه گفت: طرح پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی از ۱۷ بهمن ماه آغاز می‌شود.

به گزارش مشرق، شایان کرمی با اشاره به تأثیر اجرای طرح بانک مرکزی بر این بازار برای پیش فروش سکه طلا گفت: از روز 17 بهمن ماه جاری طبق اعلام مسئولان بانک مرکزی پیش فروش سکه در کلیه شعب بانک ملی صورت می‌گیرد.


مطابق با گفته مدیر نشر و ریالی بانک مرکزی ، پیش فروش سکه در سررسیدهای 3 ،6 ، 9 و 12 ماهه انجام خواهد شد و به صورت علی الحساب مبلغ یک میلیون تومان از خریداران اخذ و مابقی در موقع تحویل و کمتر از نرخ بازار خواهد بود.

کارگزار بورس کالا افزود: این طرح در حالی اجرا می‌شود که در پیش فروش‌های قبلی، قیمت هر سررسید سکه طلا مشخص بود و کسانی که در پیش فروش شرکت می‌کردند، می‌توانستند بهای تمام شده را تخمین بزنند.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

آخرین جزئیات از پیش فروش سکه



به گفته وی اگر پیش فروش سکه در 17 بهمن ماه همانند پیش فروش‌های قبلی تعیین و قیمت هر سررسید نیز مشخص باشد، در صورتی که فرصت آربیتراژی بین خرید سکه پیش فروش و سکه بازار وجود داشته باشد، آن دسته از اشخاصی که سکه در اختیار دارند، اقدام به فروش در بازار و خرید در پیش فروش می‌کنند بر این اساس بانک مرکزی در راستای تأمین مالی و کنترل شرایط کوتاه مدت بازار موفق خواهد بود .

کرمی افزود: در پیش فروش سکه بطور معمول سررسیدهای دور تر از سررسیدهای نزدیک تر قیمت پایین تری دارند، زیرا خریداران می‌بایست کل مبلغ سکه‌های پیش فروش شده را پرداخت کنند بنابراین سررسیدهای دور با نرخ تنزیل مشخصی نسبت به سررسیدهای نزدیک تر ارزان تر هستند .

وی با بیان اینکه قیمت سررسیدها تابعی از قیمت فعلی سکه بازار و نرخ تنزیل مد نظر بانک مرکزی است ، یادآور شد:معمولاً مالیات بر ارزش افزوده موقع تحویل از خریداران اخذ می‌شود. شرایطی که در پیش فروش‌های قبلی نیز صادق بود و خریداران می‌توانستند بهای تمام شده خرید هر سکه را تخمین بزنند.

به باور این کارشناس بازار آتی سکه اگر پیش فروش سکه در 17 بهمن ماه جاری طبق گفته مسئول نشر و ریالی بانک مرکزی باشد به دلیل عدم تخمین بهای تمام شده در این معاملات قدر مسلم آن دسته از آربیتراژگرانی که به دنبال فرصت خرید سکه پیش فروش و سکه بازار هستند، در این طرح شرکت نخواهند کرد و تقاضا سکه مجدد در بازار نقدی تقویت می‌شود.در نهایت بانک مرکزی به هدف جذب نقدینگی موجود در بازار سکه و کنترل بازار دست پیدا نمی‌کند.

کارگزار بورس کالا گفت: در صورت چنین رخدادی، تنها حسن طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی افزایش حجم عرضه در سررسیدها است که می‌تواند تا اندکی توازن تقاضا و عرضه را کنترل نماید.

کرمی با اشاره به اصلی‌ترین متغیرهای اثر گذار در پیش فروش کنونی سکه را نرخ تنزیل مد نظر بانک مرکزی و نرخ تخفیف سکه در زمان تحویل با قیمت بازار و نرخ مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: حراج سکه در بانک کارگشایی موفق بود و توانست حباب موجود بین قیمت بازار و ارزش ذاتی سکه را از بین ببرد. در حال حاضر ارزش طلای هر سکه امامی با هر اونس طلای جهانی 1332 دلار و دلار آزاد 4690 تومانی ، نزدیک یک میلیون و 470 هزار تومان می‌باشد و این در حالی است که قیمت سکه تمام در بازار یک میلیون و 500 هزار تومان است.

وی در خاتمه تصریح کرد: پیش فروش سکه الزاماً هدف گذاری قیمت سکه نمی‌باشد و روند طلای جهانی و دلار در نهایت تعیین کننده قیمت سکه در بلند مدت و میان مدت است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس