کد خبر 827899
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶
حمیدرضا مقدم‌فر

دانشگاه آزاد اسلامی باید مدرسه عشق در «جهاد کبیر» باشد. باید روح اسلام انقلابی و ارزش‌های انقلابی از آن فوران و جوشش داشته باشد. دانشگاه انقلابی باید در خدمت انقلاب اسلامی و حافظ ارزش‌های آن باشد.

به گزارش مشرق، حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی رئیس هیات‌امنا و موسس دانشگاه آزاد طی یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت:

دانشگاه آزاد اسلامی را حقیقتا باید یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار آورد و نهادی دانست که با نیت و هدف تامین نیازهای انقلاب در عرصه علمی و پژوهشی پا به عرصه گذاشته و برکاتی برای مردم از این حیث به ارمغان آورده است.

حجم وسیع بازماندگان از ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی همراه با گسترش جمعیت جوان کشور و افزایش شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری و ظرفیت محدود مراکز آموزش عالی که باعث می‌شد جوانان و خانواده‌هایشان تنها راه ادامه تحصیل را در خارج از کشور جست‌وجو کنند و هزینه‌های کمرشکن آن را نیز تحمل کنند، مسئولان را در دهه اول انقلاب به این نتیجه رسانده که ظرفیتی جایگزین برای این امر تاسیس کنند تا ضمن حفظ استعدادهای برتر در کشور، خدمات آموزشی مورد نیاز آنان را با هزینه‌هایی به مراتب کمتر از هزینه‌های ادامه تحصیل در خارج از کشور فراهم آورند. بدین‌سان دانشگاه آزاد اسلامی در بستر انقلاب رویید. اکنون بیش از سه دهه از عمر این نهاد می‌گذرد؛ نهادی که در گذر زمان با فراز و نشیب‌هایی و البته انتقادها و اعتراضاتی نیز روبه‌رو بوده است.

نگرانی از تبدیل شدن این نهاد به یک بنگاه اقتصادی و بروز فساد اداری و مالی در این دانشگاه یا تبدیل شدن آن به حیاط خلوت یک جریان سیاسی خاص و قبیله‌گرایی سیاسی و خانوادگی در اداره دانشگاه و تلاش سیستماتیک برای هویت‌بخشی به دانشگاه به‌عنوان یک جزیره مستقل و کاملا آزاد و بی‌ارتباط با حاکمیت نظام اسلامی از جمله نگرانی‌هایی بود که در طول سالیان گذشته به انحای گوناگون مطرح شد و پای نهادها و مراجع تصمیم‌گیر نظام مانند مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی را به موضوع دانشگاه آزاد اسلامی باز کرد و تلاش‌هایی صورت گرفت که دانشگاه در مدار طرح اولیه تاسیس آن یعنی در چارچوب انقلاب اسلامی قرار بگیرد و ادامه حیات دهد.

اکنون پس از این فرازونشیب‌ها و پس از ارتحال آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی دوره جدیدی از حیات و فعالیت این دانشگاه آغاز شده است. برخی از این دوره جدید به‌عنوان دوره تحول یاد می‌کنند. طبعا در این دوره انتظارات و توقعات فراوانی از ریاست جدید هیات امنا و اعضای هیات امنا و رئیس و مدیران دانشگاه و کارکنان و اساتید و دانشجویان پدید آمده است که تحول را باید نقطه عزیمت حرکتی مقدس به حساب آوریم و آن را پیشرفت بنامیم.

تحول برای پیشرفت، این همه آن چیزی است که از دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید انتظار می‌رود.

اما تحول برای پیشرفت چگونه حاصل خواهد شد؟ این تحول را باید با چه شاخص‌هایی سنجید و پایش کرد تا به پیشرفت منجر شود؟ چه موانعی بر سر راه تحول وجود دارد که باید مقتدرانه آنها را از پیش‌رو برداشت و مسیر پیشرفت را هموار کرد؟

اینها سوالاتی اساسی است که در دوره جدید مطرح است و باید دست‌اندرکاران دانشگاه درباره پاسخ این سوالات به اجماع برسند و آنگاه با صلابت برای تحقق آنها تلاش کنند.

غفلت امروز و دچار شدن به‌روزمرگی و راضی شدن به وضع موجود یا حتی انتقاد و افتخار به وضع گذشته، دانشگاه را از ایفای رسالتی که برعهده دارد بازخواهد داشت و امیدها را تبدیل به ناامیدی خواهد کرد.

امروز که فردی امین، انقلابی باتجربه و آشنا به مسائل دانشگاه آزاد اسلامی که مورد وثوق بانیان و مدیران دوره‌های قبل نیز بوده است با تکیه به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان رئیس هیات امنای این نهاد مبارک بر سر کار است باید فرصت‌ها را غنیمت شمرد و طرحی نو درانداخت تا دانشگاه آزاد اسلامی به شاخص‌های دانشگاه تراز انقلاب اسلامی نزدیک و نزدیک‌تر شود و بتواند سهم موثری در پیش‌روندگی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف ایفا کند.


راه روشن است و چراغ این راه را رهبر معظم انقلاب اسلامی فرارویمان گرفته‌اند و رمز و راز تحول پیشرفت ‌آفرین را رهنمود داده‌اند: «انقلابی‌گری» «کار وقتی با روحیه‌ انقلابی شد، پیشرفت خواهد کرد. »1

«هرجا ما با همان اصول و تفکرات انقلابی اصیل جلو رفته‌ایم، واقعا پیش رفته‌ایم؛ نمونه‌هایش همین پیشرفت‌های صنعتی و علمی و گشایش‌های گوناگونی است که در کارها به‌وجود آمده است. »  2

البته باید معنا و مفهوم «انقلابی‌گری» را همچنان که مطمح‌نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است درک کنیم.

انقلابی‌گری مورد نظر رهبر فرزانه حرکتی است آگاهانه، خردمندانه، قوام‌بخش ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی، امیدآفرین، گره‌گشای مشکلات کشور، عبوردهنده کم‌هزینه کشور از چالش‌ها و متکی به تقوا، بصیرت، شجاعت و استواری در فکر و عمل انقلابی که در آن سه عنصر «عقلانیت»، «عدالت» و «معنویت» در هم تنیده‌اند.

ایشان در همین رابطه می‌فرمایند:
«‌ملاک انقلابی بودن، تقوا است، شجاعت است، بصیرت است، صراحت است، نترسیدن از «لَومَةَ لآئِم» است.»3

نترسیدن و نهراسیدن از دشمن که در بیان فوق رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را به‌عنوان معیار انقلابی‌گری معرفی کرده‌اند؛ یعنی اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید باید تکیه‌گاه انقلاب و انقلابیون در «جهاد کبیر» 4 باشد.

این یعنی اینکه استقلال فکری داشته باشد، نهضت نظریه‌پردازی را مشعل‌داری کند، اسیر مکاتب غربی نشود و در دام آنها محصور نشود بلکه هنرمندانه از خرمن تجربیات بشری خوشه‌چینی کند، مقلد و مصرف‌کننده نباشد بلکه خود زایشگر اندیشه باشد و پیشاهنگ اقتدارآفرینی نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های علم و فناوری باشد.

امروز مهم‌ترین عرصه مبارزه در میدان «استقلال»5 کشور است. تلاش‌های دشمن و اذناب داخلی او بر شکست انقلاب اسلامی بر این امر تمرکز بیشتری یافته ‌است. استقلال سیاسی، استقلال فرهنگی و استقلال اقتصادی در معرض هجوم دشمن قرار دارد.

هجوم نرم و خاموش دشمن در مرزهای جغرافیای عقیدتی به خوبی حس می‌شود. اگر دشمن تاکنون نتوانسته است و ان‌شاءا... به اذن الهی هرگز هم نخواهد توانست این مرزها را بشکند و خواست و اراده خود را به این ملت تحمیل کند و شرنگ وابستگی را پس از چشیدن شهد شیرین استقلال به کام این ملت قهرمان بریزد به دلیل دلیرمردانی است که به‌عنوان الگوهای اقدام و عمل انقلابی در برابر آنها مردانه به پا خاسته‌اند و از ارزش‌های اسلامی و انقلابی خود دفاع کرده‌اند.

امروز از دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی این انتظار بی‌مناسبت نیست که باید مهد پرورش چنین دلیرمردانی همچون شهید آوینی، شهید تهرانی‌مقدم، مرحوم کاظمی و... باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی باید مدرسه عشق در «جهاد کبیر»6 باشد. باید روح اسلام انقلابی و ارزش‌های انقلابی از آن فوران و جوشش داشته باشد. دانشگاه انقلابی باید در خدمت انقلاب اسلامی و حافظ ارزش‌های آن باشد.

در این مسیر مبارک نباید دچار رودربایستی شد، صراحت و شجاعت را در اقدام و عمل انقلابی باید سرلوحه کار قرار داد.

باید به عناصر انقلابی چه در میان اساتید، چه در میان دانشجویان و چه در میان کارکنان شریف این دانشگاه که بحمدا... بخش قابل‌توجهی از نیروی انسانی دانشگاه را تشکیل می‌دهند میدان داد و زمینه‌های حضور مقتدرانه‌شان را در ساماندهی امور دانشگاه به نفع جریان انقلاب سهل و آسان کرد. این، آن تحولی است که سبب پیشرفت خواهد شد و از کشتی‌بانی انقلابی که با سیاستی دگر آمده ‌است، انتظار می‌رود.

پاورقی

1ـ بیانات در 1/1/1395
2ـ بیانات در 1/1/1395
3ـ بیانات در 1/1/1395
4- بیانات در 5/3/1384
5- بیانات در 6/3/1395
6ـ فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا / سوره فرقان آیه 52

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس