کد خبر 827506
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
آل اسحاق

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به طرح‌های اقتصادی روسیه و عربستان برای گرفتن بازار عراق گفت: نمی‌توانیم این بازار را مجانی حفظ کنیم.

به گزارش مشرق، یحیی آل‌اسحاق  در مورد ارتباط تجاری ایران و عراق گفت: ظرفیت تجاری عراق بسیار زیاد است و برای ایران امکان مبادلات تجاری با این کشور تا 20 میلیارد دلار وجود دارد. 

رئیس اتاق ایران و عراق افزود: البته برای دستیابی به چنین رقمی باید همخوانی، هماهنگی، تدبیر و اولویت‌بندی داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه با امن شدن شرایط این کشور حضور رقبای تجاری ایران در بازار عراق بیشتر می‌شود، گفت: مخصوصا اینکه همه فعالیت‌های اقتصادی به اجرای پروژه‌های بازسازی و خدمات فنی و مهندسی در این کشور باز می‌گردد. 

آل اسحاق افزود: بطوریکه رقبای تجاری ایران برای گرفتن پروژه‌های فنی و مهندسی از عراق به دنبال دادن کمک‌های مالی به عراق هستند.

* بخش طلب 28 میلیارد دلاری برای تصاحب بازار عراق

رئیس اتاق ایران و عراق با اشاره به اینکه روسیه 28.2 میلیارد دلار از عراق طلبکار بود، بیان داشت: این کشور کل بدهی‌ها عراق را بخشیده به شرط اینکه عراق پروژه‌های اقتصاد خود را آنها واگذار کند. 

* اقدامات عربستان برای جلوگیری از واگذاری پروژه‌های اقتصادی به ایران

وی افزود: همچنین عربستان میلیاردها دلار برای تخصیص فایناس به پروژه‌های فنی و مهندسی در کشور عراق در نظر گرفته به شرط اینکه این پروژه‌ها به ایران واگذار نشود و یا اینکه واگذاری پروژه‌های فنی و مهندسی براساس اعمال نظر کشور عربستان باشد. 

آل اسحاق با بیان اینکه کشورهای مختلف با اهداف ویژه، اقدام به حمایت‌های ویژه از عراق می‌کنند، بیان داشت: اگرچه  مسئولین دولتی دو کشور به لحاظ امنیتی و سیاسی  با هم هماهنگ هستند اما باید بدانند که نگهداری این روابط احتیاج به توجه ویژه در حوزه اقتصاد دارد. 

وی با بیان اینکه برای نگه‌داشتن بازار عراق نیازمند رویکرد جدید اقتصادی هستیم، گفت: این رویکرد جدید هماهنگی، عزم، توجه و هزینه می‌خواهد در حالی که ما می‌خواهیم مجانی این قضیه طی شود و به اهداف اقتصادمان در بازار عراق دست یابیم. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق حجم تجارت ایران با عراق را حدود 8 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: تراز تجاری ما با این کشور مثبت است و عمدتا کالاهای ایرانی به این کشور صادر می‌شود و آنها صادراتی به ایران ندارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس