کد خبر 827224
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳
مهدی محمدی

هیچ حمایت اجتماعی واقعی از این پدیده وجود ندارد. دختر خیابان انقلاب برخاسته از متن جامعه ایرانی نیست بلکه نوعی از کنش است که تلاش می کنند به آن تحمیل کنند.

به گزارش مشرق، «مهدی محمدی» کارشناس و تحلیل‌گر سیاسی-اجتماعی، در کانال تلگرامی خود درباره دختر خیابان انقلاب نوشت: آنچه این روزها دختر پدیده خیابان انقلاب خوانده شده مهم است اما نه به دلیل آنچه مدعی آن است، بلکه اتفاقا به دلیل آنچه تلاش می کند پنهان کند. این پدیده مدعی نمایندگی صدای سرکوب شده زن ایرانی است اما از قضا این مهم ترین نقطه ضعف آن است.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

برهنگی هم برای کسی مهم نبود؛ چه رسد به نمایش #دختر_خیابان_انقلاب!

هیچ حمایت اجتماعی واقعی از این پدیده وجود ندارد. دختر خیابان انقلاب برخاسته از متن جامعه ایرانی نیست بلکه نوعی از کنش است که تلاش می کنند به آن تحمیل کنند. اینکه در متن جامعه ایرانی دیدگاه های متنوعی درباره پوشش شکل گرفته شاید جداگانه قابل بحث باشد، اما زن ایرانی در کلیت خود هیچ علامتی از اینکه بخواهد مسئله حجاب را به ابزار اعتراض سیاسی بدل کند، نشان نداده است.

عبور جامعه ایرانی از حجاب، بیشتر یک پروژه تبلیغاتی است و هیچ مشاهده میدانی یا داده واقعی تجربی از آن حمایت نمی کند. در میان اکثریت درس خوانده و تحصیل کرده زنان در ایران، مسئله اصلی اکنون کرامت و منزلت اجتماعی است که بحران بیکاری و دشوار شدن آغاز و تثبیت یک زندگی آبرومند، آن را به شدت مخدوش کرده است. این اکثریت، مسئله پوشش را یک چالش نمی داند و وقتی ببیند که کسانی به زور می خواهند آن را تبدیل به موضوع اصلی زنان کنند، حق دارد بپرسد که:"هدفتان چیست، و چه چیزی را می خواهید پنهان کنید؟!" یا بالاتر از این؛ بپرسد: "بازیگردان اصلی این بازی کیست و چرا تا دیروز از این خبرها نبود و چرا به یکباره و پس از ناآرامی های اخیر تصمیم گرفته اند بالای پست برق بایستند و روسری خود را باد بدهند؟!" پدیده دختر خیایان انقلاب، تلاشی است ناکام برای تحمیل پدیده بی حجابی به جامعه ای که همین حالا هم اکثریت قریب به اتفاق زنان در آن، حجاب را به اختیار پذیرفته اند و کسی بابت حجابی که دارند به آنها زور نگفته است.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

کاسبی ۲۳۱ هزار دلاری «مسیح علی‌نژاد» با «آزادی‌های یواشکی» +سند

به همین دلیل است که می بینید حتی در خیایان، واکنشی که این پدیده برانگیخته، بیشتر بی اعتنایی است تا موافقت یا مخالفت. جامعه گرفتار مشکلات خویش است و از کنار کسانی که روسری خود را به بخشی از بازی سیاست بدل کرده اند با بی اعتنایی می گذرد.

جامعه می فهمد که این روسری افراشته، نقابی است که بناست روی مشکلات واقعی آن افکنده شود تا مقصران واقعی مجال فرافکنی و بهانه جویی پیدا کنند و کسی نپرسد حالت نزار دولت داری در این ملک چگونه است. این بماند، حالا تا برسد آن روز که ببینیم در پستوهای طراحان چه می گذشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 85
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    در میان اکثریت درس خوانده و تحصیل کرده زنان در ایران، مسئله اصلی اکنون کرامت و منزلت اجتماعی است که بحران بیکاری و دشوار شدن آغاز و تثبیت یک زندگی آبرومند، آن را به شدت مخدوش کرده است. بزرگترین علت ازدواج نکردن ، همانا همین نظر است که زن کارمند اشغال گر فرصت شغلی مرد باشد.
    • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      25 57
      باید دقت کرد که چرا همه سرمایه گذاری دشمن امروز روی مساله بی‌حجابی است و چرا هرگز چنین تلاشی را به این شدت روی سایر گناهان ندارد. دلیلش این است که اولا بی حجابی امروز علنی ترین جلوه حرمت شکنی و مبارزه با اجرای قانون خدا است و ثانیا اثر آن آنی و فوری است. اگر اثر مال حرام چند سال و ماه طول می کشد که خود را نشان دهد اما اثر بی حجابی فورا خود را به صورت به لجن کشیدن نسل جوان و افزایش طلاقها و فرزندان طلاق و سقط جنین و... خود را نشان می دهد. تنها کسانی که صحنه دردناک جسد یک جنین بی گناه سقط شده را ندیده اند و یا کسانی که هرگز ضجه ها و گریه های فرزندان طلاق در دادگاههای خانواده را نشنیده اند می توانند بگویند بیرون بودن چند تار مو خطری ندارد!
    • خودم .. ! IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      11 10
      یِ کم دیگه دیدگآه تون رو بآزتر کنید و بزرگ تر فکر کنید : چآدر در اسلـام و برآی زن مسلمآن ، یک #سلـآحه .. سلـآحی برنده و تیز کِ می توآند سلـآح پرورش دهد ... یک زنِ مسلمآنِ پآیبندِ ب حجآب ، می توآند فزرندآنی متعآلی تربیت کند .. می توآند خیلی از اصول اسلـام رو ب فرزندش یآد دهد .. فکرِ فزرند ، از #مادر گرفته می شه .. تربیت بچه بآ فکر و #رفتآر و #منش و شخصیت و #اندیشه ی مادره .. فزرندآنی کِ بعدهآ جآمعه رو می سآزند .. جآمعه ای کِ متشکل همین فرزندآنِ رشد یآفته و متعآلیه .. ! این سلـآح هآی پرورش یآفته برآی چ کسآنی خطرنآکه ؟! برآی آن هآیی کِ تلـآش دآرند ؛ چنگ بر اسلـآم و مسلمآن و ایرآن بیندآزند ... ! یآد الجزآیر افتآدم : رویآروییِ اسلـام و دشمنآنِ اسلـآم بآ هم ، مسأله ی تآزه ای نیس .. یک نبردِ طولـآنیِ چند صد سآله اس کِ هیچ وقت تمآم نمی شود .. زمآنی کِ استعمآر پنجه بر کشورهآی اسلـامی کشید ، تلـآش می کرد #فکر و #اندیشه ی مسلمآن رو تسخیر کنه .. تلـآش کرد #زن رو تسخیر کنه .. این ـآ کِ تسخیر شود ؛ دشمن ب کآم ، روزگآر می گذرونه .. ! در الحزآیر ، وقتی کشورهآی غربی وارد شدند ؛ یک چیز رو بهش ایمآن دآشتن .. استعمآر معتقد بود هر زن مسلمآنی کِ از زیر #چآدر بیرون آید و #روسری از سر برکشد ؛ یک پیروزیِ بزرگ برآی استعمآر است ! من ب شخصه اعتقادِ کآمل دآرم کِ اگر فکر و اندیشه و شخصیتِ زن تسخیر شود و تحتِ تأثیرِ القآئآت و تبلیغآتِ منفیِ دشمن قرآر بگیرد ؛ بآید بآ تمآم وجود برآی آینده ی اسلـام و ایرآن احساس خطر کنیم ! مآدری کِ هیچ الزآمی برآی پآیبندی به حجآب و اسلـام نداشته بآشد نمی توآند فزرندِ #شآیسته ی ایرآن اسلـامی تربیت کند .. فزرندش می شود مثل خودش .. غربی گرـآ و سست نسبت ب اسلـآم .. ! دشمن همین کآرُ دآره برآی دخترـآن سرزمینِ مآ می کنه : اینقدر تبلیغاتِ منفی و نآجور نسبت ب حجآب رآه اندآختن کِ یِ دختر ممکنه از حجآبش احسآس #شرم کنه .. این #شرم وآسه مآ خطره .. ! همون طوری کِ حجآب سلـآحی تیز وآسه اسلـام و ایرآن علیه دشمنه؛ بی حجآبی ب همون اندازه ، سلـآحی خطرنآک ، برآی دشمن علیه #نظآمه ! از طریقِ تبلیغِ منفی علیه حجآب ، بدبینی نسبت ب اسلـآم و نظآم ایجآد می کنند ... یک نوع #لجآجت ایجآد می کنند .. لجبآزی ایجآد می کنند .. !
    • خودم .. ! IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      6 5
      حجآب رو یکی از مشخصه هآی نظآم معرفی می کنند و از این طریق ، برآی زمین زدنِ مآ دست ب کآر می شوند ... ! مآ هم بآید دست ب کآر بشیم .. نبآید اجآزه دهیم ، تبلیغات ، زنِ مسلمآن رو بدبین کنه نسبت ب دین و مذهب ... نسبت ب حجآب .. متأسفآنه ، اینُ هنوز متوجه نشدیم .. فعآلیت هآی فکری فرهنگی مون ضعیفه هیچ کآری نکردیم .. هنوز این خطر رو احسآس نکردیم .. این کِ در یک جآی عمومی ؛ روسری از سر دخترمآن می افتد عین خیآلش نیس ، مسأله ی سآده ای نیس ... این کِ عده ای در لحبآزی بآ اسلـآم و نظآم ، ب بدحجآبی #گرفتآر آمده اند ، سآده نیس ... این کِ یِ دخترِ ایرآنی از حجآب بنآلد سآده نیس ... ! برآی بعضی از این دخترآ کِ عآمدن جنگِ بآ حجآب رآه انداختن بآید دل سوزوند ... من وآقعن دلم برآشون می سوزه .. نسبت بهشون احسآس #ترحم دآرم .. + کآش #بفهمیم ! حجآبم رو دوس دآرم .. چآدرم رو دوس دآرم و تمآم تلـآشم رو می کنم فزرندآنم ، معنآ و فلسفه ی حجآب رو بفهمند .. بفهمند .. !
  • مهدی IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    17 13
    فکر نمیکنم نظر شما آقای محمدی درست باشد
    • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      1 7
      تو فکر هم مگر داری؟
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    اینا منافقن.
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      47 87
      نه جانم منافق نیستند میخوان جهادنکاح کنند،همین
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      30 68
      نه جانم میخوان آزادباشند جهادنکاح کنند،
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      1 2
      درمورد حجاب در اسلام حکم صریحی آمده باشه و آیه قرآن است
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    76 25
    جناب محمدی ؛خسته نباشید...!مشکل زن امروزی خیلی فراتر از این حرفاست.....!
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      20 27
      تو که میدونی بگو
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    17 32
    چند روز بعد از آشوب ها در خبری عنوان شد دو فعال اصلاح طلب از طیف تندرو راه افتاده بودند در خیابان انقلاب به دنبال سرنوشت دختر سفید پوش! با همچین چیزی که تصاویرش هم منتشر شد و داشتند مثلا با تک تک مردم از سرنوشتش میپرسیدند و مثلا نگرانش بودند. به نظرم این دنباله ی همون بازی اونهاست که شروع کردنش شاید.
  • حمیدرضا IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    17 25
    سلام. ببینید دوستان و قشر به اصطلاح تحصیل کرده! ما به عنوان مسلمان ملزم به اجرای قوانین و احکام قرآن هستیم و اگر غیر از این باشه مسلمون نیستیم. هیچ جای قرآن به اینکه زن در اجتماع کار کنه و پشتوانه خونواده باشه اشاره نشده و اتفاقا تاکید به خانه داری زن بوده و روحیه لطیفش... زن به مرد تفاوت داره و باید این رو خانمها قبول کنن که برای کار ساخته نشدن... این منافاتی با عدالت و مساوات نداره و ما نمیگیم از خانمها سرتریم و مهمتریم بلکه منظور اینه که ما قابلیتی داریم که شما ندارید همانطور که شما استعدادی دارید که ما نداریم... زن ساخته شده که پشتوانه عاطفی مرد باشه نه کارگر و نون در آر!!! به ازای هر زن شاغل یه مرد بیکار میشه و مرد بیکار ازدواج نمیکنه و فحشا زیاد میشه تو جامعه....مرد برای کار و تفکر و تصمیم گیری خلق شد و زن برای تقویت خونواده.... خونواده ای که مادر و زن خوب نداشته باشه برای جامعه ضرر به بار خواهد آورد....
    • سعید US ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      19 15
      تفکرات شما مبنای علمی ندارد و بر جهالت قرون گذشته استوار است. همه زنان مثل هم نیستند. بسیاری دوست دارند تحصیل و کار کنند و مستقل باشند.
    • IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      3 3
      به سعید اتفاقا جاهلیت مدرن همنین تفکر شما است که کورکورانه تمایل مردم را معیار حقانیت قرارداده اید هر قدر هم کارشان احمقانه باشد. والا همیشه در اقوام بت پرست و جاهلی زن را برهنه کرده اند و اسم این کار را پیشرفت گذاشته اند. حجاب هم فقط مال خداپرستان بوده است.
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    19 52
    مطمئن باشید از بیرون خط گرفته اند؛ دشمن قلب فرهنگ و اعتقاد ما را نشانه گرفته؛ اما کور خوانده است
  • محمد هادی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    10 11
    دخترهای امروزی شورشودرآوردن
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    13 17
    لطفا در تیترهایتان نام این دختر را دختر خیابان انقلاب نگذارید بنویسید دلقک خیابانی
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    14 8
    قانون فصل الخطاب است و جامعه و انقلاب و شهدا حرمت دارند.
    • ماصی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      2 3
      حجاب برای مسلمانان واجب است
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    11 9
    حرف آقای محمدی درسته. در واقع ماجرا بیشتر شبیه یه هوچی بازی مجازی هست تا یک جریان و مطالبه ی اصیل اجتماعی.
  • دکتر پریسا روشنی IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    19 22
    حجاب مانع ترقی و تعالی زن است
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      3 7
      خخخخخ
  • تسوجی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    3 12
    حجاب دارای اثرات ظاهری در جامعه است.
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    3 7
    وقتی خودمون عنان مملکتو بطور شیش دانگ می سپریم دست اصلاح طلبها درحالیکه میدونیم چی و چیکارن یعنی کشف حجاب درآینده نزدیک برامون مهم نیست . یعنی اگر بزودی از طریق مسئولین قانونا" حجاب کشف بشه صدا از هیچکی درنمیاد . همونطور که در برابر اینهمه فضاحت در طول این 5 سال فقط دو تا نُچ نُچ شد و بس
  • ا IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    1 0
    من شاغلم ولی بحث حجاب که میشه متاسفانه همکارانم از داشتن حجاب رضایت ندارند واغلب باناخن لاک زده وآرایش وگاها مانتوهای کوتاه درمحل کارحاضرمیشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس