لشکرکشی بزرگ ترکیه به حلب

دولت ترکیه با اطلاع از این موضوع که با دست های خالی نمی تواند در مذاکرات سوچی شرکت کند، مهره های شطرنج خود را علاوه بر میدان سیاست، در میدان نبرد هم به حرکت درآورد.

سرویس جهان مشرق- پاکسازی ۴۰۰ شهرک، روستا و ارتفاع، محاصره تروریست ها در مساحت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربعی و آزادی بیش از ۳ هزار کیلومتر از مساحت آلوده فقط بخشی از پیروزی های یک ماه گذشته نیروهای جبهه مقاومت در استان های ادلب و حلب است که برای حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای گروه های تروریستی غیرقابل تحمل بود.

پیروزی های جبهه مقاومت در گام نخست خشم آنکارا را به دنبال داشت و دولت اردوغان تلاش کرد به شیوه های مختلف از ادامه شکست گروه های تروریستی در استان های حلب و ادلب جلوگیری کند چرا که به خوبی می دانست در نشست سوچی روسیه نمی تواند از طرف مقابل امتیاز بگیرد.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

دولت ترکیه با اطلاع از این موضوع که با دست های خالی نمی تواند در مذاکرات سوچی شرکت کند، مهره های شطرنج خود را علاوه بر میدان سیاست، در میدان نبرد هم به حرکت درآورد تا به نمایندگی از کشورهای حامی گروه های تروریستی سهم خواهی کند.

تحلیل و تفسیر اقدامات سیاسی دولت ترکیه و برخی دولت های غربی برای ایجاد اختلاف و کسب منافع بیشتر از نشست سوچی باید به صورت جداگانه مورد بحث قرار گیرد اما در صحنه تحولات میدانی، تحرکات دولت ترکیه در مرزهای مشترک با سوریه از اواخر دی ماه با چراغ سبز متحدانش تشدید شد.

تازه ترین تحولات میدانی تجاوز ترکیه به سوریه را اینجا دنبال کنید

تحولات میدانی نقطه به نقطه مناطق کُردنشین شمال سوریه ۱۶ روز پس از شروع درگیری‌ها +تصاویر و نقشه میدانی

عملیات نیروهای زمینی ارتش ترکیه و گروه های تروریستی مورد حمایت این کشور در مناطق کُردنشین شمال سوریه (عفرین) نخستین واکنش اردوغان به شکست ها در استان های حلب و ادلب بود. اردوغان پیشتر در ماه های گذشته با هشدار در خصوص خطر وجود شبه نظامیان کُرد در مرزهای جنوبی ترکیه برای این اقدام خود بسترسازی کرده بود.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

ترکیه با حمله به عفرین تلاش کرد، نفوذ عناصر تروریستی موسوم به سپر فرات را در شمال سوریه افزایش دهد و همچنین بهانه ای برای لشکرکشی به عمق مناطق استان حلب و ادلب داشته باشند تا از سوخته شدن مهرهای خود در نشست سوچی جلوگیری کند.

روز نخست بهمن ماه سال جاری هم ارتش ترکیه مقادیر فراوانی از تسلیحات نظامی را به بهانه مقابله با شبه نظامیان کُرد از طریق گذرگاه مرزی «باب الهوی» برای کمک رسانی به گروه تروریستی جبهه النصره به شمال استان ادلب انتقال داد.

تسلیحات نظامی اهدایی ترکیه در قالب کمک های غذایی به روستاهای حومه شهر «سراقب» (شرق استان ادلب) ارسال و در ادامه برای عناصر تروریستی جبهه النصره در شهرک «معره شورین» و مناطق جنوبی ادلب انتقال داده شد؛ پیشتر ۳ کاروان نظامی از مناطق جنوبی ترکیه به مناطق تحت اشغال عناصر تروریستی جبهه النصره در جنوب استان ادلب منتقل شده بود.

لشکرکشی بزرگ ترکیه به حلب
لشکر کشی شبانه ارتش ترکیه به حلب

در این بازه زمانی ارتش ترکیه تلاش کرد با متوقف کردن پیشروی نیرو های جبهه مقاومت از شکست بیشتر گروه های تروریستی مورد حمایت خود جلوگیری کند و البته نیروهای متحد در برابر این اقدام  دولت ترکیه خویشتن داری کردند تا در آینده نزدیک به این مسئله رسیدگی شود.

اما این پایان ماجراجویی آنکارا در شمال سوریه نبود و ششم بهمن ماه هم دومین کاروان نظامی ارتش ترکیه، شامل ۶ خودروی نظامی از گذرگاه «کفرلوسین» عبور کرد و این بار به شهرک «العیس» در جنوب غرب استان حلب رسید تا معادلات میدانی پیچیده تر شود.

ترکیه به بهانه مقابله با شبه نظامیان کُرد به سمت جنوب غرب استان حلب لشکر کشی کرد و تجهیزات نظامی خود را برای نخستین بار به نزدیکی غرب شهرک الحاضر در جنوب غرب استان حلب رساند موضوعی که از دید نیروهای متحد دور نماند.

لشکرکشی بزرگ ترکیه به حلب
ارسال تجهیزات نظامی ترکیه به سوریه

جنگنده های روسی در پاسخ به تحرکات نظامی ترکیه، بیش از ۷۰ مرتبه مواضع گروه های تروریستی را در شهرک های مرکزی و جنوبی ادلب از جمله «سراقب، تلمنس، جرجناز، کفرنبل، معره نعمان» هدف قرار دادند تا پیامی روشن برای آنکار مخابره شود.

۱۲ ساعت قبل از شروع نشست سوچی در روسیه، ترکیه روند تخریبی خود را در میدان سیاست و نبرد ادامه داد و در نهایت شب گذشته خبری در رسانه های مختلف منتشر شد که بر پیچیدگی شرایط افزود تا جایی که برخی کارشناسان اعلام کردند باید تا پایان نشست سوچی منتظر ماند و دید که نتایج اقدامات مخرب ترکیه در شمال سوریه چه خواهد بود.

انتقال کاروان نظامی بزرگ ارتش ترکیه متشکل از ۱۳۰ خودروی نظامی، زرهی و تانک همراه با دهها تن از نیروهای ارتش این کشور به نزدیکی شهرک راهبردی «العیس» در جنوب غرب استان حلب موضوعی نبود که نتواند نشست سوچی را تحت تاثیر قرار ندهد.

لشکرکشی بزرگ ترکیه به حلب
ورود تجهیزات نظامی ترکیه به استان حلب سوریه

در میدان نبرد هم نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت به این مسئله واکنش تندی نشان دادند و با آتش توپخانه از کاروان نظامی ارتش ترکیه استقبال کردند تا مانع از نزدیک شدن آنان به خطوط قرمز شوند. این کاروان نظامی از شرق استان «هاتای» ترکیه و گذرگاه مرزی «باب الهوی» به سمت جنوب غرب استان حلب حرکت کرد.


یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق از هدف قرار دادن کاروان نظامی ارتش ترکیه در حومه روستای «الکماری» هم خبر داد و گفت: خمپاره های شلیک شده در نزدیکی کاروان نظامی فرود آمدند تا هشداری جدی برای طرف مقابل محسوب شود.

وی به نقض حریم هوایی سوریه توسط جنگنده های ارتش ترکیه هم اشاره کرد و گفت: همزمان با واکنش قاطع نیروهای جبهه مقاومت، دو جنگنده  F۱۶ ارتش ترکیه هم وارد میدان شدند و کاروان نظامی را تا شهرک «قناطر» در غرب استان حلب اسکورت کردند.

تجهیزات نظامی ارتش ترکیه در حلب

این منبع میدانی با بیان این که پرواز جنگنده های ارتش ترکیه در آسمان سوریه تنش ها را به شدت افزایش داد، افزود: ۵ جنگنده روسی در آسمان جنوب غرب استان حلب به پرواز درآمدند تا طرف مقابل متوجه اقدامات خطرناک خود در منطقه شود.

وی گفت: یگان توپخانه و موشکی جبهه مقاومت و جنگنده های روسی به صورت همزمان مواضع گروه های تروریستی را در منطقه «ایکاردا» در حومه غربی منطقه بسیار مهم «الحاضر»، شهرک «خان طومان» و جاده بین المللی حلب هدف قرار دادند تا کاروان نظامی ترکیه همه جوانب کار خود را در این محور بسنجد.

این منبع میدانی با بیان این که نباید پیروزی مهم روز گذشته جبهه مقاومت را در شرق ادلب فراموش کنیم، تصریح کرد: آزادسازی شهرک ابوظهور به عنوان یکی از مهم ترین پایگاه های گروه تروریستی در شرق استان ادلب، خشم دولت ترکیه را چند برابر کرد.

لشکرکشی بزرگ ترکیه به حلب
لشکرکشی بزرگ ترکیه به حلب

در حال حاضر، نیروهای مقاومت از محور غربی شهرک ابوالظهور با شهر سراقب ۲۰ کیلومتر فاصله دارند؛ فاصله نیروهای مقاومت با شهرک های محاصره شده الفوعه و کفریا در شمال شرق استان ادلب حدود ۳۶ کیلومتر است.

به گزارش مشرق، پاکسازی شهرک ابوظهور مقدمه ای برای شروع عملیات آزاسازی شهر راهبردی «سراقب» و شهرک های محاصره شده الفوعه و کفریا است و همین مسئله باعث شد دولت ترکیه کاروان نظامی خود را سریع تر از موعود زمانی پیش بینی شده به جنوب غرب حلب اعزام کند تا مانع از پیشروی نیروهای جبهه مقاومت به سمت مناطق مرکزی استان ادلب شود.

در همین ارتباط منابع میدانی اعلام کردند: واکنش قاطع نیروهای جبهه مقاومت به کاروان نظامی ارتش ترکیه نشان داد هیچ خط قرمزی برای پاکسازی نکردن مناطق اشغالی استان های حلب و ادلب به ویژه شکست محاصره شهرک های الفوعه و کفریا وجود ندارد و تحرکات ترکیه تاثیری بر این روند نخواهد داشت.

کاروان نظامی ارتش ترکیه
کاروان نظامی ارتش ترکیه در سوریه

براساس اطلاعات به دست آمده، دولت ترکیه به خوبی متوجه شده که توانی برای عناصر تروریستی باقی نمانده و تلاش می کند با استقرار نیروهای نظامی خود در جنوب غرب استان حلب (شهرک العیس) و مناطق شرقی استان ادلب (حومه غربی خط راه آهن دمشق - حلب) از نزدیک شدن نیروهای مقاومت به شهر راهبردی «سراقب» جلوگیری کند.

دولت ترکیه شروع مرحله دوم عملیات جبهه مقاومت را فقط به شکست حصر شهرک های الفوعه و کفریا خلاصه نمی کند و به این نکته واقف است که پاکسازی تمامی مناطق اشغالی استان ادلب در دستور کار قرار دارد.

آنکارا و متحدانش نمی خواهند فقط در شهر راهبردی «الباب» فقط نفوذ داشته باشند و ترس از سقوط مواضع اشغالی آنان در استان های حلب و ادلب باعث شده در این مرحله مسئله طرح مناطق کاهش تنش را مطرح و حضور نظامی خود را در محورهای یاد شده توجیه کنند.

کاروان نظامی ارتش ترکیه
نیروهای نظامی ارتش ترکیه

در حالی که برخی منابع رسانه ای غربی در ساعات گذشته حضور نظامی ترکیه را در استان های ادلب و حلب به طرح کاهش مناطق تنش ارتباط داده اند اما این سوال مطرح می شود که چرا آنکارا پس از شکست های سنگین تروریست ها و در آستانه نشست سوچی به فکر عملی کردن این موضوع افتاده است.

تناقض و تضادهای عملکردهای آنکارا در روزهای گذشته زمانی بیشتر به چشم می آید که کاروان های نظامی ارتش ترکیه از مناطق تحت اشغال تروریست های جبهه النصره عبور می کنند؛ مسئله اسکورت کاروان های نظامی ترکیه توسط عناصر تروریستی جبهه النصره هم مسئله ای دیگر است که منجر به رسوایی بیشتر اردوغان شده است.

به گزارش مشرق، حال باید در ساعات و روزهای آینده منتظر ماند و دید واکنش دولت سوریه و نیروهای متحد به این مسئله چه خواهد بود؟ آیا دولت ترکیه تصمیم به خروج کاروان ها و نیروهای نظامی خود می گیرد یا به دنبال افزایش تنش ها است.

کاروان نظامی ارتش ترکیه

کاروان نظامی ارتش ترکیه  در سوریه

کاروان نظامی ارتش ترکیه  در سوریه

کاروان نظامی ارتش ترکیه  در سوریه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 127
  • سید IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    از ترکیه پست تر خودشه.به والله اگه میتونست با ایران بجنگه و ایران رو اشغال کنه یک لحظه درنگ نمیکرد.ترکیه سیاست های خبیثی داره.مردان هوسران و کثیف ترکیه زنان سوری را میخریدند.من خیلی از نزدیکانم مدافع حرم بودن میگفتن.دست خردوغان به خون خیلی مردم الوده است.مشرق منتشر کن خدایی.
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      کثیف وجودته ، باغیرت تر از ترکها سراغ داری ؟
    • مهدی AE ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      70 23
      بی غیرت از ترکها سراغ ندارم.مشرق جوابشو منتشر کن.
    • سعید AE ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      45 39
      زنده باد قوم اصیل و ناب و عزیز کرد.کرد افتخار دنیاست.کردها بهترین انسان ها هستن بدون شک.
    • وحید AE ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      50 35
      کرد عزیزترین و شریف ترین و بهترین انسان های تاریخ اند.
    • محمود AE ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      31 35
      کسی به کرد حرف بزنه خونش رو میریزم.
    • سینا AE ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      51 20
      زنده باد قوم اریایی کرد.
    • مسعود AE ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      23 37
      از ترک بی غیرت تر ندیدم.
    • فردین AE ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      42 24
      از کرد با غیرت تر و اصیل تر سراغ ندارم.
    • حسین AE ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      32 30
      مشرق چرا پیام کرد ها رو پخش نمیکنی.کرد عزیزه به خدا و با غیرت.
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      71 11
      با غیرت تر از ترکهای ایران میان ترکها وجود ندارد
    • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      12 1
      از کردهای وطن فروش سوریه وعراق یاد بگیرید
    • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
      2 6
      تمام تروریستها که از سایر کشورها وارد سوریه شده اند به اضافه دولت ترکیه ،کردهای سوریه عوامل آمریکا هستند ودر سوریه به نفع آمریکا ییها بازی می کنند .
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    داعش تموم شد ولی کسی این مغولزاده رو نمی بینه علنا" اداء داعشو در میآره.
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    47 14
    عجب خر توخری شده توی سوریه. معلومه کی داره با کی می‌جنگه؟ شاید یه تازه کار بره اونجا خودشو به کشتن میده.
  • AE ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    زنده باد مقاومت تاریخی عفرین
  • AE ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    ...با 100 جنگنده و اون همه نیرو و تجهیزات و نیرو اگه به آلمان حمله میشد مقاومت تا این حد نبود...مقاومت تاریخی کردها سرمشق خاورمیانه خواهد بود که بدون حمایت هیچ کشوری این چنین قهرمانانه فاشیسم را به زیر کشیدند
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      40 92
      پ ک ک متوهم، مقاومتتونو دیدیم پشت بچه ها قایم شدید!!!! موشمرگه های تاریخ
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      19 79
      خوب از اسرائیل یاد گرفته اند چی کار میشه کرد
  • AE ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    73 63
    توهم نزن مشرق...ترکیه با چراغ سبز روسیه و ایران به عفرین حمله کرد و اسد هم با چراغ سبز سلطان رجب به حلب...
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      سولطان؟ این موش ترسو بزودی سزای جنایاتش رو میبینه بخصوص جنایت خان طومان که سگهای عردوغان مرتکب شدن
    • شاهین IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      16 14
      دقیقا
  • تاریخ US ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    119 5
    مثل لشکرکشی های دوران عثمانی شده. سرزمین سوریه کنونی درطول تاریخ ، بارها توسط قدرتهای انزمان ، مورد تاخت وتاز قرار گرفته. تاریخ دوباره تکرار شده و حالا دیگه قدرتهای نوظهور دیگری مثل امریکا هم ، بدنبال سهم خواهی هستند. دنیا همینه دیگه ، زندگی تکرار است.
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    به نظر میاد جبهه کردهای تحت امر امریکا بشدت علاقه دارن تا ارتش سوریه و مقاومت را رودروی ترکیه قرار دهند و با تضعیف انها به بیشرویهای نا مشروع خود در خاک سوریه ادامه دهند برای نیل به این منظور تبلیغات گسترده ای را اغاز کردند هر چند ترکها بخوبی به این نیت انها اگاه شده و جوابی برای شلیک اتش مقاومت را ندادند البته ترکیه هم مطمئنا بدون هماهنگی با متحدین سوریه هیچ کاری نمیکنه
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      28 12
      شلیک اتش مقابل نداشتن چون زورشون نرسید این پوشالی های الکی -
    • GB ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      16 2
      یعنی با 100 جنگنده نمیتونستن چند تا توبخانه رو بزنن؟خخخ
  • محمد IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    72 58
    این نتیجه خیانت مستقیم روسیه نسبت به ایران و سوریه هست
    • NL ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      37 22
      بدبین نباشید! اینطور نیست
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    زنده باد اردوغان وترکیه
    • محمد IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      ببند گمشو برو پیش خردوغان
    • علی IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      مرگ بر خردوغان نجس وهابی.
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      زنده باد کورد باشرف زنده باد ارتش دمکراتیک سوریه زنده باد ی پ گ،مرگ بر خردوغان
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      78 19
      از ایران گمشو برو پابوسی اربابت تو مغولستان یا ترکیه
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      58 14
      از ایران گمشو برو پابوسی اربابت تو مغولستان یا ترکیه
  • کرمانشان IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    ای اردوغان نادرست .هر کاری ام کنی اخرشم ذلیل میشی
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      27 45
      کار کوردها نادرستر بود که بهانه دست خردوغان داد
  • سعید IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    ارتش سوریه و کردها باید متحد بشن و بساط این رژیم اشغالگر و مزودورهای تکفیریشو جمع کنن و هر دو طرف باید سر عقل بیان و دنبال امتیاز گیری نباشند
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    نظامی های ترکیه مثل پفک نمکی هستن کوچکترین تنشی ببینن پا به فرار می زارن
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      تاریخ ترکها حتما یادت رفته برو یکم تاریخ بخوان اونوقت میفهمی شجاعترین جنگجویان تاریخ چه کسانی بودند
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      34 77
      تنهایی اینو فکر کردی بچه
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      55 3
      تاریخ بوزگوردهای موش صفت ترسو رو خوندیم و بوزگوردهایی مثل پیشه وری رو هم دفن کردیم! خوب میدونیم با موشها چه کنیم!
  • سرباز IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    اردغان ادعا می کرد می خواد باکردها بجنگد ولی این صرفا یک نمایش بود یک ترقه بازی بود او بدنبال نجات تروریستهاست العیس الحاضر خان تومان محل عروج پاکترین جوانان کشورما ازجمله شهدای نوهد ارتش می باشد
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    مرگ بر خرودوغان جنایتکار نجس
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      مرگ بر خودت،ترکیه بشینه نگاه کنه کردها هر کاری دلشون میخواهد انجام بده
    • عسل IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      سلام راست گفتی این مرد خبیس خردوغان خیلی کثیفه
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      22 20
      مرگ بر خردوغان و کرودها مزدور اسرائیلی و امریکایی
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      28 73
      لعنت بر اوجالان لعنت بر رضا پالانی
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      37 13
      لعنت خدا بر عطا طورچ پالانی حیوان
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    77 9
    ارتش باید نوبل والزهرا رو تا مرز ادامه تا حداقل نزاره اینا به هم دست بدن.وبا هواپیماهای بدون سرنشین وماهواره محل تجمعات وامکانات ترکیه وتروریستها رو با همزمان توپخانه وهواپیما منهدم کنند تا خود عقبه ولب مرز وبعد حمله رو شروع کنند...
  • هادی IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    53 97
    مرگ بر پ.ک.ک و تمام طرفدارای تروریستش!
    • GB ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      30 36
      منفی ها نشون میده اینایی که کورد کورد میکنن از کجا حمایت میشن...
  • سعید IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    17 16
    اگر ترکیه عزم خود را جزم کرده باشد برای پیشروی و مانعی قوی جلوی خود نبیند تمامی اهداف خود را عملی میسازد البته ارتش ترکیه بسیار قدرتمند است و به راحتی میتواند فرمانهای اردوغان را اجرایی کند مگر اینکه از کردها با دادن تسلیحات ضد زره و ضد هوایی دوش پرتاب پشتیبانی شود که در آن صورت خود کردها فردای بعد از نبرد شروع به تجزیه طلبی خواهند کرد به نظر من فعلا باید مانع پیشروی ترکیه به مناطقی غیر از عفرین و مناطق کردی گردیم و امداد ترکها به تروریستهای ادلب و حلب را با تمام قوا سد کنیم و همزمان پیروزی های سریع و ادامه دار بر علیه مزدوران ادلب و حلب داشته باشیم
  • ایرانی IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    79 16
    باید از کردها پشتیبانی لجستیکی کنه ایران وروسیه تا توازن برقرار بشه تا این خردوغان زمین گیر شه طمع بر نداره به حلب حمله در عوض به ادلب حمله نیروهای مقاومت بیشتر بشه تا تمرکز تروریستها بهم بخوره
  • تیگران IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    91 20
    ساعت صفر آزادی آناتولی
  • US ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    30 81
    مشرق کرد ها تروریست نیستن تا فردا استانبولو تصرف میکنن.خوبه؟راضی هستی؟پژاکی ها چطور؟؟؟
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      31 26
      قرصاتو بخور بخواب
  • امیین DE ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    75 18
    ترکیه باید هزینه جنگ رو بده، یکی از این قبایل رو تجهیز کنیم بد نیست
  • IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    80 21
    اردوغان با تبلیغات دولت خودش الان جوگیر شده و خودش را یکی از کشورگشایان تاریخ میبینه اردوغان کبیر
  • IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    88 16
    خوراکشون یه شهاب 3
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      3 1
      مثلا توهم میکنی که یک شهاب 3 بزنیم از غرب فرات تا کوههای عفرین و مناطقی از آناتولی و قسمتهای از دریای مدیترانه نابود میشه خخخخخخ
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    به نظر من باید نیروهای مقاومت و جنگنده های روسیه با تمام توان به کاروان های نظامی ترکیه حمله کنند و همه را نابود کنند بعد هم دو دلیل بیارن: 1. اشتباه شده 2. منطقه جنگیه دیگه، انتظار دارید گل پخش کنیم!
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    80 40
    مردم سوریه باید بسیج بشن، ایران باید براشون ضد تانک های توفان بفرسته تا تانک های خشکل آلمانیشون رو بزنن هوا ...
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      5 1
      اون تانکها با هرچیزی منهدم نمیشه
  • هاشم US ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    37 16
    متاسفم که ترکیه جنگنده های روسیه رو در مرز کشورش هدف قرار میده ولی سوریه و روسیه جنگنده های ترکیه که در عمق خاک سوریه و بر فراز مناطق عملیاتی ارتش سوریه گشت زنی میکنند رو نمیزنه؟ آیا ترکیه به تازگی ابر قدرت شده و یا همه باورشون شده که امپراطوری عثمانی و داعشی اردوغان به حقیقت پیوسته؟
  • یاسین DK ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    31 49
    ترکها در طول تاریخ رو در رو جنگیدن را دوست دارند و اسلام با این شرافت و مردانگی ترک های دنیا نشر پیدا کرده است و به همین دلیل اناتومی تاریخ جهان هستند
    • US ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      67 23
      غلط کرده کسی بخواد اسلام رو ربط بده به بوزگورد و فاشیستهای نژاد پرست! اسلام از شما بی ریشه های مزدور بیزاره! شما بیشتر شبیه ابوجهل ها هستید در دوران جاهلیت
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      9 33
      ترک یعنی جنگ یعنی پیروزی یعنی ظفر یعنی تاریخ
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      44 15
      بوزگورد یعنی نژاد پرستی! یعنی توهم! یعنی توحش! یعنی تروریسم!
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    15 46
    مشرق نیوز حامیه تروریست های کرده..بارها پیامه منو انتشار ندادی عوضش پیامه نژاد پرستانه طرفداران خون و خونریزیو نشر دادی...مرگ بر اوجالان کثیف...
    • علی AE ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      37 21
      مرگبر خردوغان کثیف.
    • GB ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      27 21
      مرگ بر تروریستهای تجزیه طلب
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
      43 6
      لعنت بر بوزگوردهای عردوغان و تروریستهای YPG با هم
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    12 0
    بزرگراه استان حلب ، چه اسفالت خوبی داره !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس