روزنامه

روزنامه‌های اصلاح طلب در راستای رفتار قبیله‌ای خود، مردم تهران را مقصر بحران برف و یخ بستن معابر معرفی کرده‌اند و در سال‌های گذشته، قالیباف را مقصر می‌دانستند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

«تکرار یک دروغ»؛ تمام مراحل برجام زیر نظر مقام معظم رهبری طی شد

«فاطمه ذوالقدر» نماینده تهران در مجلس و عضو لیست امید در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«تمام مراحل برجام زیر نظر مقام معظم رهبری طی شده است. مشورت با متخصصان برجام و نظرسنجی از صاحبان نظر هم از دیگر مراحل پیشبرد برجام بود. با وجود تمامی این عوامل، این دغدغه‌ها و نگرانی‌های دلواپسان را می‌شود بی‌اساس خواند».

ذوالقدر در ادامه گفت:

«باید توجه داشت همان‌طور که برخی نگرانی‌ها در حاشیه این قرارداد (پیمان پالرمو) می‌تواند زیان‌آور باشد و حتی ممکن است در وضعیت بین‌المللی کشور چالش ایجاد کند، به همان میزان هم پیوستن به این کنوانسیون می‌تواند مفید واقع شود. عضویت ایران در پالرمو از لحاظ قضائی خدشه‌ای به کشور وارد نخواهد کرد و علاوه بر ارتباطات اقتصادی با سایر کشورها، می‌تواند در نزدیک‌تر کردن کشور به مسیر استاندارد اقتصادی مؤثر باشد».

رسانه‌های اصلاح طلب و برخی دولتمردان بارها مدعی شده‌اند که تمام مراحل برجام زیر نظر مقام معظم رهبری طی شده است.

روزنامه آرمان امروز
روزنامه آرمان امروز

این ادعا در حالی است که رهبر معظم انقلاب- ۲۰ فروردین ۹۴- تأکید کردند: «بنده در جزئیات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس‌جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ این‌ها در اختیار آن‌ها است، می‌توانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست».

رهبر معظم انقلاب-مهرماه ۹۴- در نامه‌ای به رئیس‌جمهور دستورات مهمی را درباره رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور در اجرای برجام صادر کردند و در این نامه شروط ۹ گانه‌ای به دولت اعلام شد.

گفتنی است یکی از شروط مقام معظم رهبری، «گرفتن تضمین‌های قوی و کافی برای لغو تحریم‌ها» و یکی دیگر از شروط «نقض برجام و توقف فعالیت‌های آن در صورت وضع هرگونه تحریم» بود

«علی‌اکبر ولایتی» عضو هیئت نظارت بر برجام-تیرماه ۹۵- گفت: «به برخی شروط ۹ گانه ابلاغ شده از جانب رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای تعهدات کشورمان در چارچوب برجام عمل نشد».

در مجموع، ۲۹ شرط از سوی رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی در اجرای برجام به دولت ابلاغ شد ولیکن دولت دچار قصور و تقصیرهای فراوانی در اجرای این ۲۹ شرط شد.

مجلس شورای اسلامی- مهرماه ۹۴- قانونی با عنوان «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» تصویب کرد. در بند ۳ این قانون آمده است: «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت ۲ سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به ۱۹۰ هزار سو افزایش یابد».

** مسئولیت برف روبی معابر با مردم بود نه شهرداری

رسانه‌های اصلاح طلب که در دوران شهردار قبلی، با جنجال رسانه‌ای، کوچک‌ترین مساله ای را موضوعی بحرانی جلوه داده و هشتگ #استعفا می‌زدند، اکنون و با روی کارآمدن شهردارِ هم قبیله، بدیهی‌ترین وظایف شهرداری را نیز انکار می‌کنند و با سلب مسئولیت از شهرداری، توپ را در زمین مردم و دیگر سازمان‌ها می‌اندازند.

در همین رابطه روزنامه شرق در سرمقاله امروز با عنوان «چه کسی مسئول برف روبی است؟» نوشت:

«بیشتر شهروندان تصور می‌کنند این وظیفه شهرداری‌هاست که باید همه معابر را از برف و یخ بزدایند و با ماسه و نمک‌پاشی همه معابر را از برف پاک کنند. درصورتی‌که وظیفه شهروندان دراین‌میان چیست؟ کمی به عقب‌تر و به دهه ۵۰ و ۶۰ برگردیم که در این کشور برف به‌وفور می‌بارید. اگر به آن زمان برگردیم، ملاحظه می‌کنیم که وقتی برف می‌آمد، فردای آن روز همه شهروندان از خانه برای مدیریت معابر خارج می‌شدند و با تمام امکانات برف‌ها را در باغچه‌ها یا مکان‌هایی که مزاحمت برای دیگر همسایگان ایجاد نمی‌کرد، می‌ریختند و هیچ‌کس منتظر شهرداری و مأموران شهرداری برای پاک‌کردن معابر فرعی نمی‌ماند».

روزنامه شرق
روزنامه شرق

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه بدون کوچکترین اشاره‌ای به وظیفه بدیهی شهرداری تهران و شهردارِ اصلاح طلبش، با حمله به صدا و سیما نوشت: «اگر برنامه‌های صداوسیما با رویکرد بسیج شهروندان برای برف‌روبی معابر فرعی پخش می‌شد، در همان روز اول خیلی از معابر از برف زدوده می‌شد و با تصویرسازی و آموزش بصری، شهروندان می‌توانستند لحظات خوب، مفید و درعین‌حال شادی را برای خود ایجاد کنند که در این بین، یک مسابقه آدم‌برفی نیز می‌توانست سطح مشارکت را به حداکثر ممکن برساند».

در اینباره بیشتر بخوانید:

شهردار تهران: جز رفت‌وآمد و ضعف امکانات مشکل دیگری نداریم+ فیلم

 انتقاد عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران از نجفی

گفتنی است بارش برف در تهران در عین حال که موجی از شادی و نشاط را در بین مردم ایجاد کرد اما نحوه مدیریت این نعمت خدادادی توسط مسئولان شهرداری، سازمان راهداری و نیروهای امدادی گلایه بسیاری از شهروندان را در پی داشت.

در نهایت با اینکه شهردار اصلاح طلب تهران سعی داشت درختان شهر از سنگینی برف رها کند، باد و نور خورشید برای حل مدیریت بحران وارد صحنه شدند و هم یخ معابر از بین رفت و هم برف درختان تکانده شد.

** روحانی باید در ترکیب تیم اقتصادی دولت بازنگری کند

«فیض الله عرب سرخی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحه با روزنامه اعتماد گفت:

«در حال حاضر شاید یکی از مهم‌ترین انتظارات اصلاح وضعیت اقتصادی است. شاید بد نباشد در این باره دولت و حتی شخص آقای روحانی هم در ترکیب تیم اقتصادی دولت بازنگری داشته باشند».

روزنامه اعتماد
روزنامه اعتماد

در روزهای گذشته «محمود صادقی» عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «تیم اقتصادی دولت دوازدهم نسبت به دولت قبل ناهماهنگ‌تر است».

لازم به ذکر است که ناهماهنگی‌های ایجاد شده در تیم اقتصادی دولت دوازدهم با ایجاد معاونت‌های اقتصادی مختلف، واکنش کارشناسان را در پی داشت. «مهدی پازوکی» کارشناس اقتصادی حامی دولت پیش از این در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «دولت آقای روحانی به دلیل تعدد مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی دچار مشکل خواهد شد».

گفتنی است روزنامه حامی دولت قانون- ۱۷ دی ۹۶- در مطلبی با عنوان «تیم اقتصادی دولت به چندین اقتصاددان نیاز دارد» نوشته بود: «مهم‌ترین مساله‌ای که در حال حاضر با آن مواجهیم این است که در تیم اقتصادی هیات دولت حتی یک اقتصاددان نیست و به این مساله هیچ توجهی نمی‌شود».

روزنامه قانون همچنین در یادداشت دیگری با عنوان «دولت محل تجمع عده‌ای از اقتصادنخوانده‌هاست» نوشته بود:

«مشکل دولت به عنوان قوه مجریه این است که محل تجمع عده‌ای از اقتصادنخوانده‌ها و برخی اقتصاد خوانده‌هایی است که طرفدار نظام بازار آزاد هستند و با شعار "راه حل سخت بهتر از راه‌حل بد" تلاش می‌کنند که رییس‌جمهور را به رهاسازی بی‌رحمانه قیمت‌ها وادار کنند».

** ذوق زدگی روزنامه اصلاح طلب از حذف بیلبوردهای ضدآمریکایی

روزنامه قانون در مطلبی نوشت:

«روزهای پاییز سال ۹۲، تبلیغاتی بر بیلبوردهای تهران نشست که نگاه خیلی‌ها را به خود جلب کرد. «صداقت آمریکایی»، عنوانی بود که ناگهان به طور گسترده در نقاط مختلف شهر و همزمان با مذاکرات هسته‌ای اکران شد و حواشی بسیاری را به همراه داشت. در تعدادی از این مجموعه تابلوها، طرف ایرانی و آمریکایی مذاکره کننده در دو طرف میز مذاکره نشان داده شده بودند؛ با این تفاوت که طرف آمریکایی بر خلاف ظاهر دیپلماتیک خود در روی میز، اسلحه‌ای به سمت طرف ایرانی نشانه گرفته بود. در برخی از این تابلوها نیز طرف آمریکایی مذاکره کننده همراه خود و در کنار میز، سگ وحشی و کیف تجهیزات نظامی در اختیار داشت. در طرح دیگری از مجموعه تابلوهای صداقت آمریکایی نیز دست مذاکره کننده در مقابل دست دراز شده طرف ایرانی با دست یک موجود اهریمنی به استقبال طرف مذاکره کننده ایرانی که دست صداقت به طرفش دراز کرده، می‌رفت تا نگاه‌های بسیاری در داخل و البته خارج از کشور به آن‌ها جلب شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«بعد از انتقادهای زیادی که به این تابلوها شد، در همان پاییز ۹۲ اکران طرح‌ها پایان یافت اما ماه‌ها بعد نیز در زمان‌های مختلف، تبلیغاتی در انتقاد از سیاست‌های خارجی دولت روی تابلوهای در اختیار این سازمان قرار گرفت و هر بار نیز منتقدانی به اعتراض در اکران این تبلیغات لب می‌گشودند. با این حال و در چند ماه گذشته، دیگر خبری از تبلیغات سیاسی- انتقادی بر تابلوهای شهر تهران نشد و صرفاً تبلیغاتی با مضامین فرهنگی و مذهبی روی آن‌ها اکران شد تا اینکه دیروز از قول مدیرعامل جدید سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام شد که "دیگر هیچ بیلبوردی در تملک موسسه اوج و سپاه نیست"».

روزنامه قانون
روزنامه قانون

در سال ۹۲، رسانه‌های اصلاح طلب با حمله به بیلبوردهای ضد آمریکایی، از نشان دادن چهره واقعی واشنگتن عصبانی شدند.

در همین رابطه روزنامه بهار ضمن انتقاد از نصب این بیلبوردها در سطح شهر، نوشته بود:

«شهروندان تهرانی چند روز است صبحشان را با پوسترها و بنرهایی با عنوان «صداقت آمریکایی» آغاز می‌کنند. این پوسترها در همه نقاط شهر هستند هر جایی که امکانی برای بهتر دیده شدن بوده یک پوستر «صداقت آمریکایی» نصب شده است. پوسترهایی که با طرح‌های متفاوت سعی در القای یک مضمون مشابه دارند: «آمریکا قابل اعتماد نیست».

 روزنامه‌های اصلاح طلب تلاش کردند تا تا ضمن بزک کردن، جانب آمریکا را بگیرند و بی‌اعتمادی به آمریکا را به عنوان مقابله با دولت جا بزنند.

در همان برهه، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ظریف در پستی کنایه‌آمیز پوسترهای ضد آمریکایی را «مهرورزی به خودش و سیاست خارجی دولت» معرفی کرد، به گونه‌ای که تصور می‌شد خود را به عنوان ضامن صداقت آمریکا می‌داند و هر گونه انتقاد به کارنامه سیاه آمریکایی‌ها را توهین به خود معرفی می‌کند.

این انتقادات باعث شد تا با فشار فراوان دولتی‌ها، پوسترهای صداقت آمریکایی از سطح شهر جمع شود!

انتقادات نسبت به خوش‌بینی به آمریکایی‌ها آنقدر برای دولت غیرقابل پذیرش بود که روحانی در جمع سفیران و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور منتقدان را ترسو خطاب کرد و گفت: «عده‌ای شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند. هر وقت که مذاکره می‌شود عده‌ای می‌گویند که ما می‌لرزیم؛ خب به جهنم بروید یک جایی که نلرزید».

نکته قابل توجه اینجاست که دولتمردان در سالهای بعد به دفعات به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا اذعان کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • در جواب روزنامه بی غیرت شرق AU ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    20 0
    برف روبی که مسولیتش با مردم است, برای آلودگی هوا هم که مردم باید نیایش کنند و برای رفع مشکلات معیشتی هم که باید سماغ بمکن و صبر پیشه کنند تا بمیرند یا از سر و کله هم بالا برن که خدای نکرده به آقازاده ها بر نخوره! بهر حال یک بودجه ای هست که ارث پدری این آقایون هست و باید ۹۰% مردم همدیگر و پاره کنن که اونها راحت اختلاس کنن.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    5 1
    اصلاح طلبان بی مسئولیت
    • سید IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      1 0
      و تهوع آور پلشت
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    1 0
    اصلاح طلب ها،پر مدعا و بی عمل هستند.اگه الان شهردار از جناح مقابل بود،باز هم میگفتن برف روبی وظیفه مردمه
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    5 0
    برای قالیباف چه چیزهایی که نگفتند اما کمتر کسی در ایران فروریختن ساختمان اروپایی رو براثر اتش دید اما برخی برای ساختمان 50 ساله چقدر به قالیباف تاختند یا کمتر کسی یادشه برف پارسال رو چقدر بهونه کردن و دوباره به قالیباف تاختند صرفا ازش کلاه دوختند برای مسایل سیاسی
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    0 0
    روزنامه های زنجیره ای دروغ هایشان را بر اساس آمادگی هواداران برای پذیرش آن دروغ بهم می بافند ؟؟؟ اگر از اسم مقام معظم رهبری سو استفاده می کنند بدانید قبلا مغز هواداران را بر علیه آن بزرگوار تحریک کرده اند و به بیراهه برده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    2 0
    روحانی خودش گفته بود که تمام مسئولیت مذاکرات با خودش است
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    3 0
    مسئولیت برجام با دولت است،الکی گردن دیگران نیندازید.آقا ۹ شرط گذاشتن،دولت عمل نکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس