نوبخت

سخنگوی دولت گفت: در گزارش تفریغ بودجه 95 مطالبی مطرح شد که اگر از بنده می پرسیدند همه را شفاف می گفتیم. حیثیت دولت با قرائت این گزارش بُرده شد و گفتند که فلان پول به جای دیگری واریز شده است.

به گزارش مشرق، نوبخت، سخنگوی دولت امروز در صحن علنی مجلس حاضر شد تا به ادامه روند رسیدگی به بودجه 97 بپردازد و در این میان اعتراضی به گزارش تفریغ بودجه 95 کرد:

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز پس از نشست علنی نوبت صبح مجلس درباره کلیات لایحه بودجه 97 با حضور در جمع خبرنگاران درباره حفظ بودجه برخی موسسات فرهنگی گفت: این که یک چنین ظرفیتی برای تخریب دولت وجود دارد ما از آن با خبر هستیم و طبیعی است، اما از این که هراس داشته باشیم خیر و اگر می ترسیدیم این بودجه را اختصاص نمی دادیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که شب گذشته در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفته است که قرائت گزارش تفریغ بودجه اصلاً به عهده دیوان محاسبات در صحن مجلس نیست بیان داشت: اگر این روال غلط است باید اصلاح شود؛ این رویه باید حتماً اصلاح شود وقتی چنین آثار تخریبی داشته باشد باید اصلاح شود؛ در ماده 221 آیین نامه داخلی مجلس آمده است که در ماده 103 قانون محاسبات عمومی وزارت امور اقتصادی و اداری کلیه اسناد و مدارکی که حساب های دریافت و پرداخت دستگاه ها را نشان می دهد و طبق همان شرایطی که در ماده آمده به دیوان محاسبات ارایه کند و دیوان محاسبات نیز آن را دریافت کرده و با سایر اسناد منطبق و گزارشی تهیه کند و نظر خود را هم در آن گزارش به مجلس تقدیم کند که رسیدگی آن برعهده کمیسیون های مجلس است.

بیشتر بخوانید:

سلیمی: در بودجه 97 باید ثروت بفروشیم و حقوق بدهیم

گزارش بی‌انضباطی مالی دولت تکان‌دهنده است

نوبخت گفت: به همین جهت روال این طور است که وقتی این گزارش تفریغ تهیه شد آن را تقدیم هیات رییسه می کنند و رییس دیوان محاسبات اجازه دارد که یک ساعت درباره این گزارش توضیح دهد، که که امر معقولی هم است و ضابطه ها مشخص می شود، نه اینکه که آن را قرائت کند. 

وی ادامه داد: هیات رییسه مجلس نیز این گزارش را به تعداد کمیسیون ها تقسیم می کند و هر کمیسیون نیز یک ماه فرصت دارد در حوزه خود مطالب را بررسی و سپس به کمیسیون اصلی که کمیسیون برنامه و بودجه است، ارایه دهد و این کمیسیون نیز سه ماه فرصت دارد هم گزارش کمیسیون ها را دریافت کرده و هم توضیح دستگاه های اجرایی را اخذ کند که این نکته مهمی است و باید طبق مر آیین نامه داخلی مجلس به آن توجه شود.

سخنگوی دولت گفت: در گزارش تفریغ بودجه 95 از سوی دیوان محاسبات مطالبی مطرح شد که اگر از بنده می پرسیدند همه را شفاف می گفتیم. حیثیت دولت و دستگاه های دولتی با قرائت این گزارش برده شد و گفتند که فلان پول واریز نشد و یا فلان پول به جای دیگری واریز شده است.

وی تصریح کرد: عده ای هم مترصد این هستند که از هر فرصتی برای تخریب دولت استفاده کنند؛ آنها هم در این موج سوار شدند و موضوع پراکنده شد، بنده چقدر باید انرژی صرف کنم که نشان دهم که همه این جواب ها روشن بود، چرا از بنده سوال نکردید که پاسخ را به شما بگویم به همین جهت در ماده 221 آیین نامه داخلی مجلس می گوید که سه ماه بعد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارش نهایی را قرائت می کند که حدودا قرائت گزارش تفریغ چهارماه زمان می برد و فرصت کافی در اختیار دستگاه های اجرایی برای ارایه توضیحات وجود دارد.

نوبخت گفت: اگر دستگاهی خطا کرده است حتماً باید به جامعه معرفی شود؛ تمام تلاش ما بر این است که بودجه کشور شفاف شود، اما این به معنی اطلاع رسانی براساس گمانه زنی نیست؛ ما داریم با این کار با حیثیت یک دولت بازی می کنیم و به دستگاه های دولتی به نوعی تشویش اذهان عمومی ایجاد می شود که اینها پول ها را به حساب عمومی واریز نکردند.

وی افزود: طوری گزارش بیان شد و نابهنگام بیان شد که این آثار سوء‌را داشت؛ اگر به مُرّ قانون برگردیم، به دقت به آن توجه شده است. معتقدم که این رویه برای قرائت گزارش تفریغ بودجه سالانه باید اصلاح شود و ما همکاری های بیشتری با دیوان محاسبات داشته باشیم.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: عزیزانی که در دیوان محاسبات هستند کارشناسان با تجربه ای هستد ای کاش می توانستیم مدیریت بیشتری در این کار می کردیم و معتقدیم باید دیوان محاسبات را تقویت کنیم و چرا که این دیوان چشم نظام و مجلس و مردم است همانطور که سازمان برنامه بودجه همین نقش دیوان محاسبات را در قوه مجریه دارد.

وی اضافه کرد: دیوان محاسبات با کارکردهایش در دهه های گذشته خیلی فاصله گرفته است. امروز به عنوان یک مرجع مچ بگیر و پرونده ساز برای مدیران است.

نوبخت گفت: گزارش تفریغ بودجه 95 و اعداد و ارقامی که از برداشت ها و پرداخت های دولت مطرح شد دستمایه رسانه های بیگانه قرار گرفت که این ظلم  به نظام است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا از فاصله قرائت گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه 95 تا کنون این گلایه ها به دیوان محاسبات منتقل شده است، یا خیر؟ گفت: بله. هم با رییس دیوان محاسبات و هم با رییس مجلس و رییس جمهوری در این زمینه صحبت هایی داشته ام.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهماندار هواپیما GB ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    56 1
    مگر حیثیتی هم ...
  • احمدخواجوند IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    62 0
    کدوم آبرو؟؟
  • احمد IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    33 0
    حیثیت رو ولش کن، بگو واقعا تفریغ شده یا نه....
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    57 0
    جناب نوبخت! کشور را بدبختی کردید رفت
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    56 0
    برو کلاهتو بنداز هوا الآن فقط با تلنگرهای ملایم اینچنینی طرفین . وای بحال روزی که برین و دسته گلها یکی یکی بیاد رو آب
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      4 0
      احتمالا خودشون هم اینو می دونن در نتیجه باید قبل از رفتن، خودشون یک فکر اساسی برای از ریشه زدن گل و گلدون بکنن برجام، فتف، پالرمو و آن گاه ...
    • بهرام IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      8 0
      اره بخدا ...میگم تازه عادل اذر از خودشونه اینجوری گزارش داد تا ابروشونو تا حدودی بخره ..‌.وگرنه خدا میدونه چ گندی زدن به بودجه ۹۵..‌. اوضاع خرابتر از اونیه ک دکتر اذر گزارش داد. همون اااااذری ک از مدیران رده بالای روحانی بووووددددد.
    • بهرام IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      3 0
      اره بخدا ...میگم تازه عادل اذر از خودشونه اینجوری گزارش داد تا ابروشونو تا حدودی بخره ..‌.وگرنه خدا میدونه چ گندی زدن به بودجه ۹۵..‌. اوضاع خرابتر از اونیه ک دکتر اذر گزارش داد. همون اااااذری ک از مدیران رده بالای روحانی بووووددددد.
    • بهرام IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
      3 0
      میاد رو اب دادا . هستیم میبینیم چ گندی رو میشه.اغووو جالبتر اینکه نوبخت گفته مجلس در لایحه بودجه ۹۷ نباس انتظار داشته باشه ظرف یک سال همه مشکلات حل شه... یکی نیس بگه عمو نوبخت شما بگو این ۵ سالی که گذشت چیکار کردین؟؟؟ یکسال بماند
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    5 0
    هر وقت نوبخت حرف میزنه ادم یاد می افته . چون بهترین ماله کش تاریخ بشریت نوبخت است .
  • م.ج IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    4 0
    این دولت از زمانی روی کار آمده مگر جز تخریب هنر دیگری هم داشته؟
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    2 0
    مردم باید همه این مدیرها رو با جارو خاک انداز بندازن بیرون به فکر یه آدمهایی باشن که کار کنن.اینها مگه شرکتهای خضوضی شون وقتی هم برای مدیریت مملکت دارن.
  • SG ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    2 0
    طرف ناراحته که
  • علی IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    5 0
    اقای نوبخت یاد کردید دوستان شما برسر دولت قبلی با همین گزارش ها چه می آوردند درست یا نادرست برای گرفتن امتیاز و یا ... مثلی است که میگوید چاه نکن بهر کسی اول خودت بعدا کسی اما یک موضوع را هرگز نباید فراموش کنید باید پاسخگوی اقدامات خود باشید فعلا این دنیاست دنیای بعدی هم در راه است
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    3 0
    پنج ساله به حق وناحق آبروي مديران پاكدست دولت گذشته ،منظور دفاع از دولت قبل نيست،را در رسانه ها به تاراج برديد ،دنيا دار مكافاته!!!
  • بهرام IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    2 0
    مشرق جون من چرا نظراتمو نمیدرجی؟؟اون نظرمو ک واسه نوبخت و تفریغ بودجه گفتم و بدرج فدات
  • احدی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    4 0
    جناب نوبخت اگه دیوان مجیز گوی دولت بشود شما رازی میشوی مرد حسابی چرا چرندیات تحویل مردم میدهید بروید حساب کتابتان را درست کنید
  • ناشناس IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    5 0
    ای خدا باز نوبخت حرف زد، داعش بیا منو بخور!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس