کد خبر 825851
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲
احمد کاظم زاده

با وجود امیدهایی که برای رفع مصیبت‌های وارده بر میلیون‌ها سوری رنجور و زجر دیده در خلال هفت سال گذشته به وجود آمده بود، اما متأسفانه با افشای سند واشنگتن این امیدها نقش بر آب شده است.

به گزارش مشرق، «احمد کاظم زاده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

بر اساس یک سند غیر رسمی که به تازگی افشا ‌شده حدود دو هفته پیش نشستی با حضور امریکا، انگلیس‌، فرانسه‌، عربستان و اردن در واشنگتن برگزار شده که در آن بر غیرمتمرکز شدن ساختار اداری و سیاسی سوریه از طریق تشکیل دولت‌های محلی و حذف کامل اختیارات ریاست جمهوری سوریه و اعطای حق قیمومیت به سازمان ملل در برگزاری انتخابات سوریه تأکید و تصریح شده است. 

ارائه این سند پشت پا زدن به همه طرح‌ها و تلاش‌های سیاسی محسوب می‌شود که از ژنو و وین گرفته تا آستانه و سوچی برای حل سیاسی بحران سوریه صورت گرفته است و با افشای این سند می‌توان دلیل شکست نشست اخیر وین یا امتناع مخالفان سوری وابسته به گروه واشنگتن از شرکت در نشست قریب‌الوقوع سوچی را فهمید. 

همچنین افشای این سند به درک و تحلیل خیلی دیگر از رخدادهایی کمک می‌کند که در خلال چند هفته اخیر در عرصه میدانی سوریه روی داده است.  شاید اولین رخداد مهم در این زمینه حملات نافرجامی باشد که قرار بود حدود سه هفته پیش با استفاده از ۱۳ پهپاد فوق پیشرفته حامل موشک و مواد منفجره بسیار قوی به دو پایگاه دریایی و هوایی روسیه در طرطوس و حمیمیم صورت گیرد. این حملات با اقدام به موقع روسیه ناکام ماند اما مشخص شد که امریکا و رژیم صهیونیستی در پشت این عملیات قرار داشتند. با توجه به اینکه نشست گروه واشنگتن حدود یک هفته بعد از این عملیات ناکام صورت گرفته از این رو می‌توان گفت که گروه واشنگتن که قاعدتاً باید رژیم صهیونیستی را نیز به جمع آنها افزود، با اتخاذ رویکرد تهاجمی قصد دارند اوضاع را در هر دو عرصه سیاسی و نظامی به کلی به نفع خود تغییر دهند. 

همچنین با توجه به تقدم نشست گروه واشنگتن بر دیگر رخدادهای خبرساز از جمله اعلام تصمیم امریکا به تشکیل ارتش ۳۰ هزار نفری در منطقه کردنشین شمال سوریه و فعال کردن بخش وزارت امور خارجه خود در این منطقه و متعاقب آن عملیات نظامی جدید ارتش ترکیه و نیروهای وابسته به خود در عفرین به روشنی می‌توان ارتباط معناداری را نیز بین سند واشنگتن و این تحولات مشاهده کرد و از این دید سند واشنگتن به روشنی اهداف اشغالگرانه و تجریه‌طلبانه امریکا را در سوریه آشکار می‌کند و در عین حال  از عمق و گستره نگرانی‌های ترکیه از اهداف امریکا پرده بر می‌دارد. از این دید عملیات نظامی ترکیه گویا با افشای این سند ارتباط دارد، هرچند که باید خاطرنشان کرد که ترکیه راه‌های بهتر و کم‌هزینه‌تری نیز برای رفع دغدغه‌های خود داشت و در صورتی که برای رفع دغدغه‌های خود از ارتش و دولت سوریه کمک می‌خواست ارتش سوریه می‌توانست به کمک متحدان خود در مرزهای خود با ترکیه مستقر و علاوه بر تأمین امنیت مرزهای ترکیه مانع از اجرا و عملیاتی شدن تلاش‌های تجریه‌طلبانه امریکا در شمال سوریه‌ شود. 

در مجموع با وجود امیدهایی که برای رفع مصیبت‌های وارده بر میلیون‌ها سوری رنجور و زجر دیده در خلال هفت سال گذشته به وجود آمده بود، اما متأسفانه با افشای سند واشنگتن این امیدها نقش بر آب شده و گویا این گروه و در رأس آن رژیم صهیونیستی قصد دارند همان بلایی را سر ملت سوریه بیاورند که در چند دهه گذشته بر ملت فلسطین آورده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس