جنگ عفرین

اگر طرفین به جای تلاش برای تحقق اهداف آرمانگرایانه، به سمت یک بده بستان سیاسی نروند، دود تداوم این روند، به چشم همه آن‌ها خواهد رفت.

سرویس جهان مشرق - ترکیه به همراه هم‌پیمانان‌اش موسوم به ارتش آزاد ترکیه از روز ۳۰ دی به منطقه «عفرین» واقع در شمال سوریه علیه کردهای ساکن آن لشکرکشی کرد. در پی آن، تحلیل‌های مختلفی از رسانه‌ها در سرتاسر جهان ارائه شده که در این گزارش به تحلیل اندیشکده گروه بحران پرداخته می‌شود.

«نوآح بانسی» تحلیلگر اندیشکده «گروه بحران» در تازه‌ترین تحلیل این اندیشکده از درگیری‌های عفرین بین ترکیه و کردهای سوریه نوشت: حمله ترکیه به «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ) ساکن در عفرین سوریه، از دیرباز توقع می‌رفت. قاطبه ناظران به امکان آن مطمئن بودند و مسئله فقط کجا، چه زمانی، و تحت چه شرایطی بود.

اکنون شاهد بیانیه تنش‌زای کاخ سفید مبنی بر حمایت از کردهای سوریه و حمله ارتش ترکیه به نیروهای «ی پ گ» هستیم. نبردی که هم برای ترکیه و هم برای کردها گران تمام خواهد شد. آمریکا نیز با دردسر بزرگی روبرو شده و یکی از بهترین متحدین خود که از قضا دومین ارتش قدرتمند ناتو هم هست، روبروی او قرار گرفته است و تکلیف فرایندهای صلح همچون صلح با «حزب کارگران کردستان» (پ ک ک) نامشخص می‌شود و این می‌تواند خیلی نگران‌کننده باشد.

تنش‌های بین ترکیه و آمریکا افزایش خواهد یافت

اختلاف ترکیه با آمریکا به سال ۲۰۱۵ وقتی که آمریکایی‌ها از یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) به عنوان نیروی پشتیبانی ارتش آزاد استفاده کردند برمی‌گردد و ترکیه در عین حال امیدوار بود که پس از تسخیر مواضع داعش، حمایت آمریکا –به عنوان متحدش در ناتو- از این گروه کاهش یابد. واشینگتن اما برعکس عمل کرد. به حمایت و تقویت بیشتر کردها به عنوان متحدانش پرداخت تا مواضع از دست رفته داعش توسط کشورهای رقیب و دشمن، تسخیر نشود. از طرفی هم امید داشت تا با حفظ مواضع خود توسط کردهای سوریه، پروژه سقوط اسد و محدود کردن نفوذ ایران را پیش ببرد. آمریکا، بر روی «ی پ گ» سرمایه‌گذاری کرد چرا که باور داشت که ساختار درونی منسجم آن، تصمیم‌سازی موثرش، و قدرت عملیاتی آن، باعث می‌شود که تنها شریک معتمد این کشور برای حفظ مواضع‌اش در منطقه باشد.

آمریکا، در روز ۱۱ ژانویه رسما مواضع خود در این مورد را توسط «دیوید سترفیلد» معاون وزارت خارجه و ۶ روز بعد، توسط «رکس تیلرسن» -وزیر خارجه- اعلام نمود. در پی آن، ترکیه واکنشی سخت و شدید را از خود نشان داد چرا که باور دارد که حمایت آمریکا از «ی پ گ»، می‌تواند موجب تحریک «پ ک ک» شده و چالش‌های جدی جدید برای دولت اردوغان به وجود بیاورد.

تنش سخت پیش رو

آنکارا، در اولین اقدام خود در مقابل «ی پ گ»، به سراغ گزینه نظامی در عفرین رفت؛ جایی که به طور مستقیم با شریک ناتویی خود روبرو نشود. آمریکا دارای حضور فیزیکی در این منطقه نیست اما به طرق دیگر از ساکنین‌اش حمایت سیاسی و نظامی دارد. اما از آن جا که عفرین و مناطق شمالی سوریه چندان مثل مناطق شرقی سوریه تحت چتر حمایت امنیتی آمریکا نیست، ترکیه برای رویارویی با ی پ گ، این منطقه را هدف گرفت.

روس‌ها تا پیش از حمله ارتش ترکیه به عفرین، حضور نظامی کمرنگی در آن منطقه داشتند و این حضور به منزله بازداری از هر گونه اقدام احتمالی ترکیه در آن منطقه بود. اما چند روز پیش، روس‌ها ضمن جانبداری از نگرانی‌های امنیتی آنکارا، نسبت به اقدام تبعیض‌آمیز و تحرک‌آمیز آمریکا در عفرین اعتراض کرده و نیروهای خود را از آنجا بیرون کشیدند. این اقدام استراتژیک روسیه، شاید موجب تباه شدن روابطش با «ی پ گ» شد اما از نظر روس‌ها ارزشش را داشت. چرا که توان کنترل اتفاقات میدانی در همکاری با ترکیه را به آن‌ها بخشید.

از حیث نظامی، عفرین یک منطقه چالش‌برانگیز برای ترکیه خواهد بود. منطقه‌ای کوهستانی با ریشه‌های وفاداری محلی و نفوذ عمیق ی پ گ و در زمانی که این گروه از سوی ترکیه و دیگر رقبا از شمال و غرب محاصره شده و از شرق نیز این ترکیه است که شورشیان مخالف اسد را مورد حمایت قرار می‌دهد، جنوب شرقی این منطقه در دست نیروهای ارتش سوریه و  جنوب هم در تسخیر نیروهای «حرکة احرارالشام» و «تحریرالشام» است. یک مسیر در شمال شرقی این منطقه به نیروهای دولتی سوریه منتهی می‌شود و ممکن است که گروهک «ی پ گ»، در اثر اجبار به سراغ مذاکره با دولت اسد جهت استفاده از راه برای نقل و انتقالات نیرو و تجهیزات بروند.

اردوغان و گروه‌های جهادی متحدش، عفرین را تحت محاصره قرار داده‌اند، غافل از این که پس از تسخیر، مسئله تامین امنیت در منطقه‌ای که از حیث توپوگرافی مناسب نبردهای چریکی است، یک مسئله غامض باقی خواهد ماند. محتمل‌ترین و منطق‌ترین گمانه این است که ترکیه تا مدت‌های دراز، درگیر مبارزه علیه یک گروه قدرتمند تجزیه‌طلب و مخالف، باقی خواهد ماند. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که اردوغان به سمت شهر «منبج» واقع در شمال حلب -که اخیرا اعلام کرده که هدف بعدی است- برود. منبج، شهری مورد مناقشه و حساس است.

در همین رابطه بخوانید:

تساوی میدانی شبه نظامیان کُرد و ارتش ترکیه در هجدهمین روز درگیری‌ها در شمال سوریه

در سال ۲۰۱۶، نیروی‌های «ی پ گ»، به کمک آمریکا آنجا را از داعش بازپس گرفتند. آمریکایی‌ها، به اردوغان اطمینان دادند که پس از تسخیر آن مکان، از آنجا و نواحی کرانه غربی فرات عقب‌نشینی خواهند کرد اما پس از مدتی، به دلیل بازداری از حمله ترکیه به آنجا، از این کار صرفنظر کردند. اگر ترکیه به سمت منبج برود، می‌توان از آن به عنوان رویارویی مستقیم با شریک قدیمی تعبیر کرد و این می‌تواند سطح تنش بین ترکیه و آمریکا را به طور قابل توجهی بالا ببرد.

گزینه بهتر رو به جلو

حمله به عفرین، می‌تواند برای اردوغان مصرف داخلی خوبی داشته باشد. اما فراموش نشود که خطرات قابل توجهی را در پی دارد و بعید است که بتواند به طور کلی موجب تضعیف ی پ گ شود. این رویکرد می‌تواند حتی به خیزش «پ ک ک» و بمبگذاری در شهرهای مختلف ترکیه بیانجامد. تاکتیکی که این گروه از یک سال پیش در دستور کار قرار داده است. این جنگ، پایان خوشی برای هیچکدام از طرفین نخواهد داشت و به افزایش تنش بین ترکیه و دو گروه کرد خواهد انجامید و آمریکا هم دچار تناقضات و مشکلاتی در سیاست خارجی خواهد شد.

ترکیه پس از سه سال درگیری شدید در مرز جنوب شرقی خود با نیروهای «پ ک ک»، بالاخره در سال ۲۰۱۵ با این گروه به توافق برای آتش‌بس رسید. اما چیزی که مانده بود، هزینه‌های بسیار برای دو طرف بود. پ ک ک، هنوز چشم امید به مراکز و پایگاه‌هایش در شمال عراق دارد اما ترکیه دچار یک چشم‌انداز ضعیف و محدودیت‌های ژئوپلتیکی عمیق در مورد سوریه شده است. ترکیه، می‌تواند ضربات محکمی به پیکره «ی پ گ» در عفرین وارد آورد اما دارای مسیر مشخصی برای پیروزی نیست.

«پ ک ک»، نیز نسلی از مبارزین‌اش را طی درگیری‌ها سال‌های گذشته از دست داده و لذا چندان امیدی به بهتر شدن اوضاع‌اش از خلال طغیان و مبارزه و تجزیه‌طلبی ندارد. پس، امیدش را در وابستگان و هم‌نژادانش در خاک سوریه می‌بیند که اوضاعی به مراتب بهتر و جایگاهی محکم‌تر دارند. اما این بستگی به این دارد که یک راه حل پایدار برای جلوگیری از حملات طولانی‌مدت ترکیه پیدا کنند.

پ ک ک امروز دیگر بسیاری از نیروهای نسل قدیم‌اش را از دست داده است

بهتر است که به جای تلاش برای تحقق اهداف آرمانگرایانه، ترکیه و دو گروه کرد، به سمت یک بده بستان سیاسی بروند. به گونه‌ای که «پ ک ک» دست از اقدامات نظامی خود در خاک ترکیه بردارد و در عوض آن، آنکارا به سمت مذاکرات و تحقق دوباره صلح برود و در مورد «ی پ گ» حساسیت‌اش را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

درست است که بر سر این راه، موانع بزرگی وجود دارد اما تحقق شرایط آرامش، غیر قابل انجام هم نیست. دولت آمریکا هم بهتر است که به جای تمرکز بر تقویت نیروهای کرد مورد حمایت‌اش، به سمت تسهیل شرایط برای گفتگو بین دو طرف برود. در غیر این صورت، با این رویکردی که در پیش گرفته، شرایط برای دو طرف به شکل قابل توجهی بدتر خواهد شد.


منبع:

https://www.crisisgroup.org/middle-east-north-africa/eastern-mediterranean/syria/no-winners-turkeys-new-offensive-syria

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 45
  • IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    شما ترکیه را چی فرض کردید ؟ترکیه تمام پ ک ک و دمچه هایش را نابود خواهد کرد بشینید و تماشا کنید
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      87 20
      ترکیه فعلا عین خر در گِل مانده و خودخواهی های عرددوغان در عدم همراهی و حمایت از جبهه مقاومت در نهایت باعث میشه آمریکا و اسرائیل بتونن نقشه «خاورمیانه بزرگ» که دهه هاست آرزوش رو دارن پیاده کنن! این وسط آمریکا و اسرائیل از کُردها به عنوان ابزاری برای تجزیه کشورهای منطقه استفاده میکنند و این رذالتشونه، اما بدتر از رذالت غربی ها حماقت ترکیه است که هنوز این نقشه ساده اما دقیق رو متوجه نشده! و هنوز آب به آسیاب غرب میریزه(با حمایت از تروریستهای النصره و ارتش آزاد در سوریه)
    • طاهری IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      معلومه خیلی جم تی وی رو تماشا میکنی جوگرفتت
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      ما ترکیه رو ارتش چهارپایان فرض کردیم که یه چوپون اینور اونور میبره تا مزرعه همسایه خراب شه.ولی خوب اینبار به همشون افسار میزنن
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      جهل ساله نتونستند الان چجوری میخوان انجام بدن؟؟
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      ترکیه .pkkدستاویز کرده برای مکتب فاشیست بانترک و هدفی جز کشتار نسل کشی بی گناهان نداره
    • آزاد IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      17 12
      دولت قاتل و مکار ترکیه که برای فریب مردم منطقه و روسیه و... ژست مبارزه با تروریست میگیره و میگوید ypg و کردها تروریستند .
  • US ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    بازی خوبه! در صورت عدم حمله ترکیه، سوریه یواش یواش مناطق رو پاکسازی میکنه، و قائله سوریه بی هیچ دستیابی، برای غرب، ترکیه، و وهابیت خاتمه پیدا میکنه، ولی حالا ترکها منت سر ایران و سوریه وروسیه میزارن که دارن با کردها و غربیها مباززه میکنن. اینجوری، غرب کردها، و ترکیه تکفیریها رو هر روز پروارتر میکنن، تا در وقت مقتضی برای تجزیه سوریه بکار بیان. مقاومت هم بین دشمن بد یعنی ترکیه و دشمن بدتر یعنی غرب، ترکیه رو به عنوان دشمن بد به دوستی گرفته تا اسب تراوای اردوغان کار خودش رو در سوریه بکنه. اینجوری، میدونن که نه روسیه و نه مقاومت با نرکها در شمال غرب، و غربیها در شمال شرق درگیر نمیشن، و اتوماتیک و بطور غیر رسمی، سوریه تجزیه و تضعیف میشه و شمالش، شمال غربش، و شمال شرقش با قسمت عظیمی ا ز شرق با منابع طبیعی آب، نفت، گاز .... از سوریه جدا میشه، و ارتباط ایران با سوریه، لبنان. مدیترانه قطع میشه. فقط تصور کنید که کردها جدای از نفت، آب فرات رو هم بروی سوریه ببندن! تسلیم بی چون چرا در پیش خواهد بود، و اخراج ایران از سوریه و عراق و لبنان برای ابد، احتمالا اخراج روسیه از سوریه بخاطر نا امن شدن طرطوس و لاذقیه. و آغاز ماجرای به پایان رساندن پروژه ناتمام نظم نوین جهانی. تصور کنید که چین، از طریق مسئله محاصره دریایی درجنوب و شرق توسط تایوان، فیلیپین، کره، ژاپن، ویتنام، محاصره روسیه توسط کره، ژاپن، اکراین، و لهستان،... و ایران توسط کشورهای عربی، نظیر حصر دریایی یمن، سیستم اقتصادی این کشورها فلج، و قدرت بازدارندگی بدلیل از دست دادن قدرت مبارزه در خارج از مرزهای جغرافیایی خود، طی 2 ده هضم شده، و تجزیه خواهند شد. هنوز خیلیها متوجه خیلی چیزها نیستن. جنگ یمن و سوریه و اکراین، خیلی ساده پنداشته شده، اینها زنگوله های کوچک برای بصدا در آمدن ناقوسی بزرگ هستن. اقدامات خودخواهانه و کودکانه چین و روسیه، برای حفظ ظاهر، و از دست ندادن موقعیت سیاسی و اقتصادی فعلیشان در جهان که حبابی بیش نیست، در دو دهه آینده چیزی برای افتخار و یا نگرانی برای از دست دادن نخواهند بود، زیرا با تحریمها، انقلابها، و اشوبهای داخلی، و پروپاگاندای جهانی در به انزوا کشیدنشان عملا پوسیده و غیر قابل اتکا خواهد بود. تنها راه نجات، برخورد هماهنگتر قاطعتر، و قدرتمندتر در بستن آب در سرچشمه است، زیرا بعدا دیر خواهد بود.
  • تیگران IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    برادران کرد و آشوری یونانی آماده باشید که آزادی سرزمینمان نزدیک است.
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      این ارزو رو به گور خواهی برد
    • .. IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      باهات موافقم دیگه وقتشه مغولزاده ها به کوهستان های بی آبو علفشون برگردن
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      اره دیگه وقتشه
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      7 67
      یعنی تصمیم گرفتین برگردین مغولستان؟
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      15 70
      آرزو بر کودکان عیب نیست
    • GB ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      13 27
      شما هم به دشتهای گرم هند برید
    • GB ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      38 6
      بوزگوردها هم یه جای گرم برای رفتن دارن: جهنم!
    • GB ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      12 25
      اینکه کی به جهنم میره خداوند تشخیص میده نه یک تروریست
    • GB ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      21 10
      پس خفه بوزگورد تروریست
    • GB ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      8 0
      بانکرد ابله
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      13 10
      بوزگورد ابله
    • GB ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      7 0
      بانکرد نادان
    • پژگچ IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      10 0
      بوزگورد بی سواد نادان
  • US ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    11 32
    روسیه و چین باید در مواردی نظیر دریای چین جنوبی اکراین، یمن، و سوریه قاطعیت و حساسیت بیشتری از خود نشون بدن. باید نقش و ارزش و اقتدار بین المللی خودشن رو نشون بدن، وگرنه تنها میمونن! باید با فشار زیاد سعی در وادار کردن دیگر قلدرها به تمکین کردن به قوانین بین المللی و ترک تجاوز و اقدامات یکسویه که عادت شده نشون بدن کفه ترازوشون سنگینه، وگرنه کسی نه جرات، و نه میل به همراهی با قدرت پوشالین و شیر بی یال و کوپال نداره!
  • آرین IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    24 41
    به گفته روایات میشه فهمید این اتفاقات اخیر فتنه اول سرزمین شامه که در اون حکومت سوریه بر دشمنانش پیروز میشه ولی فتنه دوم که باعث خروج سفیانی و ابقع و اصحب میشه در اون سرزمین شام به دست نیروهای سفیانی میافته و حدود 12 یا 15 ماه بعد به دست مبارک امام زمان آزاد میشه
  • بابک پرسپولیسی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    53 11
    کاملا مشخصه هدف ترکیه تبلیغاتیه به چند دلیل : اگه دنبال نابودسازی یه پ گ بود باید به دیگر مناطق شمال سوریه حمله میکرد اما عفرین رو انتخاب کردچون یک جزیره دورتادورشو دشمناشو گرفته و عملا در محاصره است و به دیگر مناطق تحت تسلط کردها دسترسی نداره دوما از همه مهمتر عفرین عین یک سد میمونه بین مناطق تحت تسلط گروهای تحت نفوذ ترکیه و با اشغال عفرین الباب و ادلب رو به هم‌ متصل میکنه ووباعث هم افزایی قدرت گروهای تروریستی تحت سلطه ترکیه میشه
    • GB ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      15 30
      دوست پرسپولیسی شما برید فحاشی تونو بکنین شما رو چه به سیاست
    • GB ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      53 10
      شما بوزگوردها هم در فحاشی در استادیومها کم نمیارید! شما رو چه به سیاست!
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    43 14
    ابن حماد به نقل از مكحول میگوید : تركان دو بار شورش مى كنند : يك بار كه آذربايجان را ويران مى كنند ; بار دوم آن قدر پيش مى آيند كه اسبان شان را كنار ساحل فرات مى بندند ; اما پس از آن تركى باقى نمى ماند . . . ارطاة نقل مى كند : سفيانى با تركان مى جنگد و شكست شان به دست مهدى است . نخستين پرچمى كه مهدى براى نبرد برمى افرازد ، براى نبرد با ترك هاست . . . عبد الله بن عمرو نقل مى كند : يكى از ملاحم باقى مانده ، كه نبرد با تركان در جزيره است .
    • GB ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      11 70
      بس اونکه گفتن اجنه علیه مسلمین قیام میکنند و با غیر مسلمین بر علیهشان میتازند چی؟
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    19 2
    خاورمیانه متاسفانه خاورمیانه سابق نخواهد شد چرا که آمریکا برای امنیت رژیم غاصب صهیونیستی این بحرانها رو چند سال اخیر در خاورمیانه به وجود آورده و بعد از دفع هر فتنه ای فتنه ای دیگر به وجود آورده سیاست آمریکا و غرب و مخصوصا اسرائیل کشتن مسلمان به دست مسلمان است با استفاده از گروه های افراطی و انحرافی دینی و تجزیه طلبی امیدوارم به الله است که این شیاطین بزرگ نابود بشن
  • محمد از اردبیل DK ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    مشرق هم در اختلاف انداختن بین ملیتهای داخل ایران شیوه های جالبی انتخاب کرده است چهار تا از طرفداران تروریستهای کرد را ول میکند تا توهین بکنند و ما ترکها هم هر آنچه می نویسم نشر نمیابد و عده ای هم شاهنامه خوان با آنها همراهی میکنند اتفاقا از این حرکات و شیوه نتیجه هم گرفته اند الان من اگر بنویسم زنده باد اردوغان ...به همه بر میخورد
    • سعید DE ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      فعلا که هواداران تروریستهای ترکیه خوب دارن تو این سایت جولان میدن اینم از عجایب دنیاست یه کشوری با کمک یه مشت تروریست تکفیری به کشوری دیگه حمله کند بعد انگ تروریست بودن به انها بزند؟؟!!!! یه نگاه به جنایات چندروز ارتش ترکیه بنداز تا بفهمی تروریست و جنایتکار واقعی کیه...
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      اگر قوم و قبیله گرا نیستید پس جنگ ترکیه با کردهای به قول شما تروریست که در سوریه هستند چه ربطی به شما که توی اردبیل نشستی داره !؟
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      زنده باد نگو ، یاشاسین اردوغان بگو
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      محمد ازاده اردبیل باهات موافقم این سایت مشرق چیزی تو تفرقه انداختن بین اقوام و ملل ایرانی نداره و هدفش با نشر هر کامنتی جذب مخاطب است به هر شیوه ای در حالی که دم از اخلاق و منش اسلامی داره
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      اولا در ایران ملیتها نداریم، فقط یک ملت داریم اونم ملت ایرانه با اقوام و نژادهای مختلف، دوما از تروریستهای حامی عردوغان(النصره و ارتش آزاد) حمایت نکن تا باهات خوب برخورد بشه ؛ بله که زنده باد عردوغان به ما بر میخورد چون زنده باد تروریست(عردوغان) بزرگترین توهین به انسانیته
    • امید تبریزی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      ترکهای ترکیه نژادشون از مغولهاست و با ترکهای ایران که آذری هستند زمین تا آسمون فرق دارند و از یک نژاد نیستند.تاریخ رو بخونین میبینین این مغولزاده ها بارها و بارها حتی زمان صفویان که پادشاهان ترک بودند به ایران حمله میکردند.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      مُرده با عردوغان و مُرده باد فاشیستهای بزوگوردش
    • GB ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      23 4
      خود تو هم در سوریه نیستی بس به خود توهم ربطی نداره
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      8 41
      امید از تبریز تو امید فارستان از مکتب فاشیست پان آریایی هستی خودتو جا نده
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      32 8
      اتفاقا ما در سوریه هستیم و خوبم هستیم تا نذاریم تروریستهای نژاد پرست عردوغانی ارتش آزاد و النصره دست از پا خطا کنند، اینجا هم هستیم و لازم باشه بوزگوردها رو می فرستم پیش بقیه نژاد پرستانی که قبلا به جهنم فرستادیم مثل پیشه وری و قاسملو و حتی صدام
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    86 5
    من خودم ترکم ولی هیچ تعصبی ندارم روی ترکیه ای ها چون آدم نیستن و لیاقت تعصب رو ندارند آنجا اگر در جایی برای کسی تعصب کشی کنی همان در همان لحظه پشیمانت خواهد کرد و این برای من یک تجربست.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    90 15
    پانترکیسم ملغمه ای از توهمات و جعل وحشیگری و دروغ وتاریخ سازی هست ولا غیر... من خودم تبریزیم هر روز با این بی هویتهای مغول پرست هم صحبت هستم...
    • GB ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      18 41
      بانکردیسم چه جور مکتبیه دوست تبریزی ما؟؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      16 30
      من خودم فارسم مکتب آریایسم یه مشت توهم و فاشیستی چیزی نیس و سعی در نابود کردن فرهنگ زبان ترکها داره
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      11 30
      منم کرد هستم ولی اصلا کردها آدم نمیشوند
    • GB ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      31 13
      14:56 تو فقط یک بوزگورد نادان هستی! نه بیشتر
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      26 15
      14:14 اینکه شما بوزگوردها فکر میکنید همه مثل خودتون نادان هستن! خنده دار ترین نکته در مورد شماست!
    • GB ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      12 25
      تو هم یک بانکرد ابله هستی
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      7 0
      انگل لیسی بی سواد تو یک مزدور نفهم سعودی هستی
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      10 0
      انگل لیسی بی سواد تو یک مزدور نفهم سعودی هستی
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      4 0
      بوزگورد مزدور بی سواد!
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    47 3
    کی خاورمیانه روی ارامش می بینه؟
  • محمد از اردبیل DK ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    شاهنامه خوان از من پرسیده که چرا از تروریستهای کرد طرفداری نمیکنی ؟ چون این تروریستها در وهله اول در آنکارا دفتر داشتند و با اردوغان خوش و بش میکردند بعدا بشار اسد کم آورد و شمال سوریه را به آنها داد که طرف ترکیه نروند و چون دیدند روسیه وارد معرکه شد هیاتی را به روسیه فرستادند
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      25 12
      اگر دوست داری انسانیت داشته باشی از هیچ تروریستی حمایت نکن! چه تروریست بوزگورد عردوغانی چه تروریست YPG آمریکایی!
    • US ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
      23 11
      نوکری ترکیه خوب بهت مزه داده بوزگوردی
  • ش IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    21 20
    این عردوغان انگار افسار پاره کرده یاد جد بزرگش چنگوز مغولی کرده ولی اشتباه کرده این بار بهش یه درسی یاد می دهند که چنگوز جنایتکار تاریخ در گورش بلرزه زنده باد ایران اریایی
  • آذری وبا هزاران افتخار ایرانی الاصل IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    46 11
    پانترکیسم نمیتواند و نمی خواهد طبق تعالیم پانترکیستی کشوری ویا تمدنی به بزرگی ایران و تاریخ و وسعت آن را تحمل کند.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    16 11
    داعش دباره سر بالا آورده مقاومت کنید نگذارید اردوغان باز اوج بگیره
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    16 7
    دولت قاتل و مکار ترکیه که برای فریب مردم منطقه و روسیه و... ژست مبارزه با تروریست میگیره و میگوید ypg و کردها تروریستند .جالبه که خود ترکیه با اجیر کردن و خریدن تروریستهای ارتش نا آزاد و همراهی جبهه النصره (القاعده سابق ) و دیگر مزدوران تروریستش تجاوز بیشرمانه ایی به منطقه عفرین میکند که یکی از آرامترین و با ثبات ترین مناطق سوریه از ابتدای جنگ تا کنون بوده است و متجاوزان بیشتر کودکان و زنان و غیرنظامیان بیچاره را به خاک و خون میکشد .
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    55 7
    کردها به جایی حمله نکرده‌اند... هیچ قومی را نسل کشی نکرده‌اند...تاریخ سازی نکرده‌اند؟ فرق پانکردیسم با پانترکیسم همینه عزیزم..بوزگوردی خان مغول...
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    8 7
    کردها همیشه مزدور آمریکا بوده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس