نتانیاهو نمایه

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید حکام عرب خاورمیانه بر مبنای دشمنی با ایران به قدری به اسرائیل نزدیک شده‌اند که 10 سال پیش برای خود نتانیاهو هم غیرقابل‌باور بوده است.

به گزارش مشرق، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه اجلاس داووس، با «فرید زکریا» مجری سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرد.

در ابتدا مجری برنامه به دیدار نتانیاهو و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در داووس پرداخت و گفت: «ترامپ گفته که دیگر نمی‌خواهد معافیت‌های تحریمی ایران را تمدید کند که این می‌تواند به معنی خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام باشد و شاید ایران هم دوباره در مسیر غنی‌سازی اورانیوم برای ساخت سلاح هسته‌ای بیفتد. آیا این برای اسرائیل بد نیست؟»

نتانیاهو پاسخ داد: «نه، بنظر من توافق موجود عمیقاً مشکل‌دار است و حق غنی‌سازی برای ساخت تسلیحات را به ایران می‌دهد؛ این توافق فقط برای این مسئله، یک بازه زمانی تعیین کرده که مثلاً ظرف 8 یه 10 سال آینده، این اتفاق بیفتد.»

مجری پرسید که آیا برای اسرائیل بهتر نیست که این اتفاق 15 سال دیگر بیفتد تا یک ماه دیگر؟

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پاسخ داد: «نه؛ آنها الان می‌توانند اورانیوم لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را داشته باشند حال آنکه ذیل توافق هسته‌ای، آنها فرصت لازم برای غنی‌سازی اورانیوم لازم برای 200 بمب را خواهند داشت و می‌توانند ظرف مدت کوتاهی و بدون مخالفت معاهدات بین‌المللی، این اورانیوم را به سلاح هسته‌ای تبدیل کنند. ایران می‌تواند از این سلاح استفاده کند یا حتی آن را به نائبان منطقه‌ای‌اش بدهد.»

نتانیاهو ادامه داد: «برای ما اصلا مهم نیست که توافق اصلاح شود، پا برجا بماند یا کلاً ملغی شود. برای ما این مهم است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد چون ایران علناً می‌گوید که از سلاح هسته‌ای یا هر سلاحی که داشته باشد، برای نابودی اسرائیل استفاده می‌کند.»

فرید زکریا پرسید: »در دیدار با رهبران اروپایی، آنها چه چیزی درباره برجام می‌گویند؛ آیا همانطور که در رسانه‌ها می‌گویند، از عملکرد برجام حمایت می‌کنند؟»

نتانیاهو از ارائه پاسخ طفره رفت و گفت: «من چیزی را که خودم به آنها می‌گویم برای شما نقل می‌کنم. این که آنها یک توافق بد را امضاء کرده‌اند به این معنی نیست که مجبورند آن را حفظ کنند. در تاریخ نمونه‌هایی از تعهد به توافقات و حسرت خوردن به خاطر این تعهد موجود است مثل توافقی که بنا بود جلوی هسته‌ای شدن کره شمالی را بگیرد ولی چنین نشد.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: «نحوه بازرسی‌ها هم به شدت معیوب است چون ایران می‌گوید شما نمی‌توانید از سایت‌های نظامی بازدید کنید. ما می‌دانیم که ایران نمی‌خواهد با سرعت به سمت ساخت سلاح هسته‌ای برود زیرا مایل نیست مجدداً تحریم‌های فلج‌کننده بر اقتصادش تحمیل شود. کشورهای عربی، که البته باز هم از آن‌ها اسم نمی‌برم، با [موضع اسرائیل در قبال ایران] موافق هستند.»

مجری برنامه گفت: »به نظر می‌رسد اسرائیل اکنون بیش از هر زمان دیگری در ائتلاف راهبردی با عربستان و مصر است و ائتلاف ضدایرانی به مولفه تعریف‌کننده این روزهای منطقه تبدیل شده است.»

نتانیاهو ضمن تأیید این مسئله گفت: «موافقم که اکنون همسویی بین اسرائیل و دیگر کشورهای خاورمیانه به وجود آمده که ۱۰ سال پیش غیر قابل تصور بود و من که تقریبا هم‌سن اسرائیل هستم، در عمرم هرگز چنین چیزی را پیش از این شاهد نبوده‌ام. این [همسویی] ابتدا با داشتن دشمن مشترک یعنی اسلام افراطی و داعش و موضع مشترک در قبال ایران شکل گرفت. منبع دیگر این همسویی هم خواست آن‌ها برای استفاده از توان اسرائیل در حوزه فناوری بود.»

نتانیاهو در خصوص اقدام اخیر دولت ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هم سخن گفت.

وی ضمن بازگو کردن ادعاهای پیشین، گفت که قدس از 3 هزار سال پیش (زمان داود نبی) پایتخت یهود بوده و «ترامپ با به رسمیت شناختن تاریخ، اقدامی تاریخی کرد.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد که «تحت هر توافق صلحی، اورشلیم (قدس) پایتخت اسرائیل خواهد ماند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IT ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    10 2
    انشاءلله هم تو و هم اون اعراب خائنی که طرف تو هستن 25 سال بعد رو نخواهید دید. برو بجهنم
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    8 2
    مرگ بر اسرائیل مرگ بر آل سعود
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    8 1
    بدبخت مواظب خریت خودت باش.اینا پوست خربزه زیر پای چلاقت ننذازند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس