کد خبر 824512
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۵
تمشک طلایی ترامپ نمایه

تعطیلی نهادهای فدرال دولت آمریکا چیز جدیدی نیست اما برای ترامپ بخشی از زنجیره ناکامی هایی به شمار می رود که از او بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا را ساخته است.

به گزارش مشرق، «امین ارشادی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

تعطیلی نهادهای فدرال دولت آمریکا چیز جدیدی نیست اما برای ترامپ بخشی از زنجیره ناکامی هایی به شمار می رود که از او بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا را ساخته است.

نقطه اختلاف محوری بر سر مسائل بودجه که منجر به تعطیلی دولت آمریکا شد این بود که برخی جمهوری خواهان خواستار افزایش بودجه برای امنیت مرزهای آمریکا از جمله دیوار کشی در مرز مکزیک و نیز اصلاح قوانین مهاجرت و افزایش بودجه نظامی بودند.

در مقابل، درخواست حزب دموکرات در ارتباط با حمایت از ۷۰۰ هزار مهاجر بی‌مدرک است که هنگام ورود به آمریکا کودک بودند و در زمان ریاست‌جمهوری اوباما، در برنامه‌ای (داکا) مجوز اقامت موقتی به آنها داده شد. ترامپ حالا می خواهد به این برنامه پایان ‌دهد و از کنگره خواهان برنامه‌ای جایگزین شده است.

صحیح است که هیچ رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا در این مدت کوتاه یک ساله این حجم از هجمه ها و رسوایی ها را به خود ندیده است؛ از اتهام همدستی با روس ها در کمپین انتخاباتی علیه دموکرات ها، استعفاهای مکرر در کابینه و کاخ سفید تا زنانی که هر چند روز یک بار سر بر می آورند و درباره روابط غیر اخلاقی خود با ترامپ افشاگری می کنند اما ظاهرا این بار رویارویی دونالد ترامپ با دموکرات ها می تواند کار را به جاهای باریک تر بکشاند.

واقعیت این است که تعطیلی دولت در آمریکا چندان عجیب نیست و سابقه دارد اما این اتفاق در اولین سالگرد ریاست جمهوری ترامپ رخ می دهد و برای فردی که خود را مرد توافقات و قراردادها می خواند ناتوانی از توافق با جمهوری خواهان سرشکستگی است؛ وانگهی ترامپ در سال ۲۰۱۳ که دولت اوباما به مدت ۱۶ روز تعطیل شد رئیس جمهوری سابق آمریکا را ناتوان خوانده و در مصاحبه با سی ان ان گفته بود: مسئولیت این مساله بر عهده رئیس جمهوری (اوباما) است و او باید همه را دور میز بنشاند و به توافق برسد.

این در حالی است که با تعطیلی اخیر دولت آمریکا، دونالد ترامپ دیگر حرفی از مسئولیت رئیس جمهوری نزد و با این عبارات اتهاماتی را متوجه دموکرات ها کرد: دموکرات ها به مهاجران غیرقانونی بیش از ارتش بزرگ آمریکا و امنیت مرزهای حساس جنوبی با مکزیک اهمیت نشان می دهند؛ آنها می توانستند به راحتی توافق کنند اما سیاست تعطیلی را ترجیح دادند. دموکرات ها مردم آمریکا را برای خواسته های غیر مسئولانه خود به گروگان گرفته اند.

ترامپ با ناخرسندی اشاره می کند که در اولین سالروز انتصاب خود به ریاست جمهوری آمریکا انتظار هدیه داشته اما نه از این نوع.

ترامپ در توییتی تصریح کرد: امروز سالروز انتصاب من به ریاست جمهوری آمریکا است و دموکرات ها خواستند به من هدیه ای زیبا داده باشند.

از سوی دیگر دموکرات ها می گویند «ترامپ در امتحان فرماندهی شکست خورده است» و «مهمل بافی» می کند.

چاک شامر رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا گفت که تا آخرین لحظه تلاش کرده با ترامپ مذاکره کند تا به توافقی درباره مسائل مالی دیوار مرزی مکزیک برسد اما رئیس جمهور آمریکا قانع نشد و حاضر شد تن به تعطیلی دولت بدهد تا این تعطیلی به حساب «ضعف ترامپ» گذاشته شود.

شامر تقریبا همان حرف هایی را درباره رئیس جمهوری آمریکا زد که خود ترامپ در سال ۲۰۱۳ درباره اوباما گفته بود.

رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا تصریح کرد: مسئولیت تعطیلی دولت بر عهده هیچ کس جز شخص ترامپ نیست.

نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت: ترامپ برنده جایزه شکست در فرماندهی شد.

جایزه تمشک طلایی دموکرات ها به بدترین رئیس جمهوری آمریکا در حالی اعطا شد که روز شنبه همزمان با سالروز ریاست جمهوری ترامپ ۳۰۰ مسیر راهپیمایی با اکثریت متشکل از زنان ضد ترامپ در شهرهای نیویورک، بوستون، لس آنجلس و سیاتل به راه افتاد.

بسته شدن نهادهای فدرال دولت هر هفته خسارتی ۶ میلیارد دلاری را متوجه دولت آمریکا می کند و علاوه بر این با رفتن کارمندان غیر ضروری به مرخصی اجباری (۸۵۰ هزار کارمند فدرال به مرخصی فرستاده می شوند) بسیاری از بخش های درآمدزا مانند گردشگری نیز تعطیل می شود.

ناظران تحولات آمریکا می گویند لجبازی ترامپ برای تخریب میراث گذشتگان و دولت پیشین هر روز در حال تعمیق شکاف های اجتماعی و سیاسی است. شاید به همین دلیل محبوبیت ترامپ تا حد بی سابقه ای تنزل یافته و اکنون بر اساس نظرسنجی شبکه ABC حدود ۶۰ درصد آمریکایی ها او را رئیس جمهور بد می دانند تا جایی که جان کندی سناتور جمهوری خواه هم که روزی حامی سرسخت ترامپ بود اکنون در اشاره به شکست ترامپ می گوید: کشورمان را نابغه ها تاسیس کردند اما احمق ها آن را اداره می کنند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس