کد خبر 824069
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۵
برجام

امروز پس از۳۰ماه از روز امضای برجام نه تنها هدف اصلی ایران از توافق هسته‌ای محقق نشده بلکه«صرف رونق گیری سفر اروپایی ها»نیز حواشی و پیامدهای منفی را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته است.

به گزارش مشرق، «محمد اسماعیلی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

امروز پس از۳۰ماه از روز امضای برجام نه تنها هدف اصلی ایران از توافق هسته‌ای که همان «توسعه روابط اقتصادی-تجاری-مالی-بانکی»محقق نشده بلکه«صرف رونق گیری سفر اروپایی ها»نیز حواشی و پیامدهای منفی را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته است. 

«ارائه پیش شرط»توسط برخی مقامات ارشد کشورهای اروپایی و از جمله فرانسه، برای سفر به تهران نه تنها با منافع ملی و فراملی ایران مغایرت دارد و شأن ومنزلت بین المللی ایران را مخدوش می‌کند بلکه می‌تواند «هزینه‌های برجامی» را که با همکاری مشترک امریکا - اروپا سیر صعودی به خود گرفته به میزان قابل توجهی افزایش دهد، هر چند که روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه و وزیرامور خارجه کشورمان پیش شرط فرانسوی‌ها را رد کرده‌اند. 

رئیس جمهور فرانسه طی یک سال گذشته بارها سفر خود به تهران را به تعویق انداخته و پیش شرط خود برای حضور در ایران را «پذیرش ایران برای آغاز مذاکرات موشکی-تروریستی» عنوان می‌کند و روز یک‌شنبه پیش ازاعلام تاریخ دقیق سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران(۱۴ اسفند)جهت آماده سازی سفر ماکرون به تهران وی در مصاحبه با فیگارو مدعی می‌شود که با ایران در خصوص مسئله موشک‌های بالستیک ومسائل منطقه‌ای مذاکراتی داشته است!

فرانسوی‌ها تعمدا سفر خود به تهران را به تعویق انداختند تا با افزایش قدرت چانه‌زنی ، ایران را وادار به مذاکرات موشکی ومنطقه‌ای کنند؛وزیرخارجه فرانسه درگفت‌وگو با فیگارو همچنین علت قطعی شدن سفر خود به تهران را همین مسئله عنوان و ازموضع قبلی فرانسه چندگام نیز به جلو حرکت می‌کند: «تمایل داریم که در خصوص نفوذ مخرب نظامی ایران در منطقه، حمایت مالی آنها از حزب‌الله و حوثی‌های یمن هم با آنها مذاکره کنیم».

چندی پیش رویترز گزارش داد: «رئیس‌جمهور فرانسه به حسن روحانی گفته است که پاریس به برجام پایبند است ولی موضوعات منطقه‌ای و برنامه موشک‌های بالستیک باید به طور مجزا مورد گفت‌وگو ومذاکره قرار گیرد». شیب مواضع ضدایرانی فرانسوی‌ها در شش ماه دوم دولت ترامپ سیر صعودی خیره کننده‌ای به خود گرفته انگار توافقی پنهان میان ماکرون و ترامپ بوده تا امریکا به دلیل جایگاه تضعیف شده خود نزد ایران، نقش تسهیل کننده مذاکرات موشکی و منطقه‌ای با ایران را به فرانسوی‌ها بسپارد و مصادیقی مانند، «ما نمی‌توانیم دخالت‌های ایران و جاه‌طلبی‌های هژمونیک این کشور را بپذیریم(لودریان در شورای روابط خارجی امریکا)»، «به نظر می‌رسد موشکی که از یمن به عربستان شلیک شد، ایرانی باشد(ماکرون در سفر به عربستان)»به خوبی نشان می‌دهد فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین نفع برنده اقتصادی از برجام، ترغیب شده تا با افزایش فشارها به تهران و همانند ایرباس برخی دیگر از صنایع خود را رونق دهد.

فرانسه  در تمام چهار سال گذشته و به‌ویژه در دوران پسابرجام تلاش گسترده‌ای برای معرفی کردن ایران به عنوان ناقض صلح و امنیت بین‌الملل داشته که از جمله آخرین تلاش در این جهت «معرفی ایران به عنوان ناقض قطعنامه۲۲۳۱»است که در روز گذشته اتفاق افتاد. فرانسه  طی چهار سال اخیر بارها خواهان رسیدگی شورای امنیت به پرونده ایران در زمینه۱-نقض روح قطعنامه۲۲۳۱-برجام، ۲-حمله موشکی ایران به فرودگاه ریاض و۳-نقض حقوق بشر، شده است تا ایران به واسطه شکل گیری یک رویه حقوقی همچنان به عنوان ناقض صلح و امنیت بین المللی معرفی شود و نتواند حتی به عادی سازی روابط اقتصادی –تجاری خود نیز فکر کند. 

برگزاری چندین باره نشست اضطراری شورای امنیت وبازگشایی پرونده‌های متفاوت در شورای امنیت علیه ایران و تکرار مواضع هدفمند و مشترک مقامات فرانسوی علیه ایران در تریبون‌های رسمی درجهت ایجاد و تثبیت رویه حقوقی علیه ایران و معرفی کردن کشورمان به عنوان ناقض صلح و امنیت بین المللی است، همانند فرایند حقوقی که علیه فعالیت هسته‌ای ایران طی شد و به صدور شش قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان ختم شد.

با توجه به نقش پذیری فرانسه به جای امریکا جهت وادار کردن ایران به انجام مذاکرات موشکی و منطقه‌ای با افزایش محدودیت‌های بین المللی علیه ایران، سفر چندبار به تعویق افتاده وزیرخارجه فرانسه با پرسش‌های فراوانی روبه‌رو می‌شود از جمله اینکه چرا دولت تدبیرو امید عملا اراده‌ای برای برخورد مناسب با رفتارهای فرانسوی‌ها نداشته و درمقابل چرا پیش شرط‌های آنها برای سفر به تهران را پذیرفته اند، و اگر نپذیرفته‌اند چرا مقام هم عرض لودریان در ایران(محمدجوادظریف)به صورت صریح از عدم پذیرش پیش شرط فرانسوی سخنی به میان نمی‌آورد یا در قالب بیانیه‌ای اعلام نمی‌کند که «چنانچه هدف فرانسوی از سفر به تهران شروع مذاکرات موشکی یا منطقه‌ای است از آمدن به تهران خودداری کنند»؟

لحن وزیرخارجه فرانسه به خوبی نشان دهنده جری شدن مقامات فرانسوی در مقابل ایران و افزایش خواسته‌های این کشور با محوریت چشم پوشی ایران از حمایت حزب‌الله ، انصارالله و حماس است و چنانچه دستگاه دیپلماسی متقابلا فرانسوی‌ها را تهدید به فسخ قراردادهای اقتصادی یکسویه با ایران نکند باید شاهد ظهور امریکا در مقابل جمهوری اسلامی ایران در سه سال باقی مانده دولت دوازدهم باشیم. 

مهم‌تر اینکه در شرایطی که فرانسه از شورای امنیت می‌خواهد به پرونده نقض قطعنامه۲۲۳۱ یا در بحث حمله موشکی به عربستان توسط ایران رسیدگی کند، اساس سفر مقامات این کشور به تهران چه توجیه عقلانی، اقتصادی و سیاسی می‌تواند داشته باشد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس