ظریف

ای‌کاش وزارت امور خارجه کشورمان، بجای آنکه با با بی‌ادبی و ادبیات چاله‌میدانی با منتقدان برخورد کند و آن‌ها را دروغ‌گو و متوهم خطاب کند، این لحن را در واکنش به اقدامات گستاخانه آمریکا به کار می‌برد.

سرویس سیاست مشرق - وزارت امور خارجه در اقدامی عجیب با انتشار هتاکانه نسبت به پخش یک مناظره تلویزیونی با موضوع برجام واکنش نشان داده است. نکته قابل‌تأمل اینجاست که در این برنامه تلویزیونی، هم مدافع برجام و هم منتقد برجام حضور داشته است؛ این در صورتی است که در سال‌های اخیر حضور مقامات ارشد وزارت امور خارجه در رسانه ملی همواره بدون حضور منتقدان انجام می‌گیرد و متأسفانه این برنامه‌ها به تریبون یک‌طرفه دولت تبدیل می‌شود.

وزارت امور خارجه در بیانیه مذکور، در اقدامی تأمل‌برانگیز، کارشناس منتقد برجام را «عقده‌گشا»، «تازه از راه رسیده»، «دروغ‌گو»، «سخیف»، «متوهم»، «کم‌اطلاع» و...نامیده است. متأسفانه برخورد توهین‌آمیز با منتقدان به یک روال در دولت تبدیل شده است. پیش‌ازاین، دولتمردان منتقدان را با تعابیری همچون: «بی‌سواد، بی شناسنامه، مزدور، انقلابیون نفهم، یک‌مشت لات، کاسب تحریم، کودک صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند و...» خطاب قرار داده بودند.

اما جدای از ادبیات لات منشانه بیانیه مذکور، وزارت امور خارجه حداقل ۵ ادعا را نیز در این بیانیه مطرح کرده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- آگاهی ارکان نظام از جزءبه‌جزء مذاکرات

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است:

«دو سال پس از اجرایی شدن برجام هنوز عده‌ای دست از عقده‌گشایی برنداشته و با استفاده از فرصتی که متأسفانه رسانه ملی سخاوتمندانه در اختیارشان قرار می‌دهد، بی‌محابا به ملت شریف ایران و همه ارکان نظام، که از جزءبه‌جزء مذاکرات و دشواری‌های آن آگاهی داشته و دارند توهین کرده، و از آن مهم‌تر عزت و استقلال کشور را ملعبه اغراض سیاسی و جناحی خود قرار می‌دهند».

وزارت امور خارجه مدعی شده است که «ارکان نظام از جزءبه‌جزء مذاکرات آگاهی داشته و دارد»

پیش‌ازاین رسانه‌های اصلاح‌طلب و برخی دولتمردان مدعی شده بودند که «مقام معظم رهبری از تمام جزییات مذاکرات هسته‌ای مطلع هستند و این توافق با موافقت ایشان امضاء شد».

در پاسخ به این ادعا باید گفت رهبر معظم انقلاب- ۲۰ فروردین ۹۴- تأکید کردند: «بنده در جزئیات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس‌جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم، و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ این‌ها در اختیار آن‌ها است، می‌توانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست».

مقام معظم رهبری همچنین در دیدار نوروزی سال ۹۵ در مشهد مقدس با اشاره به سخنان وزیر خارجه مبنی بر رعایت نشدن برخی از خطوط قرمز، فرمودند: «در همین توافق اخیر هسته‌ای هم اگرچه این توافق را ما تأیید کردیم و برگزارکنندگان این توافق را مورد قبول اعلام کردیم و قبول داریم آن‌ها را، لکن اینجا هم همین‌جور بود؛ وزیر خارجه محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما [مثلاً] اینجا را یا این خطّ قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم».

رهبر معظم انقلاب-مهرماه ۹۴- در نامه‌ای به رئیس‌جمهور دستورات مهمی را درباره رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور در اجرای برجام صادر کردند و در این نامه شروط ۹ گانه‌ای به دولت اعلام شد.

گفتنی است یکی از شروط مقام معظم رهبری، «گرفتن تضمین‌های قوی و کافی برای لغو تحریم‌ها» و یکی دیگر از شروط «نقض برجام و توقف فعالیت‌های آن در صورت وضع هرگونه تحریم» بود.

«علی‌اکبر ولایتی» عضو هیئت نظارت بر برجام -تیرماه ۹۵- گفت: «به برخی شروط ۹ گانه ابلاغ شده از جانب رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای تعهدات کشورمان در چارچوب برجام عمل نشد».

رهبر معظم انقلاب علاوه بر شروط ۹ گانه ای که در اجرای برجام برای دولت تعیین کردند، در طول دوران مذاکرات هسته‌ای نیز در توضیح چرایی عدم خوش‌بینی به مذاکرات با آمریکایی‌ها، طی دیدارها و سخنرانی‌های متعدد و متنوع نکات مبسوطی مطرح کردند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: «هدفشان از مذاکره، پیدا کردن راه‌حل منطقی نیست، بلکه تحمیل نظراتشان است (اول فروردین ۹۲ حرم رضوی)»، «آمریکایی‌ها غیرقابل‌اعتماد، غیرمنطقی و ناصادق هستند (۳۰ تیر ۹۲ دیدار مسئولان نظام)»، «مذاکره با آمریکا مشکلات ما را حل نمی‌کند (۲۲ مرداد ۹۳ دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور) و...

سؤال اول: آقای ظریف، با توجه به شروط ۹ گانه رهبری و بیانات صریح رهبر معظم انقلاب در خصوص اینکه جزییات مذاکرات تحت نظر ایشان نبوده است و همچنین با توجه به اظهارات آقای روحانی در چهارمین نشست خبری خود در دولت یازدهم-سال ۹۳- مبنی بر اینکه «همه مسئولیت مذاکرات با من است»، چرا وزارتخانه مطبوع شما همچنان اصرار دارد که از مسئولیت برجام شانه خالی کند؟!

۲- منتقدان، آمریکا را قدرتمند جلوه می‌دهند

در بخشی از بیانیه بی‌ادبانه وزارت امور خارجه آمده است:

«چه دلیلی دارد برخی که داعیه ضدآمریکایی بودن آن‌ها گوش فلک را کر کرده است، برعکس اصرار دارند به مردم ایران ثابت کنند که آمریکا قادر به شکست نظام جمهوری اسلامی در مذاکرات شده است؟ چرا برخلاف آنچه امام راحل ما به‌حق فرمود که «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».، این آقایان تلاش دارند اثبات کنند که اتفاقاً آمریکا هر کاری خواسته با مردم ایران چه در تحریم‌ها و چه در مذاکرات کرده است؟ چه برنامه‌هایی پشت پرده وجود دارد آن‌هایی که شعارهای ضدآمریکایی آن‌ها از همه بلندتر است، اصرار دارند امید و اعتماد مردم به‌نظام جمهوری اسلامی را از بین ببرند و آمریکا را در ذهن مردم قدرتمند جلوه دهند؟».

گفتنی است آقای روحانی- اردیبهشت ۹۲- در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفت: «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست؛ بستن با کدخدا راحت‌تر است». بر همین اساس از ابتدای مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، گزاره «با کدخدا می‌شود بست و بازی برد- برد انجام داد» به نخ تسبیح راهبرد دولت یازدهم تبدیل شد. به‌این‌ترتیب در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ دیدارهای دوجانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا (ظریف-کری) رکورد زد. پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای ظریف و جان کری در ژنو، تماس تلفنی روحانی و اوباما و دست دادن ظریف و اوباما در سازمان ملل را نیز باید به فهرست اقدامات دولت در مذاکرات اضافه کرد.

مذاکرات پایان یافت. منتقدان دلسوز تأکید کردند که آمریکا کارنامه سیاهی در اجرای توافقات بین‌المللی دارد و بر همین اساس با توجه به عهدشکنی طرف مقابل و به جهت حفظ منافع ملی و عزت مردم کشورمان باید «توازن تعهدات»، «هم‌زمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذارشده در صورت نقض عهد» در برجام رعایت شود. برخی از مقامات ارشد دولت و روزنامه‌های اصلاح‌طلب، منتقدان را به سخره گرفته و تأکید کردند که «آمریکا هیچ‌گاه پرستیژ و اعتبار بین‌المللی خود را به‌واسطه یک توافق خدشه‌دار نمی‌کند» و «ما به مذاکره با آمریکا خوش‌بین هستیم!».

لازم به ذکر است که تعبیر ضد امنیت ملی و نادرست «خزانه خالی» در آستانه مذاکرات هسته‌ای، از سوی مسئولان همین دولت بیان شد و کشور را در موضع ضعف و غربی‌ها را در جایگاه مدعی قرار داد،، همچنان که چندی بعد هم پا را فراتر گذاشته و گفتند که «نه‌تنها خزانه است بلکه صندوق‌ها هم خالی است».

سؤال دوم: آقای ظریف خاطرتان هست که آذرماه سال ۹۲ در دانشگاه تهران گفتید که «آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بی اندازد، از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟!» به نظر شما این قبیل اظهارات در جهت ضعیف جلوه دادن آمریکاست؟!

۳- منتقدان برجام با دشمنان «هم‌نوا» شده‌اند

وزارت امور خارجه در بخش دیگری از بیانیه چاله‌میدانی، تأکید کرده است که:

«پخش چنین دیدگاه‌های متوهمانه و یا مصاحبه‌های سخیفِ ساختگی علیه برجام، که نتیجه آن‌ها جز تحقیر ملت رشید ایران و زیر سؤال بردن حیثیت ملی و استقلال کشور نیست، چه سودی دارد؟ و آیا چنین همنوایی با دشمنان قسم خورده این مرز و بوم جای شگفتی ندارد؟»

در طول مذاکرات هسته‌ای، برخی دولتمردان و حامیان دولت که هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به انتقادات دقیق و کارشناسی منتقدان نداشتند با اجرای عملیات روانی علیه منتقدین ازیک‌طرف آن‌ها را به جهنم حواله داده و از طرف دیگر مدعی شدند که مخالفان برجام در داخل کشور با اسرائیل هم‌نوا شده‌اند!

این در حالی است که مقامات رژیم صهیونیستی به‌دفعات از برجام دفاع کردند؛ برای نمونه در تیرماه سال جاری، در دوسالگی برجام مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی (کارمی گیلون رئیس اسبق شین بت) در فارن پالیسی نوشت: «برجام برای تل‌آویو یک موهبت بود و به همین دلیل، حتی سرسخت‌ترین منتقدین برجام از جمله ترامپ، نتانیاهو و تعدادی از همکاران من در مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل نیز امروز علناً یا تلویحاً به نتایج مثبت آن اذعان دارند یا اینکه دستکم برخلاف گذشته در برابر آن سکوت کرده‌اند».

سؤال سوم: آقای ظریف به نظر شما، در شرایطی که دشمن در چهارچوب عملیات روانی، تک‌تک منابع قدرت ملی-از جمله توان موشکی- را اسباب مزاحمت و دردسر برای ما جا می‌زند، اینکه رسانه‌های حامی دولت بگویند بهره‌مندی از قبیل این منابع، ماجراجویی و هزینه تراشیدن برای کشور است، یا دست‌کم بر سر این منابع می‌شود معامله «برد-برد برجام»! را تکرار کرد، آیا این قبیل اظهارات، همنوایی با دشمن نیست؟!

۴- صف‌بندی جامعه جهانی در کنار ایران و در مقابل آمریکا

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است:

«استحکام درونی برجام و پشتوانه حقوقی و بین‌المللی آن، موجب صف‌بندی جامعه جهانی در کنار جمهوری اسلامی و در مقابل آمریکایی‌ها شده است».

گفتنی است در روزهای گذشته روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در مطلبی نوشته بود: «نه‌تنها بانک‌های آمریکا که برخی بانک‌های اروپایی نیز از تبادل با ایران سر باز می‌زنند. ایالات‌متحده نیازی به کنار رفتن از برجام ندارد، چراکه در دو سال گذشته آن‌ها به تعهدات خود در برجام چندان پایبند نبودند...اروپایی‌ها نتوانستند آن‌طور که بایدوشاید در پیشبرد اهداف برجام در حوزه‌های اقتصادی اقدام کنند. خبری از سرمایه‌گذاری‌های کلان یا گشایش اعتبار با بانک‌های بزرگ این قاره نبوده است. اروپا تلاش می‌کند رعایت حال کاخ سفید را بکند و درحالی‌که بر اجرای برجام تأکید دارد کج دار و مریز در این مسیر گام برمی‌دارد. اروپا همکاری‌های سیاسی نزدیک، همچنین تبادلات اقتصادی سنگینی را با آمریکا دارد».

سؤال چهارم: آقای ظریف خاطرتان هست که تابستان سال جاری گفتید که «هنوز نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم»؟! به نظر شما این نشان‌دهنده صف‌بندی جامعه جهانی در کنار ایران و در مقابل آمریکاست؟!

۵- پیچ و مهره تأسیسات هسته‌ای

در بیانیه وزارت خارجه آمده است:

«برجام همان توافقی است که باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا زمانی که نهایتاً به آن تن داد گفت اگر می‌توانست اجازه نمی‌داد حتی یک پیچ و مهره از تأسیسات هسته‌ای ایران باقی بماند».

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا-دی ماه ۹۵- در نطق خداحافظی خود در شیکاگو اذعان کرد: «اگر ۸ سال پیش به شما گفته بودم می‌توانیم برنامه هسته‌ای ایران را بدون شلیک یک گلوله تعطیل کنیم، احتمالاً می‌گفتید بیش‌ازحد بلند پروازانه است اما با توافق توانستیم».

مقامات غربی به دنبال آن هستند تا مجدداً با ابزار مذاکره و با کمترین هزینه محدودیت‌ها و بازرسی‌های بی‌سابقه برجام دائمی شده و مسائلی مانند نابودی یا مهار توان موشکی ایران و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز به آن اضافه شود.

نکته قابل توجه اینجاست که ترامپ دقیقاً رویکرد اوباما را در برجام دنبال می‌کند. ترامپ می‌گوید باید محدودیت‌های برجام دائمی شده و توان موشکی ایران نیز به آن اضافه شود. «باراک اوباما» در فروردین ماه ۹۵ در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن، روح توافق هسته‌ای و شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی را کنار گذاشتن توانایی موشکی و قطع کمک به جبهه مقاومت در منطقه از سوی ایران خواند. مقامات اروپایی نیز بارها در خصوص توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران اظهارنظر کرده و با لحنی طلبکارانه خواستار پاسخگویی ایران شده‌اند.

سؤال پنجم: آقای ظریف، چرا دولت یازدهم بدون رعایت «توازن تعهدات»، «هم‌زمانی اجرای تعهدات» و «اخذ تضمین از طرف مقابل» به بتن ریزی در راکتور اراک، خارج کردن ۱۲ هزار سانتریفیوژ از مدار، خروج ۹۷۰۰ کیلوگرم از ۱۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده و توقف غنی سازی ۲۰ درصد اقدام کرد؟!

سخن آخر

ای‌کاش وزارت امور خارجه کشورمان، بجای آنکه با با بی‌ادبی و ادبیات چاله‌میدانی با منتقدان برخورد کند و آن‌ها را دروغ‌گو و متوهم خطاب کند، این لحن را در واکنش به اقدامات گستاخانه آمریکا به کار می‌برد؛ که اگر واکنش قاطع وزارت امور خارجه بود شاید اکنون تحریم آیسا، تحریم کاتسا ۲۰۱۷(مادر تحریم‌ها)، غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران، قانون محدودیت ویزا، قانون وضعیت اضطراری علیه ایران، تحریم سوئیفت و...تمدید و تصویب نمی‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 60
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    ظریف ادب ندارد الان متوجه شدم،وقتی که به جای عذرخواهی،طلب خواهی میکند
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      من هم موافقم؛ این بیانیه درخور شأن ملت ایران و حتی منتقدین ایران نبود
    • مردم IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      31 88
      ای کاش اون زمان هم که احمدی نژاد به مردم توهین میکرد مثل الان به رسالتتون عمل میکردید(میدونم چاپ نمیکنید گفتم که مسئولین سایت بخونن)
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      74 16
      حکایتشان شبیه کدخدایشان است! همان دستکش مخملی و نقاب خندان اما در واقع....
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      37 11
      بی ادبانه صحبت کردن دولتی ها تعجب ندارد، آب از سرشان گذشته! انتظار شما تعجب دارد که دولت فخیمه بخواهد موازین را رعایت کند!
    • امیر IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      9 23
      خطاب به مردم: با استدلال منطقی از دولتی که طرفدارش هستید ، دفاع کنید.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    خداوند به وزارت خارجه اجر دهد که تو دهن مشرق و صدا و سیما زد و باید استمرار داشته باشد . به امید قطع دست این حرام خواران از جیب مردم
    • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      97 18
      بله. تو دهن منتقد زدن کارشماهاست. توقع دیگری هم نیست ادعای بی پشتوانه و بی ادبانه هم همینطور.
    • اسماعیل IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      81 11
      بعد از این 4 سال که برجام به ثمر نرسید این طور بیانیه دادن نوبره. بچه های ما که عاقل تر از ما هستند قضاوت میکنن
    • محمد IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      48 13
      معلومه خودت از همه حروم خورتری دلالی دلار بهت ساخته عوضی
    • با وجدان IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      22 5
      عجب ‌.....خدا شفاعت بده
    • محسن US ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      50 10
      بی ادبی رو که همه بلدن برادر،منم میتونم صدتا فحش به ظریف بدم اما این که هنر نیست هنر آن است که ظزیف مثل بچه آدم حرف بزند
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      18 3
      وزارت خارجه ما بداند جهت یادآوری!!!! خناس بزرگ آمریکای پلید
    • سعید IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      32 4
      اون موقع که برجام نبود دلار ۳۰۰۰ تومن بود، رکود هم نداشتیم. اما الان چی هسته ای جمع کردیم وضعمون بدتر شد
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      4 16
      بی ادب
    • GB ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      16 2
      متاسفانه از افرادی حمایت میکنی که عرضه مذاکره و دفاع از حقوق کردم و کشور را نداشتند و با دادن وعده های پوشالی جان کری دستاوردهای هسته ای کشورمان را نابود کردند. تهدید بیشتر- تحریم بیشتر - توهین بیشتر آیا بجز دستاورد با ادعای برد-برد دروغین است.
  • هالو IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    37 36
    مگه ظریف دروغ گفته
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      36 5
      تو بگیر بخواب عزیزم
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    26 91
    سلام . دکتر ظریف یک دیپلمات کارکشته و کاملا مورد تائید مقام معظم رهبری و ملت ایران است . به ایشان توهین نکنید .
    • احمد IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      18 4
      این همه شهیددادیم تاایران سربلندباشد.تاانرژی هسته ای صلح امیزداشته باشیم/انوقت دولت روحانی یکباره همه راببادداد/خجالت بکش که ازیک بیسوادی چون ظریف حمایت میکنی؟
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      15 3
      از خودت فتوا صادر نکن برو ادامه خوابت را بکن!
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    75 4
    باید یک مناظره میان آقای ظریف و آقای حسین شریعتمداری در تلویزیون برگزار بشه
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    20 76
    درود بر ظریف و خدا لعنت کنه تمام مشرقی ها رو خدا آه دل تمام مردم ایران دامان این سهمیه خوارها رو بگیره که برای سهم خواهی هر اراجیفی هم میخوان میگن کسی هم بهشون کاری نداره از کجا حمایت میشه مشرق!؟ مردم با همون حامی و رانت شما مشکل داره..لعنت برمشرق
    • محمد IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      34 4
      لعنت خدا بر جیره خور وطن فروش
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      18 3
      جالب است ما باید مطالبه کنیم این وزارت خارجه ای ها طلبکارند
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      4 20
      به نظر من دکتر ظریف یکی از سیاستمداران واقعی ایران میباشند.
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      16 2
      به IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱ از نظر قاجاریه هم بهترین سیاستمدار میرزا آقاخان نوری بود.
    • امین IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      21 2
      خطاب به 14:57: وزارت خارجه اگر کوچکترین استدلالی در نقد نظریات جناب جبرائیلی داشت، هیچ گاه متوسل به ادبیات سخیف نمی شد.جنابعالی هم به جای لعنت و توهین چند تا از دستاوردهای برجام را نام ببر، مشخصه وقتی برجامتون دستاورد نداره، شروع به توهین می کنید و منتقدین دلسوز را لعنت می کنید، کدامیک از ادعاهای گذشته منتقدین علیه برجام در گذشته دروغ از آب درآمده است؟!!!!!!!!!!!! چرا اینقدر علیه فهمیدن مقاومت می کنید؟!!!!!
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    47 5
    خوب راست گفته مگرچه چیزمثبت ازین برجام دیدم خداوندنابودکنه باعثشو
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    11 16
    یکی بگه بی ادبانه که خودشون ادب داشته باشند!!!
    • رامین IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      10 1
      جنابعالی چه بی ادبی از مشرق نیوز دیدی؟!!!! در منطق شما استدلال آوردن نشانه بی ادبیه؟!!!!!!
  • یاسر مسرور IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    37 5
    ببینید یک عده به اصطلاح روشنفکر با اعتماد به غرب سیاست خارجه کشور را برعهده گرفته اند و پای استعمار و دشمن را به کشور باز کرده اند.
  • احمدخواجوند IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    35 6
    ظریف اینقدرهاهم بی ادب نیست که به دوستان آمریکایش بی ادبی کند
  • مصطفی IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    30 5
    ظریف فقط بلده لبخند بزنه که دنیا روش زوم کنه بگه ببینین لبخند ظریف!!
  • رضا IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    7 23
    من موندم کیا دم از ادب میزنن،این ادبیات چاله میدونی که میگین حرفای مودبانه خودتونه حضرات مشرقی.
    • رامین IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      12 2
      بیانیه وزارت خارجه را بخون تا بفهمی ادبیات چاله میدانی را کی گفته، در ضمن مشرق نیوز چه توهینی کرده؟!!!!!
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    33 4
    ائمه و پیامبران را میشود نقد کرد برجام و وزیر خارجه نه!!! لعنت بر این افکار و نگاه که وقاحت و بیشرمی را از حد گذراندن .
  • گلي IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    3 6
    برجام خوب است و بيد به آن توجه شود
  • جواد IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    26 4
    درود برظریف که همه تاسیسات هسته ای را تعطیل کرد. خدا خیرش بدهد خیلی راحت با او همه چیز را از دست دادیم و حالا باید به جای غنی سازی اورانیوم در مورد موشک مذاکره کنیم. درود بر او که خون همه شهدا و به خصوص شعدای هسته ای را پایمال کرد. واقعا شایسته مدال لیاقت و شجاعت بود که این قدر با لیاقت الان باعث شده همه تحریم ها باشد و هسته ای هم نداشته باشیم.
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    21 2
    نوش جون این ملت و همه کسانی که در بوجود اومدن این شرایط و بدبختیها و ذلت ها و اختلاصها و عقب موندگیها و زیر بار تعهدات ننگین رفتنها دست داشتن ....خدا جای حق نشسته و حق این مردم همینه و بلکه هم بیشتر .
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    14 3
    اینها که به مشرق و منتقدای دولت این طوری فحش میدن دارن به شیوه دولت محترم نقدپذیری میکنند هر چی باشه علی دین ملوکهم.
  • محمد IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    16 3
    5 سال از برجام و مذاکره ولابی و آفتابه برجام و... سخن راندید چی شده شما که معتقدید باید پیغمبر رو نقد کنید تحمل یه مناظره را ندارید .چرا این طوری کف کرید؟!!!
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    12 4
    رمانی که برجام نبود هم دلار سه هزارتومان بود
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    13 1
    اگر کسی به اصل نظام و امنیت و منافع ملی خدشه ای وارد می کند باید به جد با او برخورد شود... چون برای این انقلاب زحماتی کشیده شده که خدایی ناکرده تلاش های این رزمندگان و شهدای والامقام ما به هدر نرود
  • R.ANISHTAN IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    14 1
    تاریخ قضاوت خواهد کرد...
  • م RO ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    16 3
    به خدا خیلی رو دارن، تمام هسته ای رو نابود کردند، بدون اینکه هیچ سودی به مملکت برسه از این توافق. مردم رو که در جریان نمیذارن که چقدر از محققین پزوهشکده های هسته ای برخلاف حرفاشون بیکار شدند، تمام دستگاه های تحقیقاتی خوابیدند. حتی ساده ترین دستگاه
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    13 3
    باید این وزارتخانه هم ادبیاتش رو نشون میداد که داد
  • ازاده IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    10 8
    من یک فرهنگی ۲۵ سال خدمتم که هیچ منفعتی ازاین دولت ندیدم با این حال زخمی که گروه مشرق تبار به پیکره ی اسلام زده هیچ التیامی ندارد
    • رامین IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      7 1
      چه زخمی ؟!!!!خدا شفات بده.
  • masoomeh asgari IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    14 4
    حقیقتا ...یک ابوموسی اشعری به تمام معناست.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    16 2
    دیگر از نرمش قهرمانانه خبری نیست مثل اینکه مثل عهد نامه ترکمانچای باخته ایم مثل همیشه.....
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    14 2
    دیگر از نرمش قهرمانانه خبری نیست مثل اینکه مثل عهد نامه ترکمانچای باخته ایم مثل همیشه.....
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    5 1
    سخن حکیمانه خود کرده را تدبیر نیست رو نباید فراموش کرد
  • رضا IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    6 4
    من وخیلی ازمردم ایران چیزی ازبرجام ندیدیم شما وزارت خارجه ای ها که معتقدین برجام خوبه چند تا ازخاصیت هاشوبگین.شماکه دم ازانتقادپذیری وروشنفکری میزنید دیگه وقتشه به فکرحل مشکلات بیکاری واقتصادی مردم باشین.برجام ارزونی خودتون.اینوبدونید به قول مقام معظم رهبری اگه همین موشکها نبودن کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس هم پای میزمذاکره نمی نشستند
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    4 3
    اصلاحات فلسفش همینه مظلوم نمایی ..
  • محمد IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    4 11
    باسلام خیانت کردن یک پای غرب گرایان است
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    5 1
    به صورت نرمال وزارت خارجه برای خارجی ها بیانیه میده ، چرا باید وزارت خارجه برای منتقدان داخلی بیانیه بده ؟ واقعا مخاطب این بیانیه کی هست؟
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    7 1
    این بی ادبی و عصبانیت نشان می دهد برجام به جایی نرسیده و در نقطه کور گرفتار شده است
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    8 4
    اکثر خطوط قرمز رهبری در برجام نقض شد اولیش عدم خروج مواد غنی شده از کشور بود که از کل ده تن الان فقط کمتر از سیصد کیلو اورانیوم غنی شده 3.5 درصد در ایران هست ..
  • حامد US ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    6 1
    رئیس دولت تدبیر و امید انتقاد از معصوم رو جایز دونست. اما امروز می بینیم وزارت خارجه این دولت حتی تحمل کوچکترین انتقاد به برجام رو نداره به منتقد اهانت می کنه. دروغ گو و بی اطلاع و تازه به دوران رسیده و ... ! ما هم می گوییم مردم را دروغ گو و بی سواد ننامید.. این همان مردمی هستند که با این وضعیت اقتصادی باز هم به شما اعتماد کردند و دولت تدبیر و امید یک بار دیگه بر سرکار آمد اما برجام سودی نداشت برای ملت ما.
  • ناشناس NL ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    2 12
    سلام من معتقدم ظریف یک قهرمان ملی است و اینو بعدها در تاریخ خواهند نوشت اما اینکه چرا این بیانیه صادر شده دلیلش اینه که دل وزارت خارجه رو خون کردید
    • امین IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      9 0
      خطاب به 19:18:قهرمان ملی؟!!!!!!!!!!!!!!! برجام بی دستاورد خسارت محض نشانه قهرمانی است؟!!!!!!
  • پرسشگر IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    8 1
    سلام یه سوال.لطفا بدون غرض و منصفانه جواب بدید. دستاورد برجام برای ملت شریف ایران چی بوده؟
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      0 0
      دوستان سلام .نمره مثبت یا منفی ندید.لطفا جواب بدید.دستاورد برجام چی بوده؟ من واقعا یه سوال پرسیدم.همین
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    7 2
    باریکلا،خیلی خوب بود
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    5 1
    باید زودتر از این ها مطالبه می کردیم که این طوری برای ما بیانیه صادر نکنند؛ انگار اون ها از ما طلب دارند که این همه قول و وعده بر سر این برجام به ملت دادند
  • سعید IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    1 2
    تمام اینها تقصیر اون خانمه است همه روفریب دادموگرینی رومیگم
  • حجت اله IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    5 1
    آفتاب تابان حسن طلوع نکرده برای همیشه غروب کرد .
  • سینا IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    6 4
    مرگ بر نفوذی‌های انگلیس و منافقان داخلی...
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    2 3
    خدا رحمت وعزت وآبرو ظریف را که عالی است متعالی گرداند.
    • امیر IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      6 0
      مگر آقای جبرائیلی کوچکترین توهینی به وزارت خارجه انجام داد؟!!!!!!!
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    4 1
    این جماعت برجام بی خاصیت را فقط این طوری بزک می کنند
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    8 2
    دروغ و بی ادبی از این دارو دسته چیز عجیبی نیست 5 سال است دولت قبلی را دروغگو خواندند اما خودشان دروغ های بیحساب گفتند مردم را نامحرم دانستند پنهانی مردم با دشمنان مذاکره کردند کلاه گشاد برجام را بر سر ملت گذاشتند عزت ملی را خدشه دارکردند...
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      2 0
      برجام یک کاغذ و قرارداد هست عزت ملی حاصل سالها فداکاری و برنامه ریزی هست. که دشمنان کور خوانده اند که بتوانند این عزت را خدشه دار کنند
  • سربدار IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    0 1
    آقای نوبری گفت در دیپلماسی سنتی-قجری ما خود را یک کشور کوچک ضعیف می‌بینیم و یکسری قدرت‌های بزرگ در جهان هستند که ما باید قابل اعتمادشان را پیدا کنیم. کار دیپلماسی قجری - سنتی این است که کشورهای با معرفت پیدا و به آنها اعتماد می‌کنند. در این نوع از دیپلماسی فرض بر این است که باید متکی و آویزان شد. اما باید به یک کشور با مرام تکیه کرد. برجام هم نتیجه همین دیپلماسی سنتی- قجری است. اعتماد سازی بر همین مبناست که ما نقد می‌دهیم تا به ما اعتماد کنند و بتوانیم به آنها آویزان شویم.
  • سربدار IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    1 0
    نوبری اضافه کرد: ما دیپلمات‌ها شعبده باز و جادوگر هستیم. ما همیشه موفقیم و هیچ وقت نمی‌بینید که یک دیپلمات بگوید من اشتباه کردم. دیپلمات‌ها همیشه پیروزند به دلیل اینکه از دو ابزار جادویی استفاده می‌کنند. یکی از ابزارها این است که می‌گوییم محرمانه است؛ چیزهایی پشت پرده است که شما خبر ندارید. این را من به وزارت خارجه یاد دادم.
  • سربدار IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    2 0
    ارنست مونیز در ادامه به ۳ بند از توافق هسته‌‏ای ایران که دائمی هستند و منقضی نمی‎شوند، اشاره کرد که عبارتند از: *منع دائمی برنامه تسلیحات اتمی *پایبندی دائم به تدابیر راستی‎آزمایی اضافی در پروتکل الحاقی *الزام برای خروج تمامی سوخت مصرف شده راکتور اراک به خارج از ایران وی در ادامه افزود: توافق هسته‎ای ایران به معنای واقعی کلمه بر مبنای راستی‌آزمایی استوار است و نه اعتماد. البته مونیز در توضیح این مطلب مدعی شد: ۱۵۹ صفحه محدودیت‌های مفصل بر برنامه هسته‌ای ایران که به شدت درباره آن‌ها مذاکره شد‎، به طور موثری مسیر دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای (!) را مسدود می‎کند. وزیر سابق انرژی آمریکا در نهایت نوشت: نقطه اوج توافق هسته‎ای ایران بند‌های مربوط به راستی‎آزمایی‎های بی‎سابقه در سطح بین‎المللی است.
  • سربدار IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    2 0
    آقای نوبری گفت اگر برجام بر اساس دیپلماسی حرفه‌ای بود تنها در یک صفحه نوشته شده بود. اکنون سفارتخانه‌های ما در وزارت خارجه نمی‌توانند حساب ارزی باز کنند اما ما ۱۰ هزار سوخت اورانیم خود را از دست دادیم.
  • سربدار IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    3 3
    رهبر معظم انقلاب در طول دوران مذاکرات هسته‌ای، در توضیح‌ چرایی عدم خوش‌بینی به مذاکرات با آمریکایی‌ها، طی دیدارها و سخنرانی‌های متعدد و متنوع نکات مبسوطی مطرح کردند که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: - هدفشان از مذاکره پیدا کردن راه حل منطقی نیست، بلکه تحمیل نظراتشان است (اول فروردین ۹۲ حرم رضوی) - آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد، غیرمنطقی و ناصادق هستند (۳۰ تیر ۹۲ دیدار مسئولان نظام) - مذاکره با آمریکا جز در موارد خاص نه‌تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد (۲۲ مرداد ۹۳ دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور) - مذاکره با آمریکا مشکلات ما را حل نمی‌کند (همان)....
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    1 11
    خدا پدر ظریف رو بیامرزه که لااقل کاری کرده که محتاج نان شب نیستیم.
    • رامین IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      6 0
      خطاب به 22:02 ،قبلاً محتاج نان شب بودی و حالا نیستی عزیزم؟!!!!!! دلار که قبل از برجام قیمتش کمتر بود، در ضمن همه داریم می بینیم که بعد از برجام وضعیت اقتصادی وخیم تر شده است، نکنه برجام سهمیه ای برای امثال شما داشته.
    • مرتضی -ق IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      4 0
      خاک برسر تو که به چهل هزار تومان، کشور و خودت را میفروشی
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    7 3
    برجام تقریبا هیچ دستاوردی برای ایران نداشت
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    8 6
    اگر برجام فتح الفتوح بود،دولت اینقدر به منتقدان دشنام نمی داد
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    8 29
    اعتماد به آمریکا هیچ دستاوردی نداره
  • مرتضی -ق IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    3 3
    ما به احترام رهبر معظم انقلاب و به حرمت خون شهیدان ساکتیم اگر رهبرمان حکم جهادم دهد ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد از اول اصلاح طلبان به نفع منافع امریکا و اسرائیل سخن گفتن چه روحانی و چه ظریف که تا بحال هرچه گفته اند و قولش را دادند دروغ از اب در امده و وضعیت کشور به این صورت در امده بیکاری بیداد میکند فقر و تنگدستی گریبانگیر مردم و جامعه شده اگر این به ظاهر دولتمردان از اول نصیحتها و حرفهای رهبر معظم انقلاب را گوش میدادند حالا در این وضعیت نبودیم
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    3 0
    من فکر می کنم نه شما دنیایی دارید و نه آخرتی! که این همه ملت را چهار سال است سرکار گذاشته اید که آیا این برجام چه می کند و چه نمی کند
  • حسین IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    1 3
    من از تمام ملت ایران بخاطر رای دادن به این دولت عذر خواهی می کنم.
  • IQ ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    1 0
    برجام کاری از پیش نبرده که بخواهیم چیزی در مورد ان بگوییم؛ فقط سرکار بودیم و بس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس