سهام عدالت

این روزها حتما زیاد شنیده اید که ارزش سهام عدالت هر نفر حدود ۲,۵ میلیون تومان است. حدود یک میلیون و ۲۵۵ هزار تومان آن سهام شش شرکت بزرگ بورسی که شما مالک بخشی از سهام آن ها هستید.

به گزارش مشرق، حتما این روزها، بارها شنیده اید که به عنوان سهام دار شرکت های سهام عدالت، مالک حدود ۲,۵ میلیون تومان دارایی هستید که البته هنوز قابل خرید و فروش نیست. این در حالی است که اوایل پاییز امسال، ارزش این سهام حدود دو میلیون تومان اعلام می شد. حالا چه شده است که نیم میلیون تومان بر ارزش آن افزوده شده است؟ آیا این احتمال وجود دارد که ارزش آن در آینده هم افزایش یابد؟ امروز ضمن مروری بر وضعیت شرکت هایی که سبد سهام عدالت را تشکیل می دهند، چشم اندازی از وضعیت آینده این شرکت ها ارائه خواهیم کرد.

با سهام عدالت، مالک چه شرکت هایی شده ایم؟

احتمالا شنیده اید هم اکنون ۴۹ شرکت در سبد سهام عدالت قرار دارند. از این میان ۳۵ شرکت بورسی هستند که وضعیت شفافی از نظر ارزش روز و همچنین روندهای مالی و سوددهی دارند. این شرکت ها ۸۸ درصد ارزش روز سبد سهام عدالت را به خود اختصاص داده اند و فقط ۱۲ درصد دیگر، مربوط به ۱۴ شرکت غیربورسی است. این شرکت ها از نظر بزرگی (ارزش روز سرمایه) و همچنین میزان تخصیص سهام به سهام عدالت متفاوتند؛ درباره برخی مثل ایران خودرو و سایپا، فقط یک درصد سهام آن ها مربوط به سهام عدالت است و در برخی دیگر از شرکت ها تا ۵۵ درصد سهام به این موضوع اختصاص داده شده است.

۵۰ درصد ارزش سهام عدالت فقط مربوط به ۵شرکت

جزئیات سبد سهام عدالت در جدول زیر نمایش داده شده است. همان طور که مشخص است، حدود ۵۰ درصد کل ارزش روز سبد سهام عدالت، مربوط به پنج شرکت است؛ هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از ۵۰ میلیارد سهمش، ۴۰ درصد آن متعلق به سهام عدالت است. مالک هر برگ یک میلیون تومانی سهام عدالت، ۷۵۱ سهم از این شرکت را دارد که با احتساب قیمت این روزهای سهام این شرکت، حدود ۴۱۷ هزار تومان ارزش دارد. ۳۰ درصد از سهام فولاد مبارکه اصفهان، معادل ۲۲,۵ میلیارد سهم، هم متعلق به سهام عدالت است. به هر سهام دار یک میلیون تومانی سهام عدالت، ۸۴۵ سهم فولاد مبارکه می رسد که هم اکنون حدود ۲۵۵ هزار تومان ارزش دارد. همچنین صنایع ملی مس ایران، پالایش نفت تهران و پتروشیمی مارون هم به ترتیب ۸.۶، ۷.۵ و ۷.۳ درصد از ارزش فعلی سبد سهام عدالت شما را به خودشان اختصاص می دهند.

این ۲,۵ میلیون تومان من کجاست؟

این روزها حتما زیاد شنیده اید که ارزش سهام عدالت هر نفر حدود ۲,۵ میلیون تومان است. با توضیحات فوق، مشخص شد که این ۲.۵ میلیون تومان دقیقا از چه دارایی هایی تشکیل شده است؛ حدود یک میلیون و ۲۵۵ هزار تومان آن سهام شش شرکت بزرگ بورسی (پنج شرکت فوق به اضافه مخابرات) است که شما مالک بخشی از سهام آن ها هستید.۹۴۶ هزار تومان هم بابت بخشی از سهام ۲۹ شرکت دیگر بورسی به شما تعلق یافته است.۲۸۷ هزار تومان هم ارزش بخشی از سهام ۱۴ شرکت غیربورسی است که شما مالک آن هستید. نمودار زیر به خوبی نشان می دهد که شما مالک چه میزان دارایی از چه شرکت هایی هستید.

ارزش سهام عدالت کم خواهد شد یا زیاد؟

پاسخ این سوال بستگی به عملکرد شرکت ها دارد؛ مخصوصا درباره بورسی ها، چنان چه سودآوری آن ها رشد کند و خرید و فروش سهام آن ها در بورس با قیمت بالاتری انجام شود، ارزش سهام عدالت هم رشد خواهد کرد؛ یعنی ممکن است دارایی مالکان سهام عدالت در سال آینده به سه میلیون تومان افزایش یابد یا این که کمتر شود. بررسی جمعی همه ۴۹ شرکت کار آسانی نیست؛ از این رو در این جا صرفا همان پنج شرکت بزرگ را بررسی خواهیم کرد که عملا نیمی از ارزش سبد سهام عدالت را به خود اختصاص می دهند. البته مطالبه ایجاد اخص سهام عدالت را هم از مسئولان سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس داریم.

برای فرهنگ سازی بورس، یک شاخص سهام عدالت ایجاد شود

یکی از اهداف اولیه واگذاری سهام عدالت، آشنایی مردم با سهام داری و فرهنگ سازی این موضوع بوده است. تاکنون و با گذشت ۱۲ سال از شروع اجرای طرح، مردم هنوز کمترین ارتباطی با این موضوع برقرار نکرده اند. ای کاش اکنون که فرایند آزادسازی سهام عدالت هم آغاز شده است، در کنار شاخص های متعدد بورسی، یک شاخص سهام عدالت هم ایجاد شود تا مردم بتوانند روزانه ارزش دارایی خود و تغییر و تحولات آن را رصد کنند. ارزشمند بودن اصل سهام عدالت - بر خلاف سودش- برای مردم، می تواند به مرور باعث آشنایی و رغبت مردم به بازار سرمایه شود. این موضوع با توجه به زیرساخت های موجود در پایگاه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc) به راحتی، حتی توسط کاربران آشنا به کدنویسی و فیلترنویسی هم ممکن است بنابراین کاری که مسئولان باید انجام دهند این است که این شاخص را روزانه در پایگاه های عمومی مثل سامانه سهام عدالت و سایت سازمان بورس گزارش کنند.

رشد ۲۸ درصدی ۵شرکت بزرگ در ۴ماه

جدول زیر، گویای پویایی و تحولات ارزش سهام عدالت است. پنج شرکت بزرگی که نیمی از ارزش سهام عدالت را به خود اختصاص داده اند، در مجموع از ابتدای مهر تا ۲۶ دی ماه ۲۸ درصد رشد کرده اند؛ یعنی یک مشمول سهام عدالت در ابتدای مهر از محل این پنج شرکت فقط ۸۶۱ هزار تومان دارایی داشت اما در اواخر دی ماه، این دارایی با ۲۸ درصد رشد به یک میلیون و ۱۰۵ هزار تومان رسیده است. در این میان، هلدینگ خلیج فارس، فقط ۱۲ درصد اما فولاد مبارکه خلیج فارس ۵۳ درصد رشد کرده است. آیا امکان تداوم این روند وجود دارد؟

چشم انداز مثبت غول های سهام عدالت

برای تحلیل و پیش بینی قیمت های آینده سهام این شرکت ها، باید با آن ها بیشتر آشنا شویم. با توجه به توضیحات جدول فوق، باید توجه کرد که هر پنج شرکت بزرگ سهام عدالت، طی ماه های گذشته رشد قابل توجهی داشته اند؛ تداوم این رشد، هم وابسته به پایداری شرایط فعلی است. مثلا چنان چه قیمت جهانی مس بالای هفت هزار دلار بماند و دلار هم کاهش نیابد، باید منتظر افزایش سودآوری فملی بود. همچنین تداوم روند فعلی قیمت نفت هم می تواند از محل افزایش نرخ محصولات پتروشیمی، بر سودآوری فارس و مارون بیفزاید. فولاد نیز که یکی از پدیده های امسال بورس بوده، همچنان به قیمت های مناسبی خرید و فروش می شود و در صورت تداوم عملکرد فعلی در سال آینده، ممکن است باز هم بر قیمت و سوددهی این شرکت افزوده شود. از این رو چشم انداز پنج شرکت بزرگی که نیمی از ارزش سهام عدالت شما را به خود اختصاص می دهند، مثبت است اما تحولات ۴۴ شرکت دیگر هم می تواند موجب افزایش یا کاهش ارزش سهام عدالت شود. جدول بالا نشان می دهد ارزش ۲,۵ میلیونی سهام عدالت حاصل تعلق تعدادی از سهام ۴۹ شرکت به مشمولان است؛ حدود ۴۲۰ هزار تومان از این دارایی، حاصل سهام متعلق به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است. میزان مالکیت شما بر دیگر شرکت ها هم در جدول بالا مشخص است؛ مثلا شما مالک ۱۷۰۰ تومان از شرکت ایران خودرو و ۱۴۰۰ تومان از سرمایه شرکت سایپا هم هستید!

پی نوشت:

* تمام محاسبات فوق، برای مشمولی است که ارزش سهام عدالت خود را به یک میلیون تومان رسانده است؛ چنان چه ارزش دارایی شما کمتر است، به همان نسبت تملک شما بر شرکت های مختلف کمتر خواهد بود.

* محاسبات بر اساس قیمت روز انجام شده است. برای ملاحظه تغییرات قیمت سهام این شرکت ها، می توانید نماد مذکور در جدول بالا را در سایت http://www.tsetmc.com/ ملاحظه کنید.

منبع: پایگاه رصد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    3 0
    من میفروشم کی میخره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس