محمدرضا عارف نمایه

واکنش عارف به نمایندگی جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ چه بود؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

عامل آشوب‌های تهران و مشهد، قالیباف بود

هادی بهادری، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و عضو کمیسیون عمران به تازگی در بخشی از یک گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در اشاره به ماجرای همیشگی طرح تحقیق و تفحّص از شهرداری تهران؛ ادعا کرده است که این طرح به دلیل انتخابات ۹۶ مکتوم مانده است.

او همچنین می‌گوید: ما معتقدیم حتی اگر طرح موضوع تفحص در آن برهه خاص زمانی به صلاح نبوده، اکنون شرایط تغییر کرده و دیگر دلیلی برای ممانعت از انجام تفحص وجود ندارد.

بهادری افزوده است: سوال ما از مخالفان تفحص این است که در شرایطی که قالیباف دیگر در شهرداری تهران مسئولیت ندارد، چرا دوستان همچنان مخالف انجام تفحص هستند که پاسخ‌شان این بود که انجام این تفحص در شرایط فعلی هم تتمه همان دعواهای سیاسی گذشته است.

عضو فراکسیون امید اصلاح‌طلبان می‌گوید:‌

«متاسفانه مردم هنوز جواب درخوری دریافت نکرده‌اند و سوالشان این است که چه اتفاقی در این رابطه افتاد. اساساً چرا این مسئله و احتمال بروز تخلفاتی در شهرداری تهران مطرح شد و چرا ناگهان منتفی شد. اگر واقعاً تخلفی صورت گرفته، چرا نباید برخورد شود و اگر تخلفی نیست، چرا اجازه بررسی داده نمی‌شود... واقعیت این است که همین طرح سوالات بی‌جواب به شورش، نارضایتی، اغتشاش و مسائل امنیتی تبدیل می‌شود.»[۱]

*مشخص نیست چرا جریانات مخالفت مدیریت جهادی و عملکرد محمدباقر قالیباف حتی هنوز «از مرده او نیز پرهیز می‌کنند» و با اینکه قالیباف دیگر در هیچ سمت مدیریتی حضور ندارد اما او را مانع کارهای خود معرفی می‌کنند؟

فراکسیون امید اصلاح‌طلبان که در جریان انتخابات مجلس در اسفند ۹۴ ادعای پیروزی کرد و حتی به همین واسطه مردم شهرستان‌های کشور را نیز «عقب‌مانده سیاسی» جلوه داد (چون مثل تهران بصورت لیستی به اصلاح‌طلبان رأی نداده بودند!) اکنون از چه روست که ادعا می‌کند توانایی به جریان انداختن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را ندارد!؟

آیا این ادعا در نزد مردم ایران پذیرفتنیست!؟

مسئله دیگر آنست که به گواه تمام کارشناسان کشور، بلوای اخیر ثمره عملکرد اقتصادی دولت آقای روحانی و خواسته‌های سیاسی و اجرایی اصلاح‌طلبان بوده است.

اما شاهدیم که افرادی که خود مسئول شکل‌گیری «وضع موجود» هستند انگشت اشاره را به سمت دیگران دراز می‌کنند و از این می‌گویند که مسئول بلوای اخیر شورای نگهبان است، قالیباف است، صدا و سیماست و غیره...[۲]

لازم به اشاره است که جریان سیاسی خاص که هم‌اکنون و پس از آشکار شدن نشانه‌های فتنه اقتصادی به دنبال «ناکارآمدنمایی» از نظام اسلامی است؛ تلاش دارد تا منصه‌های کارآمدی نظام را محو و به عوامل آن حمله کند.

گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای سراسر منفی‌نمای نجفی از عملکرد قالیباف در کنار اظهاراتی شبیه به آنچه که در بالا اشاره شد؛ بخشی از همین پازل است.

صحبت‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ورود همه‌جانبه نهادهای قضایی، نظارتی و امنیتی به این رفتارها و اظهار نظر آنها در زمینه عیار درستی یا نادرستی ادعاهای اصلاح‌طلبان درباره عملکرد آقای قالیباف، حقایق بزرگی را برای افکار عمومی مشخص خواهد کرد.

گفتنیست، مقامات قوه قضائیه پیش از این و در ماجرای دروغ «املاک نجومی» صراحتا بیان کردند که هیچ فساد سیستماتیکی در شهرداری تهران نبوده، سطح تخلفات ادعا شده هرگز نجومی نیست و همان چند تخلف رخ داده نیز ربطی به شخص شهردار تهران نداشته است. [۳]

***

واکنش عارف به نمایندگی جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰

محمدرضا عارف، فعال اصلاح‌طلب و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به تازگی در قسمتی از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد و هنگامی که از او پرسیده می‌شود «احیانا برنامه ای برای انتخابات ریاست جمهوری ندارید؟ ! » می‌گوید: ما نمی خواهیم با شعار رای بخریم. ما انتظار داریم جامعه براساس شناخت افراد، توانایی آنها، کارایی آنها و نقش آفرینی شان رای دهد. مطمئن باشید بنده هرگز حرکتی در مجلس با نگاه به آینده خودم، نخواهم کرد. امکان ندارد. این را خلاف وظایف نمایندگی می دانم. انجام وظیفه نمایندگی و هدایت و هماهنگی و انسجام بخشیدن به فراکسیون امید و فعال نگه داشتن همه نمایندگان این فراکسیون و رایزنی با آنها را مهم ترین رسالت خود می دانم. البته این نکته را باید تاکید کنم بحث انتخابات ۱۴۰۰ بحثی زودهنگام است.

خبرنگار اعتماد در این لحظه به عارف می‌گوید: «اگر شما در جایگاه نماینده جریان اصلاحات باشید، چطور؟ ! » و او پاسخ می‌دهد: اگر بخواهم این کار را انجام دهم، دیگر نماینده این جریان نیستم. آن زمان اهداف خودم را نمایندگی می کنم. اگر بخواهم جریان را نمایندگی کنم، همین کاری که الان می کنم را درست می دانم...[۴]

*چهره‌ها و رسانه‌های جریان سیاسی خاص، از قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ حتی، واگویه‌های خود درباره انتخابات ۱۴۰۰ را آغاز کردند.

پیش از این و چند ماه قبل بود که محمد عطریانفر، از فعالان حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از مصاحبه خود با نشریه صدا گفته بود:

«تصور ما بر این است که اگر در سال آینده ارزیابی و بررسی روشن‌تری از وضعیت کابینه نداشته باشیم، شرایطمان در سال ۱۴۰۰ سخت‌تر هم خواهد شد. از این جهت توصیه می‌شود که اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰ حداقل از سال آینده در فکر و اندیشه این باشند که گزینه قابل قبولشان را مطرح کنند. گزینه‌ای که بتواند هم وجاهت ملی داشته باشد و هم از ظرفیت شخصی برخوردار باشد. ضمن اینکه این فرد هم نقش و هم قدرت کافی برای ایجاد تعامل با حوزه‌های دیگر قدرت کشور را داشته باشد. اصلاح‌طلبان باید این گزینه را پیدا کنند و برای آینده روی آن سرمایه‌گذاری کنند. در چنین وضعیتی آقای جهانگیری یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها است و باید روی آن تاکید کرد.»

محمدعلی ابطحی، مشاور پارلمانی رئیس دولت اصلاحات نیز طی اظهاراتی در اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد:

تصور من این است، اگر کاندیداتوری آقای جهانگیری قطعی است باید از دولت جدا شود و فاصله بگیرد شرایط بهتری برای رای آوردن خواهد داشت. البته شرایط زمان نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری مولفه های خاصی خواهد دارد که نمی توان از الان پیش بینی  و قضاون خاصی کرد.[۵]

فیض‌الله عرب‌سرخی هم اصلاح‌طلب دیگری است که زمانی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سؤال که «جریان اصلاحات برای انتخابات بعدی چه برنامه‌ای دارد؟» اظهار کرد:

اصلاحات یک جریان سیاسی است که بخش اصلی جامعه را در برمی‌گیرد. تعدادی از افراد آن شناخته شده که حرفشان بیشتر شنیده می‌شود کسانی نیز کمتر شناخته شده هستند که طبیعتاً حرفشان کمتر دیده می‌شود. قطعاً این اشخاص تکاپو و تلاش می‌کنند که دیده شوند. سال ۱۴۰۰ مثل سال‌های ۹۶ و ۹۲ اصلاح‌طلبان نامزدی خواهند داشت و اگر هم اجازه ندادند قطعاً نامزدی خواهند یافت که از آن حمایت کنند. [۶]

در ایام پیشاانتخابات ۹۶، این، عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات بود که طی اظهاراتی در کنگره حزب انجمن اصلاحات گفت: باید مسیری برویم که مسیر ۹۲ و ۹۴ را در ۹۶ ادامه دهیم و برای ۹۸ و ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی کنیم.

قبل از او نیز حمیدرضا جلایی‌پور در همان روزها در یک مصاحبه تأکید کرد: آقای جهانگیری در مناظره‌ها بسیار خوب ظاهر شد و اینکه اصلاح طلبان در سال ١٤٠٠ روی آقای جهانگیری حساب کنند، ایده بی ربطی نیست!»

داریوش قنبری هم بر «رئیس‌جمهورساز شدن روحانی» تأکید کرده و ابراهیم اصغرزاده، دیگر فعال ستادی اصلاح‌طلب است که زمانی در یک مصاحبه با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ گفته بود: از حالا پیش‌بینی می‌کنیم اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ در شرایطی می‌توانند موفق باشند و ثبات اجتماعی را حفظ کنند و اعتمادبنفس خود را بالا ببرند که دستاوردهای چهار سال دوم دولت روحانی برای مردم نتیجه ملموس به همراه داشته باشد. [۷]

لازم به ذکر است که گفت‌وگوی روزنامه اعتماد با عارف درباره کاندیداتوری‌اش به نمایندگی از اصلاح‌طلبان در سال ۱۴۰۰ در حالی است که برخی دیگری از نحله‌های جریان چپ صراحتا مخالف این امر هستند و اعتبارزدایی از عارف و تخریب او را در دستور کار دارند.

در همین راستا روزنامه آرمان به تازگی در مطلبی با عنوان «فراکسیون امید، ناامید از عارف» نوشت:

با توجه به جمع‌بندی‌ها درباره عملکرد فراکسیون امید برخی تغییرات در هیات‌رئیسه این فراکسیون لازم به نظر می‌رسد. محمدرضا عارف با سیاست سکوت نتوانست چندان گامی بلندی در راستای تحقق انتظارات اصلاح طلبان و آنهایی باشد که با امید تحقق خواست ملت به لیست امید رأی دادند. به اذعان برخی انتخابات هیات رئیسه فراکسیون امید زودتر از موعد مقرر که احتمالا شهریورماه سال آینده است برگزار شود... تصور بر این بود که او می‌تواند با ریاست بر فراکسیون امید در مسیر تحقق خواست اصلاح طلبان گام‌های اساسی بردارد و از سوی دیگر با ریاست او بر این فراکسیون تاحدودی از دلگیری‌اش برای شکست در ریاست مجلس کاسته خواهد شد اما گذشت زمان نشان داد آقای عارف در این جایگاه هم آنچنان که مورد انتظار است قوی عمل نکرده است.[۸]

برخی احزاب اصلاح‌طلب نیز ماجرای اشاره پسر عارف به «ژن خوب» را یک ذنب لایغفر در جریان شکل‌گیری انتقادات گسترده علیه اصلاح‌طلبان می‌دانند.

***

تأکید تئوریسین اصلاح‌طلب بر توقف رشد اسلام و از بین رفتن جامعیت آن در مقابل رشد مسیحیت

مسیحیت از اسلام بهتر است!

«مصطفی ملکیان» از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب چند روز قبل در نشست معرفی و بررسی کتاب «فلسفه اندیشه دینی» طی اظهاراتی با انتقاد از اینکه الهیات اسلامی با فلسفه آمیخته شده بیان کرد: این در حالی است که در الهیات مسیحی چنین مساله ای رخ نداده است. فلسفه فقط تابع عقل خودبنیاد است و خلط الهیات با فلسفه موجب می‌شود عقلی بدن فلسفه از دست برود. از سوی دیگر وقتی فرد می‌بیند که چیزی در الهیات با فلسفه ناسازگار است باید خودسانسوری کند. کلام هم وقتی فلسفی شد دچار مشکل می‌شود بدین معنی که شما وقتی در متن مقدس چیزی را می‌بینید که می‌خواهید آن را با فلسفه سازگار کنید اجازه نمی‌دهید متن مقدس حرفش را بزند و از سوی یگر متون مقدس هم سرشار از ناسازگاری می‌شود.

به گزارش ایبنا، وی تأکید می‌کند: اینکه در جهان اسلام بیان کردند فلسفه ما باید الهیاتی شود و الهیاتی ما فلسفی جلوی رشد هر دو علم را گرفتند. مولفان کتاب حاضر بر این نکته تاکید کردند که در غرب الهیات مسیحی رشد کرد چون فلسفه و الهیات هر دو روش و موضوع خود را به طور مستقل دنبال کردند.

ملکیان با بیان اینکه الهی‌دانان در جهان اسلام از ۶ وظیفه‌ای که باید انجام دهند تنها به دفاع از الهیات پرداختند، گفت: این موضوع موجب شد که رشد معنوی اسلام متوقف شود چرا که الهیات اسلامی تنها روی این موضوع متمرکز شده بود که بگوید آن چه ما می‌گوییم حق است و به امور دیگر کاری نداشت.

به گفته این فعال اصلاح‌طلب، نویسندگان کتاب حاضر معتقدند پتانسیل معنویت اسلام به دلیل ظهور کلام و فقه از بین رفت چون هر دو رشته ظاهرگرا بودند و به درون فرد مومن کاری نداشتند.

ملکیان همچنین تصریح می‌کند: الهیات اسلامی تکه تکه شده و به فقه، کلام و تفسیر قرآن تقسیم شد در حالیکه الهیات مسیحی یکپارچه بود و جامعیت داشت. این جامعیت در جهان اسلام از بین رفت.[۹]

*کتاب ذکر شده اثر دو کشیک کاتولیک است و به مقایسه الهیات مسیحی و الهیات اسلامی می‌پردازد.

در این میان اما تعجب از آنست که افرادی به حمایت از محتوای این کتاب می‌پردازند و بر کیفیت بهتر آیین پیشااسلامی ترسایی بر اسلام ناب تأکید می‌کنند!

اساس اظهارات ملکیان که فی‌الجمله مدعی توقف رشد معنوی اسلامی و بهتر بودن آیین مسیحیت شده؛ بر این مبنا استوار است که الهیات نمی‌بایسته وارد فلسفه شود!

این در حالی است که اولاً عقل و الهیات جدای از یکدیگر نبوده‌اند و حکمای یونان نیز بنا به اسناد تاریخی و تأکید مستندی که گذشتگانی همچون ابوریحان بیرونی و چهره‌های معاصری مثل حضرت آیت‌الله جوادی آملی دارند؛ موحّد بوده‌اند و نگاه ارسطویی هرگز جدا از الهیات نبوده است. (ضمن اینکه فرض بر خدشه بر این اسناد هم الهیات توانسته ساحت‌های جدیدی را در مقابل فلسفه ایجاد کند.)

و ثانیاً عقلی که در ساحت وحی زانو نزند؛ چطور می‌خواهد در فرایند تفلسف به تمام سؤالات پیرامونی پاسخ دهد در حالی که خود را از آفریننده‌اش یعنی خداوند متعال منقطع ساخته و در فراخنای جهان راه حقیقت را بازنمی‌شناسد!؟

فی‌الواقع پاسخ دادن به سؤالات، آنهنگام مفید فایده است که راه را بر حقیقت باز کند و گرنه سؤالی که راهی به حقیقت نداشته باشد؛ خود پاسخش به جز ارضاء نفس به چه کار می‌آید؟

از طرفی فلسفه اگر از الهیات جدا انگاشته شود آیا جز این است که دیگر راهی به عرفان به عنوان اوج فلسفه (به گواه استاد دینانی) نخواهد داشت و بایستی در کنج قهوه‌خانه‌ها به صیرورت آن نظاره کرد.

و اما ملکیان...

مصطفی ملکیان فردی است که پیش از این طی اظهاراتی مدعی شده بود امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) در ماجرای صلح با معاویه با یکدیگر دچار اختلاف شده‌اند. [۱۰]

او که در فتنه سال ۸۸ در حمایت از جنبش سبز، میان اغتشاشگران نیز حضور یافته است، در مقطعی درباره «مردم» اظهار کرده بود: اکثر مردم در جهت تشخیص ندادن مصلحتشان مثل عوام‌الناس و کودکانند. [۱۱]

این فرد که از مناظره درباره آرای خود نیز طفره می‌رود؛ همچنین زمانی در دهه ۷۰ گفته بود: «معتقدم که مدرنیته با دینداری سازگار نیست و جان کلام من برای نشان دادن این ناسازگاری این است که به نظر من قوام دینداری به تعبد است. مادامی که شما نسبت به سخن کسی یا کسانی متعبد نباشید، نمی‌توان گفت که شما دیندار هستید. کسی مسلمان است که در سخن پیامبر به هیچ وجه چون و چرا نکند... اما از سوی دیگر به نظر من قوام مدرنیته به عقلانیت است... در دین‌داری تعبدی هست که با عقلانیت، یعنی خوداندیشی و داوری استقلالی سازگاری ندارد».[۱۲]

لازم به ذکر است، قبل از ملکیان، محسن میردامادی، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز طی اظهاراتی خواستار دفاع احزاب سیاسی از جمهوریت در مقابل اسلام شده بود. [۱۳]

***

1_http://tnews.ir/news/f290103778325.html

2_http://fna.ir/a3aawc

3_http://www.Javann.ir/819424

4_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3694050

5_ mshrgh.ir/806945

6_ mshrgh.ir/740097

7_ mshrgh.ir/740097

8_ mshrgh.ir/821948

9_ http://ibna.ir/fa/doc/report/256556

10_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940820000358

11_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940405000740

12_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940820000358

13_ mshrgh.ir/809937

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سید IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    در تهوع آوری اصلاح طلبان همین بس که برای منکوب کردن اسلام ناب شیعه حتی فلسفه را هم به صورت سفسطه بیان می کنند تا هدفشان را در پس واژه های قلمبه سلمبه مخفی کرده و دیدگاهشان را به خلق الناس القاء کنند!
    • مدیون خمینی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      97 12
      گل گفتی . امان از وقتی که کیلویی رای میدیم و شد آنچه نباید میشد .
    • مهدی از قم IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      107 5
      اقای ملکیان و دوستانشان میخواهند اسلام را هم مانند مسیحیت خالی از عقلانیت و استدلال کنند و تبدیلش کنند به مشتی خرافات و بعد هم با این بهانه که دین عقلانیت ندارد ان را محدود به حوزه فردی کنند و از اجتماع و سیاست جدایش کنند و جامعه و نظام سیاسی سکولار بوجود اوردند درست مثل مسیحیت درضمن خصوصیت امثال ملکیان و سروش و... و دیگر سکولارها این است که هیچ وقت تن به مناظره با اهل فن نمیدهند و فقط حاضر هستند برای مشتی انسان بی سواد و متوهم روشنفکری صحبت کنند فراموش نکرده ایم که چقدر این افراد از مناظره با امثال استاد رحیم پور ازغدی فراری بودند
    • مهدی از قم IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      45 5
      اقای ملکیان و دوستانشان میخواهند اسلام را هم مانند مسیحیت خالی از عقلانیت و استدلال کنند و تبدیلش کنند به مشتی خرافات و بعد هم با این بهانه که دین عقلانیت ندارد ان را محدود به حوزه فردی کنند و از اجتماع و سیاست جدایش کنند و جامعه و نظام سیاسی سکولار بوجود اوردند درست مثل مسیحیت درضمن خصوصیت امثال ملکیان و سروش و... و دیگر سکولارها این است که هیچ وقت تن به مناظره با اهل فن نمیدهند و فقط حاضر هستند برای مشتی انسان بی سواد و متوهم روشنفکری صحبت کنند فراموش نکرده ایم که چقدر این افراد از مناظره با امثال استاد رحیم پور ازغدی فراری بودند
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      3 0
      اصلاح طلبان بی عملکرد تهوع اور دائم در حال فرافکنی هستند تا بودجه شهرداری و طلب های چند ساله شهرداری از دولت را بابت این مزخرفات دستخوش گفته و چپو کنند اصلاح طلبان تهرانی هم کلاهشان را بالاتر بگذارند ؟؟؟؟
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    علت این اندازه هجمه به قالیباف و خباثت علیه او اینست که وی نماد کارآمدی نظام اسلامی است. مواظب جانش باشید.م
  • محسن IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    89 8
    شما واقعا از نمایندگانی که با پول وارد لیست شده اند مخصوصاً فراکسیون امید که هیچ عملکردی به جز حاشیه پراکنی و توئیت زدن و بحث کردن و این ها ندارند چه انتظاری دارید
  • اميد IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    81 4
    چرا اين قوم اينقدر ما را به خنده وا مي دارند. خداييش من طنزي جالب تر از اصلاح طلبها تو كشور نديدم البته اگه هوشيار باشي وگرنه متاسفانه مردم رو به گريه وا مي دارند بخاطر ...موندگيشون.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    92 6
    اينكه قاليباف خاري در چشمشون هست و داره همه جاشونو ميسوزنه حتي بعد از رفتنش ، شكي در حقانيت و ولايي بودن و كارمدي قاليباف نميذاره. درود بر قاليباف.
  • US ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    80 4
    خوب اگر بقول این آقا مسیحیت در غرب تعالی یافته، چرا ثمره این تعالی برای مردمشان شده دزدی، و قتل، و زنا، اعتیاد، و شرابخورگی،....؟ یعنی تثلیث، و سکولاریسم هم نتیجه همین تعالیست؟ واقعا که الهیات در غرب جه خوب جا افتاده و رشد کرده! پس در اینصورت بگذارید همان اسلام عبمانده بماند، ما چنین تعریف از عقبماندگی را به چنان تعبیری از جلو افتادن تکامل و تعالی مد نظر این آقا ترجیح میدهیم! من نمیدونم این آقایان این نظریات سخیف رو از کجا استنباط و استدلال و استدراک میکنن؟
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    86 4
    حال آدم از این جماعت اصلاح طلب بهم می خوره .. چقدر رو دارن اینا آخه کرباسچی و ملک مدنی رو فراموش نکردیم هنوز
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    55 14
    البته حقیقتی در سخنان ملکیان هست. همان حقیقتی که دکتر شریعتی هم قبلا اشاره کرده بود و آن اینکه انسانها از تفکر بیزار و فراری هستند. مسیحیان کورکورانه می گویند 3 مساوی یک است. و هر گاه به آنها اعتراض شود که این ادعا با عقل در تناقض است می گویند این حوزه الهیات است نه حوزه عقل و فلسفه! منظور ملکیان این است که اسلام هم شبیه مسیحیت و هندوئیزم باید عقل را از ساحت دین اخراج کند. به ایشان می گویم که قبلا این زحمت را وهابی ها کشیده اند. آنها رسما اصول دین را هم تقلیدی می دانند و هر گونه تفکر یا تفلسف را حرام می دانند. اما به ملکیان و همفکران وهابی او باید گفت که شاید این تز هایشان در مورد کتاب مقدس مسیحیان کاربرد داشته باشد اما در مقابل قرآن که پر از گزاره های عقلی و فلسفی است این سخنان بی معنا است. به راستی اگر فلسفه نباشد و مفاهیمی چون اول و آخر و ظاهر و باطن را نتواند با درک عقلی بشناسد آیه زیر و آیات مشابه را باید از قرآن حذف کرد! هو الاول و آلاخر و الظاهر و الباطن سوره حدید آیه 3 ملکیان بداند آنچه امروز گرایش به مسیحیت و یا عرفانهای کاذب و یا شیزان پرستی نامیده می شود چیزی جز گرایش به فرار از ربوبیت خدا نیست. یعنی پذیرش خدایی که تنها خالق است اما دیگر پرورش دهنده و قانونگذار نیست و چیزی به نام شریعت برای انسانها ندارد. البته چنین خدایی خدای دلخواه انسانهای شهوت پرست و هوسباز است که می خواهد در عین ادعای داشتن دیانت ، از نفس و غریزه اطاعت کنند. هر چند باید اعتراف کرد در مسیحیت واقعی و در همین کتاب مقدس فعلی فروان گزاره های مربوط به شریعت و دروی از گناهان و شهوات را می توان یافت. که البته کلیسای تبشیری هرگز به این بخشهای انجیل اشاره نمی کند و تنها می گوید مسیحی شو و دیگر برو بهشت! حالا هر قدر هم گناه گردی عیسی قربانی و فادی گناهان تو است!. آیا شیطان بهتر از این هم می توانست تعالیم انبیا را وارونه کند؟
    • رضا -سيدني AU ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      51 2
      احسنت به جوابيه مدلل شما به ملكيان كه اين روزها كاري جز هويت زدائي از وامان ايراني ندارد. خيلي مايل هستم بدانم كه اقاي ملكيان چطور مي تواند تثليث را با عقل هم رَآه بداند و چون تثليث پايه أصلي مسيحيت است لذا مسيحيت كه اكنون در جهان ارائه شده كلا با عقل هم خواني ندارد چون تثليث با عقل مردود ميشود. ايا اقاي ملكيان متوجه شده تثليث يعني حضرت عيسي عليه السلام خدا ميباشد؟
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    46 4
    لازم نیست دنبال دین جدید باشید؛دین اول وآخرتون غرب پرستی بوده وهست.
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    61 3
    آدم تعجب میکنه از اینهمه اعتماد به نفس!!!!ویا وقاحت.... عملکرد استثنایی وپاسخگویی وعمل به وعده ها؛تخریب رقیبان سیاسی واستفاده از حرفای قشنگ وترفندهای ترس وامید,؛درعین حال برنامه ریزی برای انتخابات بعدی وحفظ قدرت از طرف دیگه !!!هههههه
  • جولیانو IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    33 7
    اصل بحث شهرداری اینه که چون من نمی توانم کار کنم و عرضه ندارم پس قالیباف مقصره.
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    32 44
    خوانندگان ساده لوح و سطحی فهم مشرقی.این نظرات ملکیان کجاش ایراد داشت؟خب بعضی وقتا فلسفه چیزی میگه که در دین نیست.وقتی فلسفه دینی شد فیلسوف میترسه نظریه خلاف دین را بیان کنه.بنابراین مجبوره سانسور کنه یا دروغ بگه .این کجاش حرف بدیه؟
    • US ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      66 7
      فیلسوف حقیقی با درک درست از فلسفه بالذاته نمیتونه خلاف دین نظر بده، و نظرات و افکار و اعمالش میشه موجب قوام دین مثل ابن سینا، و علامه طبابایی، فیض کاشانی....، اما فیلسوفی فرمایشی که نظرات سفارشی ضد دین صادر میکنن، فیلسوف نیستن، خرسوفن! روایت است که گفته اند: من حکم به شرع، حکم به عقل، و من حکم به عقل حکم به شرع. یا: کل ما حکم به الشرع حکم به العقل. یعنی عقل و شرع بطور طبیعی نمیتونن مخالف هم باشن، البته عقل سلیم و نه مریض! این همه خدا در قرآن میفرماید: افلا یتعقلون؟ و یا : افلا یتدبرون؟ یعنی ارزش تفکر و تعقل که همون حکمت فلسفه است در دین و شرع .پسندیده و گرامیه. حالا چرا این آقا چشمش رو بروی قرآن که کتابیست دینی و الهی و به تعقل حکم میکند، بسته، و فکر میکنه از خدا بهتر میدونه و تصور میکنه که الهیات بحثش از عقلانیت و فلسفه جای سئواله!
    • سید IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      91 4
      احتمالاً در ذهن تو امثال کانت و هگل و نیچه و روسو فیلسوفند در حالی که ما امثال فارابی و ملاصدرا و ابن سینا و سهروردی را فیلسوف می دانیم و همین است که شما دین و فلسفه و مذهب و عقلانیت را در تقابل با هم می بینید وگرنه این گونه استنتاج نمی کردید.
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      43 2
      مشکل ملکیان خیلی ریشه ای تر از این حرفهاست ولی خوش شانس هست که کسی از حوزویان ایشان رانقد ونهی از منکر نمیکند
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      16 1
      اقای ملکیان اسلام را از نگاه مسیحی می بیند. ای کاش می توانست اسلام را از نگاه مسلمان ببیند. دین و عقل دو چیز جدا از هم نیست.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    29 20
    با اصلاح طلبان کسی به سعادت اخروی نمی رسد
    • امیر IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      15 14
      پس برو با احمدی نژاد خانه نشین محشور شو
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      16 14
      fi ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ خانه نشینی بهتر است از کاخ نشینی
    • سید حسین IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      4 1
      آقا امیر، هر کسی که با اصلاح طلبان نباشه، با احمدی نژاد هست؟!
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    28 3
    در نظر آنها عقل فکری است که مطابق با هوس باشد در غیر این صورت غیر واقعی و خلاف حقیقت است
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    23 15
    بوی ساندیس میاد
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      28 15
      بهتر از بوی عرق سگی است.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      13 0
      فکر نکنم بحث های فلسفی و اختلافاتی از این قبیل ربطی به ساندیس و رانی داشته باشه! اصولا همچین بحث ها در حد فهم و شعور شما نیست!
    • حمید IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      1 1
      یکی به این گوسفند بگه ساندیس دیگه نمیشه
  • ایرانی IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    2 25
    بجز نفراخر سایرافرادبالا نانشان در همسوبودن با مشرق است کمی تعقل کنید اگر جایی گیر نیستید که هستید معقول نظر دهید
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      17 2
      اگر تمام دنیا بگویند 3=1 اما یقینا 1 با 3 برابر نخواهد شد. اینکه خیال کرده اید اگر تعدادتان زیاد باشد حرفتان حق است نشانه اوج حماقت شما است.
    • امیر IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      5 0
      جناب ایرانی به نظر شما تکرار کردن صرف نظریات غربی ها مثل ضبط صوت ، احتیاج به تعقل داره؟!!!!! تعقل را کسانی دارند که بتوانند با استدلال قوی نظریات دیگران را نقد کنند و نظرات جدیدی مطرح کنند، در ضمن مگه خودت معقول نظر دادی که برای دیگران تعیین تکلیف می کنی؟!!!! اگر به نظرات مخالف خودت بدون تعصب جناحی نگاهی بکنی، می فهمی که استدلال هم مطرح کرده اند، ولی تعصبات شدید جناحی باعث شده که خودت را به نابینایی بزنی ، تو اگر راست می گی و جایی گیر نیستی که هستی ،در تایید سخنان جناب ملکیان ، استدلال مطرح کن ، زود باش منتظریم جناب معقول ، در ضمن فعلاً که امثال شما با حمایت از نظریات مادی گرایانه صرف و تاکید بر عقل معاش به جای عقل برهان ،بیشتر دنبال آب و نان خودتون هستید، پس ویژگی معروف خودتونو را به دیگران نسبت ندهید ، چون این ویژگی جزو افتخارات شماست.
  • رضا IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    15 1
    همین ... با و ...بازی ناپلونی تو دور دوم به عنوان نماینده وارد مجلس شد. البته در همین حد که بعد مدتی یه حرفی زده هم باز کلی فعالیت مثبت براش حساب میشه
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    12 2
    اجتهاد یعنی کانالیزه کردن عقل در مسیر درست شریعت بر مبنا اصول دین و... آقای ملکیان!
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    44 4
    آقای ملکیان فلسفه از نوع مبنا و اصول فکری و منطق هر فرد سرچشمه میگیرد ... حتی از نوع غربی! ما مبنامان اسلام هست و بس
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    64 3
    عامل اصلی شورش ها ، وعده های دروغ دولت تدبیر و امید است . پنجسال از عمر این دولت گذشته و بجز مصاحبه و جنجال مطبوعاتی هیجچ کاری برای مردم نمی کنند. نمونه واضحش نابودی خوزستان بر اثر ریزگردها و ابتلای صده کودک و جوان و پیر به سرطان ریوی و عفونت دستگاه گوارشی و بی تفاوتی مسئولین به این وضعیت اسفناک ثروتمندترین استان خاورمیانه است. همین بی توجهی ها و وعده های دروغ موجب عصیان مردم می شود.
  • RO ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    27 11
    با دکتر عارف موافقم منتهی اقای قالیباف فقط میخواست دولت رو بکوبه که از دستشون خارج شد
  • ناشناس IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    5 29
    من دیگه به اصلاح طلب ها رای نمیدم شورش را درآوردند واقعا که فقط و فقط و فقط اصول گرا فقط و فقط و فقط اصول گرا لطفا با ریتم 6و 8 فارسی بخوانید اگه گیتار دم دست دارید که چه بهتر
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    9 19
    تمام بدبختی این کشوراصلاح طلبان خائن وغربگراهستند
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    10 1
    وقتی قدردان نعمات و شایسته ها نباشیم خدا از ما میگیرد . دکتر قالیباف نعمتی بود که در تاریخ این کشور تکرار نخواهد شد. هر کجا هست خدا نگهدار و حافظش باشد ان شاالله
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      2 3
      شاید هم عذابی بود که با تراکم فروشی قیمت خانه را چند برابر کرد.
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    8 13
    خودتونم میدونید قالیباف خیلی کار کرده و کسی در فعالیت و توانایی در جمهوری اسلامی به پای اون نمیرسه
  • صحرایی IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    6 0
    خداوند در قرآن دروغگویان را لعنت کرده و انان که خود را اصلاح طلب معرفی میکنندرا منافق میداند
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    27 2
    در تحریف و سانسور حیرت انگیزید! حتی نظران منطقی و موافق رو سانسور میکنید نمیدونم برای چی!!!
  • Moein IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    3 0
    ادله و بیان روشن اکثر دوستان بسیار خوب و روشنفکرانه بود و متأسفانه نظرات عده قلیل که با بیان واضح تمایز اللهیات و فلسفه عقلی بازهم شیرفهم نشده و کاملاً واضح است که درک اینچنین مسائلی واقعاً برایشان دشواره و غرق در افکار مشوش افساد طلبانی من جمله ملکیان و ... هستند و متأسفانه همچنان کورکورانه پیرو و دل بدنبال لغویات خرافاتی افساد طلبانند. امیدوارم روزی جامعۀ جمهوری اسلامی از لوث منحوث افساد طلبان 4درصدی پاک شود و ریشۀ افراد خود برتربین ژن برتر بخشکد.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    3 0
    عامل آشوب های نیویورک و لندن هم قالیباف بود
  • خدا IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    1 0
    این قوم هنوز لیاقت امام زمان را ندارد
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    3 0
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • علی حقجو IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    1 0
    خدا این آدم ... را یا اصلاح نماید و یا شرش را کم کند
  • ح IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    1 6
    به نظر بنده حرف آقای ملکیان با برداشت منتقد تفاوت دارد. ایشان از فقه و فلسفه و کلام اسلامی حرف می زند که جزء معارف دینی ماست نه اصل و متن دین پس نقد فلسفه و کلام و فقه اسلامی نقد دین و بهتر دانستن کلام مسیحی به معنای بهتر بودن مسیحیت از اسلام نیست. هرچند که ممکن است ایشان یا نویسندگان کتاب مذکور هم در اصل موضوع مدنظرشان به خطا رفته باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس