کد خبر 822581
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
ضرغامی نمایه

عزت الله ضرغامی در کانال شخصی خود مطلبی را درباره عمارت کلاه فرنگی (عشرت آباد) واقع در پادگان ولی عصر (عج) تهران منتشر کرد.

به گزارش مشرق، عزت الله ضرغامی در کانال شخصی خود مطلبی را درباره عمارت کلاه فرنگی (عشرت آباد) واقع در پادگان ولی عصر (عج)  تهران منتشر کرد که شرح ذیل می باشد:

 اینجا عمارت کلاه فرنگی (عشرت آباد) در پادگان ولی عصر (عج)  تهران است. چندی پیش که برای سخنرانی به آنجا رفته بودم از این محل بازدید کردم. این عمارت که بین نگارستان (میدان بهارستان) و کاخ قصر  (زندان قصر سابق) قرار دارد ، در سال 1291 قمری به فرمان ناصرالدین شاه با کاربری تفریحی و عیش و نوش ویژه خاندان سلطنت بنا شد!

این بنای 4 طبقه زیبا، چشم انداز بسیار خوبی دارد. غیر از انیس الدوله زنان دیگر شاه هم اقامتگاه‌های مستقلی در این محل داشتند! در دوره پهلوی این محل به شهربانی واگذار شد و از آن به بعد به نام پادگان عشرت‌آباد معروف شد.امام خمینی (ره) پس از حوادث سال 42 یک ماه و 7 روز در این پادگان زندانی بود.

 یکی از راهبردی ترین تسخیرهای انقلابیون در بهمن 57 همین محل بود. بعد از پیروزی انقلاب، این مجموعه به سپاه پاسداران واگذار شد.

خاطرات تلخ و شیرین از این محل در طول این مدت دارم. بماند برای بعد! فکر می‌کنم اگر امکان بازدید عمومی، علیرغم محدودیت های درست نظامی برای مردم فراهم شود خیلی خوب است.

دیدن این بناها عبرت آموز است. آن شاهان، امروز کجا هستند؟ از حکمرانان در طول تاریخ فقط نام نیک باقی می‌ماند.

 یکی مثل امیرکبیر با سه سال صدارت، الگوی خدمت و سازندگی می شود و دیگری مثل ناصرالدین شاه با پنجاه سال حکومت مایه ننگ ملت!

حاکمان مرعوب و ساده اندیش هم، همواره فرسنگها ، کشور را به عقب رانده اند. نادر شاه از پیرمردی که در میانه میدان نبرد، با رشادت و شجاعت می جنگید سوال کرد ،که تو در زمان حمله محمود افغان به ایران کجا بودی؟ پاسخ داد من بودم، نادر نبود!

انقلاب، خدمات بزرگی انجام داده که "حجاب معاصرت" مانع از درک درست آن است، ولی به آسیب های قابل توجهی هم دچار شده که اگر به درستی شناسایی و رفع نشوند کار ناتمام است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس